Warcraft 3 – legenda se vrací

Existuje jen několik legendárních RTS her, které se neustále vrací na naši obrazovku (tedy, na náš monitor :). Za všechny můžeme jmenovat především Dunu a její poslední pokračování Emperor: Battle for Dune, jehož preview jste si mohli přečíst na Doupěti před několika dny. O něco málo více či méně zářící hvězdou je též série her Warcraft a její poslední díl Warcraft 3.
Legenda se vrací! Snad jen tyto slova mohou alespoň částečně vyjádřit to, čím série Warcraft byla a co se od jejího posledního dílu očekává. Warcraft III bude pokračovat ve vyšlapané cestičce svých předchozích dvou druhů, samozřejmostí je, že s sebou přinese něco nového a bude toho docela hodně.

Zatímco předchozí dva díly byly čisté real-timové strategie, Warcraft III by se měl více přiblížit k tolik oblíbenému žánru RPG. Ne, nebojte se, autoři nehodlali a nehodlají opustit klasický systém hry, jen ho trošinku vylepšili. První změna se týká vůbec celého rozložení priorit, co se týče samotného hraní. Už nebude tolik důležité soustředit se na sběr či těžbu surovin, ale hlavní zátěž a též hlavní část samotného "aktu" (mám tím namysli hraní :) se přenesla na boj.

Jak už jsem psal, hlavní prioritou hry je bojovat, bojovat a ještě jednou bojovat. Není to nic zvláštního, ale vzhledem k tomu, že se již nebudete muset tolik starat o získávání surovin a jiných materiálů, mohla by se hra stát velice brzy stereotypní. Autoři tento problém vyřešili opravdu zajímavě. Mapy budou ve W3 rozděleny podle zajímavého klíče - vy a vaši protivníci budete začínat v takových pozicích na mapě, aby pro vás nepřítel znamenal opravdové nebezpečí od první minuty (a samozřejmě i vy pro něho). Vše je konstruováno tak, aby vám neustále hrozilo nějaké nebezpečí a hra vás tak nutila zaútočit na protivníka co nejrychleji. Více než dříve bude tedy ve Warcraftu III záležet na vaší schopnosti využít záludnosti terénu a na vašich schopnostech obecně. Důležité také bude, jakým způsobem dokážete využít specifických vlastností vašich jednotek. Právě u nich se hojně objevují již zmiňované RPG prvky. Kromě klasického boje budou mít tedy jednotky rozličné vlastnosti, stejně jako budou obdarovány různými kouzly. Nejzajímavěji zatím vypadá rasa Nemrtvých, jejíž jednotky (tedy, většina) ovládá možnost přeměnit mrtvolu zpět na svého spolubojovníka. O jednotlivých rasách a jejich jednotkách se však zmíním ještě později.

Přes všechny použité RPG prvky si však W3 zachovává především vlastnosti klasických RTS strategií. Ty se objevují především u managmentu (krásné to slovíčko :) hry. Konkrétně pak u klasické "budovatelské" části, bez níž by hra samozřejmě nemohla fungovat. Jak jinak totiž získat vojenské jednotky, když nemáte budovu na jejich výrobu? Stejně tak zůstane hře klasický real-timový systém ovládání. To hlavní se tedy bude ovládat pomocí "horkých tlačítek", které jsou umístěny na dolní straně obrazovky spolu s informacemi o jednotlivé jednotce. Další záležitostí, která je nám známá z klasických RTS strategií je těžba a sběr surovin. Zde je patrná jedna velice významná změna. Ve W3 již nebudete muset těžit kamení, stromy či pěstovat obilí :), vše se točí pouze kolem jediné suroviny - ZLATA. Za zlato můžete koupit takřka vše - budovy, jednotky, zbraně. Vše kromě jediného - hrdinů. O těchto pozoruhodných stvořeních se mluví již od samotného prvopočátku vývoje. Hrdinové budou speciální postavy ve hře, které budou oplývat zvláštními schopnostmi. Budou fungovat podle vzoru klasických RPG postav, jejich vlastnosti se tedy budou dělit do několika skupin - inteligence, síla a obratnost, kromě toho však budou moci používat různé předměty, plnit různé questy a hlavně, což je velmi důležité, budou fungovat jako generálové vaší armády. Každá rasa by měla rozlišovat čtyři typy těchto jednotek, které se od sebe budou lišit především zaměřením na jinou hlavní vlastnost. Tak například můžete mít hrdinu, který bude velice inteligentní a nebude mu činit problémy vymyslet skvělou bojovou taktiku. Pokud se ale dostane do velké šarvátky, brzo zemře, protože silou zrovna neoplývá. V tomto případě se naopak hodí chrabrý a silný hrdina.

Teď se dostáváme k jednotlivých rasám, které se ve hře vyskytují. Z původních šesti a později očekávaných pěti, zbyly nakonec pouze čtyři. Tedy ne tak úplně. Ve Warcraftu III bude možné hrát za čtyři civilizace, pátá a poslední se zde bude vyskytovat jen formou neutrálního národa. Osobně vůbec nechápu důvod, proč se autoři odhodlali ke kroku snížit počet ras až na zmiňované čtyři. Dle mého názoru je to jen ke škodě samotné hry, ale někdo u Blizzardu měl patrně jiný názor.

Udělejme tečku za mými subjektivními pocity a podívejme se podrobněji na jednotlivé rasy a jejich jednotky.

Lidé
Lidé jsou rasa, která ovládá všechna tajemství a zákoutí boje a magie. Její základna jednotek je velice obsáhlá, to znamená i velice rozmanitá.

Hrdinové
ArchmanArchman - jedna z nejsilnějších jednotek, tedy co se týče lidské rasy. Speciální dovednosti: Umí používat fireball, teleportaci, ale umí taktéž ovládat vánici a zastavit čas.

Dwarven Mountain KingDwarven Mountain King - klasický trpaslík, který útočí silnou sekerou. Poznávací znamení - hustý plnovous :). Speciální dovednosti: Dva speciální útoky se sekyrou (Thunderbolt a Thunderclap).

Half-Elven RangerHalf-Elven Ranger - velice zajímavá jednotka, která toho má hodně společného s přírodou. Speciální dovednosti: Má některé mystické schopnosti, útočí především lukem se třemi druhy šípů.

PaladinPaladin - rytíř, jako vždy prostě silný rytíř :). Speciální dovednosti: Umí se sám vyléčit a stejně tak oživit mrtvého bojovníka. Má speciální kouzlo, kterým dokáže zranit rasu Nemrtvých.

Další jednotky
Dwarf GyrocopterDwarf Gyrocopter - takový středověký vrtulníček. Speciální dovednosti: Umí jen jedno - bojovat :-).

Dwarven Mortal TeamDwarven Mortal Team - je to ze dvou částí složená jednotka z velice silným útočným potenciálem. Speciální dovednosti: Samodestrukce.

Dwarven RiflemanDwarven Rifleman - velice dobrá jednotka pro útok ze zálohy. Speciální dovednosti: Vystřeluje signální hořlavé šípy.

Elven PriestElven Priest - Hlavní kouzelník lidské rasy. Speciální dovednosti: Umí chránit před cizími kouzly, vyléčit jakoukoliv postavu a taktéž zvýšit krátkodobě vlastnosti některých bojovníků (síla, inteligence…).

FootmanFootman - klasický pěšák.Speciální dovednosti: Jeho hlavní dovedností a úkolem je obrana.

KnightKnight - těžký rytíř na koni, velice účinný při útoku. Speciální dovednosti: Umí při použití kouzla Change účinněji zaútočit na příšeru a způsobit jí tak trojnásobné zranění.

PeasantPeasant - klasický vesničánek, který umí těžit, kopat. Speciální dovednosti: Sběr a získávání surovin.

Elven SorceressElven Sorceress - jediná "ženská" postava mezi lidskými jednotkami. Speciální dovednosti: Umí nastražit a používat miny, stejně jako kouzlo, kterým oslabí soupeřovu sílu na polovinu.

Steam Tank - velice těžká, ale útočná jednotka. Speciální dovednosti: Účinná zbraň pro ničení budov, ale samozřejmě taktéž všech jednotek.

Noční Elfové
Jednotky Nočních Elfů jsou taktéž velice rozmanité, objevují se u nich i osoby ženského pohlaví. Magické jednotky patří mezi nejsilnější ve hře.

Hrdinové
Arch-DruidArch-Druid - nejsilnější jednotka Nočních Elfů. Speciální dovednosti: Kromě boje umí vyvolat mimo jiné kouzlo, které znemožní některé z příšer bránit či útočit, dále pak také ovládá mračna.

Demon-HunterDemon-Hunter - magická jednotka, která je silná především při boji v přírodě, kde je jako doma. Speciální dovednosti: Ovládá některá psychická kouzlo.

Keeper of the GrooveKeeper of the Groove - napůl elf a napůl zvíře. Speciální dovednosti: Umí použít kouzlo, kterým zvýší obranou sílu příšery na určitou dobu.

Priestess of the MoonPriestess of the Moon - představuje mixík všech dobrých vlastností ostatních příšer. Taková všestranná jednotka. Speciální dovednosti: Umí vystřelit "měsíční" šíp, který má dvojnásobnou účinnost proti Nemrtvým.

Další jednotky
ArcherArcher - nejlepší obranná jednotka, kterou však můžete s klidem použít i při útoku. Speciální dovednosti: Umí zmizet v temnotě.

AssasinAssasin - mystická žena, jejíž schopnosti jsou účinné hlavně proti lidem. Speciální dovednosti: Dokáže vyvolat oheň a taktéž malou teleportovací bránu.

Druid of the ClawDruid of the Claw - druid, který se umí změnit v medvěda. Speciální dovednosti: Dokáže vyvolat speciální burácení.

Druid of the TalonDruid of the Talon - prakticky ta samá jednotka jako Druid of the Claw. Liší se pouze tím, že se mění do podoby havrana. Speciální dovednosti: Umí přivolat silný vítr.

DryadDryad - takový český Železný :). Speciální dovednosti: Umí házet oštěpem.

EntEnt - speciální bránící "strom". Speciální dovednosti: nemá.

HippogriffHippogriff - speciální létací jednotka patřící do rodiny Griffin/Gryphon jednotek. Speciální dovednosti: Létání :).

SentinelSentinel - elitní bojovnice, ženský protějšek Priestess of the Moon. Speciální dovednosti: Pomocí speciálního kouzla dokáže ovládnout havrana a dívat se na svět z ptačí perspektivy.

Orkové
Jednotky této rasy jsou zaměřeny především na samotný boj, i když i ony jsou velice dobře vybaveny co se týče magických schopností.

Hrdinové
BlademasterBlademaster - má krásnou červenou bojovou vlaječku a používá magický longsword. Speciální dovednosti: Pomocí kouzla dokáže udělat další své duplikáty, které sice nemohou útočit, ale hýbají se stejně jako Blademaster.

FarseerFarseer - má křídla = umí létat. Speciální dovednosti: Vrhá speciální blesky.

Shadow HunterShadow Hunter - má dvojitý meč, velice účinná jednotka. Speciální dovednosti: Nejsou známy.

Tauren CheiftanTauren Chieftan - je to čtyřikrát větší postava než ostatní, umí používat některé speciální zbraně. Speciální dovednosti: Může se reinkarnovat.

Další jednotky
GruntGrunt - další z válečníků se sekyrou. Speciální dovednosti: Má speciální Berserk mód útoku.

PeonPeon - další klasická "vesnická" jednotka. Speciální dovednosti: Těží, sbírá, seče.

RaiderRaider - jednotka, jejíž předností je hlavně velká rychlost. Speciální dovednosti: Je velice inteligentní, používá různé pasti, láká do nich ostatní bojovníky.
ShamanShaman - prostě šaman. Speciální dovednosti: Umí přivolat dva typy blesků, stejně jako speciální šoky, které používá na ostatní nepřátele.
Siege CatapultSiege Catapult - starý, známý katapult. Speciální dovednosti: Nemá.

TaurenTauren - jednotka, která pochází z druhu minotaurů. Velice nebezpečná a odolná. Speciální dovednosti: Občas si může zaházet s některými cizími příšerami :)

Troll Head HunterTroll Head Hunter - obr s velkou sílou, nevýhodou je dlouhá doba výroby. Speciální dovednosti: Dokáže dobře vycítit blízkost nepřátel.

Troll Witch DoctorTroll Witch Doctor - jednotka zaslíbená alchimii a kouzlení. Speciální dovednosti: Dokáže především léčit, umí i některá, pro nepřítele nepříjemná, útočná kouzla.

Wyvern RiderWyvern Rider - okřídlený drak a na něm Orc - to je stručný popis této jednotky. Speciální dovednosti: Vlastní jeden speciální útok - dokáže otrávit jedem.

Nemrtví
Zvláštní rasa, která se vyznačuje velice rozsáhlou základnou jednotek. Prakticky každá z nich ovládá schopnost změnit ležící mrtvolu na svého kolegu (tedy na nemrtvého bojovníka).

Hrdinové
AbominationAbomination - je to takový "obří" zombík, jeho hlavní zbraní je velká sekera. Speciální dovednosti: Dokáže vytvořit z mrtvoly dalšího vojáka rasy Nemrtvých.

Death KnightDeath Knight - takový anti-paladin - je největším konkurentem klasického Paladina, ale zároveň také nejúčinnější jednotka v boji proti němu. Speciální dovednosti: Dokáže vytvořit z mrtvoly dalšího vojáka rasy Nemrtvých.

Dread LordDread Lord - velice nebezpečný vampire ovládající základy magie. Speciální dovednosti: Dokáže vytvořit z mrtvoly dalšího vojáka rasy Nemrtvých.

Lichundeadlich.jpg Lich - živý skeleton - má tři druhy oblečení. Speciální dovednosti: Dokáže vytvořit z mrtvoly dalšího vojáka rasy Nemrtvých.

Další jednotky
Banshee - létající Necromancer. Speciální dovednosti: Při boji dá pomocí speciálního kouzla všem útočícím příšerám zranění.

Cold WraithCold Wraith - temná, nebezpečná a velice silná jednotka. Speciální dovednosti: Umí vyřadit na malou chvíli jakoukoliv jednotku z boje.

Crypt FiendCrypt Fiend - speciální bojovník, který je schován v těle mrtvého pavouka. Speciální dovednosti: Dokáže vytvořit z mrtvoly dalšího vojáka rasy Nemrtvých.

Dredge - pracant, který se stará o všechny potřebné věci. Speciální dovednosti: Získává suroviny, staví budovy.

Frost WyrmFrost Wyrm - dráček, který vznikne z Licha na 5. vývojové úrovni. Speciální dovednosti: Nemá.

Gargoyl - obyčejná obraná jednotka. Speciální dovednosti: Nemá.

GhoulGhoul - bojovník, který se objevuje v různých podobách. Ovládá dobře několik rozdílných typů útoků. Speciální dovednosti: Nemá.

NecromancerNecromancer - silná jednotka + magické schopnosti = Necromancer. Speciální dovednosti: Pokud zaplatí, dokáže konvertovat jakoukoliv budovu, umí taktéž vyvolávat kostlivce.

Shade - kouzlená jednotka. Speciální dovednosti: Umí udělat plně funkční duplikáty některých monster.

SkeletonSkeleton - skeleton, tak jak ho známe s desítek jiných her. Speciální dovednosti: Nemá.

SpiderSpider - klasický pavouček, ovšem nepříjemný jako vždy. Speciální dovednosti: Nemá.

Nepochybuji o tom, že jste si všimli na první pohled patrné změny - grafického zpracování. Ano, nový Warcraft III opustí klasický 2D pohled a vše bude předěláno do modernějšího a hlavně fešnějšího 3D kabátu, který by měl běžet až v rozlišení 1024x768. Všechny postavy a jednotky ve hře už tudíž "umí" několik speciálních animací, kterými perfektně dotváří atmosféru. Modlím se hlavně za to, aby se změna pohledu nedotkla přehlednosti celé scény. Z obrázku to zatím vypadá, že nikoliv, uvidíme až v samotné hře. Ke grafice se váže i hardwarová náročnost. Nebudu tady rozepisovat konkrétní konfiguraci, na jaké by měla hra běžet, jisti si však můžete být alespoň tím, že dle prohlášení autorů bude hardwarová náročnost uzpůsobena tak, aby si hru mohlo zahrát co nejvíce hráčů (což je koneckonců v jejich zájmu :).

Ani Warcraftu III se nevyhne nastávající fenomén a to hraní po Internetu. Blizzard v této době pracuje na vylepšení svého serveru Battle.Net, tak aby bylo v době vydání již vše na 100% funkční. V poslední době se začalo hojně diskutovat o systému, jakým se bude na tomto serveru hrát, ale nic zatím není jisté a potvrzené, proto raději upustím od prezentace nějakých neoficiálních informací.

Je jen málo projektů od kterých se čeká opravdu mnoho a Warcraft III mezi ně bezpochyby patří. Zachováním systému klasické RTS strategie a přidáním spousty RPG prvků, vytvořili autoři titul, který bezpochyby zazáří alespoň tak, jako padající hvězda na noční obloze.

Věci ke stažení
Pokud vás hra láká a chtěli byste se na ni podívat blíže, doporučuji mrknout na fanouškovský server WarcraftIII.Net, kde najdete většinu informací o hře a také takřka veškerý download, který byl ke hře vydán.

Konkrétněji pak na tyto adresy:
Videa prezentující engine hry i hru samotnou - www.warcraftiii.net/files/movies.shtml.
Hudba, která se objeví i neobjeví ve hře :) - www.warcraftiii.net/files/audio.shtml.
Nějaké to oficiální i neoficiální pozadí - www.warcraftiii.net/files/wallpapers.shtml.
Pokud vám to nestačí, doporučuji shlédnout ještě oficiální website hry.

Diskuze (3) Další článek: Grand Theft Auto – zábava ostřejšího ražení

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,