Worms Reloaded – červí apokalypsa (recenze)

Po dlouhých devíti letech se vracejí na hráčské monitory v klasickém 2D provedení. Jsou ale stejně zábavní jako kdysi? Nechť svatý granát promluví.

Už tomu bude nějaký ten pátek, co jsem naposledy rozdrtil své blízké ve večerní partičce Worms World Party, přesto si dokážu na své okamžiky slávy živě zavzpomínat. Ostatně kdo by zapomněl na závěrečný finiš s létající ovcí, se kterou jsem nejdříve sebral dvě lékárničky na obou koncích mapy a pak dobře mířeným náletem odpálil čtyři červotoče do vody s tím, že jejich let přinutil okolní miny detonovat poblíž posledního protivníka? Na takové zážitky se nezapomíná.

Po WWP následovaly nepovedené díly ve třetím rozměru, a tak jsem postupem času na svoje oblíbence zanevřel.

Už při prvním spuštění je jasné, že se Worms Reloaded snaží zaujmout hlavně nové hráče

Proto jsem nedávno uvítal možnost si předobjednat zbrusu nové pokračování s názvem Worms Reloaded, kdy se autoři chtějí vrátit k osvědčeným principům původní série a znovu hráčům naservírovat plně zničitelné 2D prostředí jdoucí ruku v ruce s moderním technickým zpracováním. A jak to nakonec celé dopadlo? Oproti mému očekávání docela slušně, ale nepředbíhejme.

Urob si sám

Už při prvním spuštění je jasné, že se titul snaží zaujmout hlavně nové hráče. Ze začátku totiž ochotně pomáhá s vytvořením prvotního týmu a také srozumitelně provede základními herními mechanizmy včetně názorné ukázky ovládání. V jednom celku mohou být maximálně čtyři červíci, což je oproti předchozím dílům znatelně málo, čili monstrózní bitvy uvidíte jen v případě hutného team deathmatche. Na druhou stranu je pro vás připravena široká škála úprav vašich svěřenců - od jmen, barev a ozvučení přes tvar hrobečků a nošených čapek až po výběr oblíbené zbraně nebo motivu pevnosti. Možností je opravdu hodně, já sám jsem tvorbou svého nadřeného mančaftu robotických temných templářů strávil přes půl hodiny. To samé se dá v podstatě říci o herních stylech.

Pokud tedy chcete, není problém si vytvořit například „gangsta bazooka“ schéma a následně natrénovat střelbu ze zmíněné zbraně s neomezenou municí. Na výběr jsou desítky dalších parametrů jako třeba počet a délka kola, vzhled a motiv terénu, četnost výskytu padajících zásob nebo výše vodní hladiny. Díky přiloženému editoru si navíc smíte vytvořit vlastní bojiště, ať už uzavřené nebo otevřené, a objekty do něj naimportovat v TGA formátu (k tomu vám postačí volně šiřitelná verze grafického programu GIMP).

TIP: Před neomylnou AI se raději ukryjte hlubinným zavrtáváním.

Fantazii se meze nekladou a nic vám tedy nebrání ve vytváření šílených kousků, ve kterých pak budete svádět ukrutné boje při sobotních večírcích s vašimi přáteli. Než se však pustíte do role kreativního designéra, nejdříve doporučuji okusit hru pro jednoho hráče.

From Zero To Hero

Worms Reloaded 12.jpgKampaň čítá celkem 30 misí (+5 bonusových), v nichž se odehrává asi jeden z nejhorších příběhů v novodobých dějinách herního průmyslu. Některé z nich jsou ale zajímavé a stojí za odehrání. Osobně jsem si oblíbil spíše kratší kousky, kde bylo zapotřebí zdolat všelijaké nástrahy v podobě zákeřných min nebo automatických střílen a dostat se až k vytouženému východu. Nechybí ani ryze eliminační úrovně s tuhou umělou inteligencí nepřátelských růžovců, před kterými se hlavně ke konci kampaně prostě neschováte.

Rádi si totiž pomáhají aimbotem, a tak se nesmíte divit, že po vás mrsknou na první pohled zcela neškodný granát, jenž se cestou stihne osmkrát odrazit a nakonec vám na sekundu přesně přistane u obličeje. Některé okamžiky jsou opravdu frustrující, nicméně to samé peklo jsem si prožíval i v předchozích dílech. Stačilo jen oprášit osvědčené zavrtávání do terénu a bylo vymalováno.

Kampaň čítá celkem 30 misí, v nichž se odehrává asi jeden z nejhorších příběhů v novodobých dějinách herního průmyslu

Postupným zdoláváním dějové linie vyděláváte zlaťáky, čímž si můžete v obchodě odemknout nový obsah. K dispozici jsou zbraně, hrobečky, čapky (třeba povedená maska Predátora) nebo pevnosti, každá položka má ale pochopitelně svou cenu. Nemusíte se příliš zaobírat výběrem, po dohrání kampaně totiž budete mít dostatek peněz na všechno.

Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Team17 | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. srpna 2010