PC | Téma

Vzpomínky na slovenský časopis BIT

Odhoďme na chvíli starosti a pojďme společně zavzpomínat na časy, kdy PCčko bylo nedostižným strojem a většina z nás pařila na počítačích o řád či dva pomalejších. Pojďme se podívat na jeden z prvních časopisů, který v České republice vycházel a počítačovým hrám se věnoval.

Těžko uvěřit, že už je to více jak deset let, kdy se u nás začaly objevovat první tištěné magazíny o hrách. Tehdy, ještě v dobách společného státu se Slovenskem, byli aktivnější právě naši východní bratři. Zatímco Excalibur se tehdy ještě klubal z plenek coby příloha PC Worldu (nebo nějakého podobného časopisu), na Slovensku už tou dobou vycházely dva tituly se zaměřením na počítačové hry – BIT a FIFO. S druhým jmenovaným jsem neměl možnost se setkat, ale jsem šťastným majitelem dvou čísel BITu.

Vzpomínám si, jaké bylo tehdy moje překvapení, když jsem, coby velký vzrůstem a malý věkem (v té době dvanáctiletý) nadšený fanoušek a vlastník počítače domácí provenience Didaktik M, objevil v zapadlé trafice jedno z čísel tohoto časopisu. Nelenil jsem tehdy nekřesťanských 29 Kč a časopis si koupil. Přiběhl s ním domů a přečetl jej od první stránky do poslední. Od prvního do posledního písmenka. Nevím, zda již doba natolik pokročila nebo je to mnou, ale dnešní časopisy (i ty herní) už tímto způsobem číst nedokážu. Je to škoda, ale alespoň mám krásné vzpomínky na doby, kdy časopis o hrách byl něco nevšedního a vzácného. Předmětem tohoto článku ovšem nejsou moje vzpomínky. Zvu vás na virtuální prohlídku časopisem BIT číslo 7/92. Ano, bez dvou měsíců to bude přesně deset let, co se tento 40stránkový časopis objevil v obchodech.

Kdo by si při představě herního magazínu z roku 1992 představil časopis podobný těm dnešním, tedy na tenkém, kvalitním papíře, byl by na omylu. V roce 1992 takhle vypadal málokterý časopis, tím méně časopis věnovaný počítačovým hrám. Kvalitní byla jakžtakž obálka a plakát uprostřed, ale všechny ostatní stránky byly vytištěny na papíře, který je až na tvrdost shodný s papírem, který známe z běžných tiskáren a kopírek. Stejné to bylo s barvou. Barevná byla obálka, plakát a zhruba polovina stránek uvnitř čísla, ostatní byly černobílé.

Časopis byl původem ze Slovenska, tudíž všechny texty byly ve slovenštině. To mu ale samozřejmě nic neubíralo na kvalitě. Z dnešního pohledu je kvalita a celková vyváženost časopisu trochu sporná, ale v době svého vzniku to byla absolutní špička.

Časopis byl propojený s firmou Ultrasoft, která vyvíjela hry pro tehdy hlavní platformu – Spectrum ZX. Je to poznat nejenom z pohledu do tiráže, ale především z množství inzerce na tituly, která měla tato firma v nabídce. S reklamou souvisí ještě jedna zvláštnost – časopis prakticky žádnou neobsahoval. Vyjma několika stránek Ultrasoftu byl celý obsah věnován hrám a všemu co s nimi souvisí. Z pohledu čtenáře téměř nedostižný ideál. Je ovšem jasné, že náklady na výrobu časopisu jsou velmi vysoké a při nulovém objemu inzerce se to firmě Ultrasoft těžko mohlo vyplatit. O skutečných příčinách jeho konce a kdy se tak stalo ovšem nic nevím.

Řečeno slovy Martina Blatného, našeho recenzenta tištěných časopisů, červencové číslo obsahovalo 7 recenzí na 7 stranách. To je dost málo, ale musíme si uvědomit, že tehdy u nás prakticky neexistovala oficiální distribuce.

Ve stylu recenzí Martina Blatného budu pokračovat i nadále… na 4 straně najdeme, dost neobvykle a oproti všem zvyklostem, stránku s dopisy čtenářů. Podobně jako se dnes vedou flamewary mezi PCčkáři a konzolisty, tak se dříve vedly vášnivé diskuse mezi majiteli jednotlivých platforem (a že jich bylo), například: gumová šunka ZX Spectrum (a patolízal Didaktik), jak tyto dva počítače nazval čtenář-atarista v jednom z dopisů, měly patrně nejpočetnější houf svých zastánců. Na dalších místech byli příznivci značek Commodore, Atari a Amiga.

Na straně pět je přehled krátkých novinek. Je zajímavé domýšlet si, kde tehdejší redaktoři brali informace pro své články. Internet neexistoval, takže nejpravděpodobnějším zdrojem informací byly zahraniční časopisy. To sebou určitě neslo velké zpoždění a my tak byli víceméně až ti druzí v řadě, ke kterým se všechny zajímavé informace donesly. Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že vyrobit v tehdejší době hru byla záležitost o dost snazší než nyní a také se her vyrábělo daleko více. Udržet si přehled o trhu v takové šíři muselo být nad síly jednoho člověka. Jména firem jako Gremlin, U.S. Gold, Loriciel, Impressions, Centaur Software vám již patrně nic neřeknou a jména her King of Karate, Race Drivin’, Campaign také ne, ale vězte, že obsah zpráv byl víceméně totožný s těmi dnešními. Změnila se jen ta jména her a názvy firem.

V tomto čísle BITu jsou recenze her Seymour at the Movies, Winter Challenge (bratříček známějších Summer Games, které ještě teď možná trůní na HDD leckterého počítače), WWF Wrestlemania, Teenage Mutant Ninja Turtles, Tetris 2 od Fuxoftu, F1 Tornado Simulator, Alien Storm a recenze grafického programu Art Studio. Ten jsem měl možnost vyzkoušet a musím přiznat, že v rámci možností vyždímal ze ZXka opravdu maximum. Dál následuje recenze Another World a Phantom F4.

Rubriku Oprášené programy bychom dnes patrně pojmenovali Muzeum. Jejím obsahem v sedmém čísle byla arkáda Exolon, která vyšla v roce 1987 a v té době byla tedy 5 let stará. Exolon jsem zkoušel zahrát na emulátoru a dodnes nechápu, jak se někdo v této hře mohl dostat přes několik úvodních obrazovek.

Dále tu najdeme návod na hry King’s Quest V, Universal Hero a Oil Imperium včetně tabulky se vstupními kódy(!) Určitě zaujme i rubrika Prvá pomoc, ve které jsou očíslované zákysy čtenářů a několik odpovědí od jiných čtenářů. Zajímavé jsou ručně kreslené mapky do hry Universal Hero a King´s Quest V. Ve své době určitě potěšily i cheaty pro Lemmings, Another World (tehdy to byl opravdu megahit), Magalomanii a Gobliny.

Zajímavé jsou i žebříčky reflektující popularitu her na všech významných platformách. Najdete na některé z fotek na konci článku.

Samozřejmě nechyběla ani soutěž, která byla v rámci BITu celoroční, soutěžilo se o 50 cen a v každém čísle jste museli najít správnou odpověď na tři otázky.

Jako v každém správném počítačovém časopisu té doby, ani zde nechyběl koutek pro programátory s kousky kódu v BASICu a stránka věnovaná pokročilým programátorům v assembleru.

Poměrně pěkně byl provedený plakát s tématem hry Another World.

Ke konci čísla je rozhovor s jakýmsi Radoslavem Marušou, který se podílel na tvorbě hry Phantom F4.

Do nepojmenované rubriky Hardware bychom mohli zařadit články: Představení Amigy 3000T a 3000UX. Dále pak přehled přídavných pamětí RAM pro počítače Amiga.

Vzpomínky na dětství jsou u většiny z nás vzpomínkami na to hezké a pěkné. Není se tedy co divit, že i na to „počítačové dětství“ většina z nás vzpomíná s nostalgickou slzou v oku.

A co vy? Jaké jsou vaše vzpomínky na počítačové a herní začátky? Pište do fóra pod článkem.

BIT   BIT

BIT   BIT

BIT   BIT

BIT   BIT

BIT   BIT

Diskuze (40) Další článek: Aktualizace stránek Hitman 2

Témata článku: , , , , , , , ,