Wheel of Time

Když vám někoho blízkého zabijí nebo vám něco šlohnou, jdete na Policii a ta to dá k ledu. Podobně tragicky začíná příběh zajímavého projektu firmy Legend Entertainment s názvem Wheel Of Time. Naštěstí je z dob, kdy podobné instituce neexistovaly a bylo třeba vzít věc do svých rukou a vydat se násilníka či zloděje – v naší hře obojí – hledat a pokusit se dát věci do pořádku.
Wheel of Time

Žánr: akčně-strategická a trochu i RPG
Minimum: 233 MHz Pentium MMX, 32 MB RAM, 4 MB grafika
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Legend Entertainment
Distributor:
GT Interactive

Když vám někoho blízkého zabijí nebo vám něco šlohnou, jdete na Policii a ta to dá k ledu. Podobně tragicky začíná příběh zajímavého projektu firmy Legend Entertainment s názvem Wheel Of Time. Naštěstí je z dob, kdy podobné instituce neexistovaly a bylo třeba vzít věc do svých rukou a vydat se násilníka či zloděje – v naší hře obojí – hledat a pokusit se dát věci do pořádku. I když se to někdy nakonec nepodaří, zůstane aspoň pocit, že jste pro nápravu namísto otravování vrby s výložkami něco udělali. K tomu se tradičně vezme nějaká pěkná zbraň a když se vám podaří vyvrhele najít, pěkně se na něm pomstíte a vyženete mu podobné roupy z hlavy. Cestou si to ještě vyřídíte s každým, kdo by měl chuť vám vaše počínání rozmlouvat nebo vám v něm dokonce bránil.

Exteriéry se opravdu povedly... ale za jakou cenu?Maringotko, maringotko, kdopak v tobě přebývá? Že by parta potulných bezdomovců?

Jak jsem již zmínil, příběh této hry začíná vraždou a krádeží. Dále se ale od nadhozeného schématu ála Hollywood liší v několika detailech, které jsou ale velice podstatné. Za prvé je vykonavatelem pomsty povětšinou osoba dlouhého pohlaví. A to zde neplatí. Známe sice Láru a její hltače polygonů, ale zde je to trochu jiné. Nebo to aspoň zcela jinak působí. Hlavní hrdinkou je žena jménem Elayna Sedai, jíž její blízcí říkají zkráceně Aes. Ta se vydává honit vraha a zloděje a ještě netuší, že dlouhá a spletitá linie opravdu velice kvalitního příběhu ji pořádně potrápí a všechno bude mnohem komplikovanější, než se původně zdálo být.

Pronásledující neodbytný smrad...  to je ta ošklivá věc.Jak se teď na ty vytípané obrázky dívám, tak musím konstatovat, že interiéry se taky hodně povedly.

Wheel Of Time je akčně strategická hra a dalo by se v ní najít i některé prvky RPG. Syntézou toho vznikla hra, která vypadá velice zajímavě a stejně tak se i hraje a působí. Je založena na upraveném herním enginu Unrealu, který mnozí znáte aspoň z vyprávění a pod nímž si drtivá většina čtenářů dokáže představit střílečku jako řemen. Engine je poměrně nový a je s ním možné dělat kromě pěkné grafiky i zajímavé efekty, což je na hře znát. Graficky je Wheel Of Time vyvedena opravdu dobře a především interiéry a textury na ně použité vypadají skvěle. Zvuky jsou na tom také velice dobře a občas se vám přihodí, že vedle vás nečekaně vybafne nějaká příšera a pak máte co dělat to rozdýchat.

Růžová příšera a smrad kolem ní... jak to mám coby slabá dívka přežít?Juch, tak to jsem já...

Exteriéry jsou graficky rovněž velice zdařilé, ale často je zde poznat nedostatek polygonů, které autoři omezili kvůli větší plynulosti a je to na vzhledu znát a trochu to kazí dojem. Ale toto je vlastnost všech her, které musí zobrazit rozsáhlou lokaci a chyba je tedy spíš v nedokonalosti hardwaru. Atmosféra hry je rovněž dobrá a zvukové efekty, které ji pomáhají navozovat, jsou kvalitní a věrné. Takže když to shrneme, je hra založena na skvělém příběhu a vypadá velice dobře a působivě. Vraťme se teď zpátky k jejímu příběhu.

Krásný kostel s nekrásným strážcem.Tak to je knihovna, takové to místo, kde je mnoho knih – i když není to pravidlo.

Rozhněvaná Elayna se tedy vydá po stopě vraha. Elayna jste ve hře vy, pokud to nebylo jasné z toho, co jsem už o hře napsal. Vydá se ihned, což ale možná měla trochu promyslet a nejednat příliš zbrkle. Pokud by si všechno v klidu rozmyslela, určitě by nevyběhla v dlouhých úzkých šatech, zlaté čelence a plášti, s make-upem primabaleríny státní opery a v kozačkách na podpatku. Přece jenom působí poněkud divně, když se žena v tomto oblečení prodírá troskami zbořeného města, skáče a šplhá po zdech, plave v kanálech a dělá prostě věci, pro které se její oděv mírně řečeno příliš nehodí. Ale na druhou stranu je to oděv, který se přímo ukázkově hodí do středověkého světa fantasy, do něhož je hra vsazena. A tak se nad tímto jevem povzneseme a spokojíme se s tím, že jeho nepraktičnost nemá na hru vliv a nebudete klopýtat ani si šlapat na plášť či co chvíli zvedat spadlou čelenku.

Možná až příliš lesklá plocha jezera... leda že by... že by to byl LED !Nemáte někdo potuchu, co je na této fotce tak zajímavého?

Hru hrajete z pohledu vaší postavy, tedy podobně, jak je známo z 3D akčních her. Vlastně se tak i chováte a máte to ve hře za úkol. Pouze prostředky, které k tomu máte k dispozici, jsou poměrně netradiční. Namísto tuhých zbraní totiž používáte výhradně kouzla a čarovné předměty, kterých je ve hře pěkná spousta a jejichž vlastnosti a způsoby použití se podstatně liší. Z 3D akčních her je převzato i ovládání vaší postavy. Je zachována klasika v podobě levé ruky na klávesnici a pravé na myši pro rozhlížení a střelbu – v našem případě sesílání kouzel a používání čarovných předmětů, kterým se zde říká Ter’angreal. Jedná se tedy o mutaci 3D akce, kde střelné zbraně jsou nahrazeny kouzly a v hlavní roli je inteligentní jemná žena. Na své pouti potkává hordy nepřátel, které za pomoci kouzel a čar likviduje a snaží se jít stále za svým cílem. Nepřátel je hodně a jsou tuzí, většinou na úkor IQ. Třeba o trollech by se dalo říct, že co troll, to blbec. Ale tuhý a tím pádem nebezpečný, navíc se často vyskytuje v tlupách a pak pokud přestane být kam uhýbat, je s vámi konec. Setkáte se i s podstatně šikovnějšími protivníky, ale jejich všeobecná taktická úroveň není nijak vysoká. Je to ten druh nepřátel, kteří se hojně v 3D hrách vyskytují a jdou na vás tak, že jsou naváděni přímo na vaše souřadnice. Nezasekávají se sice za každý roh, ale tupě jdou vám a vašim kouzlům vstříc. A pokud nejsou dost tuzí, jsou alespoň velice mrštní a rychlí, aby získali patřičnou výhodu a měli šanci vás zranit. Vaše vlastní konstrukce není nijak robustní, i když si můžete přilepšit řadou obranných kouzel a preventivně se tak chránit před útoky nepřátel. I tak ale pokud vás někdo dostane do spárů, je většinou po vás a je třeba hru znovu nahrát a zkusit znovu. Naštěstí je ve hře klávesa Quick Save. Naneštěstí by se měla jmenovat jen Save, protože to Quick znamená rychlý, což je v tomto případě diskutabilní. Kromě živých nepřátel najdete ve hře celou spoustu rafinovaností a pastí nebo nebezpečí jinak netradičních. Za všechny uvedu alespoň smrtonosný pseudointeligentní smrad, kterého si užijete hned v prvním městě, které navštívíte. Toto starobylé kamenné město s názvem Shadar Logoth, kterým jako prvním budete na své pouti procházet, je zřejmě pověstné puchem, který dokáže i zabít. Navíc tento úkaz, vypadající jako bílá mlhovina vás dokáže pronásledovat a linout se za vámi a když před ním včas neutečete, může vás i zahubit. Měl by být zachycen i na některém z obrázků jak mě honí kolem něčí sochy. Podobných věcí je ve hře mnohem více, ale nebudu je zbytečně prozrazovat.

Pohled na tyto různé power-upy a zbraně působí vzhledem k tradičnímu pojetí zbraní poněkud tristním dojmem.Ostře řezané rysy... toho život pěkně potrápil... kdepak život, grafik...

Při svém putování budete kromě kouzlení řešit i problémy typu kudy kam a jak tam, hledat páky a luštit mechanismy, které vám otevřou cestu dál a i jinak se bude vaše pouť obohacovat rozmanitými způsoby, které budou mít za úkol dělat hru bohatší a zajímavější. Vaše putování je rozděleno do dílčích částí, navzájem vždy oddělených pěknou a dlouhou videosekvencí, která vám nastíní nějaký klíčový okamžik a nasměruje vaše následující putování. Každé intermezzo představuje nějaký zlomový okamžik, který dá vašemu příběhu nový směr a spád.

Názvy jednotlivých lokací jsou podobně obskurní jako hra samotná.“Když jsem troubil na ten roh, volal jsem Boha, ne Tebe !“

Pokud budeme mluvit o ovládání hry, jeho princip jsem nastínil už výš. K přepínání mezi kouzly máte předvoleny klávesy 1 až 0. Kouzel je ale podstatně víc, a tak jsou rozdělena do skupin, takže jednou klávesou aktivujete větší počet kouzel a cyklicky mezi nimi přepínáte. To mi ale vůbec nesedělo v akčních situacích, kdy především v boji s tužším protivníkem nestačilo používat pouze jednu zbraň nebo jeden druh štítu a často jsem potřeboval kromě přepnutí na jinou skupinu listovat i uvnitř ní, což vzhledem k rychlosti, v níž jsem to musel v neustálém pohybu zvládnout bylo často neuskutečnitelné. I když měřítkem her, v nichž se čaruje, bývá právě počet kouzel, která lze používat a hráči volají po dalších a dalších, zde konkrétně bych asi osobně preferoval tvrzení, že míň je někdy víc. Ale toto berte opravdu za můj subjektivní názor. Další nepříjemností, která se mi občas stávala bylo to, že jsem byl napaden a musel se rychle začít bránit. No jo, ale zrovna jsem měl navoleno obranné nebo jiné neúčinné kouzlo, a tak jsem několikrát naprázdno klikl po soupeři myší, než jsem si uvědomil, že musím přepnout na něco, čímž se dá útočit. K takovým situacím docházelo podle mého ze dvou důvodů. Jednak je to namixování útočných, obranných i speciálních kouzel dohromady a tím druhým důvodem je to, že na obrazovce nikde není vidět, co máte takříkajíc „v ruce“. Tak, jak v Quakovi vidíte, že držíte raketomet, tak tady nevidíte nic. Je to pochopitelné, ale hraní to nepřidá. Jediným ukazatelem je trochu zvýrazněná ikonka kouzla, které máte právě zvolené, ale to není až tak přehledné. Často zapomenete po léčení svých zranění po přestálé bitvě zapnout zpátky něco na útočení a pak je zle. Nesmím zapomenout zmínit ještě důležitý fakt, že hru je možno hrát i multiplayerově, takže se můžete zkusit mydlit kouzly v arénách hlava nehlava. Tyto arény jsou speciálně pro tento mód vytvořené a kromě toho máte k dispozici i editor, kterým si můžete své vlastní mapy vytvářet nebo aspoň upravovat ty stávající.

Na závěr se pokusím všechno zrekapitulovat. To, co je na Wheel Of Time nejpůsobivější, je příběh, který je opravdu velice promyšlený, kvalitní, plný zvratů a dramatických obratů. Prostě přesně takový, jaký by měla pořádná hra mít. Zpracování hry po stránce designu a grafiky je rovněž velice dobré a působivé zvuky dodávají atmosféře punc. Nápad je originální a neotřepaný. Hra se snaží využít známých prvků a jejich sloučení, ovšem netradiční formou. Způsob ovládání není asi nejšťastnější a zbytečně komplikované a ubírá hratelnosti, díky čemuž je častěji než by bylo příjemné dochází k předčasnému úmrtí hlavní hrdinky ne až tak zcela její vinou. S tím je pak spojená častá potřeba hru znovu načíst, což ruší požitek ze hry a bortí atmosféru, jíž se ostatní herní aspekty snaží docílit. Herní požitek rovněž snižovala hardwarová náročnost, která ale podle mého soudu je způsobena nějakou chybou v jejím upraveném enginu. Její enginový kolega Unreal Tournament mi jede při přestřelkách ve vyšších rozlišeních v pohodě, zatímco zde i při 640 x 480 mi to při náhlém setkání s nepřítelem začne najednou tak cukat, že se v tu chvíli nedá hrát a je třeba počkat, až se hra uklidní. Musím se přiznat, že i když se mi hra líbila a bavil jsem se při ní, nepodařilo se jí mě do sebe vcucnout tak, abych přestal vnímat všechno kolem a octl se plně v jejím světě, světě fantasy. A to jsem po ní chtěl.

Grafika: 9/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 6/10
O Wheel Of Time by se dalo ve stručnosti říct, že je to originálně pojatý Unreal zasazený do středověkého fantasy světa, kde jsou ničivé zbraně nahrazeny kouzlem a sprostý drsňák s jizvami, tetuáží a ocelovými svaly v hlavní roli křehkou a urozenou osobou děravého pohlaví. Hra je pak obohacena o řadu RPG prvků, které ji posouvají trochu jiným směrem.
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation má speciální nabídku na Černý pátek, konzole i hry s velkou slevou

Playstation má speciální nabídku na Če…

Sony oznamuje, že v právě probíhající akci Black Friday nabízí ještě atraktivnější cenové podmínky svých produktů.

21.  11.  2017 |
Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvězdné války ve 4K

Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvěz…

Zapli jsme Xbox One X a rozhodli se vyzkoušet, jak vypadají Hvězdné Války ve 4K. A víte co? Vypadá to parádně!

15.  11.  2017 | | 6 N/A