Chcete mít z hraní ten pravý požitek? Chcete hry nejen hrát, ale i žít, cítit, dýchat..? Nevím, jak vy, ale my u nás v redakci rozhodně ano. A tak jsme se rozhodli udělat průzkum současného trhu a vážně nevážně vám nabídnout to nejlepší, co lze při hraní využít ke zvýšení herního prožitku.
Mravokárci křičí: Hry škodí psychice člověka. Painkiller, postarší Kingpin nebo série Grand Theft Auto nabádá k násilnickým činům. Možná i čekání na Duke Nukem Forever může vést k totálnímu šílenství. Pokud se však budete řídit našimi pokyny, při hraní vám žádné nebezpečí nehrozí. Procvičíte si všechny smysly a váš herní prožitek se minimálně ztrojnásobí. Vše je přitom velmi jednoduché – stačí dát šanci nejen zraku a sluchu, ale všem druhům smyslového vnímání.
Sluch
Lidské ucho je zapeklitý orgán a přestože mnozí hráč zanedbávají vliv a význam zvukové stránky her, ti chytřejší se snaží využít každé sebemenší výhody, kterou jim nabídne. Legendární multiplayerový Counter-Strike vám neumožní vidět za roh, ale v dáli můžete slyšet kordon splašených teroristů. Doupě pro dokonalý zážitek doporučuje levné „reproduktory“ z výprodeje značky Wilson Audio, sériového označení WAMM. Těžkotonážní cvalík, který si s nikým a ničím nezadá, dokáže vyprodukovat decibelové šílenství, kterému se může rovnat pouze náměstí plné uřvaných tchýní. Stačí dát hlasitost na maximum a vystřelit ve svém PC z Kalašnikova pár ran. Do několika minut máte ve svém bytě útvar rychlého nasazení. Rozbijte prasátko, cena reproduktorů se pohybuje okolo 225 000 dolarů.

Z jiného soudku je zvrhlost hudebního vkusu ze země vycházejícího slunce. Spolu s hrou Singstar přidali autoři do balení i kompatibilní mikrofon. Asi již víte, oč jde. Nanečisto si můžete na PlayStation 2 vyzkoušet, jak vypadají prkna, která znamenají svět. Zatímco v případě kvalitních reproduktorů jste ohrožovali své bližní reálně ztvárněnou střelbou, u Singstar je budete ohrožovat svým uměleckým (ne)nadáním. Radovánky s mikrofonem jsou navíc o poznání lacinější: Celý set stojí 30 dolarů.
Zrak

Hry jsou stále natolik vizuální zábavou, že je to právě zrak, který v nich využijete nejvíce. Zamysleme se. Typický neduh akčních her se skrývá v neustálém otáčení s postavou, krytí se a hledání neočekávaných protivníků, kteří se vynoří zboku, zezadu nebo ze záchodové misí. Stačí si ale připlatit pouhých 252 000 dolarů a mrknutím oka se bude ve vašem pokoji válet a roztahovat více než třicet kvalitních LCD panelů. Jednoduše je rozestavíte po celém stole, mrknutím oka ze strany na stranu zkontrolujete situaci. Vše pod kontrolou. Najde se někdo, kdo by vás porazil?

Zatímco židle obklopená monitory vidinu třetího rozměru jen navozuje, se speciálními brýlemi se do kýžené dimenze dostanete rovnýma nohama. Někteří tvrdí, že nabízejí nezaměnitelný pocit. Jiní že realitu nedokáží nahradit. Přikláníme se k první variantě. Ať už jde o mutanty, dinosaury nebo lidské protivníky, dokáží pěkně nahnat strach a ještě umocnit vás dojem a zážitek.
Hmat


Zrak a sluch. Dvěma pro počítačové hry zásadním smyslům dělá společnost i hmat. Chcete-li jej zapojit stoprocentně, neváhejte a pořiďte si za speciální rukavice. V kombinaci s 3D brýlemi se dostanete do neuvěřitelné virtuální reality, v níž vše běhá kolem vás a na vše si můžete sáhnout. Existuje i výborná pomůcka pro nenapravitelné zvrhlíky – set rukavic a interaktivní dámy, které reagují na dotyky. Už utíkáte do obchodu?

Vyznavačům motoristických sportů je určena vypečenou drobnost Playseats. Zapomeňte na realistické volanty. Mohou směle putovat do koše, protože dnes nejsou „in“. Absolutním ternem věrně simulujícím jakékoliv automobilové závody se nově stává vibrační sedačka propojená s volantem, pedály, řadící pákou a samostatným LCD panelem. Sám závodník Jarek Janiš se vyjadřoval o Playseats v superlativech.
Čich

Počítačové a konzolové hry vidět, slyšet či osahat... To vše je dnes již pasé. Japonští vědci atakují i čichové buňky uživatelů prototypem televize, která v sobě obsahuje speciální čip. Ten dostává signály, vybuzené k tomu určenými televizními programy, a uvolňuje do prostoru příslušné aroma. Vše má své ale. Vůně by se musely dokupovat v podobě náplní, a tak nelze očekávat široký sortiment ani zájem veřejnost. Stačí však dát hlavy dohromady a drobný problém překonat. A poté? Vonič 007, jak jsme jej v redakci pojmenovali, by si našel cestu i do našich počítačů. Dovedete si představit, že byste dýchali pach zpoceného Gordona Freemana nebo závan tlejících mrtvol z Resident Evil 4? Horor v každém coulu.

Japonský vynález nenechal chladnými ruské vědce, kteří se k autorství původního nápadu přihlásili. Ohánějí se důkazy, podle kterých jim byla myšlenka i provedení ukradeny. Nápad byl použit jen jednou v případě ruské first person akce Kreed. Právě k ní byly přibaleny pravé slipy s otvorem u rekta. K čemu? Při maximálním vypětí a obavách se zvýší vaše tělesná teplota. To je hlavním impulzem pro otevření oné díry ve slipech, takže vzduch proudí nahoru rychleji. Můžete si tak vychutnat „vůni“ nefalšovaného strachu.
Chuť

Člověk disponuje pěti smysly. Posledním je chuť. Myslitelé z celého světa se sešli na konferenci v moravské Silicon Valley (v Brně), aby společně našli způsob, jak zkřížit chuť s počítačovými a konzolovými hrami. Briskní závěr českých hlavounů nejen pobouřil, ale i mile překvapil. Návrhy jako lízání ochuceného monitoru nebo klávesnice z marcipánu šly rychle stranou. Hraním u sklenky piva zapojíte chuťové pohárky, procvičíte zrak (při větším množství zlatavého moku vidíte všechno hned dvakrát) a připravíte svoji orientaci v prostoru na nejhorší. Chytré, že?
Podtrženo a sečteno: Co vše potřebuje správný hráč pro umocnění svého herního zážitku? Nafukovací bankovní konto, trpělivost a možná i trochu štěstí. Přežijete-li vše, co na nás chytří pánové chystají, máte náš obdiv. Pro nás ostatní, méně majetné a ne tolik náročné, je tu stále obyčejný počítač, obyčejný monitor s obyčejnými reproduktory, obyčejnou klávesnicí a obyčejnou myší.