Proces tvorby počítačových her je nekonečným spletencem týmové spolupráce, důvěry v ostatní členy a především schopností jednotlivých lidí. Vytvořit hru není jednoduché, někdy vlastně ani zábavné. Dnes si povíme něco o tom, kdo všechno se na vývoji her podílí a jaké jsou jednotlivé funkce ve vývojovém týmu.
Mnoho lidí si myslí, že vývoj počítačových her je snadná věc, kdy autoři si při vývoji užijí spoustu legrace, většinu práce stráví na počítačích, kde stále hrají hry a jen občas napíšou pár řádků strojového kódu. Výroba počítačových her je práce jako každá jiná. Pokud chcete vytvořit úspěšnou a populární počítačovou hru, nestačí, aby jste ji dělal sám, protože časy, kdy geniální jedinec sám naprogramoval skvělou hru po večerech, jsou nenávratně pryč.
Základem všeho je tým - je nutné, aby všichni lidé v týmu spolupracovali a komunikovali mezi sebou. A pokud nebude probíhat komunikace mezi jednotlivými členy týmu, můžete celý projekt poslat k ledu, protože když se nedokážete dobře dohodnout, nemá smysl dělat hru, při jejíž tvorbě nevíte, na čem budete dělat zítra.
Každý tým vyvíjející nějaký produkt, v našem případě počítačové hry, se skládá z mnoha lidí, kteří se podílejí ne jeho vzniku. Teď si popíšeme jednotlivé osoby a jejich funkce v týmu:
Vedoucí projektu
Tato osoba zastává v týmu většinou nejdůležitější místo, poněvadž na jeho bedrech leží osud celé hry. On má hlavní slovo při vývoji, to on udává směr, kterým se hra bude ubírat. Rovněž také koordinuje a řídí celý tým a musí mít onu dobrou schopnost komunikace s lidmi. A to nejen s lidmi z týmu, ale i s ostatními lidmi, např. z herních či jiných plátků, při jednání s investory. Právě vedoucí projektu je zodpovědný za konečnou podobu hry, kterou ve stanoveném termínu musí odevzdat vydavateli.
Programátoři
Lidé, kteří píší zdrojové kódy, které jsou základy každého programu. Nejběžnějším jazykem pro vývoj her je „céčko“. Ale nejen z tohoto jazyku je programátor živ, a tak se musí často učit i jiné jazyky. Pokud na vývoji hry pracuje více programátorů, práce si rozdělí mezi sebe: první dva například napíší engine, další se stará o implementaci AI, jiný vytváří různé algoritmy a skripty. Programátoři musí velmi úzce spolupracovat s grafiky, kteří jsou zodpovědní za vizuální stránku hry.
Grafici
Většinou se ještě dělí na 2D a 3D. nesmíte také opomenout designéry levelů. Práce 3D grafika je asi jasná: vytvořit trojrozměrné modely všech postav vyskytujících se ve hře. Jejich práce by však nebyla vůbec platná, kdyby tu nebyli 2D grafici, ti otexturují všechny ty drátěné modely, co vytvořili 3D grafici, a dají tak modelu duši. Nejvyužívanějšími grafickými programy jsou Adobe Photoshop a 3D Studio Max.
Zvukaři
Co by to v dnešní době bylo za hru, kdyby neměla hudbu a zvuk? Měla by taková hra vůbec úspěch? Asi ne. A proto další osobou v týmu by měl být zvukař. Náplň jeho práce je velmi pestrá. I zde je důležitá spolupráce s ostatními lidmi z týmu – je totiž nezbytné, aby hudba dotvářela a příjemně ladila se scénou hry. Podobné je to i ze zvuky – jestliže má hra být úspěšná, nestačí použití nějakých náhražek za originální zvuk. Nezbude mu pak nic jiného, než se vydat do „terénu“ a potřebné zvuky tam získat.
Scénárista
Tato osoba je hlavně důležitá při tvorbě her typu adventure či RPG, tedy her, kde je kladen velký důraz na příběh hry. I když příběh není jen záležitostí těchto typů her, bývá obsažen i v jiných typech her, avšak tam příběh trochu ustupuje do pozadí. Může se zdát, že právě scénárista se taky velkým dílem podílí na konečné podobě hry, ale nenechte se mýlit – většinou bývá omezen technologií použitou ve hře. Jeho práce spočívá v napsání kompletního scénáře, kde do nejmenších podrobností popíše všechny věci, jejich polohu, jaké akce lze s nimi provádět. Úzce spolupracuje s grafiky, kterým navrhuje vzhled postav a prostředí hry.
Betatester
Zde si můžete myslet, že práce betatestera je extrémně jednoduchá – v pracovní době jenom hraje hru a ještě za to pobírá plat. Chyba lávky. Práce betatestera je často namáhavá a časově náročná - jeho prací je hledat chyby (bugy) ve hře. Několikrát musí celou hru projít do konce zkoušet všemožné situace, které by mohly hraním nastat, a pokud objeví nějakou chybičku, musí o všem sepsat hlášení, které se pak předá programátorům, ti ji odstraní a práce betatestera začíná znova.
Tak, dnes jsme si v krátkosti popsali role těch nejdůležitějších osob ve vývojářském týmu. A je to tak, jak jsem říkal, vývoj her není procházka růžovým sadem. Příště se můžete těšit na to, jak vypadá práce týmu v praxi a popíšeme si průběh vývojového cyklu hry.