Warhammer Quest: Karetní hra - proti silám Chaosu (recenze)

Váleční kněží, skaveni, goblini, obří vlci, netopýři, trpaslíci - také cítíte ve vzduchu Warhammer? A cítíte správně, protože Warhammer Quest je karetní hrou právě z toho univerza, která ovšem dokáže zaujmout i fanoušky tímto světem nepolíbené.

• Warhammerovská atmosféra
  • Nutnost spolupracovat
  • Pečlivé plánování
  • Vše v jedné krabici
  • Poměr cena/výkon

• Chybný překlad
  • Jen 5 misí
  • Nemá takovou hloubku
7/10

Při vyslovení jména Warhammer zbystří nejen počítačový hráči. Základem tohoto univerza je figurková hra od GMT, která vyšla už v 80. letech minulého století. Následovalo několik desítek knih – které se těší popularitě také u českých čtenářů – a počítačové adaptace. Původní figurková hra má sice dodnes tisíce fanoušků po celém světě, nicméně je poměrně nákladná na čas i peníze. A pokud máte hluboko do kapsy a časem také zrovna neoplýváte, je tu pro vás Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra, kterou u nás distribuuje společnost Blackfire.

Kompletní kampaň v jedné krabici

V prvé řadě je třeba uvést na pravou míru, jak se to žánrově s Warhammer Quest má. Jedná se o ACG hru, což znamená, že v krabici najdete veškerý potřebný obsah pro zahrání hlavní kampaně – už nemusíte dokupovat žádné jiné karty, jako třeba v případě karetního Pána Prstenů. Vaše peněženka určitě zajásá, protože za cenu několika stovek získáte plnohodnotnou kampaň bez jakýchkoli omezení a nutnosti dokupovat další balíčky, má to však jisté ale. Vzhledem k tomu, že společnost FGG, jež hru vyrábí, přišla o licenci, je Warhammer Quest zcela uzavřený a nedočkáte se tak už žádného rozšíření.

Hra vám nabídne kampaň čítající 5 misí a navrch přihodí ještě 1 intenzivní úkol. Ke kampani si můžete přizvat 1-3 přátele. Na krabici je sice napsáno, že WQ můžete hrát i v jednom hráči, jedná se však o nouzovou variantu, protože v tomto případě rozhodně platí pořekadlo, že víc hlav ví víc. Jedno herní kolo se skládá z akcí hráčů, fáze nepřátel, fáze lokace a fáze nebezpečí, přičemž daný úkol musíte splnit během určeného počtu kol. Scénáře vám určují, kolik nepřátel, karet lokací a karet průzkumu máte zahnout do mise. Vy je vyberete, zamícháte a náhodně vytáhnete určený počet, takže každá hra bude trochu jiná.

Hlavní kampaň se točí kolem otrávené vody ve městě Schompf. K splnění každého úkolů budete hlavně bojovat s nepřáteli, kterých je ve hře požehnaně. Najdete tu obrovské vlky, gobliní kouzelníky, netopýry a spoustu dalších sympaťáků, na jejichž vrcholu stojí pětice bossů. A že vám příšery dokáží pěkně zatopit – svého hrdinu sice můžete vybavit nějakým zbraněmi nebo vybavením, ze začátku ovšem máte velmi omezenou nosnost a vybavení zde také zrovna nepadá ze stromů… Vaše družina při hraní kampaně projde určitým vývojem – po skončení každého úkolu si můžete zvolit, zda si zlepšíte nosnost postavy, nebo si raději vylepšíte svou akci na pokročilou úroveň.

Hrát můžete za jednu ze čtyř postav – elfí strážce cesty, trpasličí železolamač, lidský válečný kněz a ohnivá čarodějka. Každá z postav má čtyři schopnosti (průzkum, útok, pomoc, odpočinek), přičemž ve svém tahu může použít a vyčerpat pouze jednu z nich (při hře v méně než 4 hráčích můžete mít více tahů v jednom kole). Útokem můžete zaútočit na nepřátele, průzkumem zkoumáte aktuální lokaci, odpočinkem si můžete vyléčit zranění a konečně při zahrání pomoci získáte jednak žetony úspěchu, jež lze použít jako automatický úspěch při provedení akce, a jednak můžete přinést výhodu některému ze svých spolubojovníků.

Vtip je totiž v tom, že o úspěchu či neúspěchu každé akce rozhoduje hod kostkami, tedy lépe řečeno bílými, hrdinskými, kostkami. Ty na sobě mají jednak symboly úspěchu a jednak symboly obrany. Pokud totiž ve svém okolí máte nějakého aktivního nepřítele (nebo nepřátele), budete si za něj muset hodit černou, nepřátelskou, kostkou. Jak známo štěstí při hodech kostkou je značně vrtkavé, a tak se vám snadno může stát, že nejenže se vám akce nepodaří podle představ, ale ještě si odnesete několik zranění.

Ačkoli jsou všechny akce pro každou z postav stejné, liší se jejich efekt.  Tím pádem je způsob hraní za každou z postav trochu jiný. Například válečný kněz dokáže léčit své spolubojovníky a vězte, že tuto jeho schopnost oceníte VŽDY. Strážce cesty zase může nepřátele likvidovat z dálky a železolamač zkrátka semele vše, co mu přijde do cesty…

Jakmile akci ve svém tahu vyčerpáte, už ji až do obnovení nemůžete použít, přičemž obnovení probíhá buď tím, že si zahráním určité akce (pro každou postavu je jiná) obnovíte všechny akce již vyčerpané, nebo vám případně může pomoct nějaký jiný člen vaší družiny – disponuje-li touto schopností. Tento systém vás značně omezuje, ale na druhou stranu vás nutí taktizovat a maximálně spolupracovat s ostatními hráči. Bez promyšleného a kooperativního postupu se v této hře připravte na jednu prohru za druhou.

Po odehrání vlastních hráčských akcí jsou na řadě nepřátelé. Ti se mohou nacházet buď přímo ve vaší blízkosti (to jsou ti, za které si házíte kostkou při aktivaci hrdiny), nebo ve stínech (ti zase až takové nebezpečí nepředstavují). Každý nepřítel má na své kartě napsáno, za jakých podmínek se aktivuje a jaký to bude mít efekt. Některé potvory vám mohou způsobit krvácení, či nemoc, jiné zase zaútočí na nejvíce zraněného člena družiny, a tak vůbec vám dokážou pěkně znepříjemnit den.

Ve fázi lokace se může (a nemusí) uskutečnit efekt právě zkoumané lokace, případně již prozkoumanou lokaci nahradit jinou a posunout se tak zase o kousek blíž ke splnění úkolu. Ve fázi nebezpečí se posune ukazatel o jedno políčko vpravo a ukrojí vám čas, jenž máte k dispozici na splnění úkolu. Pakliže se ukazatel navíc dostane na nějaké barevné políčko, budete muset vyhodnotit také jeho efekt. A ne, obvykle se nejedná o nic dobrého…

Další z věcí, jež se nám na karetním Warhammeru líbí, je jeho zpracování. Ilustrace na kartách jsou velmi pěkné a celkově to všechno na stole vypadá moc hezky. Oceňujeme také flavour texty na kartách, jež dotvářejí atmosféru a pokud patříte mezi fanoušky warhammerovského univerza, místy se i pobavíte. Moc se nám líbí také stylové hrací kostky. Co už tak moc nepotěší je překlad hry. Překlepy či chybějící slova bychom ještě pochopili, pokud však srovnáte anglický originál s českým překladem, zjistíte, že v českém najdete fatální chyby ovlivňující hru, proto doporučujeme podívat se, kde všude se chyby nachází a dát si na ně pozor.

K Warhammer Questu jsme vzhledem k rozporuplným reakcím hráčů přistupovali opatrně a ve výsledku jsme byli mile překvapeni. Ano, ve hře v podstatě jen bojujete s monstry a výsledek vašeho snažení je značně závislý na kostkách, nutno však dodat, že jsme se u toho náramně bavili. Vymýšlení strategie a plánování několika kroků dopředu nás chytlo. Ani nám přitom moc nevadilo, když celý pečlivě vymyšlený plán šel do kytek vinou nepříznivého hodu kostek. Ostatně v boji se vám taky všechno nepovede tak, jak byste si představovali…

"Každý ostřílený lovec goblinů by měl bez problémů rozeznat nočního goblina od obvyklého druhu. Noční goblin páchne výrazně hůř."

Díky pěkným ilustracím a doprovodným textům hra nabízí skvělou atmosféru, kterou ocení nejen fanoušci tohoto univerza. Zamrzí fakt, že si můžete zahrát jen 5 oficiálních scénářů a 1 intenzivní úkol, na druhou stranu si kampaň můžete vyzkoušet v různém počtu hráčů, případně si prostřídat postavy, a máte o další zážitky postaráno (na internetu lze najít řadu fanouškovských misí, z nichž některé jsou v českém jazyce).

Trochu jsme se báli, jak na tom titul bude se znovuhratelností, přece jen jakmile jednou projdete celou kampaň, už budete znát celý příběh. Nicméně díky tomu, že si pro příště můžete zahrát v jiném počtu a s jinými postavami, a navíc před každým úkolem vytváříte do značné míry unikátní balíčky nepřátel, lokací a karet průzkumu, není v opětovném hraní vůbec žádný problém. Pokud vás Warhammer Quest chytne, dost možná si ho sjedete klidně 2x nebo 3x. A i kdybyste se na dobrodružnou výpravu do hlubin města Schompf vydali jen jednou, poměr cena-výkon je u této karetní záležitosti pořád velmi dobrý.

Váš názor Další článek: Asociace českých herních vývojářů byla přijata do Evropské federace