Wildstar: tradičně netradiční MMO (recenze)

Ano, zase další onlinovka. Tentokráte se ale dobře hraje a skvěle vypadá, což vám dokážeme v následující recenzi! Vzhůru na Nexus!

Je tomu už úctyhodných deset let, co Blizzard se svým geniálním experimentem World of Warcraft odstartoval šílenství jménem MMO. LOTRO, Age of Conan, Warhammer Online nebo snad novější SWTOR a TESO. Ti všichni mají jedno společné. Vznikli jako produkt nenasytného honu za úspěchem kralujícího WoWka, jen aby skončili v propadlišti dějin. Zapomenutí a mnohdy i živořící na samém okraji žánru.

Podobně je na tom i Wildstar a minimálně z části se jedná o derivát MMO žánru v té nejčistší podobě a o variaci naprosté klasiky, jenž nabídne jen málo ryze nových prvků. Zároveň však jde také o poměrně unikátní hru s vlastní duší a ksichtem, která rozhodně má na to vyhnout se osudu výše zmíněných a spolu s Guild Wars 2 se zařadit mezi ty úspěšné a promyšlené MMORPG tituly, které uchopily žánr za ten správný konec.

Tajemný Nexus

Jak to ale nakonec dopadne, to lze nyní říci jen s obtížemi a to samé platí i o konfliktu dvojice dostupných frakcí, které se ve Wildstar spolu s vámi perou o planetu Nexus a osud jedné trošku vyspělé rasy. Jak jsem řekl, žádné terno se nekoná a ve svých základech je prostě hra naprosto věrná těm nejtradičnějším mustrům žánru. Příběh tak variuje klasický souboj dobra a zla v podobě uprchlické frakce Exile a rozpínavého galaktického impéria Dominion. O střet dvou protichůdných filozofií a šestici ras tady ale až tak nejde.

Prim hraje ve Wildstar samotná planeta Nexus a její tajemství. Příběh totiž pracuje s tím, že z Nexu vzešel život v celé galaxii a jeho dřívější obyvatelé jsou inženýři všeho bytí. Větší názorový střet tedy hře slouží jen jako poměrně příjemné pozadí pro lokálnější půtky a hlavně objevování tajemství a úžasných divů planety, tak trošku po vzoru seriálu Stargate. Klišé to rozhodně je veliké, ale z nějakého důvodu to na hře až tak není poznat. Autoři totiž uměli i tak prostinkému námětu vtisknout neopakovatelný pocit jedinečnosti a jejich podání tradičního sci-fi světa plného humoru zase tak tradiční ve skutečnosti není.

Díky rezignaci na jakoukoli licenci tvůrci nebyli ničím svazování a mohli tak vytvořit naprosto ulítlý a mnohdy až k absurdům dovedený svět budoucnosti, kterému nechybí vtip a doslova vás dostane svou bezprostředností. Na jednu stranu tady máte pocit, že to všechno znáte, ale na tu druhou se nelze zbavit dojmu, že to vývojáři prostě uchopili za správný konec. Konec plný vtipu, naprosto nepředstavitelných kreatur a skutečně uvěřitelného fungujícího světa. Kde jinde ostatně provádíte kolonoskopii obrovským stvůrám, sklízíte vesmírné kozy nebo posíláte prasata na oběžnou dráhu. Řekl někdo Strážci Galaxie?

Skutečně epický soundtrack nenudí a nabízí dostatek rozmanitých a osobitých hudebních témat

Škoda jen, že narozdíl od The Elder Scrolls a hlavně onlinových Star Wars se hodně šeřilo na dabingu a hra je až překvapivě zamlklá. To může pro někoho dost ubrat na atraktivitě a je nutno podotknout, že příběh díky tomu skutečně ustupuje do pozadí a humorné vyznění někdy není tak silné. Alespoň že skutečně epický soundtrack nenudí a nabízí dostatek rozmanitých a osobitých hudebních témat.

Přepálená omalovánka

Částečně pak nedostatek mluveného slova zachraňuje i komiksová grafika, která skvělým způsobem umocňuje punc originality a jakési uhozenosti. Ano, herní svět hraje doslova všemi barvami, rozhodně však nelze říci, že jde pouze o další komiksovou onlinovku s uhozenou architekturou. Na to je Wildstar až moc svébytný, má zcela unikátní rasy i svět. Dokonce i styl komiksového zpracování je v tomto případě poměrně unikátní a věřím, že Wildstar narozdíl od konkurence poznáte takřka kdykoli.

Je přitom úplně jedno, jestli se bavíme o intergalaktických hangárech, nádhernými krystaly posetém Nexusu, bujné vegetaci nebo zajímavých podtónech antického Říma a náboženské mytologie zajímavě kombinovaných s čistým futurismem. Nexus je zkrátka krásný kus země, na který by se bezesporu nejeden hráč někdy podíval, a navrch je také poměrně rozlehlý a hlavně plný, až zahlcující.

Faktem je, že zdejší svět je opravdu zaplněný do posledního místečka a nikdy nemáte pocit, že něco autoři vyloženě odflákli

Už jen obyčejná procházka kteroukoli lokací se snadno může proměnit v honbu za nenadálým questem nebo třeba akrobatickým puzzlem. Faktem prostě je, že zdejší svět je opravdu zaplněný do posledního místečka a nikdy nemáte pocit, že něco autoři vyloženě odflákli, což je při dvojnásobné velikosti původního World of Warcraft a ohromném počtu instancí vskutku úctyhodné.

Zaobalená, avšak zábavná klasika

Trošku naopak zamrzí pouhá šestice hratelných ras, které navíc představují takovou tu klasiku MMO. Máte tady huňaté malé potvory, mechanoidy, svaly obalené Granoky a samozřejmě i obligátní lidi. Zkrátka klasika a stejné je to i s povoláními, mezi kterými nechybí ani válečník, esper, inženýr nebo medik. V tomhle ohledu tedy Wildstar trošku zklamává a je s podivem, že se to tvůrci nepokusili alespoň nějakým způsobem zamaskovat tak, jako to dělají u questů.

I ty jsou totiž ryze tradiční sbírkou všemožných dojdi tam, zabij určitý počet nepřátel nebo posbírej deset kozích žaludků. Vždycky tady ale je humorná nadstavba, příběhové zdůvodnění nebo malinká, téměř kosmetická obměna, která dobře odbourává stereotyp. Zázračně se tak necítíte, jako že pořád děláte to samé dokola a dokola.

Jak už jsem naznačil v úvodu, mnohdy tomu tak ani není. Wildstar totiž bere základy žánru a snaží se je nějak ozvláštnit. V tomto případě formou nadstavby nad klasickými questy, kdy neustále narážíte na všemožné výzvy, které v podstatě obyčejný quest proměňují pokaždé ještě v něco trošku jiného a nechybí ani celá plejáda úkolů zcela speciálních.

Vedle rasy, frakce a povolání si totiž při tvorbě postavy vybíráte ještě takzvanou cestu. Na výběr jsou hned čtyři odlišné a každá vaši postavu nasměruje zcela odlišným způsobem. Zatímco takový Explorer tak nad rámec klasických úkolů ještě bude objevovat skryté kolace či řešit zapeklité skákací hlavolamy a kochat se úžasnými výhledy na fascinující herní svět, válečník zase logicky rozbije daleko větší množství ksichtů. Musím přiznat, že se jedná o skutečně příjemné a funkční oživení, které klasické mechanismy žánru zase posouvá o kousek dále. Stejně ostatně na tom je třeba i automatické sbírání lootu nebo možnost dokončit většinu questů bez nutnosti vracet se k zadavateli.

Můj dům, můj hrad

Wildstar tím ukazuje, že nad ním autoři přemýšleli a i nejmenší detaily se snažili hráčům zpříjemnit nebo nějak ozvláštnit. Jde vidět, že i když se jedná o klasické MMORPG, Carbine se ho snažilo udělat co nejpoctivěji a nejzábavněji. To lze ostatně říci i o soubojovém systému, který není jen o počítání statistik a velkou roli hraje i dynamika.

Bojuje se tady v reálném čase a podobně jako třeba v Tera Online se dost pracuje s prvkem reálného pohybu, uhýbání a míření. Wildstar tak není jen hloupá klikačka a půtky nabízejí určitý náboj a dostatek zábavnosti. V praxi na vás neustále něco vyskakuje, interface bliká jak vánoční stromeček a oslnivé a barvami protkané schopnosti se přebíjejí s číslíčky nebo ukazateli vzdálenosti. Prostě je to frenetická sranda!

Tím zdaleka nejzábavnějším prvkem Wildstar je ale housing, jenž na plné čáře poráží všechno výše řečené a všem konkurentům včetně WoW doslova vypaluje rybník. Ano, až tak úžasné, propracované a naprosto návykové je opečovávání vlastního příbytku na plujícím ostrůvku mimo čas a prostor. Možností je totiž takřka nepočítaně a není moc velký problém tento prvek srovnat třeba se stavěním v sérii The Sims. Pomyslnou třešničkou na dortu je také úžasný crafting, který vyžaduje trošku toho přemýšlení a jistou praxi.

Vlastní parcela pak neslouží pouze pro potěchu oka a k vytahování se před přáteli. Housing je i zcela logicky zakomponován do mechanismů hry a skrze jakési stanice jsou s ním spjaty úkoly a získávaní zkušeností. Postupné zvelebování vlastního kousku země pak časem může vyústit i v unikátní bonusy ke statistikám. Prostě naprosto geniální odbočka, která svým způsobem úplně zazdila všechno ostatní a pokud by vás měl Wildstar něčím udržet, pak to bude právě nikdy nekončící honba za lepším nábytkem a větší zahrádkou.

Kdo ho má většího?

To jsem ovšem já. Věřím, že skalní fanoušci MMO docení i bohatý end game obsah a fakt, že dobrodružství na Nexusu pokračuje i po dosažení maximálního 50. levelu a dokončení příběhu. K dispozici je totiž velké množství dungeonů pro 4 až 6 hráčů a nechybí dokonce ani ohromné raidy až pro 40 hráčů a poměrně zábavné PvP boje, postavené právě na dobře vymyšleném systému soubojů.

Nic z toho ale bohužel nijak nevybočuje z tradičního MMORPG mustru s velkými bossy, zvyšováním reputace a legendárním lootem. V tomto ohledu se zkrátka Wildstar drží tradic a nepouští se do žádných přehnaných experimentů. Ryze nenápaditý je ostatně i systém sbírání levelů a vylepšování vaší postavy. Dvojice dodatečných povolání je už pak také považována za samozřejmost.

Zatím to vypadá, že Wildstar je opravdu držák a i po desítkách hodin strávených na Nexusu nabízí dungeony, adventures a hlavně ty raidy solidní výzvu

I přesto si ale tvůrci zaslouží pochvalu za to, jakým způsobem se jim jednotlivé prvky end game obsahu podařilo provázat, a také za solidní obtížnost. Zatím to vypadá, že Wildstar je opravdu držák a i po desítkách hodin strávených na Nexusu nabízí dungeony, adventures a hlavně ty raidy solidní výzvu.

Budoucnost zaručena?

Vzhledem k tomu, že za hrou stojí vydavatelský dům NCSoft lze navíc počítat i s dlouhou podporou a ohromným množstvím nového obsahu i do budoucna. Už nyní ostatně tvůrci chrlí jeden patch za druhým a úspěšně odstraňují lapsy v umělé inteligenci a nepříjemné bugy. Jestli bych tedy měl Wildstaru něco prorokovat, pak dlouhý a bohatý život. Nakročeno k němu ostatně má parádně.

Jedná se totiž onlinovku, která nijak výrazně nevybočuje ze zajetých kolejí a svým obsahem až na extrémně propracovaný housing nijak nepřekvapuje. Za to si ale bere ze svých konkurentů jen to nejlepší a i když povětšinou míchá standardní questy nebo nenápaditý příběh, dělá to vážně dobře a zábavně. Navíc ta grafika a netradiční sci-fi svět v objetí vtipu! Za to si i rádi připlatíme, měsíční poplatky totiž hru samozřejmě neminuly.

Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Carbine Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 3. června 2014
  • Zajímavý svět
  • Housing
  • Skvělý humor
  • Nabušený obsah
  • Absence dabingu

Pokud tedy hledáte solidní onlinovku, nebo jen chcete se žánrem začít, Wildstar rozhodně není špatnou volbou. Rozhodně to ale neznamená, že by se hra nehodila pro veterány žánru. Wildstar naopak nabízí i promakaný obsah pro nekonečné hraní, což je vždy známka skutečně promakané a chytře navržené onlinovky, jakou Wildstar skutečně je!

Diskuze (19) Další článek: Podívejte se, jak bude vypadat next-gen verze Shadow Warriora