Warhammer 40,000: Dawn of War III – v kosmu zuří válka (recenze)

Pokud ani vydání Halo Wars 2 neukojilo váš hlad po real-time strategiích, jistě se chystáte na Dawn of War III. Naštěstí k tomu máte důvod, jelikož na vás čekají pořádně epické bitvy.

I v dnešní době, kdy si většina hráčů dopřává spíše akční hry, vychází vynikající strategie. V únoru nás o tom přesvědčil titul Halo Wars 2, ale zastínit se ho snaží nový Dawn of War III z univerza Warhammer 40,000.

Hned v úvodu recenze musím zmínit, že bohužel nejsem ani fanouškem Dawn of War a dokonce ani Warhammeru. Občas je ale zdravé podívat se na světoznámé značky nezahlceným pohledem a zjistit, zda hra uspěla i v očích "nefanouška". Pojďme na to.

Planeta v plamenech války

Příběhově vás hra zavede na planetu Cyprus Ultima, která se stane centrem rozsáhlých bojů mezi lidmi, Orky a Eldary. Proč tomu tak je? Odhalení příběhu raději nechám na vás, ať vás nepřipravím o zážitek. V roli někoho, kdo není fanouškem Warhammeru, mohu příběh samozřejmě jen stěží plnohodnotně soudit, jelikož je univerzum natolik propracované a široké, že se v něm často ztrácí i zarytí znalci. Nicméně nepřišel mi vůbec špatný a co více, dokázal zaujmout.

dawn_of_war_2.jpgdawn_of_war_4.jpgdawn_of_war_6.jpgdawn_of_war_7.jpgVe hře uvidíte potoky krve hned od začátku

Není to však něco, kvůli čemu bych padal ze židle. Já mám s real-time strategiemi ten problém, že je mám nutkání srovnávat s Warcraft 3, který stabilně obsadil pozlacený trůn. Dawn of War III se určitě nemůže tomuto veledílu z hlediska příběhu vyrovnat a hlavně vyprávění mohlo být o něco dynamičtější, tlačit příběh víc do samotné hry a nespoléhat na briefingy mezi misemi. Každopádně nemyslím si, že by někdo mohl být z příběhu vyloženě zklamaný.

dawn_of_war_10.jpgdawn_of_war_11.jpgdawn_of_war_9.jpgdawn_of_war_19.jpgdawn_of_war_21.jpgdawn_of_war_27.jpgMůžete sice hrát jen za tři rasy, ale všechny se od sebe liší

Z hlediska hratelnosti je kampaň důležitá hlavně proto, že si v ní vyzkoušíte všechny tři rasy. Není to sice mnoho, výhodou však zůstává, že se od sebe všechny příjemně liší. Zatímco lidé, respektive Space Marines, často tahají do hry majestátní obrněné stroje, skřeti budují svůj arzenál ze šrotu. Eldarové se pak liší používáním energetických štítů. Na bojišti to tedy mnohdy vypadá tak, že lidé všechno vybombardují svými těžkými stroji, skřeti z trosek vybudují jiné stroje a Eldarové vás bleskurychle napadnou a po poškození štítů se stáhnou.

Krásy drsných střetů

Vedle jednotek je velmi významným prvkem použití hrdinů nebo elitních jednotek. Ve hře získáváte suroviny z určitých zdrojů na mapě, které obsadíte, vylepšíte a získáváte z nich materiál i energii a zatímco materiál použijete spíše na pěchotu, vozidla a vylepšování vyžadují převážně energii. Při hře postupně získáváte i jisté elitní body, za které si můžete koupit určité hrdiny nebo elitní jednotky, které si vyberete ještě před zapnutím hry (v kampani jsou samozřejmě předem zvolení).

Obecně se hra vyznačuje všelijakými speciálními schopnostmi, které při správném používání pořádně zamíchají kartami

Obzvláště hrdina dokáže naprosto zamíchat celou bitvou. Obecně se hra vyznačuje všelijakými speciálními schopnostmi, které při správném používání pořádně zamíchají kartami. Když máte sešikované oddíly a náhle vám je obří gigant rozmetá těžkými zbraněmi, nebudete mít radost. Přináší to však dynamiku a mění styl hraní.

dawn_of_war_12.jpgdawn_of_war_13.jpgdawn_of_war_16.jpgdawn_of_war_18.jpgMasivní armáda může být při neuváženém tahu v mžiku rozmetána nepřítelem

Kampaň sice obsahovala své monumentální střety, tu pravou bitvu jsem ale zažil v multiplayeru, v mém případě ve hře s boty. K tomu mohu rovnou dodat, že umělá inteligence není vůbec špatná a až na pár výjimek se mi s ní hrálo velmi dobře. Jelikož se vyžívám v masivních bojích, zvolil jsem si bitvu 3v3 a skutečně mě velmi překvapilo, když se bitva protáhla na hodinu a půl. Možná je to jen můj případ, boje nicméně byly silně frekventované. Neustále docházelo ke střetům a masivním úmrtím jednotek a stejně trval finálový postup k vítězství tak dlouho.

I když vás hra svou grafickou stránkou třeba neposadí na zadek, na mapě byla cítit únava z dlouhých bojů

To, co bych zdůraznil, je systém, kdy se vám s déle trvající bitvou zvyšují zisky. Počítá se tedy s tím, že se do sebe pouští pořád větší a větší armády a zároveň to zaručí, že se při hře nezačnete rychle nudit. Velmi chválím rovněž vizuální styl. I když vás hra svou grafickou stránkou třeba neposadí na zadek, na mapě byla cítit únava z dlouhých bojů. Všude byly vidět trosky a mrtvá těla… velmi pěkné.

Osvědčená klasika

Přesto se hra drží dlouho zajetých systémů žánru. Tak, jako ve Warcraftu 3, i tady nejdříve zlepšujete svou ekonomiku, stavíte budovy se zaměřením na určité jednotky a chvíli trvá, než se boj pořádně rozjede. Samozřejmě, co jiného můžete udělat ve strategiích. Nicméně přišlo mi, že se vývojáři ani nesnažili přijít vyloženě s nějakou výraznější změnou a vůni klasiky jsem tam cítil.

dawn_of_war_24.jpgdawn_of_war_26.jpgdawn_of_war_28.jpgdawn_of_war_29.jpgHra nepřichází s ničím revolučním, ale stávající principy využívá na maximum

To však není v žádném případě výtka. Dawn of War III je příjemnou strategií, která udělá radost všem fanouškům žánru. Nováčkům bych doporučil spíš Halo Wars 2, tomu se dostanete pod kůži o něco rychleji. Tak epické a mohutné bitvy, jako v Dawn of War III, však zažijete jen v málokterém titulu.

Hodnocení: 4/5

Klady:

• mohutné bitvy