Warcraft 3: shrnutí

Očekávaná pecka letošního roku - Warcraft 3: Reign of Chaos, pravděpodobně nejlepší strategie a zároveň hra roku, si na herních redaktorech vyžádala již stovky, ba možná tisíce stran textu. Každodenně se objevují nové postřehy a screenshoty z právě probíhajícího betatestu. My vám dnes přinášíme kompletní shrnutí všech známých faktů, které jsou o této pomalu ale jistě přicházející bombě k dispozici.

Princip hry

  • Princip hry u Warcrafta 3 se v základních obrysech neliší od herního principu žádné jiné realtime strategie, v tomto ohledu jde tedy o titul zcela "klasický" - základem je těžba surovin, výstavba nových budov a následně i jednotek
  • Na začátku každé nové hry či každého levelu máte k dispozici základní budovu plus několik vesničanů, případně i menší počet ozbrojenců
  • Suroviny jsou ve třetím díle Warcrafta už opět pouze dvě, totiž zlato a dřevo
  • Stejně jako v předchozích Warcraftech, i ve trojce bude nutné armádu a vůbec všechny jednotky nasytit. To se bude dít opět pomocí farem (tedy alespoň u lidí). Novinkou je obvšem tzv. "upkeep", což je jakási daň za velikost vaší armády. Čím více máte jednotek, tím méně těží vaši pracanti zlata a dřeva. Tj. když je spotřeba jídla řekněme na hodnotě 50 (různé jednotky mají různou spotřebu jídla, obvykle čím silnější tím vyšší), nosí vaši pracanti z dolů pouze polovinu. když je spotřeba 70, je to už pouze třetina, a tak dále. Maximální spotřeba jídla je 90
  • Protože bylo oblíbenou strategií hráčů při betatestu vyrobit dav lukostřelců a s nimi pak v několika málo sekundách zabít nepřátelské hrdiny (nebo v několika minutách vyplenit základny), rozhodl se Blizzard pomocí patche tomuto zamezit - lukostřelci a obecně jednotky s bodci mají nyní pouze 75% účinek na hrdiny a pramalý 25% na budovy. Na hrdiny už také neplatí většina "zmrazovacích" kouzel
  • Spoluhráči v multiplayeru si mohou volně vyměňovat suroviny a dokonce i sdílet jednotky.

Prostředí

  • Na mapě se vyskytuje množství nových věcí oproti dvou předchozím dílům. Například jsou to tábory žoldáků, kde můžete za nějaký ten peníz najímat nové jednotky. Pak jsou to také gobliní laboratoře a obchůdky, kde lze nakupovat speciální předměty pro hrdiny
  • Den se mění v noc a noc v den, i se zakokrháním kohouta
  • V misích se sice vyskytují řeky a jezírka, ovšem vodní jednotky byly kompletně vypuštěny (popravdě nechápu úplně přesně proč, ve dvojce s nimi byla docela zábava).

Rasy

  • Lidé mají možnost pomocí radnice povolat do zbraně všechny pracanty, kteří si namísto montérek navléknou brnění a do ruky vezmou místo krumpáče nebo sekery meč. Ale to už musíte být opravdu v koncích, abyste tohle udělali. Navíc tohle "povolání" netrvá věčně, nýbrž má pouze omezenou dobu trvání - po jejím vypršení se obrnění pracanti opět změní v neobrněné soušky. Proč? Protože by bylo až příliš snadné hned ze začátku hry povolat všechny pracanty do zbraně a jít s nimi přepadnout nic netušícího nepřítele, který si v klidu kutá v dolech a kácí lesy. Samozřejmě je možné povolání zrušit - pracanti se úpak každý automaticky vrátí k rozdělané práci. Lidé mají přátelské vztahy s trpaslíky a elfy. Tři lidští hrdinové jsou Paladin, Archmage (disponuje kouzlem teleport, pomocí něhož je možné přesunout během okamžiku 12 jednotek kamkoliv po mapě) a trpasličí Horský král

  • Orkové jsou oproti předchozích Warcraftům v lecčems odlišní. Základní bojová jednotka Orků je mnohem dražší a silnější, než základní jednotky všech ostatních ras - v mnohém se podobá Protosskému zealotovi ze Starcraftu. Blizzard se snaží odlišit lidi a orky co to jde, protože jejich podobnost byla podle mnoha hráčl do očí bijící. I proto byly například orkské prasečí farmy vyměněny za orkská doupata, která zároveň slouží jako obranné úkryty (bunkry) až pro čtyři peony (ale pouze je). Pracanti, grunti či jezdci orků nyní dokáží plenit cizí budovy, tedy odnášet (či spíše odvádět) z nich při útoku zlato a dřevo. K tomu musíte mít ovšem zakoupený upgrade zvaný "Orc Pillage", který lze postavit v budově War Mill (budovu kombinující funkce staré pily a kovárny). Tři orčí hrdinové jsou Blade Master (Mistr ostří), Tauren Chieftain (ten má jako speciální schopnost vlastní resurekci) a Farseer (Dalekozraký)
  • Noční elfové jsou pro mnoho hráčů tou nejzvláštnější rasou, jejich výhodou je, že jsou v noci pro většinu nepřátelských jednotek téměř neviditelní. Jejich základním pracantem je wisp (či "bludička", jak ji krásně česky nazval kolega z Tiscali:) - ten nemusí těžit zlato ani kácet stromy, stačí ho postavit poblíž lesa a dřevo přibývá do skladů samo. Menší nevýhodou elfů je, že proto, abyste mohli začít těžit zlato, musíte u nějakého dolu postavit Strom života, elfí základní budovu. Ten zapustí kořeny přímo do dolu a takříkajíc ho "vycucává". Výhodou je, že většina budov elfů je živých, takže mohou bojovat. Některé jednotky nočních elfů se dokáží přeměňovat ve zvířecí formy, například Druid drápu se mění v medvěda a Druid pařátu zase ve vránu (čímž se stává dobrou průzkumnou a zároveň protileteckou jednotkou). Tři jejich hrdinové se jmenují Demon Hunter (Lovec démonů), Keeper of the Grove (Ochránce hrobu) a Priestess of the Moon (Měsíční kněžka)

  • Nemrtví jsou v jistém ohledu velmi podobní Zergům ze Starcraftu - podobně jako oni totiž kdekoliv postaví svou budovu, rozprostře se pod nimi moře lepkavého slizu. Na druhou stranu zase dokáží po vzoru Protossů "vyvolávat" své budovy v jediném okamžiku, tj. nemusejí je zdlouhavě stavět ani "pěstovat". Mají dvě základní jednotky - ghoula a akolyta (acolyte). Ghoulové kácejí stromy a mohou také sloužit jako základní bojové jednotky, zatímco akolyti sbírají (ano, sbírají) zlato a stavějí budovy. Proč "sbírají" - inu protože podobně jako u nočních elfů stačí akolytu postavit poblíž dolu a on, aniž by se nějak viditelně namáhal, plní vaše pokladny zlatem. Hlavní budova nemrtvých má krásný název "Nekropolis" - navíc dokáže pálit po nepřátelích. Dokáží stavět hřbitovy, ze kterých pravidelně proudí nová a nová mrtvá těla, která je pak možné využít v boji - nejsou silní, ale levní a je jich hodně. Hrdiny nemrtvých jsou Death Knight, Dread Lord a Lich

  • Každá rasa má z hlavní budovy (a po postavení kasáren) přístup ke třem hrdinům - první je zdarma, za další se musí tučně platit a navíc upgradovat hlavní budovu (tj. pro třetího hrdinu potřebujete 3. stupeň). Hrdinové jsou tří druhů - bojovník, střelec, mág. Každá z hrdinů disponuje vyjma základních statistik (životy, mana, útok, rychlost pohybu) také dvěma dalšími atributy, totiž zkušenosti a level. Hrdinové mají také jako jediní k dispozici inventář. Zkušenosti se získávají z boje, čím více zkušeností, tím vyšší levely - jako v klasickém RPG. Při přechodu na další level získává hrdina možnost naučit se jedno unikátní kouzlo - celkem jsou tři, každé z nich má tři stupně účinnosti. Navíc když dosáhne pátého levelu, získá jednu super schopnost, kterou není možné dále upgradovat - kupříkladu resurekce (vlastní nebo ostatních)

  • Jakmile hrdina zemře, je možné ho za příslušný poplatek oživit na speciálním místě na mapě ("oltář králů")
  • Aby vaši hrdinové tak často neumírali - protože cvičit je je možné jen a pouze v boji - přidali tvůrci do hry speciální NPC zvané "creeps" čili něco jako "potvory". Ty se ve dne potulují kolem dolů a jiných významných míst a je možné na nich hrdiny zpočátku hry vycvičit.

Technické provedení

  • Nový 3D engine umožňuje měnit úhel pohledu kamery, přibližovat a oddalovat, nedovoluje ji však natáčet do stran (ani nikam jinam;)
  • Terén je 3D - jsou zde vyvýšeniny a propadliště, jednotky na nich zrychlují či zpomalují
  • Grafika jednotek, jejich detaily a animace jsou skutečně výjimečné - tvrdí to bez výjimky každý betatester
  • Hra často využívá pestrobarevných částicových systémů a světelných efektů, samozřejmě zejména u kouzel
  • Hardwarové nároky nejsou nejnižší, pro svižný chod si připravte alespoň PIII 1GHz, 256MB RAM a 32MB grafický akcelerátor.

Ostatní

  • Idea RPS (Role-Playing Strategy) je definitivně pryč
  • Blizzard poskytl svou betaverzi Warcraftu III vybraným 5000 lidem v USA a hrstce hráčů v Jižní Koreji. Proč? Údajně mají dobré nápady a konstruktivní připomínky, navíc dokáží velice dobře komunikovat s vývojáři
  • Podle mnoha hráčů je Warcrat 3 s novými opravami a úpravami stále lepší a lepší, alespoň co se týká multiplayerové hry. Bližší a podrobnější informace o singleplayeru sice stále ještě nejsou k dispozici, avšak právě tohle ticho před bouří může být předzvěstí něčeho výjimečného.

  • Warcraft 3 zřejmě vyjde zároveň pro platformu PC i Macintosh
  • Blizzard nabídne také omezený počet krabic nazvaných "Warcraft III Collector`s Edition", kde hráči naleznou knížku "The Art of Warcraft", která bude obsahovat mimo jiné zatím nepublikované obrázky ze světa Warcraftu, obrázky z jednotlivých fází vývoje hry a také komentář samotných vývojářů. Dále bude v krabici DVD se všemi animacemi ze hry, ovšem digitálně upravené pro "široké plátno", resp. formát vhodný pro televizi. Na tomto DVD taktéž uslyšíte komentář vývojářů. Nu a nakonec je to CD se soundtrackem, ke kterému asi není potřeba nic dodávat. Úplně nakonec najdete v Collector`s Edition manuál podepsaný od členy vývojového týmu
  • Předpokládané datum vydání? Červen 2002 (ale nutno dodat, že Blizzardi jsou světoznámí svým "až to bude, tak to bude").
Diskuze (3) Další článek: Šestice screenshotů z Midtown Madness 3

Témata článku: , , , , , , , , , ,