Běloruští autoři jedné z nejpopulárnějších MMO her World of Tanks, vyhlásili po časech stagnace „novou dobu“, ve které budou více naslouchat přáním hráčů. Jakou roli v ní bude hrát československá komunita?
Když neznámá běloruská společnost Wargaming v roce 2011 spustila MMO hru World of Tanks, odsoudili experti hru k neúspěchu. Tankové simulátory se tradičně zaměřovaly na velice úzkou hráčskou skupinu, která málokdy umožnila autorům získat jejím prostřednictvím dostatek prostředků k dalšímu rozvoji.
Hráčská veřejnost však přijala World of Tanks velice pozitivně a již v roce 2014 se počet registrovaných hráčů odhadoval na 85 milionů: v severní Americe, Evropě, Asii a zejména Rusku. Ačkoli se vývojáři v počátcích zejména vymezovali proti World of Warcraft, postupem doby vzniklo kolem World of Tanks několik velice silných komunit, které z ní udělaly jednu z nejúspěšnějších videoher posledních let.
Češi jsou ve World of Tanks hodně aktivní, v přepočtu na počet obyvatel země bychom byli na špici
Do prvních větších problémů se hra dostala na začátku roku 2014 s vydáním přelomové aktualizace 9.0. Ta přinesla zcela nové grafické efekty a spoustu nových strojů, ale také řadu technických problémů, které způsobují autorům těžkou hlavu dodnes. V posledním roce začal počet nových hráčů dokonce poprvé klesat.
Mezitím vyšly další dvě hry ze stejné stáje, které se pokusily navázat na úspěch World of Tanks. Šlo o MMO leteckou akci World of Warplanes a loni také námořní World of Warships. Kolosální neúspěch první z nich vedl až rozpuštění ukrajinského autorského týmu, druhá v současné době bojuje o přežití.
Wargaming bije na poplach
Nespokojenost hráčů se autoři rozhodli vyřešit opětovným zaměřením na intenzivní práci s komunitami. Do nového sídla společnosti na Kypru si letos začali zvát nejznámější postavy jednotlivých komunit a diskutovat s nimi o budoucnosti hry.
Restart v historii World of Tanks má znamenat poslední březnová aktualizace 9.14. Přinesla kompletně přepracovaný zvukový systém a také dlouho testovaný nový fyzikální model, díky kterému by se tanky měly pohybovat mnohem realističtěji.
Československá komunita…
Českých a slovenských hráčů už od počátků hry bylo mnohem více, než by se dalo od našich dvou malých národů očekávat. Existuje proto oficiální podpora v češtině, český oficiální web a oficiální diskuzní fóra, do českého jazyka byla přeložena i hra samotná.
Prohloubení spolupráce s československou komunitou znamenalo pozdější nadabování hry do češtiny a na konci roku 2015 uvedení kompletní československé větve tanků.
Hra, která má i vlastní elektronický magazín v češtině, to se jen tak nevidí
Renomé si hra vydobyla na youtube, kde ji komentují některé známé osoby československé komunity, například akcido nebo GottwyCZ. Populárním jsou také streamy, kterým vévodí streamer Uanubis. V roce 2013 začal dokonce vycházet v češtině elektronický magazín Deník Nooba, ve stejném roce proběhla mezi hráči unikátní sbírka na pomoc válečným veteránům z 2. světové války,
…A její WoT.cz
Důležitým počinem československé komunity byl od října 2014 web WoT.cz. Na něm vycházejí jak nejzajímavější videa českých a slovenských autorů, tak zejména informace ze zákulisí vývoje hry.
Tady žije česká komunita virtuálních tankistů
Úspěch projektu komentuje jeho autor, hráč známý pod přezdívkou carramba66: „WoT.cz jsme spouštěli, protože jsme chtěli mít platformu, na které budeme moci prezentovat informace o tom, jaké věci se chystají A to přímo od vývojářů hry, žádné spekulace, ale přímo info ze zákulisí. Protože hra pochází z Běloruska, všechny informace tohoto typu jsou dostupné pouze v ruštině, nebo překládané do angličtiny, kterou řada hráčů v Čechách a na Slovensku nevládne. Dnes se kromě World of Tanks zabýváme také dalšími hrami, zejména World of Warships, War Thunder a Armored Warfare. Komunita se mezi nimi sice přelévá, ale ti lidé jsou stále stejní. Nikde jinde než u nás nenajdete na jednom místě tolik zajímavých informací o vývoji hry.“