Vox Populi: Jste spokojeni s cenou her? Může se zdražovat?

Docela nedávno proběhla internetem zpráva upozorňující na vzrůstající náklady na vývoj her, které podle všeho mohou vést k paušálnímu zvýšení jejich cen zhruba o deset dolarů. Má tento argument své reálné opodstatnění? Je pravděpodobné zdražení? Jak jsme na tom my, co se týká cenové hladiny nových her?

Se zdražováním to není tak horké. Úvahy jsou jedna věc a praxe druhá. To si alespoň myslí většina dotazovaných osobností v našem tradičním diskusním fóru Vox Populi. Většina odborníků z herního průmyslu pochybuje o praktickém dopadu "vysokonákladových" teorií na cenu her v obchodech. Nutno dodat, že České republiky by se tento případný krok dotkl velice okrajově, nepřímo a navíc pouze nepřekládaných her.


Otázky:

1. Náklady na vývoj her stoupají. Myslíte si, že nás v nejbližší době čeká zdražení her? Jak velké?

2. Jak jste spokojeni s cenovou relací titulů v ČR (na Slovensku)?

Viktor Wanli, e-sports

1. Myslím, že ceny her budou obecně spíše klesat a to zejména díky tomu, že více vývojářských společností bude přecházet na digitální distribuci - viz. Valve a Half-Life 2.

2. Jako konečný uživatel vítám co nejnižší ceny a po téhle stránce jse nejvíce spokojený s politikou firmy CDProjekt, která i u nových kvalitních titulů jako je Richard Burns, Colin 5 a pod. Nasazuje velmi příjemné koncové ceny.

Ondřej Škoch, Blesk

1. Paušální zvyšování ceny her považuji za neúnosné, i když analýzy hovoří o větších nákladech při práci na next generation hrách, je to podle mého názoru nesmysl. Je absurdní předpokládat, že automaticky každá next gen hra "AAA" si vyžádá velký tým lidí. Opravdu dobrá zajisté ano, ale zase se potom velmi dobře prodává. Čili kdo dělá dobré hry, nemusí mít obavy, že by se mu nezaplatily. Jsem ochoten dejme tomu souhlasit s tím, aby si vyšší cenu stanovily týmy, které opravdu odvedly kus práce. Ale zase je to diskutabilní, proč se někdo s titulem párá tak dlouho jako Valve, zda to ještě finančně zhodnocovat.

2. Není možné být spokojený. Cena, která se pohybuje okolo 1500 Kč v průměru za novinku, je celou desetinou průměrné čisté mzdy, ne -li víc. Oproti tomu 50 dolarů je zlomkem průměrného amerického výdělku. Spokojený bych byl, kdyby ve všech zemích reflektovala kupní sílu. Což je prostě neuskutečnitelné z důvodu ekonomických (ne)úspěchů. V podstatě za cenu her s nadsázkou poděkujme neschopnosti vlády.

Jan Hloušek, Centauri (Gooka 2)

Odpovím z čistě laického hlediska (na ceny titulů mam nulový vliv, takže se o to ani moc nezajímám). Jeden z nejdůležitějších hledisek je podle mne počet hodin, které hra dokáže hráče bavit (nemusí nutně jít o počet hodin potřebných k dohrání hry). Pokud to vezmeme jako bernou minci a pak srovnáme novou AAA hru s novým AAA filmem na DVD a jeho dobu zábavy, kterou je schopen poskytnout (zhruba 6 až 10x méně, podle počtu bonusů) a cenu (2 až 3x méně), není se čemu divit že herní firmy chtějí zdražovat. Myslím že tohle srovnání otevírá zajímavou diskuzi - člověk může namítnout že film má lepší vizuální stránku, na druhou stranu hra nabízí interakci; film člověk zkoukne většinou víckrát, když už si ho koupí, ovšem hru může hrát taky podstatně déle než je základní herní doba atd.


Milan Czarnowski, CD Projekt

1. Myslím si, že v dohledné době se ceny her zdražovat nebudou, už tak jsou dost vysoké. Vyšší náklady na vývoj mohou vývojáři kompenzovat jinou formou - prodat více kusů dané hry. To však pochopitelně znamená, že musí vydávat hry, o které je zájem a které si zákazníci koupí.
 
2. Obecně s cenou her v ČR a na Slovensku moc spokojen nejsem, ale naše firma se snaží s cenou co nejvíce přiblížit zákazníkům. Vydávat novinky v české verzi za přijatelné ceny a starší hity za ceny dostupné pro každého. U dětských her jsme v poslední době dokonce vydali několik novinek pouze za 799kč a vydali řadu starších her od Disneye za 199kč. Na příští rok chystáme pár zajímavých změn, zákazníci se mají na co těšit.

Martin Lévay, US Action

1. Je třeba rozlišit dvě skupiny her - lokalizované, těch by se to nemělo moc dotknout, a anglické verze koupené jako koncový produkt, kde bude cena kopírovat cenovou hladinu v okolních státech - tam je jasným důvodem hrozba reexportu.

2. Tohle je spíše otázka pro naše konkurenty, tituly US Action se v současnosti pohybují v cenách 149 - 599 Kč.
 

Martin Zavřel, Doupě

1. Náklady na natáčení filmů v Hollywoodu také s postupujícím časem stoupají, ale nemyslím si, že by zrovna tohle byl správný hybný důvod k zdražení vstupenek do kin nebo filmových DVD. Trh totiž také roste, vzniká místo pro větší konkurenci a tak často naopak vznikají slevy a akce (v kinech nebo v rámci cenových akcí na DVD). Řekl bych, že v herní branži je to podobné. Nějakého globálního zdražení se tedy nebojím, vyjma toho, které diktuje všeobecná inflace v rámci let a hospodářství dané země. 

2. Druhá otázka už je na místě mnohem víc. Nejsem spokojený s cenami některých vydavatelů a obzvláště konzolové hry jsou u nás občas řásky předražené. Když se pak vyskytne případ, že český vydavatel vydá hru prodávanou ve světě jako budget za plnou cenu, nedivím se, že je u nás tolik problému s pirátstvím.

Michal Acler (agile), České hry

1. Domnívám se, že zdražení nás v brzké době nečeká a ceny se udrží ještě nějakou dobu na stejné úrovni. Mírné zvýšení možná přijde až za dva tři roky, kdy se budou běžně dělat hry pro next-gen konzole. Ale to jsou jen mé skromné odhady, trh jako takový nijak podrobně dlouhodobě nesleduji.
 
2. Po všech těch letech jsou dle mého názoru ceny na takové hranici, aby si vytouženou hru mohl dopřát takřka každý. Nelze si sice kupovat několik novinek měsíčně (ostatně, kdo by je taky stačil dohrát?), ale pokud se člověk uskromní, není problém si jednu, dvě hry koupit. Vždyť je tu spousta edicí s hrami, jejichž kvalitu prověřil čas. Náš průměrný plat je na tom sice ve srovnání s většinou západních států ještě pořád bídně, avšak pomalu ale jistě se to zlepšuje.
 

Jiří Sládek, Gamestar

1. Netroufám si odhadnout další vývoj cen her na trhu. Je sice pravda, že náklady ha vývoj her jsou stále vyšší, na druhou stranu vyšší jsou i tržby (mj. díky rozrůstajícímu se počtu hráčů) a navíc - od zdražení může vydavatele a prodejce odrazovat hrozba pirátství (bylo by totiž bláhové se domnívat, že tento nešvar je rozšířený jen u nás - existuje i ve vyspělých zemích, i když v menší míře).

2. Cenovou relaci v ČR by bylo možné nejvýstižněji charakterizovat jako naprosto nevyrovnanou; máme tu kvalitní hry za cenu kolem 1000 Kč, což je podle mne tak odpovídající, pak některé skoro stejně kvalitní hry jen za ceny kolem 500 Kč (což je skvělé), ale bohužel také tituly prodávající se za 1500 a více Kč - a to je vážně drahota.


Jan Horčík, Doupě DVD

1. Nemyslím, že by to s tím zdražením bylo nějak zvlášť žhavé. Je pravda, že poptávka stále stoupá a kde je poptávka, může být i zvyšování cen. Na druhou stranu ceny her se už dnes pohybují v tak širokém rozmezí, že zdražení o 5-10 dolarů (navíc při dnešní ceně dolaru) nebude znamenat velkou zátěž na kapsy hráčů, ani těch našich.
 
2. Nerad bych tady někomu dělal reklamu, ale mně osobně se velice líbí přístup a celá filozofie CD Projektu. Cenové relace u nás jsou dle mého názoru poměrně dobré, i díky neustále se zostřující konkurenci, která je pro hráče i trh jedině zdravá.


Martin Malík, Future Games (Posel Smrti)

1. Osobně si nemyslím, ze cesta zdražování her by byla možná. Pravdou je, že náklady na vývoj rostou, ale myslím, že tento problém budou muset všichni (záměrně neříkám vývojáři, neboť to zdaleka nejsou ti, kdo by si "brali" největší část tržeb z prodeje hry pro sebe. Největšími "žrouty" jsou dnes koncoví prodejci ...) zúčastnění řešit jinak.

2. Pokud jde o ČR a SR, tak musím říci, že v porovnání s ostatními evropskými trhy oplývá tolika "zvláštnostmi a podivnostmi", že snad ani nemá cenu jej nějak komentovat. Pokud jde o samotné ceny,  tak politika Future Games s.r.o. je taková, že prodáváme hry  tak, aby jejich koncová prodejní cena nepřevýšila 999 Kč. To je myslím dobrá zpráva pro hráče. Náš Posel smrti, která byl mj. čtenáři serveru Bonusweb vyhlášen nejlepší adventurou roku (2003 - pozn. redakce) se nyní prodává za cenu pod 499 Kč.

Daniel Mikšovský, Progamers

1. Těžko odhadnout kam se bude vyvíjet cena her. Obecně cena je určována nabídkou a poptávkou. Poptávka je dána i kupní silou trhu. Takže možná by prodeji her prospěla lokalizace nejen jazyková, ale i cenová. Tedy v ČR nižší cena než v západních zemích.

2. Zda nás čeká zdražení her? Obecně se ví, že náklady na vývoj a výrobu produktu, a hry nevyjímaje, je nižší než 40% prodejní ceny. Zbylých 60% tvoří marketingové náklady a daně. Takže pokud distributoři a prodejní síť budou chtít - cena se nemusí zvyšovat. Ceny her na českém a slovenském trhu by měly být na úrovni cca 70% stávajících her...ale to zřejmě tolik na mně nezáleží..:)

Zdeněk Polách, Expres Stores

Myslím si, a doufám, že šlo jen o cenu pro USA a v CZ/EU se nic nezmění. Jinak cenu her ani tolik neurčují náklady na vývoj, jako marže publishera, lokálních distributorů a koncových prodejců. Řekl bych tedy, že cena v regionu CZ/EU je udržitelná na stávající úrovni a jestli se zvýší cena her v USA, nebude to vlivem nákladů na vývoj, ale poklesem kurzu dolaru.

Cenová relace titulů v ČR/SR je srovnatelná či příznivější než v zahraničí (nepočítám-li nyní USA, protože čeští distributoři kupují od evropských poboček světových publisherů za eura). Nedá se říct, že někdo může být spokojený, kdyby hry stály méně, určitě by se jich prodávalo víc (a ví to i distributoři), každopádně mohlo by být i hůř.
 
Eduard Rojíček, US Action

Hry by měly stát kolem 20 USD. Za vyšší cenu jsou v ČR a SR neprodejné.

Diskuze (6) Další článek: Close Combat: First to Fight - nové screenshoty

Témata článku: , , , , , , , , , ,