Vyzkoušeli jsme HTC Vive: budoucnost virtuální reality (dojmy)

Známe Oculus. Známe Morpheus. Ale co další konkurenti, kteří se netrpělivě tlačí to řady? Vyzkoušeli jsme parádní HTC Vive.

Virtuální realita zažívá poslední dobou velký boom a kromě matadorů, o kterých slyšíme nové informace prakticky neustále (rozuměj Oculus Rift nebo Project Morpheus) se na trh začínají tlačit také konkurenční zařízení, které hodlají nabídnout buď zcela jiné, nebo jednoduše lepší zážitky.

VR od HTC

Na výstavě GamesCom jsme tak zaběhli ke kolegům v budce HTC, kteří nabízeli možnost vyzkoušet impozantní brýle virtuální reality HTC Vive. Virtuální realita v podání Valve rozhodně dokáže upoutat pozornost a vzhledem k tomu, že je HTC zatím jediným oficiálně ohlášeným výrobcem, se kterým Valve nad brýlemi aktivně spolupracuje, byli jsme velmi zvědavi.

IMG_9733.jpgIMG_9734.jpgIMG_9735.jpg

Po chvilce přešlapování si nás tak pozvali do černočerné tmy. Resp. malého pokoje, pokrytého černou látkou s minimálním osvětlením, jednou jedinou židličkou a stolkem, na kterém pro změnu netrpělivě pokluzoval jeden z programátorů. Ten nám v rychlosti vysvětlil, o co se jedná a proč bude Vive tím nejlepším virtuálním gadgetem na světě.

Vive sestává z brýlí, které si nasadíte a utáhnete podle potřeby. Dále nesmí chybět sluchátka pro plné ponoření do zážitku. A samozřejmě je tu velmi důležitý prvek Vive – dvojice ovladačů, každý do jedné ruky, které simulují vaše ruce ve hře a dávají vám možnost provádět interakci s okolím prostředím. Ovladače si také půjčují některé ovládací prvky ze Steam Controlleru, např. dotykové plošky místo analogových páček. 

IMG_9729.jpg

Nejvíce je na očích pravděpodobně rozdíl, jak vás systém snímá. Zatímco u Oculusu či Morpheusu se snímá především vaše hlava a její pohyby, kdežto jiné ovládací prvky už jsou propůjčeny ovladači a klávesnici, HTC Vive prostřednictvím nakalibrovaných a rozmístěných laserových senzorů na dvou oddělených základnách snímá celé vaše tělo. To znamená, že můžete nejen koukat do všech stran, ale také se pohybovat po pokoji a všechny vaše pohyby budou v reálném čase přeneseny do hry.

IMG_9708.jpgIMG_9710.jpg

Hned po první ukázce je jasné, proč je rozdíl natolik markantní. Díky možnosti se pohybovat bez omezení gauče vás zážitek kompletně pohltí. Laserové senzory a kamerky, které jsou rozmístěny většinou ve dvou úhlech pokoje, lze navíc nakalibrovat na různé plochy, od pokoje s rozměry 4,5 x 4,5 metru, až po jeden gauč, takže byste doma neměli mít problém s nedostatkem místa. Zkrátka si přenastavíte senzory a jede se dál. Brýle také dávají pozor na váš pohyb v prostoru a ve hře vám zobrazí laserovou mřížku vždy, když se přiblížíte k jedné ze stěn, abyste hlavou neoťukovali rohy. Skvělý nápad. Brýle v sobě schovávají přes 70 různých senzorů včetně akcelerometru a gyroskopu, takže pochytí i nejmenší pohyby v prostoru.

Hardwarové specifikace

  • Displej: dvojice displejů, každý s rozlišením 1200 x 1080 bodů
  • Rychlost a frekvence: 90fps / 90Hz
  • Senzory: akcelerometr, gyroskop, poziční lasery
  • Zorné pole: nejméně 110 stupňů
  • Systém snímání: Lighthouse
  • Platformy: Windows, GNU/Linux, OS X
  • Připojení: HDMI 1.3, USB 3.0, 2.5 mm Jack

Interaktivní 3D model

SteamVR HTC Vive by HTC on Sketchfab

Hry a ukázky

Po vysvětlení všech potřebných detailů jsme se tak vrhli na ukázky samotné. K dispozici bylo hned několik, a každá znázorňovala a představovala jiné přednosti brýlí. V první jsme se tak objevili na dně oceánu v rozbořeném vraku lodi. Bylo možné se pohybovat po palubě, nahlédnout do temných hlubin a především se kochat podvodním životem a stovkami proplouvajících ryb kolem. Každým coulem jsem čekal útok žraloka, který však nakonec nepřišel. I když, z proplouvající velryby jsem si přece jen trochu ucvrnknul do trenek. Díky volnému pohybu vše působilo věrohodně a hloubka oceánu slušně tlačila na psychiku, což jen dokazuje věrohodnost zážitku.

vrthblu_encounter.jpg

Ukázka názorně předvedla, jak dokonale dokáže pohltit herní zážitek, když využívá pohybu celého vašeho těla v prostoru, místo klasické páčky ovladače. Chápeme, že jde o mnohem komplikovanější nastavení a přípravu pro domácí použití, než jen popadnout brýle a dřepnout si na gauč, troufáme si ale tvrdit, že pro takový zážitek se hráči lenit nebudou.

Po několika kratších ukázkách, které dávaly možnost projít se po středověkém bojišti z ptačí perspektivy či ukuchtění několika dobrůtek ve virtuální kuchyni musíme vytknout především dvě větší ukázky – chaloupku z DOTY a virtuální kreslení. První zmiňovaná nás přenesla do fantasy světa DOTY s názvem The Secret Shop, kde jsme se pořádně rozhlédli, pohráli si se zvířátky a nechali se sežrat obřím monstrem. Ukázka kladla důraz především na interakci s prostředím, která byla precizní. Hrát si se světelnou kuličkou ještě nikdy nebylo tak zábavné. Také jsme se párkrát teleportovali ve zmenšené podobě do několika míst v chaloupce a okusili, jaké to je vše sledovat s pořádné výšky. A že to pocítíte v žaludku.

secretshop_shot02-20150805-06134641.jpg

Nakonec jsme se převtělili do virtuálního umělce a prostřednictvím dvou ovladačů začali kreslit v prostoru. Zatímco levý ovladač sebou jevil paletu různých barev a křivek, kterými bylo možné nastavit štětec, pravý ovladač jej právě suploval. Pro mě šlo o jednu z nejlepších ukázek práce s prostorem, jelikož laserové čáry, visící před očima bylo možné obcházet, podlejzat a vidět z různých úhlů. Vše přitom vypadalo zcela věrohodně a realisticky, což jen umocňovalo zážitek.

Skull.jpg

HTC Vive na nás zanechal veskrze pozitivní dojmy a potvrdil, že je virtuální realita solidním základem pro nastupující léta herního průmyslu. Vezmeme-li v úvahu, že jde navíc pouze o počáteční kroky v této oblasti, máme se opravdu na co těšit. Velmi bychom uvítali o něco vyšší rozlišení displejů a více snímků za sekundu, což již demonstrují konkurenti, aby výsledný produkt vypadal ještě reálněji. 

Brýle navíc dokážou nabídnout opravdu bohaté využití jak ve hrách, tak ve více pracovních aplikacích. Chcete překvapit kamarády? Pak si pohrajete s nastavením, uděláte si v obýváku místo a pořádně si to užijete. Nechcete se pižlat s kalibrováním senzorů a chcete si jen rychle zahrát? Pak poslouží brýle virtuální reality jako skvělý doplněk např. ve sportovních a závodních titulech, které nevyžadují komplexní ovládací schémata a dokážou propůjčit plnohodnotný zážitek i při sezení na gauči. V kokpitu formule přece také sedíte, no ne?

HTC-Vive_White.jpg

HTC Vive se zatím očekává na poličkách obchodů o Vánocích letošního roku. Cena prozatím nebyla oficiálně oznámena, my to ale tipujeme na cca 7000 Kč. Pro více informací navštivte oficiální stránky výrobce.

Diskuze (11) Další článek: Lara Croft GO dorazí na mobilní zařízení koncem srpna

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,