PC

Wolfenstein 3D

Id Software je firmou známou především ze 3D stříleček, kterým se přezdívá Doomovky. To navozuje mylný dojem, že Doom byl první hrou svého druhu. Mnohem dříve- již v roce 1992, však vznikla v dílně id Softu pod vedením Johna Carmacka hra, která si opravdu zaslouží přívlastek “první”. Její jméno je Wolfenstein 3D.
Hry od IdSoftu vždy znamenaly průlom v technologiích používaných pro 3D zobrazení v počítačových hrách. Ať vezmeme v úvahu Wolfensteina, kde bylo prvně použito 3D zobrazení s korekcí textur a animovanými bitmapovými nepřáteli, nebo Spear of Destiny, kde přibyla možnost nastavení nasvícení jednotlivých sektorů. Doom přinesl stěny pod úhlem jiným než 90°, takže prostory nevypadaly tak hranatě. Přibyly schody, otevřená prostranství a náznaky práce se světlem a stíny. Nelze také opomenout to, že Doom umožňuje také síťovou hru. Quake zase znamenal nástup vektorových nepřátel, možnost koukat se nahoru a dolů, skákat a konečně přibyla i možnost vícepodlažních úrovní.

Děj Wolfensteina se odehrává v tajné podzemní německé základně určené pro vývoj zbraní během druhé světové války. Rozvědka také zjistila, že se zde z velkou pravděpodobností ukrývá sám Vůdce. Základnu je třeba zničit ještě před tím, než němečtí vědci dokončí prototyp zbraně, od které si Adolf Hitler slibuje, že pomocí ní ovládne svět. Dalším úkolem je vykrást plány pro tajné vojenské operace. Pro tento náročný úkol byl zvolen agent William (B.J.) Blazkowicz. Čeká ho šest dlouhých epizod plných nepřátel, labyrintů chodeb, tajných místností a zamčených dveří, ke kterým je třeba najít ten pravý klíč. Na konci každé epizody musí zničit extra tuhého nepřítele, který ze začátku vypadá jako robot, ale pak se z něho vyklube něco úplně jiného. Takové vajíčko s překvapením. Blazkowicz má na začátku pouze pistol a nůž postupně najde kulomet a rotační kulomet. Podzemí základny fašistů je plné pokladů, klenotů a hlavně tak potřebných lékárniček a jídla.

Wolfenstein 3D by se dal charakterizovat asi takto: hráč vidí trojdimenzionálně svět z očí hrdiny, muže se v něm plynule pohybovat, sbírat předměty a hlavně decimovat vše, co se pohybuje. Technické zpracování hry bylo na svou dobu velmi kvalitní, ostatně jako vše, na čem se podílí hlavní programátor id Softu John Carmack. W3D se dalo hrát celkem plynule i na počítači z procesorem 286 a jedním megabajtem paměti. Tato vlastnost mně osobně připadá jako úžasná. Myslím si, že současné hry zdaleka nevyužívají výkon počítače tak efektivně. Grafika je obstojná a díky velkému počtu textur a různých ozdob neomrzí. Druhů nepřátel však není mnoho- voják z pistolí, voják z kulometem, zombie, pes, a komando . Majitelé zvukových karet Sound Blaster a Adlib si pro tuto hru můžou připsat bod k atmosféře. Zvuky linoucí se z nich byly totiž mnohem lepší než z nechvalně známého PC Speakeru. Výkřiky nepřátel („Gestapo!“, „Halt!“...) by však mohly znít trochu víc Německy :-) Hudba je taky relativně kvalitní. Tak, jak to jen FM syntéza umožňovala. Můžete si zvolit ze čtyř stupňů obtížnosti hry – od nejlehčí „Can I play, Daddy?“, kdy po vás nepřátele téměř nestřílejí, až po obtížnost pro opravdové hráče „I am Death incarnate!“.

Wolfenstein 3D se těšil velké popularitě (kromě Německa pochopitelně) a díky tomu, že první epizoda je shareware (1wolf14.zip) na dlouhé dny zcela zablokoval chod mnoha úřadů, výzkumných ústavů a vysokých škol. Zdrojové kódy (wolfsrc.zip) byly idSoftem uvolněny a tak se máte možnost naučit programátorským trikům a postupům pro tvorbu jednoduchých 3D enginů od profesionálů. Na Internetu existuje také velké množství různých přídavných úrovní a editorů (http://www.3drealms.com/catalog/wolf3d/links.html).

Wolfenstein má dokonce i svůj fanklub. Pokud máte k dispozici Dooma, naleznete na této stránce úrovně předělané tak, aby vypadaly jako Wolf.

Diskuze (12) Další článek: World Championship Snooker

Témata článku: , , , ,