PC

Wizardry 8 – dvacet let a stále přitažlivé

Série Wizardry nás herním světem provází již bezmála dvě desetiletí. Od svého prvního dílu (rok 1981, nesl název Proving Grounds of the Mad Overlord) zažila řadu změn. Samotné jádro hry zůstává po celou tu dobu takřka neměnné, a to je zřejmě právě jedna z těch vlastností, která k této sérii láká bezpočet skalních příznivců.
Série Wizardry nás herním světem provází již bezmála dvě desetiletí. Od svého prvního dílu (rok 1981, nesl název Proving Grounds of the Mad Overlord) zažila řadu změn. Samotné jádro hry zůstává po celou tu dobu takřka neměnné, a to je zřejmě právě jedna z těch vlastností, která k této sérii láká bezpočet skalních příznivců.

Osmé pokračování této legendy, jenž nese prozaický název Wizardry 8, je ve vývoji u kanadské společnosti Sirtech (mimo jiné autorů Jagged Alliance 1 a 2) již přes čtyři roky. Minimálně polovinu té doby se jásot střídá se zklamáním - kolikrát už měl být tento titul připraven pro expedici, a přeci jen se ještě něco zvrtlo, něco, co posunulo jeho vydání o dalších několik měsíců. Skalní fandové se zalykají zlostí, ti méně fanatičtí pak jen kroutí hlavami - ach Sirtechu, Sirtechu, co nám to děláš?! Tentokrát se čeká na konec tohoto roku (údajně 1. listopad), respektive brzký začátek toho dalšího. Jenže... kdo ví? I proto se dnes podíváme na Wizardry 8 poněkud blíže, okem tzv. "preview", abychom nebyli přespříliš překvapeni ze všech těch nových vlastností a možností, až nám osmý díl této série přistane na stole.

Příběh začíná přesně tam, kde skončil předchozí díl - Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant (přitom beru v potaz, že titul Wizardry Gold z roku 1996 byl pouze jakýmsi víceméně nepovedeným pokusem připomenout si celou sérii...). Tedy, na konci Wizardry VII jsme zanechali naše hrdiny na cestě k planetě Dominus, kráčeje ve šlépějích toho neřáda Temného Učence (Dark Savant). Právě on se nyní zmocnil tajuplného zařízení, jež se zove Astral Dominae. Je to neuvěřitelně mocný nástroj, starověký artefakt ne zcela známého původu, a nalézá se v obřím kovovém ptákovi (neboli kosmické lodi). Předpokládá se, že ho vyrobila buďto militaristická rasa Umpanianů, pavoukoidní T'Rangové či dávný vynálezce Phoonzang. Naše malá skupinka dobrodruhů dává najevo, že plány Temného Učence se jí zdaleka nelíbí a že jeho plány (stát se Kosmickým lordem - všehomocným) se bude snažit překazit, jak jen to bude v jejích silách.

Wizardry 8Wizardry 8

Wizardry 8Wizardry 8

Stejně jako mnoho ostatních klasických RPG i Wizardry 8 budou začínat vytvářením postav. Sirtech na tomto místě slibuje jedenáct hratelných ras (lidé, trpaslíci, goblini, elfové, a samozřejmě další) násobených patnácti různorodými třídami. Obvykle podrobné přehledy nedělám, ale u Wizardry, kde jsou právě třídy jednou z nejdůležitějších částí hry, musím udělat výjimku.

Třídy
Alchymista - Dokáží si přizpůsobit každičký zákon vesmíru jen proto, aby vyrobili takový lektvar, jaký právě potřebují. Dlouhá léta tvrdých studií jim dala jednu unikátní vlastnost - dokáží kouzlit beze slov. Jestliže ostatní kouzlení schopní členové družiny byli umlčeni nečistou magií, může alchymista nepřítele překvapit a tvrdě zasáhnout.

Bard - Jeho muzicírování potěší každou partu. Avšak jeho písně jsou víc než jen zábava: bardi používají své nástroje k vyvolávání mocných kouzel v bitvách. Jejich chytlavé příběhy a sladké písně také pomohou zraněným či vyčerpaným druhům znovu nabrat energii. Ale abyste si nemysleli - pěvci nejsou žádní andílci. Mnoho z nich má velmi dobré zkušenosti s kradením i otevíráním zámků jinými klíči než těmi, které do zámku patří...

Biskup - Jako Mistři starověké tradice jsou biskupové experty na jakýkoliv typ magie. Mohou se naučit kouzla z jakékoliv knihy - ovšem za tu cenu, že jim to bude trvat déle, než jejich specializovaným kolegům.

Bojovník - Úderné jednotky, stavěné do první linie. Drsní, trénovaní v mnoha typech bojových umění i v zacházení s mnoha druhy zbraní.

Gadgeteer - Jsou to vynalézaví individuálové, kteří dokáží vyrobit smrtící zbraň třeba z gumičky a žvýkačky. Zatímci jedni je považují za neškodné potrhlíky, jiní se právem obávají jejich mocných zbraní (kor těch s přízviskem "high-tech").

Lord - Křižáci spravedlnosti, rození vůdci. Na jednu stranu dokonalí bojovníci, na druhou stranu výborní léčitelé. Tato jejich schopnost jak udeřit tak vyléčit je dělá nepostradatelnými pro kteroukoliv skupinku dobrodruhů.

Mág - Na první pohled maličtí a slaboučtí, druhý pohled chytří a prohnaní, na třetí pohled nesmírně mocní. Neúčastní se boje fyzickými prostředky, nýbrž svým psýché - svými kouzly a čáry. Jak se říká - vzhled klame - mágové jsou totiž skutečně jedny z nejmocnějších bytostí světa. Mají magii v krvi a dokáží se ji proto učit mnohem rychleji.

Wizardry 8Wizardry 8

Wizardry 8Wizardry 8

Mnich - Přezdívá se jim "putující mudrcové". Na svých nebezpečných toulkách neznámem se dokonale naučili umění sebeobrany. Ozbrojeni pouze nohama, rukama a několika jednoduchými zbraněmi, jsou schopni své byť sebelépe vybavené nepřátele pobít za několik málo sekund. Jejich dokonalé fyzické sebeovládání jim snadno umožňuje skrýt ale i zasadit kritické zásahy. Taktéž se mohou naučit některá kouzla - pokud ovšem mají dostatek zkušeností.

Nindža - Tiší smrtonosní zabijáci, ultimátní vrazi. Kombinují bojová umění mnichů s dovednostmi zlodějů, jsou to mistři skrytu a překvapení. Stejně jako mniši dokážou zasadit kritický úder. A stejně jako zloději dokáží otevírat zámky a ničit pasti. Při dostatku zkušeností se také mohou naučit míchat některé lektvary.

Kněz - Kněží jsou experty na ochranu celé skupiny. Léta studií božských sil jim umožnila stát se pány léčitelských sil a obranné magie. Talentovaní kněží dokonce mohou přivolat na pomoc bohy. Někdy dokáží využít jistých typů zbraní a brnění.

Psionik - Tito unikátně nadaní jedinci dokáží směrovat svou mentální energii do nejrůznějších druhů čar a kouzel. Dokáží výborně přesvědčovat jiné, obracet je na svou stranu a dokonce i číst myšlenky.

Ranger - Jeho skutečnou domovinou jest divočina. Jsou to experti na stopování, odhalování skrytých vchodů, předmětů i pastí. Nejproslulejší jsou však v zacházení se svým lukem. Disponují také některými schopnostmi alchymisty.

Zloděj - Co víc si o těchto neortodoxních lidech můžeme povědět... Snad jen, že sami sebe raději nazývají tuláky nežli zloději. Nikdy nenechají zamčené dveře či smrtonosnou past tak, jak byla. Samozřejmě, jsou to také experti na šacování a kapsaření. Dokáží velmi nečekaně zaútočit (na stejně nečekaného nepřítele).

Samuraj - Přísná disciplína a nekonečný výcvik udělaly ze samuraje dokonalého pána svého nástroje - meče. Trénovaný samuraj dokáže se svým ostřím nadělat dokonce ještě více škody než ten nejlepší bojovník. Při vyšším stupni vývoje se dokonce může naučit některá kouzla.

Valkyrie - Tato "profese" je určena pouze pro ženské pohlaví. Jsou to obávané bojovnice, mistrině kopí a oštěpu. Dokáží se však naučit i některá kněžská kouzla a tak léčit svá (ale i cizí) zranění. Jsou to boží oblíbenkyně - a to hlavně díky své schopnosti podvádět smrt. Zranění, která by jiné dávno zabila, způsobí Valkyriím těžko i jen bezvědomí.

Ve Wizardry 8 budete moci mít v partě maximálně osm postav, z toho dvě NPC. Ty bude možné ovládat stejně jako kterékoliv jiné členy družiny, avšak bude jen na jejich uvážení, kdy se k vaší skupině přidají (přirozeně) a také kdy ji opustí.

Navíc již nebude nutné zpočátku trávit dlouhé hodiny "házením kostky" pro navolení dokonalých statistik postav, jelikož hra bude obsahovat funkci "Učeň". Ta bude umožňovat hráči začít hru bez plně vybavených statistik, jež se však budou doplňovat s každým následujícím level zkušeností a automaticky rozdělovat do potřebných oblastí (kde by mohly chybět). Bohužel, učni pak nebudou schopni využívat speciálních schopností postav.

Wizardry 8Wizardry 8

Umělá inteligence dozná značných vylepšení, jak na straně monster, tak na straně vaší party. Například, vaši členové už konečně budou mít tolik postřehu, aby zaútočili na jinou příchozí skupinu, když byl předchozí nepřítel zničen (tj. už žádné zbytečné sekání a kouzlení do prázdného vzduchu). Co se týká nepřátel, nikdo si zřejmě nebude moci stěžovat na nedostatek, tedy alespoň ne na nedostatek druhů - má jich být přes 100. Je však možná pravdou, že někomu přeci jen dostačovat nebudou - tentokrát se již nebudou znovuobjevovat "ze vzduchu", ale budou pevně rozmístěni po mapě. Takže jakmile projdete nějakou mapu od konce až do začátku a všechno na co narazíte zničíte, neměli byste se při cestě zpět ničeho obávat (ovšem pokud se nějaká skupinka prostě odněkud nevrátí...).

Jelikož útok může přijít z kterékoliv strany, bude možné vlastní družinu seskupovat do různých formací. Tj. například bojovníci vpředu, mágové po stranách a lučištníci to kryjí vzadu. Formace bude samozřejmě velice snadné měnit - dle barevných kódů jednotlivých postav.

Systém magie zůstal takřka nezměněn od předchozích dílů. Stále je zde šest magických škol, každá pro jeden element, a navíc mentální a duchovní kouzla. Všichni, kdož kouzla umějí vyvolávat tím získávají zkušenosti - čím více zkušeností, tím lepší kouzla se budou moci naučit. Nové znalosti budou také moci čerpat z četných knih, rozmístěných po celém světě. Jakmile budete chtít zakouzlit jistý druh kouzla, hra se vás optá na sílu, jíž má kouzlo disponovat - ovšem pozor, pokud vyberete příliš vysokou úroveň, může kouzlo jen tak zmizet či se dokonce vrátit. Všechno to záleží na zkušenostech daného kouzelníka.

Navíc je zde jedna vcelku unikátní zajímavost - protože hra Wizardry 7 měla čtyři různé konce, budou ve Wizardry 8 čtyři různé začátky.

Všichni hráči jistě ze screenshotů již postřehli, že hra doznala značného grafického vylepšení - jakby taky ne, vždyť poslední díl (Crusaders of the Dark Savant) vyšel v roce 1992. Vše se teď přesunuje do kompletně 3D grafiky, hráči budou mít naprostou 360° volnost (včetně pohledu dolů a nahoru). Jistě, že se někomu zřejmě bude stýskat po tom klasickém dungeoňáckém pohybu po čtvercích, jenže pokrok prostě nezastavíte (tentokrát skoro doslova). Celý svět bude velice detailní, barevný (i když zjevně poněkud tmavý). Přibude volba rozlišení - od 640x480 po krásných 1280x1024. Hra bude také podporovat zvukový standard EAX, což jistojistě naplní četné dungeony, stejně jako hráčská doupata, více než dokonalou atmosférou (která se jistě bude dát krájet:).

A jaké jsou předpokládané hardwarové nároky? Sirtech říká: PII 233 MHz, 64 MB RAM a 3D akcelerátor s alespoň 8 MB paměti.

Nepochybuji, že všichni příznivci klasických dungeonů a RPG se tohoto počinu již dlouhou dobu skutečně nemohou dočkat a tak nezbývá než doufat v jeho brzké vydání.

Oficiální stránka hry: http://www.wizardry8.com.

Diskuze (2) Další článek: Neverhood

Témata článku: , , , , , ,