Vzestup a propad Nintenda: zvrátí Switch zoufalou situaci japonského giganta?

Nintendo bylo v době Wii a DS téměř všudypřítomné a na trhu hrálo primární roli. V dnešní době je však spíše přehlíženo. Jak k tomu vlastně došlo? Dokáže to chystané Nintendo Switch změnit?
Seznam kapitol
  1. Cesta inovací cestou k úspěchu
  2. Když dosáhnete vrcholu, následuje pád
  3. Chystá se spasitel?

Nintendo bylo v době Wii a DS téměř všudypřítomné a na trhu hrálo primární roli. V dnešní době je však spíše přehlíženo. Jak k tomu vlastně došlo? Dokáže to chystané Nintendo Switch změnit?

Pro pochopení celé situace se musíme nejdříve podívat na nedávnou minulost. Nintendo konzole vyrábí ze všech recentních společností nejdéle, takže se nebudeme věnovat celé historii Nintenda, ale projdeme si pouze okamžiky, které způsobily jeho dnešní zoufalou situaci.

Nintendo k nám zavítalo později než v západních zemích, dokonce později než Playstation One. Důvodem je samozřejmě železná opona, následující prodejní vlna nás však neminula. Nintendo se u nás nejdříve oťukávalo pozvolna a tu a tam někdo vlastnil Nintendo 64 nebo nějakého Gameboye.

Cesta inovací cestou k úspěchu

Nintendo se v té době věnovalo klasickému stylu konzolí, kdy jste měli buď bednu u televize a na té pomocí ovladače hráli hry nebo na Gameboyi využívali jednu obrazovku ke hraní pomocí kláves. V květnu roku 2000 se ale prezidentem společnosti stal Satoru Iwata, který si byl vědom nebezpečné konkurence v podobě Playstationu a v listopadu roku 2001 i v podobě Xboxu. Na situaci se tedy podíval tak, jak to Nintendo dělá dodnes – začal vymýšlet inovace.

Snaha vytvářet inovace se projevila nejdříve na přístroji Nintendo DS. Nintendu hrálo do karet, že v době vydání DS (2004-2005) nebyla konkurence v podobě mobilních telefonů ještě tak vysoká. Několik let před tím, než jsme poznali Angry Birds, přišlo Nintendo s konceptem dotykového hraní, kdy jste pomocí stylusu (tužky) mohli pomocí dotyku ovládat spodní obrazovku, konzole však měla ještě horní, která je nedotyková.

nintendo_ds.png

Vzhledem ke kreativnímu konceptu, který fungoval a kvalitního hardwaru není divu, že se konzole dočkala velmi vysokých prodejů. Prodávala se tak rychle, že během pouhých pěti let ji vlastnilo přes čtyřicet milionů lidí. Celkový počet se z údajů z roku 2014 zastavil na 154 milionech prodaných kusů.

Úspěchy však Nintendo zaznamenalo i v prodejích titulů, poněvadž na úspěchu se chtěli svést všechny větší společnosti a setkali jste se zde například s tituly Assassin's Creed, The Lord of The Rings: Conquest, FIFA či dokonce s Eragonem, který je dle mě na DS mnohem zábavnější než na PC.

nintendo_ds_games_1.jpgnintendo_ds_games_2.jpgnintendo_ds_games_3.png

Nintendo se sice brzy utkalo s konkurencí v podobě PSP, společnost SONY však u své konzole nastavila cenu trochu moc vysoko. I tak se ale obě firmy dočkali vynikajících příjmů, rád bych ale zdůraznil moc Nintenda v kontrastu s tím, že SONY na tom byla v této době hůř.

Satoru Iwata se očividně inovací nabál. Když už mu to vyšlo jednou, vydalo Nintendo v roce 2006 velmi významnou konzoli Nintendo Wii. Dávno před Kinectem nebo PS Move dostalo Nintendo nápad využít vašeho pohybu na hraní her. Můžeme mluvit o v podstatě prvním větším přiblížení se virtuální realitě a hlavně o jednom z největších úspěchů herní historie.

nintendo_wii.jpg

Osobně znám asi pět lidí, kteří si koupili Wii. Kámoš, který si občas zahrál maximálně nějakou flashovou hru, si Wii pořídil, protože si chtěl zahrát tennis. Nápad vytvořit Wii jako konzoli o pohybu se Nintendu v prodejích tak vyplatil, že v první polovině roku 2007 se prodalo více konzolí Wii než Xboxů 360 a PS3 dohromady. Celkové prodeje se udávají nad 101 miliony prodaných kusů.

nintendo_wii_games_1.jpgnintendo_wii_games_2.jpgnintendo_wii_games_3.jpg

Zatímco však Nintendo mířilo cestou inovací, konkurence cílila na vyšší výkon. To způsobilo, že Wii se časem potýkalo s nižší podporou ze strany velkých vývojářů. Jedná se o problém, který Nintendo později srazil a způsobil žalostnou situaci, kterou společnost prožívá nyní.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
Viděli jsme budoucnost: Na Playstation přijdou úžasné hry pro VR

Viděli jsme budoucnost: Na Playstation…

V Londýně se konala akce věnovaná budoucnosti platformy Playstation VR. Dostali jsme exkluzivní možnost nahlédnout, co Sony v oblasti virtuální reality chystá.

12.  4.  2018 | | 18 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

12.  4.  2018 | | 22 N/A
PUBG: na mobilu lepší, než byste čekali (mobilní recenze)

PUBG: na mobilu lepší, než byste čekal…

Žánr Battle Royale prožívá v této době rozkvět, a to tak velký, že mimo PC a konzolí zasáhl také mobilní telefony. Zatímco Fortnite je zatím jen pro vyvolené, PUBG jsme se začali blíže věnovat a opravdu se to povedlo.

8.  4.  2018 | | 3 N/A
Podívejte se na skvělý dokument ze zákulisí Kingdom Come: Deliverance

Podívejte se na skvělý dokument ze zák…

Tohle se klukům neskutečně povedlo!

8.  4.  2018 |
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A
Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak to vypadá v Bohemia Interactive

Kde se vyvíjí ArmA: Podívejte se, jak …

V Bohemia Interactive pracují na nových hrách, ale také na technologiích, které bodu připravované hry využívat. A nejsou to jen technologie ryze softwarové, vytvořili si tu třeba i vlastní zařízení na fotogrammetrii.

4.  4.  2018 | | 1 N/A