Wasteland 2: Director’s Cut – po roce do Arizony (recenze)

Wasteland položilo základy post-apokalyptickým RPG hrám již v roce 1988. Jak vypadá v roce 2015 vyladěná edice dvojky?

Titul Wasteland dost možná velkému zástupu hráčů už moc neřekne. Šlo o jednu z prvních post-apokalyptických RPG vůbec, které vyšlo pod záštitou Electronic Arts již v roce 1988, a to ještě na Apple II. Teprve posléze bylo portováno na Commodore 64 a hlavně pro MS-DOS. Na vývoj dohlížel americký game designer a producent Brian Fargo.

Hra se dočkala poměrně vřelého kritického přijetí a také komerčního úspěchu. Na vzkříšení série se však muselo čekat dlouhých 26 let – fanoušci se ale přece jen minulý rok dočkali, a to díky Kickstarter kampani, která vývoj titulu fakticky zaplatila. O rok později, tedy letos, vychází vylepšená reedice Director’s Cut, pročež hra zamířila nejen na PC, ale i na konzole Xbox One a PS 4. Právě o těchto verzích bude následující recenze.

Wastelands-2-Directors-Cut2.jpgWL2_DC_Screenshot_2.jpgwl2_dc_screenshot_3.jpg

Stará škola stále funguje

Nebudeme se však zabývat hrou samotnou, neboť tu před rokem recenzoval kolega Pavel Kovalančík, který ji označil za RPG ze staré školy. Vyzdvihl především skvělou atmosféru a nostalgický feeling, který hrou samozřejmě prostupuje i v Director’s Cut verzi. Wasteland 2 tu stále disponuje povedeným tahovým systémem boje, variabilními dialogy a slušnou herní dobou s bohatým obsahem.

 

Novinky a vylepšení lze víceméně shrnout do třech kategorií – jedná se o nový voice-acting, grafické upgrady a především hratelnostní vychytávky

 

Znovu se tak můžete těšit na tvorbu vlastního charakteru od píky, následně poskládání a vyvážení celé jednotky sestávající ze čtyřech členů a přerozdělování atributů a dovedností. Na jejich správném vybalancování a používání (charisma se hodí na ovlivňování NPC postav, povědomí ovlivňuje pořadí v bojích, atd.) závisí, protože průchod hrou je při správné kombinaci daleko snazší a pohodlnější.

wasteland-director-s-cut-si-mostra-in-nuove-immagini-v3-233684-1280x720.jpg

Nic to nemění na tom, že – i přes přítomnost poměrně detailního tutoriálu – je úvod hry poměrně složitý a pomalý. O to víc vás ale hra dostane komplexností a propracovaností v pozdějších fázích. Nás ale zajímá především to, co se od původní verze změnilo a zda to bylo k lepšímu či horšímu.

Co se povedlo a co ne

Novinky a vylepšení lze víceméně shrnout do třech kategorií – jedná se o nový voice-acting, grafické upgrady a především hratelnostní vychytávky a featury. Specifickou kategorii pak jsou bugy, kterými hra při vydání minulý rok trpěla. Právě v této oblasti lze pozorovat výrazný posun vpřed. Co se týče voice-actingu, rozhovory a komentáře nebyly v původní verzi kompletní – v Director’s Cut přibyly hodiny stopáže, a hra tak působí mnohem plněji a svěžeji. Některé dialogy jsou nezapomenutelné a kvalitní voice-acting jim dodává na té správné post-apokalyptické depresi!

maxresdefault.jpgss-005.jpgwasteland-2-directors-cut-ps4.jpg

Druhou zmiňovanou novinkou, avizovanou navíc jako jednu z hlavních, měla být vylepšená grafika. Ano, Wasteland 2 sice běží ve slušném rozlišení 1080p, výrazných změn od původní verze se ale Director’s Cut rozhodně nedočkal. Hra stále vypadá jako šest až sedm let starý titul – kostrbaté animace, hranaté objekty, postavy bez detailů, absence výraznějších speciálních efektů jsou tu na denním pořádku. A mohli bychom pokračovat.

Wasteland 2: stará škola (recenze)

Wasteland 2: stará škola (recenze)

Ani ve vylepšené verzi zkrátka hra nevypadá oslnivě, často se navíc na konzoli Xbox One nehezky cukala. Co nás zvlášť rmoutilo na technickém zpracování, byla velikost fontu. Titulky dialogů a ostatně i orientace v herních menu je ztížena, a větší vzdálenost od televize tak prakticky znemožňuje cokoliv ve hře přečíst. Další negativum.

maxresdefault (1).jpg

Třetí – nejvýraznější a nejdůležitější novinkou – jsou hratelnostní novinky. Týkají se jednak boje, kam přibyla funkce tzv. „Precision Strikes“, pomocí níž můžete útočit na konkrétní části těla protivníka, čímž se zvyšuje šance na critical hit, jednak tvorby postavy a nových možností v dialozích.

 

Problém všech upgradů Director’s Cut edice spočívá v tom, že nejsou dostatečným důvodem k tomu, abyste si hru zahráli

 

Problém všech zmiňovaných upgradů Director’s Cut edice však spočívá v tom, že nejsou dostatečným důvodem k tomu, abyste si hru zahráli (protože, pokud jste si pořídili jedničku, automaticky máte nárok na Director’s Cut) znovu. V opačném případě – tedy že jste Wasteland 2 zůstali nepolíbení – je právě aktuální verze tou nejlepší volbou, kterou vám můžeme doporučit.

ss-005.jpgwasteland-2-banner.jpgwasteland-2-directors-cut-4.jpg

Přemýšlíte-li nad konzolovou verzí a váháte, protože se bojíte ovládání, nemusíte. S tím si totiž inXile Entertainment poradili naprosto předpisově. Ovládání rozložili na gamepad tak, že využívají především dvou zadních triggerů, pomocí nichž se vyvolá virtuální nabídka, vy pak už jen volíte akci. Jednoduché, ale funkční.

         

Dostupné pro: PC, PS4, Xbox One
Žánr: RPG | Tahové RPG
Výrobce: inXile Entertainment
Začátek prodeje: 19. září 2015
  • Fungující ovládání
  • Nové herní prvky
  • Vyladěné bugy
  • Stále nevábná grafika
  • Nevýrazné novinky
  • Malý font
    

Wasteland 2: Director’s Cut je remaster, který si drží veškeré kvality původní verze a přidává něco – byť opravdu ne moc – navíc. Fandíte-li post-apokalyptickým retro hrám ze staré školy a tento jste prozatím nehráli, jeho pořízením chybu rozhodně neuděláte. V opačném případě však raději ruce pryč, protože Wasteland 2: Director’s Cut rozhodně není pro každého.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 nejšílenějších pařeb, které si můžete zahrát na Steamu

8 nejšílenějších pařeb, které si můžet…

Během letošního roku se Valve rozhodlo, že Steam Greenlight neplní tu roli, kterou od něj požadovalo. Skrz něj se na Steam totiž dostávaly opravdové zrůdnosti, jako třeba simulátor kamene. Tomu měla zabránit nová služba jménem Steam Direct. Jak si můžete všimnout, opět jim to tak úplně nevyšlo, a i nadále tak v nejpopulárnější digitální distribuci PC her naleznete unikátní šílenosti. Nabízíme vám ty nejbizarnější z nich!

14.  9.  2017 | | 7 N/A
Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický fotoseriál z výpravy

Hrajeme sci-fi akci Destiny 2: epický …

Destiny 2 je hra plná rozporů. Po několika desítkách hodin strávených v jejím světě vám ale můžeme říct jedno. Budete nadávat, ale nebudete se moci odtrhnout.

9.  9.  2017 | | 2 N/A
7 nejděsivějších herních zážitků, které nesmíte hrát v noci

7 nejděsivějších herních zážitků, kter…

Strach a hrůza patří spíše k nepříjemným a nechtěným pocitům. Přesto je ovšem mnohdy záměrně vyhledáváme a jejich přítomnost si doslova užíváme, což je vlastně jeden z velkých paradoxů zábavního průmyslu. Hororové zážitky nás naplňují a přitahují zároveň, a to v jakékoli podobě. Pojďme si připomenout ty nejděsivější hry, které si lze v rámci videoher můžeme užít.

12.  9.  2017 | | 6 N/A
Herní filosofie: samotářské zážitky žijí dál

Herní filosofie: samotářské zážitky ži…

Byl tady Skyrim, bylo tady Divinity a teď tady máme třeba Uncharted. Singleplayer zkrátka stále táhne, nyní snad možná ještě více než kdy dříve.

16.  9.  2017 | | 7 N/A
Kontroverze ve hrách napříč časem aneb co to hraješ!

Kontroverze ve hrách napříč časem aneb…

Kontroverzní témata a hry. Něco, co přiláká jak stovky zákazníků, tak moralistů a kritiků. Jak se má situace v moderní společnosti?

20.  9.  2017 | | 5 N/A
WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

WRC 7: tak trochu šedá rally (recenze)

Nasaďte helmu, zapněte pásy a připravte se ke startu. Nový ročník WRC je konečně tady. A tak se ptáme, má v letošní konkurenci závodních her šanci na úspěch?

18.  9.  2017 | | 1 N/A
Herní agenda: konec okurkové sezóny

Herní agenda: konec okurkové sezóny

Tak jsme přežili letošní okurkovou sezónu a pomalu ale jistě se k nám dostávají tituly, na které jsme se takovou dobu těšili. Je libo strategii, čistokrevnou akční jízdu nebo pohodovou adventuru? To všechno se objevilo během minulého měsíce.

8.  9.  2017 |
Humble Bundle má slevy na hry od Bethesdy, Dooma a Wolfa koupíte za pár kaček

Humble Bundle má slevy na hry od Bethe…

Humble Bundle nás často těší skvělým akcemi a slevami na hry starší i nové a nyní se do víru dění přidala Bethesda se svým zástupem hitů.

18.  9.  2017 | | 1 N/A