Společnost Epic Games teď sice plní řádky novin svým soudním sporem proti Applu, po včerejšku je ale její jméno skloňováno také s vydáním prvním veřejné verze Unreal Enginu 5. Vývojářské nástroje jsou ve fázi early accessu, takže ještě nemusí být zcela stabilní a se všemi funkcemi. Plná verze vyjde až příští rok.
První ukázku si UE5 odbyl přesně před rokem. Jde o první engine dělaný s ohledem na novou generaci konzolí i počítačového hardwaru. Engine přináší mj. dvě nové technologie Nanite a Lumen. Ta první se stará o mikropolygonovou geometrii, která pomůže vykreslit detailní scény se stovkami milionů nebo miliardami polygonů, což Epic v demu ukazoval ve skalnatém prostředí, kde by šlo spočítat jednotlivé kamínky.
Lumen pak přinese plně dynamické globální osvětlení, které má věrně pracovat s odrazy, nepřímým světlem i změnou polohy či úhlu světelných zdrojů. Unreal Engine 5 má i obrovskou knihovnu assetů a modelů, nové nástroje pro práci se zvukem, fyzikou a VFX efekty.
UE5 je pro tvůrce zdarma, ale jakmile jejich tržby překročí milion dolarů, Epic si z prodeje vezme 5% provizi. Nebo žádnou, pokud se hra prodá přes Epic Game Store. Nový engine chce samotný Epic využít u některého z budoucích upgradů hry Fortnite. Z potvrzených her na něm poběží i Senua's Saga: Hellblade II a momentálně s ním již pracují i studia The Coalition (série Gears) a inXile (série Wasteland).