Wolfenstein 3D

Id Software je firmou známou především ze 3D stříleček, kterým se přezdívá Doomovky. To navozuje mylný dojem, že Doom byl první hrou svého druhu. Mnohem dříve- již v roce 1992, však vznikla v dílně id Softu pod vedením Johna Carmacka hra, která si opravdu zaslouží přívlastek “první”. Její jméno je Wolfenstein 3D.
Wolfenstein 3D
Hry od IdSoftu vždy znamenaly průlom v technologiích používaných pro 3D zobrazení v počítačových hrách. Ať vezmeme v úvahu Wolfensteina, kde bylo prvně použito 3D zobrazení s korekcí textur a animovanými bitmapovými nepřáteli, nebo Spear of Destiny, kde přibyla možnost nastavení nasvícení jednotlivých sektorů. Doom přinesl stěny pod úhlem jiným než 90°, takže prostory nevypadaly tak hranatě. Přibyly schody, otevřená prostranství a náznaky práce se světlem a stíny. Nelze také opomenout to, že Doom umožňuje také síťovou hru. Quake zase znamenal nástup vektorových nepřátel, možnost koukat se nahoru a dolů, skákat a konečně přibyla i možnost vícepodlažních úrovní.

Děj Wolfensteina se odehrává v tajné podzemní německé základně určené pro vývoj zbraní během druhé světové války. Rozvědka také zjistila, že se zde z velkou pravděpodobností ukrývá sám Vůdce. Základnu je třeba zničit ještě před tím, než němečtí vědci dokončí prototyp zbraně, od které si Adolf Hitler slibuje, že pomocí ní ovládne svět. Dalším úkolem je vykrást plány pro tajné vojenské operace. Pro tento náročný úkol byl zvolen agent William (B.J.) Blazkowicz. Čeká ho šest dlouhých epizod plných nepřátel, labyrintů chodeb, tajných místností a zamčených dveří, ke kterým je třeba najít ten pravý klíč. Na konci každé epizody musí zničit extra tuhého nepřítele, který ze začátku vypadá jako robot, ale pak se z něho vyklube něco úplně jiného. Takové vajíčko s překvapením. Blazkowicz má na začátku pouze pistol a nůž postupně najde kulomet a rotační kulomet. Podzemí základny fašistů je plné pokladů, klenotů a hlavně tak potřebných lékárniček a jídla.

Wolfenstein 3D by se dal charakterizovat asi takto: hráč vidí trojdimenzionálně svět z očí hrdiny, muže se v něm plynule pohybovat, sbírat předměty a hlavně decimovat vše, co se pohybuje. Technické zpracování hry bylo na svou dobu velmi kvalitní, ostatně jako vše, na čem se podílí hlavní programátor id Softu John Carmack. W3D se dalo hrát celkem plynule i na počítači z procesorem 286 a jedním megabajtem paměti. Tato vlastnost mně osobně připadá jako úžasná. Myslím si, že současné hry zdaleka nevyužívají výkon počítače tak efektivně. Grafika je obstojná a díky velkému počtu textur a různých ozdob neomrzí. Druhů nepřátel však není mnoho- voják z pistolí, voják z kulometem, zombie, pes, a komando . Majitelé zvukových karet Sound Blaster a Adlib si pro tuto hru můžou připsat bod k atmosféře. Zvuky linoucí se z nich byly totiž mnohem lepší než z nechvalně známého PC Speakeru. Výkřiky nepřátel („Gestapo!“, „Halt!“...) by však mohly znít trochu víc Německy :-) Hudba je taky relativně kvalitní. Tak, jak to jen FM syntéza umožňovala. Můžete si zvolit ze čtyř stupňů obtížnosti hry – od nejlehčí „Can I play, Daddy?“, kdy po vás nepřátele téměř nestřílejí, až po obtížnost pro opravdové hráče „I am Death incarnate!“.

Wolfenstein 3D se těšil velké popularitě (kromě Německa pochopitelně) a díky tomu, že první epizoda je shareware (1wolf14.zip) na dlouhé dny zcela zablokoval chod mnoha úřadů, výzkumných ústavů a vysokých škol. Zdrojové kódy (wolfsrc.zip) byly idSoftem uvolněny a tak se máte možnost naučit programátorským trikům a postupům pro tvorbu jednoduchých 3D enginů od profesionálů. Na Internetu existuje také velké množství různých přídavných úrovní a editorů (http://www.3drealms.com/catalog/wolf3d/links.html).

Wolfenstein má dokonce i svůj fanklub. Pokud máte k dispozici Dooma, naleznete na této stránce úrovně předělané tak, aby vypadaly jako Wolf.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A