Wargame: Evropská krize - Pořádně horká válka (recenze)

Ve Wargame si vyzkoušíte, jaké by to bylo velet vojskům ve chvíli, kdyby se Studená válka stala nečekaně horkou.

Máte rádi strategie, ale klasické stavění základny a těžení minerálů vás nebaví a raději byste dali přednost větším taktickým možnostem a starání se o logistiku? Pak by mohla být Wargame přesně pro vás. Nejnovější titul od studia Eugen Systems, autorů povedeného R.U.S.E., se totiž odmítá zdržovat jakýmikoliv prvky přímo nesouvisejícími s válčením a předkládá vám stratégovu nirvánu plnou důležitých bojových rozhodnutí. Vaší starostí v každé misi je totiž jen a pouze dobytí či ubránění určitého bodu na mapě a zničení nepřátelské armády.

Hlavní roli zde hraje strategie a taktika, nikoliv zběsilé klikání na jednotky a snaha o jejich co největší mikromanagement. Vaším hlavním úkolem tak není v pravou chvíli kliknout na jednotku, aby použila svou speciální schopnost, či na vteřinu přesně zaútočit oddílem pěchoty, ale spíše připravit bojiště a své jednotky na všechny eventuality. Určíte tak, že vaše tanky mají zaútočit z konkrétního lesa, že dělostřelectvo má zamířit konkrétní plochu a vrtulníky přiletět z určitého směru, ale přímo v boji už toho moc neovlivníte – snad jen pokud zakážete určité jednotce střílet a palbu opět povolíte až v nějaké smysluplnější vzdálenosti.

Hlavní roli zde hraje strategie a taktika, nikoliv zběsilé klikání na jednotky

Wargame tak opravdu není žádnou zběsilou RTS, ale hrou, který víc než cokoliv jiného připomíná již zmíněné R.U.S.E., nebo RTS část titulů z řady Total War. Po celou hru se totiž nesnažíte zlikvidovat nepřítele v přímém střetu, ale spíše jej vmanipulovat do řady menších potyček, v nichž pokaždé budete mít nějaké to eso v rukávu. Nezapomeňte ale, že soupeř se bude snažit udělat to samé a že o jeho armádě většinou nebudete mít žádné zprávy: proto se průzkum stane vaší nejdůležitější činností.

Nekonečné možnosti a ráj všech militaristů

V každém případě ale budete muset vynaložit veškerý svůj um, abyste nepřítele přelstili. Hra vám totiž dává možnost a někdy vás i nutí k tomu, abyste využívali specifika všech dostupných jednotek, a hlavně se snaží přesvědčit vás o tom, že klíčem k vítězství je vyvážené složení armády. A má pravdu. Pokud se neuváženě rozhodnete soustředit jen na jeden typ jednotky, soupeř to po prvním kontaktu pozná a na vaši strategii se snadno adaptuje tím, že začne produkovat efektivní protijednotku.

Jakmile ale začnete produkovat více druhů pozemních i vzdušných sil, začne to mít protivník značně těžší. Vaším i jeho prvořadým cílem nebude snaha rozdat si to v jednom čelním střetu, který obě armády vyčerpá a zničí až na hranice možností, ale alfou a omegou se stanou strategické plány, falešné útoky a postupné útočení na nečekaných místech s cílem způsobit co nejvíce ztrát. K tomu, abyste něco takového mohli provést, však potřebujete znát každé jednotky, jejich silné stránky i slabiny, a hlavně si uvědomit důležitou úlohu průzkumných vozidel.

I přes obrovské množství jednotek si však hra naštěstí zachovává přístupnost i pro nadšené nováčky, jež občas dokáží zatnout zuby nad obtížností pozdějších misí. Jakkoliv se vás hra totiž snaží postupně naučit specifika používání různých jednotek, rozhodně vám nedaruje nic zadarmo a pokud si necháte nechráněné záda nebo bok, vpadne vám AI zcela bez rozpaků do zad. To zaprvé zavaří vaše mozkové závity, protože se budete snažit ošetřit všechny možné scénáře, a zadruhé zaručí dobrou zábavu pro každého stratéga, kterého nebaví jen vítězit.

O co všechno se musí generál starat

Obzvlášť pozor si musíte dát hlavně na logistiku, protože jednotky nemusí být jen použitelné nebo zničené, ale také poškozené, bez munice nebo bez paliva. Je vám asi jasné, že v takovém stavu vám příliš dobrou službu neudělají. Což kvituji s povděkem, protože není moc her, které by se na tuto problematiku zaměřovaly. Mimo to ale můžete čekat i klasickou starost o velitelské body, měnu, za jakou do boje povoláváte jednotky ze speciálních sektorů na okraji mapy (pokud jste si tedy nejdříve dané jednotky odemkli za hvězdičky získané za úspěchy jak v singleplayeru, tak multiplayeru). Body potom získáváte za každou sekundu držení předem určených sektorů.

Wargame je povedená strategie, která se soustředí hlavně na přímý střet jednotek a nechává zcela stranou klasické stavění základen. Jedinou výraznou chybou je fakt, že herní mapy jsou si příliš podobné a nedočkáte se ničeho jiného, než zelených rovinek, v nichž není prostor na mnoho rozdílných taktik. Zamrzí i někdy až přílišná rozsáhlost některých map a z toho vyplývající nutnost na můj vkus až příliš dělit armádu do malých skupin. I s tím je však Wargame skvělou volbou každého stratéga, které nahrává zasazení do Studené války a dokonce i možnost velet za jednotkám ČSLA (jakkoliv je prostor jí vyhrazený vzhledem k místu bojů možná až příliš malý) a potěší rovněž česká lokalizace.

Žánr: Strategie | Válečná RTS
Výrobce: Eugen Systems | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 8. únor 2012