World of WarCraft: Cataclysm – co dělat po dosažení 85. levelu

Druhá část obsáhlé recenze na Cataclysm se zaměřuje hlavně na endgame a popisuje, co vše se dá zažít při honbě za vybavením.
Kapitoly článku

World of WarCraft byl vždy kritizován za mnoho věcí, ale mezi jednu z nejčastěji se opakujících bezesporu patří velký důraz na vybavení. Jedni často tvrdí, že WoW není ničím jiným než nekonečnou honbou za vybvením, zatímco druzí oponují, že dobré vybavení je prostě jen nezbytným požadavkem ke hraní na nejvyšší úrovni. Smyslem tohoto druhého dílu recenze Cataclysmu není rozsoudit podobné spory, ale zaměřit se na období po dosažení 85. levelu, které se okolo vybavení skoro celé opravdu točí.

 
TIP: Nepřehlédněte první část recenze!


Jakmile hráči WoW odzvoní naposledy (ding!), čeká na něj několik možností, jak dál. Ať už se hrdina vydá nejrychlejší cestou vstříc vchodu první raidové instance, rozhodne se vyzvat ostatní hráče v arénách či battlegroundech (o tom až v dalším díle), chce si pořádně prohlídnout svět či jen zkusit od všeho trochu, jedno je jisté. Je teprve na začátku dlouhé cesty k tomu, aby jeho činy měly ve světě World of WarCraft nějaký význam. A je to cesta plná dokola opakujícího se obsahu, který díky obecně nízké kvalitě (spolu)hráčů v této fázi hry dokáže být leckdy značně frustrující.

VIDEO: 3557 'World of Warcraft: Cataclysm - Intro [HD]'

O předmětech až v první řadě

Tento díl si bere za cíl první cestu, která se točí okolo pojmů jako je (heroická) instance, reputace, Justice a Valor points. Všechno má společného jmenovatele – předměty, které v instancích padají a které se za reputaci nebo body kupují. Naprostá většina předmětů má nepříjemnou vlastnost, že stačí, aby si je hráč dal do batohu a rázem je nikdo jiný nemůže použít. Díky tomu nejsou peníze všemocné, i když samozřejmě i za ně se dá několik zajímavých předmětů pořídit. Přesto hráč lačnící po výbavě nebude mít lepšího přítele, než tlačítko dungeon finderu, které přes otravnou čekací dobu (v případě tanka okamžitě, u healera obvykle 5-10 minut, dps klidně i přes půl hodiny) spojí skupinku 5 hráčů a bez nutnosti cestování je teleportuje přímo do instance.

Naprostá většina předmětů má tu nepříjemnou vlastnost, že stačí, aby si je hráč dal do batohu a rázem je nikdo jiný nemůže použít


O instancích a jejich zpracování se dá říct zhruba to samé, jako o první části Cataclysmu – je zde vidět zkušenost vývojářů, která je posunula o kousek dále, ale snaha neměnit fungující zabránila závažnějším změnám v konceptu, jež by hře daly jiný směr. Takže tu máme obvyklých 4-5 bossů a několik skupinek mobů mezi nimi. Na moby bylo alespoň zpočátku vhodné použít crowd control, což se po posledním patchi stalo téměř zbytečné.

wowcataclysm_01.jpg wowcataclysm_02.jpg

Jednotlivé taktiky na bosse jsou pestřejší, například v remaku oblíbených Dead Mines jsou některé pasáže, jež jsou pohybově náročnější než většina raidů ve WotLK, první boss v druhém remaku Shadowfang Keep například zase otestuje rozvážnost přerušování kouzlení, ve všeobecné rovině je třeba více sledovat dění okolo a případně rychle reagovat (pohybem, změnou cíle, přerušením kouzlení atd.). I když to není nic, z čeho by se po několikátém opakování nestala rutina.

Změř si svůj E-peen

Jen málokterému addonu se podařilo změnit hru natolik jako GearScore v éře WotLK, kdy primitivní addon, jež dokázal změřit „kvalitu“ okolních postav pouhým zprůměrováním item levelu jejich výzbroje a umístěním výsledku do tooltipu. A hned bylo jasno, kdo je v okolí největší macho borec. Toto „měření“ sklidilo velkou míru oprávněné kritiky a koneckonců i Blizzard si do něj rýpnul aprílovým vtípkem s ukazatelem GearScore nad hlavou postav v interfaci WoWka, takzvaným E-peenem, jež se samozřejmě zvětšoval s rostoucím GS. Nicméně Blizzard nikdy nedokázal být hluchý k reptajícím masám a už s příchodem dungeon finderu přišel s vlastním, tehdy ještě interním měřením item levelů. V Cataclysm je už průměrný item level součástí informací v panelu postavy, ovšem způsob, jakým se počítá, je možná ještě více kontroverzní než v případě GearScore.

wowcataclysm_03.jpg wowcataclysm_04.jpg

Blizzard totiž neměří item level věcí, jež má hráč na sobě, ale prostě nejlepší mix všeho v inventáři bez ohledu na to, jestli jsou vůbec stejného zaměření a použitelné dohromady. Nepochybně je v tom i snaha předejít podvádění, kdy by si hráči na sebe v okamžiku spouštění dungeon finderu stejně na sebe vzali to nejlepší bez ohledu na to, že by jim část vybavení dávala vlastnosti pro úplně jinou specializaci. Nicméně díky tomuto podvodu, který za nás v podstatě dělá Blizzard sám, se v případě povolání, jež mají různé sety vybavení pro odlišné specializace, získají kombinovaný item level obvykle mnohem vyšší, než povolání, jež používají jeden set na vše. Díky tomu ilvl v podání Blizzardu ztrácí svou výpovědní hodnotu, protože třeba takovému feral/resto druidovi stačí projít pár instancí na normal, během kterých posbírá pár věcí do offpsecu, trošku popracovat na repkách a hned mu Blizzard ukazuje zelenou k HC instancím, zatímco před např. hunterem je mnohem více práce k dosažení požadavků na vstup do heroických instancí. 

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | MMORPG
Výrobce: Blizzard Entertainment | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 7. prosince 2010
Kapitoly článku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,