Worms Forts: Under Siege - červi na hrad!

Že Team 17 umí, to jsme zjistili již mnohokrát. Posledními přírůstky si však tato firma udělala dle některých hráčů vizitku ždímačů peněz. Mnozí říkají, že na Wormsech už nelze nic dodělávat. Je to ale pravda? Jsou všechny originální nápady dávno vyčerpány nebo jen autorům došla invence? Odpovědi hledejte v našem preview.

Výrobce: Team 17 (http://www.team17.com)
Vydavatel hry: Sega (
http://www.sega-europe.com)
Distribuce v ČR: CD Projekt (
http://www.cdprojekt.cz)
Homepage hry:
http://www.wormsforts.com
Datum vydání: 4. kvartál 2004

Worms, Worms 2, Worms 3D. To je jen stručná linie červíků, kteří za pomoci palebného arzenálu dobývali svět. Jenže ony jsou i jiné díly, není-liž pravda? A právě ta omáčka kolem dávala hráčům záminku k tomu, aby si o společnosti Team 17 mysleli své. Totiž ony plodné datadisky sice v sobě měly pokaždé něco nového, leč ve skrytu duše měl každý pocit, jakoby už něco podobného viděl. Může se zdát, že se autoři poučili z vlastních chyb, a tak dávají na trh svou kůži po roce znovu. Worms Forts totiž jde ve šlépějích předchozího dílu. Bude tedy přes námitky příznivců klasiky opět trojrozměrný.

  

Na stráži, jen neusnout * To je dělo, co? * Zacílit, pal!

Ve znamení hradů a pevností

Kdyby nebylo jednoho závažného elementu, mohl bych hned na tomto místě skončit preview slovy, že Worms Forts je úplně stejný jako jeho předchůdce. Tím elementem jsou – jak už z názvu plyne - všemožné tvrze, pevnosti a hrady. Ano, čtete správně. Nejde jen o to, že se budete masakrovat mezi budovami, což je z části taktéž pravda. Poprvé v historii červů budete moci stavět objekty. A že to budou objekty s velkým „o“! Dominantní, monstrózní a hlavně robustní stavení tentokráte převezmou jedno z nejdůležitějších břemen – taktiku. Když se budete zabývat stavbou pevnosti, nezbude vám tolik sil na samotný boj, a naopak. Klíč k vyřešení zapeklité situace tkví ve všemožných strategických kompromisech. Nu což, dejme tomu.

Jedna věc jsou údaje na papíře, druhá věc je praxe. Autoři se chvástají revolučním pojetím, avšak já jsem jiného názoru. Je sice pravda, že už to není jen chůze, zacílení a vystřelení. K tomu všemu totiž přibude i stavění, jenž poskytuje dostatečné zázemí pro lepší koordinaci bitvy. Nicméně stačí tento nápad pro novou hru? Toť zásadní otázka.

A jak tedy taková tuctová bitva vypadá v reálu? Pokud jste hráli Worms 3D, nebudete ničím překvapeni. Proti sobě se staví červíci, které postupně rozmisťujete na strategická místa. Ovšem pozor, některé pozice jsou označeny hvězdou, což znamená, že zde lze vybudovat objekt. Onen objekt se však ihned po dokončení spojuje s vedlejší stavbou, načež pak může třeba vzniknout během pár kol obrovský nedobytný komplex. Nedobytný ale jen na první pohled. Pozornému oku neunikne fakt, že veškeré postavené budovy jsou vzájemně propojeny. Když se tedy zaměříte na klíčový spojovací článek zdánlivě neporazitelné stavby, máte možnost ji pokořit během pár kol. A právě v tomto zásadním kroku vidím největší klad hry. Nikdy si nikdo nemůže být ničím jistý a vždy se může karta celkem snadno obrátit. Inu, platí zde ona pověstná slova, že jednou jsi dole a jednou nahoře.

  

Upřený pohled také umí zabíjet * Ale rána zabolí více * Horní pohled na mapu

„Yes, sir!“

Není žádným tajemstvím, že převedením do trojrozměrné podoby se hráči rozdělili na dva neslučitelné tábory. Nejvíce to poznáte zejména na fórech samotných Team 17, kde se jednotliví skalní příznivci handrkují až do poslední kapky krve. Já osobně jsem toho názoru, že Worms 3D je už jakýmsi nadstandardem, jehož vývoj byl čistě taktický. Oproti dvojrozměrným plackám se mi zdá, že hratelnost o dost utrpěla. Bohužel Worms Forts jede v pevně daných kolejích, takže mě nikterak po této stránce neuspokojil. Ovládání je naprosto nepřehledné a dlouho si na něj člověk musí zvykat. Schválně jsem si vyzkoušel nainstalovat původní Worms 2, Worms 3D a tohoto nezbedu, a pocity byly očekávané. Z Worms 3D do Worms Forts byl přechod v hratelnosti naprosto necitelný, až žádný. Ovšem při přechodu do dob minulých to bylo jako pohlazení od jarního vánku ;). Pravda, někdo má pocity úplně jiné (zejména lidé z „druhé strany barikády“) a může se jim můj subjektivní názor zdát poněkud šílený, ale mě osobně přinesl převod do 3D pouze vrásky na čele. 

Nové je dobré

Kdyby autoři přednesli pouze možnost budování hradů, asi by s tím daleko nedošli. Takže bude k dispozici už klasicky něco málo nových zbraní a něco málo nových schémat. Tato kapitola se mi obzvlášť líbí, neboť si Worms Forts vzali na paškál nejrůznější starověké národy a jejich pamětihodnosti. Parodována je třeba egyptská, řecká a římská kultura, přičemž v připravované kampani si za všechny národy chronologicky zahrajete. Důraz byl kladen na prostředí boje, takže v takovém Egyptě se opravdu budou povalovat kameny ováté pouštním pískem. A to ještě nesmím opomenout fakt, že do dobových krojů budou oděni vaši malí červí válečníci, kteří v tom už teď vypadají vpravdě rozkošně.

Co se týče nových zbraní, zde bych zmínil především těžké kalibry. Ano, jelikož se bojuje převážně mezi hradbami, jsou potřeba skutečně těžké zbraně. Takže takový velký prak nebo katapult nebude výjimkou. Tyto tehdejší zbraně hromadného ničení dokáží udělat obrovskou paseku, tudíž hrají klíčovou roli v taktice.

  

Čočka nebo opravdový výbuch? * Spíše ten výbuch * A nyní známe i viníka

„Stupid“

S inteligencí nepřátel je to o něco horší. Hratelná verze ve mně zanechala neblahý pocit, že se pánové z Team 17 nepoučili z předchozích chyb. Je sice pravdou, že protivníci umí mířit pekelně dobře, ale za jakou cenu? Na rozumu příliš nepobrali, proto jsou zcela běžné některé trapné okamžiky. Uvedu jeden příklad za všechny. Nepřátelský červík chce vyskočit na věž, aby byl v lepší střelecké pozici. Činí tak ale přes nezdolnou překážku poprvé, podruhé, potřetí a při čtvrtém skoku se propadne o mnoho červích metrů níž. Zraní se a je řada na mně (o svých inteligenčních zběsilostech raději pomlčím). Když však přijde řada znovu na dotyčného nepřítele, tvrdohlavě vystoupí na svou původní pozici, a přes mrtvoly jde opět skrze nepřístupný bod na kýženou věž. Hádejte, jak celá situace dopadla? Ani jsem se s ním nemusel příliš trápit, poněvadž při pátém nezdařeném pokusu skonal vlastní vinou. Touha po vítězství mu byla osudnou, budiž mu země lehká.

Jako před rokem

Grafika je nachlup stejná jako u předchozího dílu. Hlavní příčinou je identický engine, jehož možnosti obě hry využívají. Pravdou však zůstává, že na dnešní poměry vizuální zpracování mírně pokulhává, ba v některých ohledech naprosto ztrácí dech. Třeba samotní červíci by zasloužili pár polygonů navíc. Naopak ke zvuku nemám takřka výhrad. Je dobrý a například takové hlášky červíků, jejichž imitátoři nejspíše pozřeli pár lahví helia, zkrátka nemají chybu.

  

Výběr zbraní může být pestrý * Šílený červ * Komplex „válečných“ pyramid

Na závěr bych ještě rád podotkl, že k dispozici bude třeba kampaň, o jejímž kouzlu jsem se výše zmínil, hotseat, díky kterému si multiplayer vychutnají i hráči na jednom počítači, a pak už jen ty zbylé klasické devastující módy. Pokud tedy patříte mezi skupinu lidí, jež nedají na trojrozměrné zpracování červů v žádném případě dopustit, bude pro vás Worms Forts: Under Siege dobrou volbou. Jestliže jste příznivci klasiky a očekáváte od nejnovějšího přírůstku do obsáhlé rodiny, že napraví všechny chyby, které mu byly v minulosti vytýkány, raději tento titul v obchodech ani nevyhlížejte. 

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce, Strategie
Výrobce: Team 17 | Webové stránky hry
  • nové rozmanité zbraně
  • kampaň
  • červí humor jak jej známe
  • pozměněný styl hraní
  • české hlášky
  • svazující limity
  • nevyladěnost hry
  • vzdalování se od koncepce původních Worms
Diskuze (7) Další článek: HALO 2 - stahujte úplně první záběry z turnaje!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,