Worms: A Space Oddity – vesmírný úlet ničivých červů

Tvůrci z Team 17 se po trochu rozpačitých předchozích 3D dobrodružstvích rozhodli vrátit sérii kouzlo dvou dimenzí spočívající v jednoduchosti a přehlednosti. Navrch přidali specifické ovládání na Wii a atraktivní prostředí vesmíru. Zní to sice jako povedený návrat ke starým dobrým kořenům, avšak realita je jako vždy trochu jiná.
Worms: A Space Oddity – vesmírný úlet ničivých červů

Objednejte si na shop.doupe.cz
  Worms: A Space Oddity
  • Wii: 1 499 Kč
  • Platforma: Wii
    Typ hry: tahová strategie
    Multiplayer: ano (až 4 hráči na jedné konzoli)
    Výrobce: Team 17 (
    http://www.team17.com/)
    Vydavatel: THQ (
    http://www.thq.com/)
    Homepage:
    http://www.wormsspaceoddity.com/

    Je zajímavé dívat se, jak moc jsou hráči počítačových her konzervativní. Jako by stále kňučeli nad mizivou originalitou nových počinů, avšak jakmile se jejich oblíbená série byť sebeméně změní, div hned neberou do rukou vidle a nechtějí si to s tvůrci náležitě vyříkat osobně. Lidé z firmy Team 17 tak podle všeho mohou být naprosto v klidu, dvanáctý přírůstek do série s podtitulem „A Space Oddity“ (nebojte, stejnojmenná píseň Davida Bowieho ani film 2001: A Space Oddysey nebyl červy-ničiteli nikterak dehonestován) se vrací k počátkům slavné série a pro jistotu je skoro vůbec nevylepšuje. Trochu neprozíravě proto prozradím, že zřejmě nejlepší červí dobrodružství z roku 1999 (Worms Armageddon) aktuální díl v zábavnosti jasně trumfuje. Tak, teď víte úplně vše podstatné, já můžu zbylé čtyři tisícovky znaků zaplnit povídáním třeba o králičích dostizích, shrábnu odměnu a všichni budou šťastni. Život je fajn.

    Škoda, že teď mají zrovna závodní králíci dovolenou. Ale ti červi nakonec taky nejsou vyloženě nezábavná havěť. S lidmi toho totiž mají překvapivě mnoho společného - například si doslova libují ve vzájemném vyvražďování se pomocí více či méně bizarních zbraní. Tomuto řádění dělá kulisu chvílemi ďábelský, jindy zas jízlivý smích píďalkovitých vojáků, nechybí trefné hlášky, opakovačky  povedených zabití a tak nějak celkově jsou Worms příjemnou taškařicí. Navíc vše probíhá v poklidném tempu tahové strategie. Jak vidno, základní idea hratelnosti je stále stejně geniální, v A Space Oddity navíc červíci cestují vesmírem, což může vzbuzovat naděje na přítomnost ještě šílenějších zbraní a nových prostředí. Tak co je tedy špatně?

      
     Ufouni rádi tahají za nitky * Chirurgická přesnost je nutná * Létající červ potěší

    Za největší chybu této hry se dá jednoznačně považovat skandální seškrtání počtu nástrojů na odživotnění červů z přibližně padesáti (v díle Worms World Party) na ubohých patnáct! Přitom právě úžasně různorodé a bláznivé možnosti likvidace protivníka zaručovaly velkou porci zábavy. Hned se mi vybavuje stylový svatý ruční granát, jenž před uvolněním své hrozivé destruktivní síly krásně zapěl „hááá-leluja“. Šmrnc měla i vybuchující, brblající a hlavně chodící stará paní. A co teprve šílené krávy! Létající superovce! Betonový osel! Banánová bomba! Ty zbraně byly ve skutečnosti ještě lepší, než jak znějí jejich názvy. Ve Space Oddity pro jistotu nefiguruje žádná ze jmenovaných lahůdek, vlastně de facto žádná lahůdka. Přestože smrtící nástroje a vůbec celá herní náplň se snaží napasovat do vesmírných kulis, drtivá většina z patnáctky zbraní jsou nudné a nezajímavé kousky. Snad jen nálet létajícího talíře stojí za zmínku, jinak bohužel v tomto díle Worms ztratili svůj důležitý charakteristický prvek.

    Přitom hratelnost nepotřebuje zásadní zlepšení, její jádro platí za léta prověřené. Týmy znepřátelených červů se snaží vzájemně pobít na vyhrazeném území, jednotlivá uskupení se v akci střídají po tazích. Jednoduché, funkční, zábavné. Stačí to jen posypat výrazným kořením v podobě zábavných zbraní, místo toho však autoři na důležité ingredienci šetřili přímo hamounsky.

    Avšak co se týče nabídky herních módů, tam by se změny najít daly. Nyní si lze užít „plnohodnotnou“ kampaň pro jednoho hráče, s primitivním příběhem, zbytečnými krátkými filmečky a celkem 36 misemi. V nich nemusíte pokaždé jen páchat genocidu na cizích červech klasickým způsobem, ale dočkáte se i úkolů „seber věc XY v časovém limitu Z“ nebo „tady máš dva druhy zbraní, jednoho červa a koukej rychle zlikvidovat oponenta“. Postupným plněním misí si odemykáte, kdo by to byl čekal, všemi milované minihry. Nicméně je třeba přiznat, že takové řízení 2D raketky pomocí naklánění wiimote není na pár minut úplně nejhorší zábava.

      (
     Naváděná raketa patří mezi nejúdernější zbraně * Situace vypadá nezvykle klidně * Sprška meteoritů

    Tím hlavním lákadlem na Worms: A Space Oddity přesto přese všechno zůstává tradičně multiplayer. Ani dnes na trhu nenajdete příliš velké množství her, které by byly tak přístupné publiku a zároveň přinášely tolik uspokojující pocit v případě vyliskání soupeře-kamaráda, obzvláště po nějakém zvlášť vychytralém taktickém manévru. Dobře je, že pro hraní s až čtyřmi lidmi vám vystačí jen jeden ovladač, naopak za zklamání se dá považovat absence on-line multiplayeru.

      
     Superman nebo Šmoula? * Ničivý nálet plně pod vaší kontrolou * Pozor na vesmírné zloděje

    Na poměrně velké přístupnosti Worms: A Space Oddity novému publiku nemění příliš mnoho ani fakt, že hra v některých případech využívá schopnosti wiimote. Ránu pěstí tak spustíte pořádným máchnutím ovladačem jako při skutečném pravém (levém) háku, naváděnou střelu řídíte ukazováním na obrazovku a granáty od sebe také odhazujete až po provedení příslušného pohybu. Tady však musím varovně zvednout prst, pokud zvolíte menší než střední sílu vrhu granátem, tak hra na váš pohyb poté nereaguje a výbušninu prostě neodhodíte.

    Světlé stránky hry
    • Klasická hratelnost „Wormsů“
    • Líbivá stylizace hry
    • Pro hru více hráčů stačí jeden wiimote
    Temné stránky hry
    • Pouhých 15 zbraní
    • Chybí on-line multiplayer
    • Ovládání ne vždy funguje správně
    • Prakticky nulový posun v sérii

    Jak vidno, návrat červů zpět do dvou dimenzí neproběhl ideálně. Sice tu máme pořád ten zábavný koncept tahové strategie se zajímavými červími hrdiny v hlavní roli, dvourozměrná grafika stále přináší kouzelnou stylizaci a neocenitelnou přehlednost, ale brutální osekání nabídky v minulých dílech tak úžasných zbraní prostě nelze prominout. Zcela zbytečně se tak hra stala méně zábavnou, než by mohla být. Ale legraci si s červy užijete i tak, to zase ano. 

    Grafika: 8/10
    Zvuky: 8/10
    Hudba: 6/10
    Hratelnost: 5/10

    Nejnovější díl v sérii Worms člověka na chvíli zabaví a ve více lidech se tradičně legrace ještě násobí, avšak nelze prominout zoufale chudou nabídku nepříliš vtipných zbraní, chybějící on-line multiplayer a ne zcela funkční ovládání. Na lepší průměr to však stále stačí, běsnění válečných červů neomrzí snad nikdy!

    Celkové hodnocení: 5,5/10

    Nejnovější komentáře

    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    8 největších herních zklamání roku 2017

    8 největších herních zklamání roku 201…

    Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

    9.  1.  2018 | | 9 N/A
    10 největších herních překvapení roku 2017

    10 největších herních překvapení roku …

    Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

    11.  1.  2018 | | 3 N/A
    PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

    PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

    Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

    včera | | 8 N/A
    Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

    Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

    Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

    15.  1.  2018 | | 3 N/A
    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

    DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

    Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

    12.  1.  2018 | | 4 N/A
    PlayerUnknown

    PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

    Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

    12.  1.  2018 | | 8 N/A
    6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

    6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

    Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

    10.  1.  2018 |
    Jak by vypadaly současné herní hity v minulém století? (galerie)

    Jak by vypadaly současné herní hity v …

    Napadlo vás někdy, jak by vlastně vypadaly současné hry, kdyby byly vytvořeny v dobách dávno minulých? My už odpověď známe!

    16.  1.  2018 | | 1 N/A