Vzpomínka na válku: Battle Isle 3

Máte chuť na válku? Na skutečnou, nefalšovanou válku se vším, co k ní patří? Chcete pro jednou předat povinnost pouhého pěšáka někomu jinému a sám se chopit generálských otěží a vést svá vojska do plamenných bitev? Pak je stará klasika jménem Battle Isle 3 tím pravým pro vaše srdce a hlavně mysl!
Vzpomínka na válku: Battle Isle 3

Vojáci, pozor! Teď mě pořádně poslouchejte! Byli jste nic, pouhé nuly, na které čirou náhodou dopadla podrážka mojí boty. To bylo před šesti měsíci. Prošli jste za tu dobu tvrdým výcvikem, který vás měl připravit na všechno, co vás čeká. Teď nadešel váš čas. Leží před vámi bitvy, které bude nutné vybojovat. Tohle je válka se vším všudy, a tak mi nezbývá než vám popřát hodně štěstí!

Vojensky laděný úvod se pokusil s jemnocitem mně vlastním naznačit, že Battle Isle 3: Shadow of the Emperor je simulací válečného konfliktu se vším, co k tomu patří. Ačkoliv byla tahle tahová strategie uvedena již před úctyhodnými sedmi lety, zůstává dodnes jedním z nejlépe propracovaných simulátorů války, které jste kdy měli možnost si na svém počítači zahrát. Nevěříte? Přečtěte si následující řádky.

 

Krátký pohled do historie odhalí hned několik zajímavých skutečností. Prapůvodcem celé série a vlastně matkou tahových strategií je stařičká hra History Line 1914-18 od německých Blue Byte. První z rodu Battle Isle (od stejnojmenné společnosti) se objevila teprve roku 1991 a strhla na sebe zaslouženou pozornost. Už tehdy totiž šlo o velice komplexní záležitost, na které si však dokázali pochutnat jak skalní příznivci "tabulkových" tahových strategií, tak i méně zkušení hráči. Příběh hry nabídl pohled od daleké neurčité budoucnosti planety Chromos, na které se navzájem střetává několik stran v rozsáhlém, nelítostném válečném konfliktu.

Některé jednotky a jejich specifikace
(Obr - Obrana, Poh - Pohyb, Dos - Dosah, En - Energie, Ma - Materiál, Pal - Palivo)

 

Obr

Poh

Dos

En

Ma

Pal

Zbraně

Demon 131

150

4

2

3

2

50

6x9mm

Troll 142

200

4

2

4

2

40

2xBazooka, 4x12mm

Golem

320

3

2

5

3

35

3xBazooka, 1xSAM, 8x12mm

Ranger

130

10

5

4

3

38

6x9mm

Snake

285

8

3

6

5

30

8x2x20mm, troop carrier

Orion OR-3

200

5

12

8

7

26

radar vehicle

Buggy

125

10

5

6

4

72

2xSSM(2), 5x9mm

Technotrax

320

6

3

6

6

32

5x80mm, 12x9mm

Samurai II

450

5

2

9

8

30

6x100mm, 8x20mm

Python

290

7

3

8

6

25

5xSSM(2), 5x12mm

Quasar

210

3

2

9

4

50

10x40mm(3)

Skull

600

-

3

20

35

-

20x90mm(3), 20x20mm, gun turret

Nashorn

550

6

3

9

8

26

8x100mm, 2x30mm

Pulsar A3

110

3

1

13

5

30

8x80mm(2-5)

Medusa

160

2

4

13

6

80

10xSAM(2-6)

Imperator

600

3

1

23

25

20

8x135mm(2), 14x4x20mm, 1xSAM(2-4)

Ve třetím díle jsou to jednak Drulliané a druhak Kaiové, kteří se vzbouří proti Drulliánské nadvládě. Je zajímavé, že hrdinkou Battle Isle 3 je žena - vlastně je to jeden z prvních hrdinů ženského pohlaví v počítačové hře. Její jméno je Karo, je to vyslankyně Kaiů. Pohádá se s vůdcem Drulliánů, potomkem slavného stratéga Vala Harrise, Benem Harrisem a při letu domů ztroskotá na zdánlivě opuštěném ostrově. Brzy však zjistí, že se zdaleka nejedná o pustý ostrov. Narazí totiž na tajnou základnu, ve které sídlí bývalý císař Punt Vassius, tedy lépe řečeno jeho elektronická podoba. Je to nedůvěřivá a arogantní osoba, přesto vám ale slíbí podporu v boji - poskytne bojovou techniku a povede celé tažení za osvobozením vašeho lidu. On je stratég války, vy jste taktik bitev. Říkám "taktik", protože nepředpokládám, že by k BI3 někdy třeba i jen na krátkou chvíli usedla nějaká bytost ženského pohlaví. Popravdě mi začíná vrtat hlavou proč vlastně tvůrci z Blue Byte zvolili za hlavní hrdinku ženu. Ale což...

 

První mise je velice snadná a spíše v ní jde o seznámení se s prostředím a ovládáním hry. Které je, nutno přiznat, velice propracované a intuitivní, takže padne do ruky každému hráči, nejen ostříleným "tahovkářským" veteránům. Co jsem ještě neřekl a co musím o to více zdůraznit nyní je, že BI3 je hra určená pro Windows (od stařičké verze 3.11 výše). Dnes už se to zdá být naprosto samozřejmé, ve své době to ovšem vyvolalo docela silnou vlnu pozdvižení. Pravdou ale je, že prostředí Windows padne této tahové strategii jako dělané - stejně jako všem ostatním, jejichž základem je přehršel nejrůznějších okének nabitých informacemi. V BI3 to však není přehršel, nýbrž pět základní oken.

 

V dolní části hrací obrazovky se nachází základní nabídka o jedenácti ikonách. Pět z nich představuje samostatná okna - samotnou mapu bojiště, zmenšenou mapu, stručné informace o označené jednotce, podrobné informace o označené jednotce a nakonec jsou to grafy. Každé z těchto oken můžete různě zvětšovat nebo zmenšovat a uspořádat si je podle své libovůle. Čtyři první okénka se opravdu hodí a je dobré mít je zapnuté (zobrazené) po celou dobu hry. Páté okno s grafy samozřejmě také využijete, ale už méně často (zobrazují se tam informace o počtech jednotek, padlých, surovinách, aliancích, a další).

Kódy do misí

01. 2975462 The Pretorians
02. 6487674 The Advance
03. 1564386 The Ships
04. 9745642 The Landing on Kaar 05. 3756838 Battle for the Factories
06. 2957843 The Aircraft Corporation
07. 8844366 The two Kai Factions 08. 2375411 The Drullian HQ
09. 3854653 The expeditionary Force
10. 5647332 Urelis
11. 4092664 Kol-Lorz in Danger
12. 7564366 The Supply Lines
13. 8264241 Skom
14. 3243554 The Tank Wedge
15. 5487436 Terdon
16. 1353411 The Battle For Skom 17. 4524338 The Port of Magalo
18. 6731244 At the Gates of Hallwa
19. 1243371 In the Capital City
20. 6245425 The Final Battle

Zbylé ikonky označují další tah, nastavení, ukládání, konec hry, brífink a videa. Všechno je zřetelné na první pohled a jak jsem už řekl, velmi intuitivní, ovládání BI3 pochopíte nebezpečně rychle. Proč nebezpečně? Jedná se totiž o návykovou záležitost. Nevěříte? Pak jste asi ještě BI3 nehráli. Už od prvního kola na vás dýchne výborná válečná atmosféra, která nemá dodnes obdoby. Ono také hledejte dnes někde tahovou strategii podobného ražení, že.

 

Už v době svého uvedení udivovala tato hra do posledního detailu propracovaným systémem jednotek, kterých je ve třetím dílu celkem ohromujících 64! Od jednoduchých průzkumných trojkolek přes tanky, raketomety, obří pojízdné i létající pevnosti, bombardéry, stíhací letouny, průzkumné letouny, vrtulníky, obrněné vlaky, ponorky, bitevní lodě, letadlové lodě - no prostě na co si vzpomenete! Ale to zdaleka není vše. V dávných i nedávných válkách bývalo často klíčem k vítězství zamezení zásobování. I tak lze vyhrávat bitvy v Battle Isle 3. Zásobovací vozy převážejí palivo a střelivo, tankovací letouny potřebujete vždy, když máte ve vzduchu letouny nebo vrtulníky. Technická bravura německých Blue Byte sahá totiž tak daleko, že pokud je jakýkoliv letoun ve vzduchu, ubývá mu automaticky každým tahem palivo o jednu jednotku. Takže se vaši báječní muži na létajících strojích mohou zřítit i beztoho, aby byli sestřeleni - prostě jim dojde palivo.







Nejsou to ale pouze bojové a zásobovací jednotky, na které v BI3 narazíte. Jsou to také transportní, stavitelské a opravovací. Mezi ty transportní patří obrovské náklaďáky, transportní letadla, vlaky nebo lodě (každá má určitou nosnost). Za pomoci stavitelských jednotek budujete silnice a železnice tam, kde pro vás důležitá rychlá přeprava nákladu - třeba právě zásobovacích materiálů. Existuje ještě jedna stavitelská jednotka, která se nesmírně hodí při defenzívách - soukromě jsem si ho nazval "Kopáč" protože jím hloubíte zákopy. Když do zákopu pošlete některou ze svých jednotek, dokáže se v něm lépe bránit proti útočícímu nepříteli. Opravovací jednotky mohou často rozhodnout nebo alespoň důležitě ovlivnit probíhající bitvu a tak je jejich zničení pokaždé převelmi bolestivou záležitostí.

Budování silnic a železnic je důležité i z toho důvodu, že v BI3 se často mění počasí. Když se zadaří a svítí slunce, je země krásně zelená a moře blankytně modré. Jakmile ale uhodí mrazy, půda pomalu ale jistě promrzá, stejně jako moře. Jakmile se objeví sníh, některé vaše jednotky jsou odsouzeny k tomu, aby se přesouvaly pouze po vystavěných cestách, protože jinudy prostě neprojedou. Pokud nestihnete uklidit své lodě do přístavů dříve, než moře zcela zamrzne, stávají se navýsost snadným terčem pro nepřátelské jednotky. A vězte, že protivník nikdy nelení.

Vskutku, inteligence protivníka je i na nejnižší ze tří úrovní obtížnosti obdivuhodná. Stejně jako dobrý hráč šachu dokáže plánovat svůj na několik tahů dopředu. Vy jste nuceni dělat to samé. Často budete jen tak civět na obrazovku, ruce bezvládně položené na stole, a hloubat "jak dál". Protivník je vždy v početní převaze, někdy se počty mohou pohybovat až kolem 10 : 1. Zpočátku dostanete jen pár základních jednotek, už v sedmé misi ale budete vybaveni létajícími pevnostmi a sedmi desítkami jednotek. Misí je celkem 20. Zdá se vám to málo? Ha, tak to ani náhodou! Pohnout se sedmi desítkami jednotek je práce minimálně na deset minut, vymyslet však KAM s nimi pohnout, to je práce na několik desítek minut. Takže se nikdo, dokonce ani ten nejzkušenější stratég, nemusí bát, že by BI3 sfouknul za den dva.  To už spíše týden, dva!

Planeta Chromos je velice rozlehlá a rozmanitá a stejné jsou i mapy, které v pozdějších misích nabývají velikostí až několika stovek políček čtverečních. Nabízejí však nepřeberné množství taktických postupů, jež lze v jednotlivých misích aplikovat. Často je úkolem mise obsadit nějakou budovu jako je velitelství nepřátelských sil nebo některé jejich továrny. V těch pak můžete vyrábět nové jednotky. V přístavech a na letištích vyrábíte lodě/letadla. Ačkoliv to u tahových strategií není příliš obvyklé, narazíme v BI3 na suroviny, konkrétně se jedná o Materiál a Energii. Obojí přibývá automaticky každý nový tah. Čím více obsadíte budov (včetně malých skladišť, kde lze opravovat jednotky nebo doplňovat palivo/střelivo), tím více každý tah přibude energie materiálu.

 

Jsem to ale trubka! Úplně jsem se zapomněl zmínit o systému zkušeností, což je další ze skvostných vlastností BI3. Všechny jednotky totiž postupně v boji nabývají nových zkušeností - v tomto případě převedených do hodností, kterých je dvanáct. Každá jednotka, která vyjede z výrobního pásu vaší továrny je na úrovni 1. Sestřelí několik nepřátelských jednotek a už tu máme úroveň 6. Schytá pár ran, vy ji stáhnete z frontové linie a opravíte. Znovu vyrazí do boje a stává se z ní generál, úroveň 12. Taková jednotka pak dokáže zkosit celý pluk nepřátelských pěšáků jedinou ranou. Její ztráta je snad ještě bolestnější, než ztráta opravovacího vozítka, které lze znovu vyrobit - nejzkušenější jednotku znovu nevyrobíte. Tu si musíte doslova vybojovat. Také proto je důležité říci, že ty nejzkušenější jednotky s vámi přecházejí z mise do mise - pokud ovšem přežijí. Fajnšmekři pak mají možnost si je pojmenovat a sledovat jejich cestu "od narození" až do konce.

Světlé stránky hry
  • atmosféra
  • 3D zobrazení soubojů jednotek
  • mnoho možností nastavení
  • výborně propracovaný bojový systém
Temné stránky hry
  • skutečně ohavné videosekvence (pův. německy namluvené, předabované anglicky)
  • chybí "pravé" 4. pokračování (ačkoliv Andosia War vůbec nebyla špatná hra)

Je toho ještě hodně, co by se dalo napsat o tak výborné hře jakou je Battle Isle 3. Jenže nic naplat, každý si to raději sám zahraje nežli aby o tom četl sáhodlouhé traktáty. Pokud si tedy chcete Battle Isle 3 sami vyzkoušet, buďto si někde sežeňte staré SCORE č. 65, kde byla umístěna plná verze, anebo si stáhněte demoverzi z oficiálních stránek (5 MB) nebo z GamesDomain.

Pro naprosté začátečníky je připravena série tutoriálů a také systém online nápovědy, který vám okamžitě po najetí kurzoru řekne vše co potřebujete vědět o daném herním prvku. Hra nabízí také multiplayer až pro šest hráčů a přímo pro něj několik samostatných map - nemohu ovšem v tomto případě sloužit, protože jsem hru více hráčů nikdy nezkusil.

 

A úplně na závěr jen krátké upozornění - někdy se můžete setkat také s názvem Battle Isle 2220. Ten byl využit pro distribuci hry v zemích za Atlantikem a jedná se tedy o úplně stejnou hru jako Battle Isle 3: Shadow of the Emperor.

Oficiální stránky: http://www.bluebyte.net/battleisle-e/products/history/history/phase3.asp?id=
Výrobce: Blue Byte (http://www.bluebyte.de/)
Vydavatel: Blue Byte (http://www.bluebyte.de/)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

včera | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

včera | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |