Worms: A Space Oddity – vesmírný úlet ničivých červů

Tvůrci z Team 17 se po trochu rozpačitých předchozích 3D dobrodružstvích rozhodli vrátit sérii kouzlo dvou dimenzí spočívající v jednoduchosti a přehlednosti. Navrch přidali specifické ovládání na Wii a atraktivní prostředí vesmíru. Zní to sice jako povedený návrat ke starým dobrým kořenům, avšak realita je jako vždy trochu jiná.
Worms: A Space Oddity – vesmírný úlet ničivých červů

Objednejte si na shop.doupe.cz
  Worms: A Space Oddity
  • Wii: 1 499 Kč
  • Platforma: Wii
    Typ hry: tahová strategie
    Multiplayer: ano (až 4 hráči na jedné konzoli)
    Výrobce: Team 17 (
    http://www.team17.com/)
    Vydavatel: THQ (
    http://www.thq.com/)
    Homepage:
    http://www.wormsspaceoddity.com/

    Je zajímavé dívat se, jak moc jsou hráči počítačových her konzervativní. Jako by stále kňučeli nad mizivou originalitou nových počinů, avšak jakmile se jejich oblíbená série byť sebeméně změní, div hned neberou do rukou vidle a nechtějí si to s tvůrci náležitě vyříkat osobně. Lidé z firmy Team 17 tak podle všeho mohou být naprosto v klidu, dvanáctý přírůstek do série s podtitulem „A Space Oddity“ (nebojte, stejnojmenná píseň Davida Bowieho ani film 2001: A Space Oddysey nebyl červy-ničiteli nikterak dehonestován) se vrací k počátkům slavné série a pro jistotu je skoro vůbec nevylepšuje. Trochu neprozíravě proto prozradím, že zřejmě nejlepší červí dobrodružství z roku 1999 (Worms Armageddon) aktuální díl v zábavnosti jasně trumfuje. Tak, teď víte úplně vše podstatné, já můžu zbylé čtyři tisícovky znaků zaplnit povídáním třeba o králičích dostizích, shrábnu odměnu a všichni budou šťastni. Život je fajn.

    Škoda, že teď mají zrovna závodní králíci dovolenou. Ale ti červi nakonec taky nejsou vyloženě nezábavná havěť. S lidmi toho totiž mají překvapivě mnoho společného - například si doslova libují ve vzájemném vyvražďování se pomocí více či méně bizarních zbraní. Tomuto řádění dělá kulisu chvílemi ďábelský, jindy zas jízlivý smích píďalkovitých vojáků, nechybí trefné hlášky, opakovačky  povedených zabití a tak nějak celkově jsou Worms příjemnou taškařicí. Navíc vše probíhá v poklidném tempu tahové strategie. Jak vidno, základní idea hratelnosti je stále stejně geniální, v A Space Oddity navíc červíci cestují vesmírem, což může vzbuzovat naděje na přítomnost ještě šílenějších zbraní a nových prostředí. Tak co je tedy špatně?

      
     Ufouni rádi tahají za nitky * Chirurgická přesnost je nutná * Létající červ potěší

    Za největší chybu této hry se dá jednoznačně považovat skandální seškrtání počtu nástrojů na odživotnění červů z přibližně padesáti (v díle Worms World Party) na ubohých patnáct! Přitom právě úžasně různorodé a bláznivé možnosti likvidace protivníka zaručovaly velkou porci zábavy. Hned se mi vybavuje stylový svatý ruční granát, jenž před uvolněním své hrozivé destruktivní síly krásně zapěl „hááá-leluja“. Šmrnc měla i vybuchující, brblající a hlavně chodící stará paní. A co teprve šílené krávy! Létající superovce! Betonový osel! Banánová bomba! Ty zbraně byly ve skutečnosti ještě lepší, než jak znějí jejich názvy. Ve Space Oddity pro jistotu nefiguruje žádná ze jmenovaných lahůdek, vlastně de facto žádná lahůdka. Přestože smrtící nástroje a vůbec celá herní náplň se snaží napasovat do vesmírných kulis, drtivá většina z patnáctky zbraní jsou nudné a nezajímavé kousky. Snad jen nálet létajícího talíře stojí za zmínku, jinak bohužel v tomto díle Worms ztratili svůj důležitý charakteristický prvek.

    Přitom hratelnost nepotřebuje zásadní zlepšení, její jádro platí za léta prověřené. Týmy znepřátelených červů se snaží vzájemně pobít na vyhrazeném území, jednotlivá uskupení se v akci střídají po tazích. Jednoduché, funkční, zábavné. Stačí to jen posypat výrazným kořením v podobě zábavných zbraní, místo toho však autoři na důležité ingredienci šetřili přímo hamounsky.

    Avšak co se týče nabídky herních módů, tam by se změny najít daly. Nyní si lze užít „plnohodnotnou“ kampaň pro jednoho hráče, s primitivním příběhem, zbytečnými krátkými filmečky a celkem 36 misemi. V nich nemusíte pokaždé jen páchat genocidu na cizích červech klasickým způsobem, ale dočkáte se i úkolů „seber věc XY v časovém limitu Z“ nebo „tady máš dva druhy zbraní, jednoho červa a koukej rychle zlikvidovat oponenta“. Postupným plněním misí si odemykáte, kdo by to byl čekal, všemi milované minihry. Nicméně je třeba přiznat, že takové řízení 2D raketky pomocí naklánění wiimote není na pár minut úplně nejhorší zábava.

      (
     Naváděná raketa patří mezi nejúdernější zbraně * Situace vypadá nezvykle klidně * Sprška meteoritů

    Tím hlavním lákadlem na Worms: A Space Oddity přesto přese všechno zůstává tradičně multiplayer. Ani dnes na trhu nenajdete příliš velké množství her, které by byly tak přístupné publiku a zároveň přinášely tolik uspokojující pocit v případě vyliskání soupeře-kamaráda, obzvláště po nějakém zvlášť vychytralém taktickém manévru. Dobře je, že pro hraní s až čtyřmi lidmi vám vystačí jen jeden ovladač, naopak za zklamání se dá považovat absence on-line multiplayeru.

      
     Superman nebo Šmoula? * Ničivý nálet plně pod vaší kontrolou * Pozor na vesmírné zloděje

    Na poměrně velké přístupnosti Worms: A Space Oddity novému publiku nemění příliš mnoho ani fakt, že hra v některých případech využívá schopnosti wiimote. Ránu pěstí tak spustíte pořádným máchnutím ovladačem jako při skutečném pravém (levém) háku, naváděnou střelu řídíte ukazováním na obrazovku a granáty od sebe také odhazujete až po provedení příslušného pohybu. Tady však musím varovně zvednout prst, pokud zvolíte menší než střední sílu vrhu granátem, tak hra na váš pohyb poté nereaguje a výbušninu prostě neodhodíte.

    Světlé stránky hry
    • Klasická hratelnost „Wormsů“
    • Líbivá stylizace hry
    • Pro hru více hráčů stačí jeden wiimote
    Temné stránky hry
    • Pouhých 15 zbraní
    • Chybí on-line multiplayer
    • Ovládání ne vždy funguje správně
    • Prakticky nulový posun v sérii

    Jak vidno, návrat červů zpět do dvou dimenzí neproběhl ideálně. Sice tu máme pořád ten zábavný koncept tahové strategie se zajímavými červími hrdiny v hlavní roli, dvourozměrná grafika stále přináší kouzelnou stylizaci a neocenitelnou přehlednost, ale brutální osekání nabídky v minulých dílech tak úžasných zbraní prostě nelze prominout. Zcela zbytečně se tak hra stala méně zábavnou, než by mohla být. Ale legraci si s červy užijete i tak, to zase ano. 

    Grafika: 8/10
    Zvuky: 8/10
    Hudba: 6/10
    Hratelnost: 5/10

    Nejnovější díl v sérii Worms člověka na chvíli zabaví a ve více lidech se tradičně legrace ještě násobí, avšak nelze prominout zoufale chudou nabídku nepříliš vtipných zbraní, chybějící on-line multiplayer a ne zcela funkční ovládání. Na lepší průměr to však stále stačí, běsnění válečných červů neomrzí snad nikdy!

    Celkové hodnocení: 5,5/10

    Nejnovější komentáře


    NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

    Nejkrásnější konzolové hry: když na výkonu nezáleží (galerie)

    Nejkrásnější konzolové hry: když na vý…

    Kdo říkal, že na hezké hry potřebujete jen to nejvýkonnější PC?

    15.  7.  2018 | | 5 N/A
    V Minecraftu postavíte cokoliv, podívejte se na Paříž z 19. století

    V Minecraftu postavíte cokoliv, podíve…

    Minecraft nás svými možnostmi nepřestává překvapovat. Nejzajímavější projekty jsou však stále ty, které simulují reálná města.

    17.  7.  2018 | | 8 N/A
    Rozšíření do KC Deliverance opět láká na krásy českých lesů

    Rozšíření do KC Deliverance opět láká …

    Je čas vrátit se do českých luhů a hájů a okusit krásy našeho středověku.

    12.  7.  2018 | | 2 N/A
    KC Deliverance: From the Ashes: znáte Jindru, všechno spraví! (recenze)

    KC Deliverance: From the Ashes: znáte …

    První DLC do Kingdom Come: Deliverance konečně spatřilo světlo světa a neslibuje málo. Máte se stát rychtářem a spravovat vlastní vesničku. Přesto nás DLC vůbec nenadchlo.

    10.  7.  2018 | | 5 N/A
    DOOM: Desková hra - akční nářez na vašem stole (recenze)

    DOOM: Desková hra - akční nářez na vaš…

    Na poli počítačových her je DOOM skutečnou legendou. V této recenzi se ale podíváme na jeho mladšího deskoherního sourozence. Nutno říct, že rodinné jméno se mu ve světě deskových her podařilo adaptovat se ctí.

    7.  7.  2018 | | 6 N/A