Winter Voices – hra na dlouhé zimní večery (recenze)

Pohádkově zasněžená vesnice se stává místem, kde řádí ti nejhorší démoni - démoni minulosti.

Vzpomínky jsou to, co lidi nutí dále žít. Dokazují totiž, že může být jak hůře, tak lépe, a pohánějí nás k tomu, abychom se snažili ze sebe vydat to nejlepší. Bohužel někdy pekelně bolí, což určitě sami dobře víte. Všechno hezké se najednou ztrácí při trýznivých vzpomínkách, které má lidská paměť tendenci vytáhnout na světlo v těch nejhorších možných situacích. Zatvrzelejší povahy zatnou zuby a bojují, ty slabší se pak zmítají v depresích a v nejhorším případě končí v mdlobách.

Jak se se svou minulostí popere hlavní hrdinka Winter Voices je jen na vás. Hned na začátku hry se totiž dozvíte, že vám zemřel otec a zkrátka se s tím musíte nějak vyrovnat. Když zíráte do prázdna, přijde za vámi jeden z mužů, abyste se mohli se svým otcem naposledy rozloučit. Když se však vydáte k tryzně, zjeví se vám temné stíny minulosti, vzpomínek a výčitek svědomí. Neuvěřitelné dobrodružství může začít: nezbývá než pořádně šlápnout do pedálů adventury s RPG prvky a tahovým systémem soubojů.

Problémem je, že Winter Voices jako adventura i jako RPG naprosto selhává. Adventurní část se totiž sestává jen ze sáhodlouhých, nepříliš zajímavých a nenadabovaných rozhovorů, které tvoří páteř celé hry. Ano, postupem času se v nich začnou objevovat zajímavé odkazy, stejně jako je fajn užít si možné odpovědi, ale asi 90 % všech textů je nevýznamná a nudná vata. Hře tak úplně chybí ostatní typické znaky adventur -  kombinování předmětů a řešení různých hádanek.

Pohádka s nedobrým koncem

Říkáte si ale, že když je adventura poněkud upozaděná, bude aspoň dobré to RPG? Chyba lávky. RPG prvky ve Winter Voices jsou osekané na kost: všechno se smrskává jen do hodně minimalistického vývoje postavy (pravda, hra jako taková nabízí poměrně slušnou sbírku skillů), který zužitkujete zejména v soubojích. Ty probíhají na tahy a nepřáteli není nikdo jiný, než právě temné a ponuré vzpomínky.

Vašim cílem není zabít soupeře a naplátkovat temnotu na stínovou šunku – musíte jen a pouze přežít

Pokud však čekáte, že budete s rostoucí družinkou stíny postupně likvidovat, tak se šeredně mýlíte. Vašim cílem není zabít soupeře a naplátkovat temnotu na stínovou šunku – musíte jen a pouze přežít. K tomu vám neslouží žádné útočné schopnosti ani kulomet s nekonečně náboji, ale prosté utíkání, trocha sebeovládání a magie. Ano, je to originální a s trochou šikovnosti by se z toho dalo vymačkat hodně. V podání Winter Voices se ale souboje velice rychle smrsknou do monotónního klikání na tlačítko „End Turn“ a modlení se, ať už se ta vleklá nuda konečně ukončí a hlavní hrdina přežije to prokleté patnácté kolo, nebo se dobelhá k cíli.

Ostatně, zdlouhavost je třetím problémem, který posílá Winter Voices do horoucích pekel, kde taje opravdu jako sníh – a nic jí není platná skvělá atmosféra, pohádková grafika ani soudtrack lehce říznutý stylem emo. Je to hrozná škoda. Skrz závoj upletený z nudy totiž bije do očí perfektní výtvarná stránka, dobré nápady a zajímavá příběhová premisa, které ubíjí zmatená realizace, tuny textu a nuda. Winter Voices by možná dost dobře uspělo jako kniha či série obrazů, nebo jiná forma umění. Jako hra však dle prvních dvou epizod nemá moc šancí.

Výrobce: Beyond the Pillars | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 29. října 2010
  • Mrazivá atmosféra