Wolfenstein 3D

Id Software je firmou známou především ze 3D stříleček, kterým se přezdívá Doomovky. To navozuje mylný dojem, že Doom byl první hrou svého druhu. Mnohem dříve- již v roce 1992, však vznikla v dílně id Softu pod vedením Johna Carmacka hra, která si opravdu zaslouží přívlastek “první”. Její jméno je Wolfenstein 3D.
Wolfenstein 3D
Hry od IdSoftu vždy znamenaly průlom v technologiích používaných pro 3D zobrazení v počítačových hrách. Ať vezmeme v úvahu Wolfensteina, kde bylo prvně použito 3D zobrazení s korekcí textur a animovanými bitmapovými nepřáteli, nebo Spear of Destiny, kde přibyla možnost nastavení nasvícení jednotlivých sektorů. Doom přinesl stěny pod úhlem jiným než 90°, takže prostory nevypadaly tak hranatě. Přibyly schody, otevřená prostranství a náznaky práce se světlem a stíny. Nelze také opomenout to, že Doom umožňuje také síťovou hru. Quake zase znamenal nástup vektorových nepřátel, možnost koukat se nahoru a dolů, skákat a konečně přibyla i možnost vícepodlažních úrovní.

Děj Wolfensteina se odehrává v tajné podzemní německé základně určené pro vývoj zbraní během druhé světové války. Rozvědka také zjistila, že se zde z velkou pravděpodobností ukrývá sám Vůdce. Základnu je třeba zničit ještě před tím, než němečtí vědci dokončí prototyp zbraně, od které si Adolf Hitler slibuje, že pomocí ní ovládne svět. Dalším úkolem je vykrást plány pro tajné vojenské operace. Pro tento náročný úkol byl zvolen agent William (B.J.) Blazkowicz. Čeká ho šest dlouhých epizod plných nepřátel, labyrintů chodeb, tajných místností a zamčených dveří, ke kterým je třeba najít ten pravý klíč. Na konci každé epizody musí zničit extra tuhého nepřítele, který ze začátku vypadá jako robot, ale pak se z něho vyklube něco úplně jiného. Takové vajíčko s překvapením. Blazkowicz má na začátku pouze pistol a nůž postupně najde kulomet a rotační kulomet. Podzemí základny fašistů je plné pokladů, klenotů a hlavně tak potřebných lékárniček a jídla.

Wolfenstein 3D by se dal charakterizovat asi takto: hráč vidí trojdimenzionálně svět z očí hrdiny, muže se v něm plynule pohybovat, sbírat předměty a hlavně decimovat vše, co se pohybuje. Technické zpracování hry bylo na svou dobu velmi kvalitní, ostatně jako vše, na čem se podílí hlavní programátor id Softu John Carmack. W3D se dalo hrát celkem plynule i na počítači z procesorem 286 a jedním megabajtem paměti. Tato vlastnost mně osobně připadá jako úžasná. Myslím si, že současné hry zdaleka nevyužívají výkon počítače tak efektivně. Grafika je obstojná a díky velkému počtu textur a různých ozdob neomrzí. Druhů nepřátel však není mnoho- voják z pistolí, voják z kulometem, zombie, pes, a komando . Majitelé zvukových karet Sound Blaster a Adlib si pro tuto hru můžou připsat bod k atmosféře. Zvuky linoucí se z nich byly totiž mnohem lepší než z nechvalně známého PC Speakeru. Výkřiky nepřátel („Gestapo!“, „Halt!“...) by však mohly znít trochu víc Německy :-) Hudba je taky relativně kvalitní. Tak, jak to jen FM syntéza umožňovala. Můžete si zvolit ze čtyř stupňů obtížnosti hry – od nejlehčí „Can I play, Daddy?“, kdy po vás nepřátele téměř nestřílejí, až po obtížnost pro opravdové hráče „I am Death incarnate!“.

Wolfenstein 3D se těšil velké popularitě (kromě Německa pochopitelně) a díky tomu, že první epizoda je shareware (1wolf14.zip) na dlouhé dny zcela zablokoval chod mnoha úřadů, výzkumných ústavů a vysokých škol. Zdrojové kódy (wolfsrc.zip) byly idSoftem uvolněny a tak se máte možnost naučit programátorským trikům a postupům pro tvorbu jednoduchých 3D enginů od profesionálů. Na Internetu existuje také velké množství různých přídavných úrovní a editorů (http://www.3drealms.com/catalog/wolf3d/links.html).

Wolfenstein má dokonce i svůj fanklub. Pokud máte k dispozici Dooma, naleznete na této stránce úrovně předělané tak, aby vypadaly jako Wolf.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy E3 2018: je na co se těšit

Takhle vypadají nejlepší hry z výstavy…

Výstava E3 není jen o odhalení a novinkách. Také jsme se dočkali tuny nových obrázků z očekávaných her.

22.  6.  2018 | | 2 N/A
Nejžhavější trailery a videa z výstavy E3 2018: vše v pohybu

Nejžhavější trailery a videa z výstavy…

Obrazovou galerii máme za sebou, teď jsou na řadě ty nejlepší trailery. A že jich bylo.

17.  6.  2018 | | 1 N/A
E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii za střídání ročních období

E3: Forza Horizon 4 se bude odehrávat …

Na konferenci Microsoftu snad nesmí nikdy chybět Forza. Nová Forza Horizon 4 se bude odehrávat v Británii a nabídne čtyři roční období.

13.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióznějšího RPG dneška

Cyberpunk 2077: E3 dojmy z nejambicióz…

Největší herní svátek roku sice už pomalu končí, ale pro nás je to teprve začátek. Postupně vám přineseme informace o valné většině představených her. Přednost mají samozřejmě ty větší tituly, a proto se dnes podíváme na Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED.

16.  6.  2018 | | 2 N/A
Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzurovanou, účelnou nahotu

Cyberpunk 2077 bude obsahovat necenzur…

Tvůrci Cyberpunku 2077 potvrdili, že v jejich hře bude mimo jiné i nahota, kterou do ní umístili z dobrých důvodů a její cenzurování by uškodilo tomu, co chtějí sdělit.

18.  6.  2018 | | 9 N/A
Playstation 5 využije speciálně navržený grafický čip Navi od AMD

Playstation 5 využije speciálně navrže…

Playstation 5 se musí pochlubit celou řadou nejmodernějších technologií a díky Forbesu můžeme nahlédnout na pravděpodobný hardware o něco dříve.

15.  6.  2018 |
E3: Assassin

E3: Assassin's Creed Odyssey bude mít …

Ubisoft se po oznámení nového Assassin's Creed Odyssey s ničím moc nepáral a hráčům předhodil rovnou pět různých edic, z nichž nejdražší bude stát 240 euro.

12.  6.  2018 | | 9 N/A
To nejlepší z herní výstavy E3 2018: nové hity a budoucnost videoher

To nejlepší z herní výstavy E3 2018: n…

Největší světová multimediální výstava E3 je u konce a nám nezbývá, než se podívat na zoubek budoucnosti videoher.

18.  6.  2018 |