Warren Spector aneb Jak se tvořil Deus Ex

Deus Ex je snad pro všechny hráče ztělesněním naprosto dokonale vyváženého propojení adventury, RPG a 3D akce do jednoho uchvacujícího celku. V mnohém připomíná System Shocka a to rozhodně není náhoda - otcem obou těchto her je totiž Warren Spector. Řeč bude dnes o něm a o tom, jak vlastně probíhala tvorba Deus Ex.
Warren Spector aneb Jak se tvořil Deus Ex
Deus Ex je snad pro všechny hráče ztělesněním naprosto dokonale vyváženého propojení adventury, RPG a 3D akce do jednoho uchvacujícího celku. V mnohém připomíná System Shocka a to rozhodně není náhoda - otcem obou těchto her je totiž Warren Spector. Řeč bude dnes o něm a o tom, jak vlastně probíhala tvorba Deus Ex.

System Shock, jak jistě všichni víte, vznikl v dílnách společnosti Looking Glass Technologies, stejně jako mnoho dalších, podobně úspěšných projektů (zejména se jedná o Thief a Thief 2). Bohužel, i přes všechny úspěchy (a že jich nebylo málo) byla Austinská kancelář této společnosti přinucena ukončit svou činnost. A tak se jednoho dne, bylo to v létě roku 1997, všichni její zaměstnanci, včetně slavného Warrena Spectora, ocitli znenadání "na dlažbě". Samozřejmě, že lidé jako on nikdy jen tak nečinně nesedí a nepřihlížejí vlastnímu neštěstí, a tak první věcí, která Warrena napadla, bylo založit vlastní společnost. Dokonce přesvědčil i několik dalších bývalých zaměstnanců Looking Glass, aby se k němu přidali, a společně vytvořili koncept jednoduché akční hry, které se měla jmenovat "Lancers". Warren s ní obešel více než dvacet různých vydavatelů, ale věřte nebo ne, nikdo mu ji nechtěl vydat. Všichni prý po něm chtěli "velké, epické RPG". "Varoval jsem je, že taková hra by stála dvakrát víc a byla by třikrát tak riskantnější než ta malá akční hříčka, ale nedali si prostě říct. Takže proč bych se hádal?" říká sám Warren.

Warren Spector a tvorba Deus ExWarren Spector a tvorba Deus Ex

Takže dali se svým týmem hlavy dohromady a vznikl z toho základní náčrt oné "velké, epické RPG" gamesy. Už už měl Spector uzavřený kontrakt s jistým vydavatelem, když tu se najednou ozval John Romero z ION Stormu, aby s tím Warren ještě chvíli počkal, že k němu z Dallasu zajede a promluví si. "Opravdu jsem si myslel, že už je pozdě - byl jsem totálně vyčerpaný z jednání s oním vydavatelem - ale John spolu s Mikem Wilsonem skutečně přijeli a naprosto mě dostali." Warren Spector získal od ION Stormu takový rozpočet, jaký by jako nezávislý vývojář těžko dostal od jakékoliv jiné společnosti, a navíc mu také Romero zajistil naprostou samostatnost v rámci celé firmy. Takže vlastně už nebylo moc na výběr, bylo rozhodnuto. Velké, epické RPG vyjde pod hlavičkou společnosti ION Storm.

Nejtěžším úkolem bylo prý zpočátku hlavně najít ty správné lidi. Jistě, Warren měl jádro svého týmu, přibližně šest lidí, jenže to na hru takového kalibru zdaleka nestačí. Víc hlav víc ví, jak známo, a u (dobrých) herních vývojářů to platí dvojnásob. Jenže v Austinu, kde Warren sídlil, jsou ještě další dvě velké herní spoelčnosti - Origin a Digital Anvil, které dychtily po nové krvi stejně jako on sám. Jednoduše řečeno, najít ty správné lidi vůbec nebylo snadné. A prý stále není.

Základem pro Deus Ex se stala Warrenova idea z doby těsně po vydání System Shocka. Ta "hra" měla různé pracovní názvy - Troubleshooter ("Likvidátor potíží"), Shooter ("Bouchač") a jiné - ovšem co se týká konceptu, měla v sobě již tehdy hodně Deus-exovského. Sečteno podtrženo, na podzim roku 1997 měl Warrenův tým hotovu základní myšlenku svého dalšího velkého projektu. Měly se v něm odrážet veškeré zkušenosti, které Warren a jeho tým stačili za svůj bohatý herní život nasbírat - škola Lorda Britishe, tedy práce na několika Ultimách, které Warrena naučili, že ne všechno je nutné zničit a zabít, že interakce s prostředím může být i jiná než pouze destruktivní. Že rozlehlé, detailní světy, nabízejí hráčům takřka neomezenou zábavu. Pak je tu samozřejmě vliv prvních her tvořených u Looking Glass - třebas Space Rogue, dále již zmiňovaný System Shock a Thief. A není možné opomenout ani jistý vliv hry Half-Life.

Jistě, Deus Ex přinesl mnoho nových věcí. Jenže všechny ty nové věci byly založené na zkušenostech, pocházejících z předcházejících projektů, byť třeba i několik let starých. Jaký tedy bude Deus Ex 2? A hry po něm? Necháme se překvapit.

Hrajete rádi Deus Ex? Potom tedy neváhejte a podívejte se na stránky deusex.doupe.cz, kde naleznete mnoho dalších kilobajtů informací o této skvělé hře.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A