Vox Populi: Význam Invexu podle odborníků

vytisknout velikost písma
Začátek října je každoročně ve znamení Invexu. Vlaky, brněnské šaliny i technicky zaměření návštěvníci z celé republiky míří na brněnské výstaviště, aby se pokochali novinkami z IT průmyslu, zahráli si nejnovější hry a potkali se s nevýznamnějšími obchodními partnery. Je to vše nedostižná iluze nebo realita? Zeptali jsme se odborníků z herní branže.
Vox Populi: Význam Invexu podle odborníků

Něco shnilého je ve státě dánském. Takto zhruba se dá interpretovat většina odpovědí novinářů, vydavatelů i vývojářů na téma letošního Invexu. Veletrh typu Invex by bylo určitě škoda ztratit, ale minimálně herní část by měla projít velkými změnami, soudí známé osobnosti. Našly se ovšem také reakce veskrze pozitivní...

Otázka:

Co říkáte letošnímu ročníku Invexu? Má podle Vás podobná akce v současné době pro herní branži nějaký přínos? Není už "veletržnictví" mrtvé?


Daniel Mikšovský, Progamers

Invex hodnotím ze strany zástupce hráčského segmentu velmi pozitivně protože každoročně právě zde vrcholí celoroční soutěž hráčů na počítačích a mobilních telefonech.

Letos se nám podařilo získat polovinu pavilonu Z a příští rok zamíříme do ještě větších prostor samostatného pavilonu - letošní hluk v akusticky nevhodném pavilonu Z byl pro naše profesionály již neúnosný! Opět na Invexu představíme nejlepší české a slovenské hráče na počítačích, mobilech a nově i na konzolích.

Samostatná bude sekce vzdělávání - AMD.Cyber School a zvětšena bude počítačová herna AMD Cyber café (letos obsahovala 100 PC - napřesrok bude mít 200 PC). Opět přivezeme do Brna nejlepší CS teamy z Evropy (letos jich bylo 5 + 3 české, napřesrok jich bude 13 + 3 české) a opět se bude soutěžit o cca 1.000.000 Kč v hotovosti a v HW.
 
Co se týká hodnocení celého Invexu, všude na světě se daří hlavně veletrhům zaměřeným nejen na obchodníky, ale hlavně na koncové uživatele. Tedy i Invex 2005 zřejmě bude muset svou tvář zjemnit větším množstvím zábavy, hudby, her, spotřební elektroniky atd. Naopak mnohé firmy by se mohli více snažit o představení novinek a to i herních právě na Invexu - "móda firem" které nevystavují za branami výstaviště, ale pronajímají si ve stejnou dobu separátní prostory mimo výstaviště a tam zvou své zákazníky, mi přijde parazitující a pomýlená ....Veletržnictví mrtvé není stejně jako podle mne není mrtvé nakupování v kamenných obchodech.


Eduard Rojíček, US Action

S účastí na Invexu jsme ve středu, čtvrtek a pátek spokojeni. Jen mne zaráží vstupné ve dnech pro odbornou veřejnost, 500 Kč, když je pak i u stánků s buřtama volno.
Byl bych pro výstavu, která by se konala pokud možno 1x - 2x ročně - jedna hala za rozumné nájemné a vstupné – čistě jen na hry. Stejně jak to bylo na GC v Lipsku anebo na EGN Londýn.

Martin Ludvík, Excal

Herní část Invexu byla letos katastrofální a to hlavně kvůli neúnosné hladině hluku, který má na svědomí pár (s prominutím) idiotů z několika vystavujících firem, ovládající potenciometry jednotlivých zvukových aparatur . Zvuková technika v rukou těchto nahluchlých audio amatérů se ukázala jako destruktivní nástroj a dokonale ponížila herní část Invexu na úroveň obecního cirkusu, jen ten klaun byl schovaný. Pobyt v hale Z znamenal místo zábavy utrpení. Příští Invex proto bude bez účasti mé firmy v hale Z.


Jan Hloušek, Centauri Production (Gooka 2)

Je mi líto, ale tohle jsou otázky spíše pro distributory, než vývojáře. Produkty CP byly nabízeny v rámci stánku Cenega. Jinak dění kolem Invexu příliš nesleduji a osobně se něj ani nechystám.

 

Zdeněk Polách, Expres Stores

Ačkoliv si myslím, že Invex jako celek je rok od roku slabší a vystavovatelé na něm prezentují méně zajímavých novinek, co se týče her, je to zcela jiné. Pravda, loňský Invex byl mnohem bohatší a dosud neviděných her tam bylo mnohem více než letos, kdy čest zachraňovalo AT Computers, kterému se podařilo splašit betu Zoo Tycoon 2 a možná bychom mohli jako plus počítat i českou verzi Far Cry (byť hra samotná novinkou rozhodně není). Nezapomínejme ale, že pro české a slovenské hráče, kteří nebydlí zrovna v severozápadní části naší republiky (aby se snadno dostali na srpnový veletrh v Lipsku) je to jediná šance, jak se seznámit na vlastní kůži s herními novinkami a případně si s výraznými slevami koupit hry. Takže na vaši otázku: veletržnictví už možná mrtvé je, ale Invex má pro českou herní obec podle mě stále svůj význam a svoje kouzlo. Ostatně návštěvnost pavilonu Z vypovídá o všem.
 


Jan Horčík, Doupě DVD

Pro mě mrtvé je, alespoň v podobě Invexu. Jistě, jde o zajímavé setkání s přáteli, partnery, lze tam navázat zajímavé nové kontakty a možná na vlastní oči zhlédnout několik málo  technologických novinek. Jiný přínos však v tomto veletrhu nevidím, a to ani v herním, ani kterékoliv jiném odvětví.


Jiří Sládek, Gamestar

Ač jsem se na letošním Invexu víceméně jenom mihl, na první pohled se mi zdálo, že vystavovatelů je méně než loni a pokračuje tak sestupná tendence. To se však týká Invexu jako celku, herní segment je na tom o něco lépe. Řekl bych, že letošní úroveň GameHall (pavilón Z) byla zhruba stejná jako loni, návštěvníků bylo možná i o něco více. Je to ale jen můj odhad.

Nemyslím si sice, že by "Zetko" bylo kdovíjakým přínosem pro herní branži po odborné stránce, ale minimálně se tam návštěvníci mohli celkem slušně pobavit - třeba na naší GameStar Show (to je reklama, to je reklama, vyhoďte to!) při sledování soutěže v erotickém pojídání banánu. Při té se konec konců bavili i moderátoři, někteří z nich se dokonce chtěli se soutěžícími slečnami bavit i potom a... no nic.  A o tom, že veletržnictví jako takové rozhodně není mrtvé, svědčí třeba i stále se zlepšující (a zvětšující) GamesConvention v Lipsku.


Kamil Gric, šéfredaktor Doupě.cz

Asi nejsem sám, koho letošní Invex příliš nepotěšil; poloprázdná GameHall, které vévodíl neherní stánek Eurotelu a obrovský hluk, to jistě není vizitka hodná největšího domácího počítačového veletrhu. Špatný dojem tak částečně vylepšuje alespoň Mistrovství ČR v počítačových hrách, které je poslední záchranou jinak znatelně upadající kvality "herního koutku" na brněnském výstavišti. Invex je na druhou stranu stále příležitostí potkat se se spolupracovníky a partnery, a tak po této stránce hodnotím jeho přínos kladně.

Co se týče samotného veletržnictví, to rozhodně mrtvé není, byť v současné podobě není Invex a jeho herní část výstavou, která by šla ve šlépějích moderních trendů. Uvidíme, zda-li se v blízké době něco změní či u nás konečně vyroste samostatný a dostatečně konkurenceschopný (a i pro obyčejné hráče zajímavý) samostatný herní veletrh.


Milan Czarnowski (Gremlin), CD Projekt


Tentokrát jsem Invex vynechal, neměl jsem čas zajet do Brna se tam podívat. Podle ohlasu známých, co tam byli, jsem však o nic nepřišel. Nevím, jakým směrem se Invex bude ubírat do budoucna, zatím však akorát rok od roku pozoruji postupný pokles vystavovatelů. Asi by měli přijít s nějakými novými nápady, těžko říci. Brát Invex pouze jako možnost levněji nakoupit hry zas tolik zájemců nepřitáhne...


Radek Zelycz (Čedič), Češtiny

Bohužel vzhledem k dovolené a práci jsem se letos Invexu nezúčastnil, nemohu tedy hodnotit.



Ondřej Škoch, Blesk

Letos jsem se nezúčastnil, takže mi nepřísluší hodnotit.

Dle mého názoru mají tyto akce smysl a vždy mít budou. Už proto, že právě zde se snaží firmy předvést to nejlepší, což pro nás, jakožto hráče či potenciální hráče je vždy přínosem.


Michal Acler (agile), České hry

Na letošní ročník neříkám nic, letos jsem jej raději vynechal. Ale co jsem slyšel, jde to od desíti k pěti. Pro herní branži jako takovou podobná akce přínos nemá skoro žádný, snad jen vyjma popularizace progamingu a představení jej široké veřejnosti. Samotný Invex jako IT veletrh upadá nesmírnou rychlostí, škoda. "Veletržnictví" mrtvé není a myslím, že nikdy nebude. Ostatně, proč taky? "Problém" s nedostatkem pořádných novinek, které by pořádně přitáhly jak laickou, tak odbornou veřejnost, má u nás víceméně jen brněnský Invex. Alespoň máme ten pocit, že ostatní veletrhy v Brně na tom nejsou tak bídně...


Zdeněk Mezihorák, Hra01

K letošnímu Invexu moc říct nemůžu, protože jsem ho nenavštívil a dění sledoval velmi málo. Vlastně jsem jen zaregistroval informaci, že ministr Mlynář zničil volant, za což mu strouhali mrkvičku zástupci Telecomu.

Jestli má Invex pro herní branži nějaký přínos? Pro vývojáře žádný, ale dobře se tam dělá PR vydavatelům, E-sportu a panu ministru, což je v pořádku. A protože nějaký samostatný opravdu velký herní veletrh u nás asi není možný, jsem vděčný i za Invex.

Veletržnicví, zvláště v IT, už není co bývalo, informace, sjednávání smluv i nákupy běží online a tak ten hlavní rozdíl je právě jen v tom, že pokud Mlynář urve volant u počítače na ministerstvu, tak se o to media nedozví a nevznikne kýžené PR. (Jenom ten Telecom je v pohodě a v klidu mu strouhá mrkvičku kvůli něčemu jinému.) Jsem zvědav, co bude mediálním vrcholem herní části Invexu příští rok - premiér Gross odvaří E-toy?

 

Tomáš Vrána, Freehry

Co si budeme nalhávat, letošní Invex byl, ač dobře zorganizovaný, zase o něco horší než ten loňský. Poloprázdné pavilony se netěšily takové divácké přízni. A když si vzpomenu, jak jsem se ještě před rokem prodíral GameHallem přes masy lidí a nyní o nikoho ani nohou nezavadil, je mi do breku (obrazně řečeno). Už se nekonala ani žádná velkolepá show, s výjimkou jednoho či dvou. Zrušení Creative Hall byla ranou pod pás. Ale abych jen nekritizoval, kvalita klobás se rapidně zlepšila! Už nebyly tak ošizené jako loni, nýbrž byly zřejmě vyráběny z opravdu kvalitních koncentrátů.

Veletržnictví rozhodně mrtvé není. Invex by tu měl zůstat, byť zájem veřejnosti pozvolna upadá. Už jen z toho důvodu, že právě na tomto veletrhu se můžete setkat s lidmi, za nimiž byste za normálních okolností cestovali třeba přes půl světa. Je to přeci hlavně o obchodu. 

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
Uncharted: The Lost Legacy – když Nate není doma (recenze)

Uncharted: The Lost Legacy – když Nate…

Mysleli jste si, že série Uncharted skončí čtvrtým dílem? Tak to jste na omylu, ještě je tu Chloe a Nadine!

17.  8.  2017 | | 6 N/A
Do světa World of Tanks míří vůbec první singleplayerový příběhový zážitek

Do světa World of Tanks míří vůbec prv…

Prozatím jsme byli vždy zvyklí, že je World of Tanks čistě multiplayerovou záležitostí. Ne však na dlouho!

18.  8.  2017 | | 2 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |