WRC 8: stíhací jízda | Recenze

Série WRC po letech přešlapování na místě udělala solidní posun a dost možná zahájila stíhací jízdu, ve které snižuje ztrátu na žánrovou špičku.

Co baví

  • Vyvážená obtížnost
  • Propracovanější kariéra
  • Autentický obsah
  • Split-screen

Co vadí

  • Menší rozmanitost režimů
  • Grafické nedokonalosti
  • Přísné penalizace
8/10
Hodnocení

Série WRC se už delší dobu tak nějak krčí za nejvyššími stupínky pomyslných stupňů vítězů mezi rallye hrami a její vydávání každý rok tuto skutečnost spíše umocnilo. Konkurovat současnému králi žánru DiRT Rally se nepodařilo ani jedním z pokračování série, která za posledních pět let vyšla rovnou čtyři. Letošní díl se ale objevuje s delší odmlkou v podobě vynechaného roku navíc a čas a péče se na osmičce rozhodně projevují.

Renovace starých kolejí

Jednou z velkých slabin posledních ročníků WRC bývala nepříliš vydařená a nepromyšlená kariéra, v níž jste se o příliš mnoho věcí nemuseli starat a rozdílů oproti režimu sezón bylo opravdu po málu. Museli jste se sice snažit, abyste se prodrali mezi ty nejlepší a sem tam se i starat o jiné věci než závodění, nebylo to ale nic světoborného.

Letos to WRC s pořadovým číslem osm mění a do kariérního režimu přidává hromadu novinek, včetně kompletního managementu vašeho týmu. Můžete se vrhnout do tří výkonnostních kategorií s tím, že začínáte v jedné z nižších tříd. Nepočítejte tedy s tím, že okamžitě naskočíte do nejsilnější kategorie WRC vozů. Nejdříve budete muset projít WRC 2 nebo i WRC Junior kategoriemi.

WRC 8 FIA World Rally Championship_20190907202234.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190902203233.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190902203519.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190902212050.jpg
Kariéra nabízí spoustu doplňků k samotnému závodění

Během kariéry si tak musíte vybírat zaměstnance, hlídat si rozpočet a především si přilepšovat dobrými výkony. Právě k tomu váš tým výrazně pomáhá. Kvalitní meteorolog se hodí třeba při výběru pneumatik, solidní mechanik zase snižuje čas potřebný k opravení vašeho vozu. Nikdo ale nemůže pracovat 24/7 a i vaši zaměstnanci tak budou potřebovat sem tam oddech. Jejich aktuální forma spojená s tím, jak unavení jsou totiž bude klíčová pro práci, kterou odvádějí.

 

Pokud ale i přes dobrou práci s týmem budete jezdit špatně, nebude vám to nic platné a váš kontrakt se velmi rychle zatočí při splachování v toaletní míse

 

Pokud ale i přes dobrou práci s týmem budete jezdit špatně, nebude vám to nic platné a váš kontrakt se velmi rychle zatočí při splachování v toaletní míse. První sezónu se mi ani nepodařilo dokončit a musel jsem si balit kufry. Nároky vašeho vedení totiž bývají poměrně vysoké a není tak žádná legrace si pozici udržet. I přes nezdar jsem ale každý další závod hltal, užil si ho a těšil se na další erzetu.

WRC 8 FIA World Rally Championship_20190902212238.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190903175506.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907002209.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907130009.jpg
Bez kvalitních mechaniků se na žádném podniku neobejdete

Starost o tým není jedinou mimozávodní aktivitou, kterou vám hra na bedra uloží. Přidává se i levelování vašeho jezdce a s ním spojené zpřístupňování nových dovedností ve zkušenostním stromu. Ten je rozdělený do čtyř specializací a můžete díky němu například zlepšit svoji reputaci mezi továrními týmy či vylepšit schopnosti svých mechaniků. Je jenom na vás, kde budete chtít přidat.

Abyste svého závodníka udržovali neustále ve formě a zlepšovali jeho dovednosti, budete muset také volit, které aktivity budete dělat mezi jednotlivými závody. Můžete volit třeba historické závody s veterány rallye, tréninky, zkoušky do nových týmů nebo třeba testy v extrémních podmínkách. Ty vám ale nejspíše dost pocuchají nervy, pokud nepatříte mezi ty nejostřílenější matadory závodních vozů.

Čistá jízda, základ úspěchu

Držet se na trati a bezchybně řezat zatáčky, to je základ úspěchu každého závodního poježdění. V případě WRC to platí dvojnásob, protože každý nevydařený pohyb vašich kol může poslat vůz do smyku, ve kterém se auto stává doslova neovladatelným. Občas se tato vlastnost staví spíše proti dobré hratelnosti a dojmu ze závodění. Sebemenší kontakt s plochou mimo trať totiž ovladatelnost vozu snižuje tak, že kdyby tomu tak bylo v realitě, rallye by už dávno zakázali kvůli nespočtu smrtelných zranění na každém závodu.

Nejvíce utrpení vám ne úplně čistá jízda způsobí, pokud vyjedete mimo trať v některém z horších míst. V takovém případě, že se až příliš vzdálíte od tratě, hra vás okamžitě pošle zpět na cestu a nadělí vám penalizaci v podobě devíti vteřin. Pokud špatně odstartujete, bude to ještě o sekundu více. Hodně ostré penalizace jsou tak trochu nepříjemnou kaňkou na jinak velmi zábavném závodním modelu. Náročnější jezdci je ale určitě ocení, jejich zkušenosti totiž budou ještě cennější.

WRC 8 FIA World Rally Championship_20190907192334.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907191944.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907192001_2.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907192542_1.jpg
Uřídit historické vozy je pořádná výzva

Držet se ale permanentně ve vymezeném koridoru pro jízdu není žádný med a budete muset bojovat o každý centimetr. Některé úseky jsou totiž tak úzké, že vypadají spíše na trasy pro cyklisty. Jiné obklopují ostré kameny, kolem úzkých uliček jsou zase kupříkladu domy, které vám vystaví stopku a pořádně pocuchají karoserii. 

 

Svodidla vás v klidu vyvedou většinou jen s minimálním poškozením a zatáčkou projedete poměrně rychle i přes výraznou chybu

 

Z hlediska modelu poškození naopak hra opravdu hodně odpouští a stejné to je i z hlediska různých karambolů a opírání se do svodidel. Pokud zvolíte poněkud divočejší způsob jízdy, může se tak vám poměrně často stát, že se dostanete do nějakého toho kotrmelce, nebo si pomůžete v zatáčce ne úplně běžným způsobem. V takovém případě hra z vašeho vozu dělá kočku, která absolutně vždycky dopadne na všechny čtyři. Svodidla vás zase v klidu vyvedou většinou jen s minimálním poškozením a zatáčkou projedete poměrně rychle i přes výraznou chybu. I samotný Simír by koukal, co takový závodník WRC dokáže ustát.

WRC 8 FIA World Rally Championship_20190907001613.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190902202722.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190906235500.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190906235530.jpg
Výběr vozů, týmů i tratí je velmi solidní

V minulosti jsme se nejednou přesvědčili, že oficiální licence pro sportovní, závodní i jiné hry nemusí být žádnou zárukou kvality. V tomto případě ale k už tak skvělému mixu přidávají licence přesně ten bodík navíc, který se může v boji s konkurencí opravdu hodně počítat. Hra nabízí krásných sto tratí, které si projedete v nepřeberném množství různých závodních týmů. Pokud patříte mezi milovníky opravdu tvrdé výzvy, určitě si nezapomeňte zkusit sednout do takřka neovladatelných veteránů, jejichž zadní náhon je smrtícím šípem do srdce sebevědomí každého neostříleného jezdce.

Tratě vypadají vážně skvostně a díky dynamickému počasí, které se může změnit uprostřed rychlostní zkoušky se můžete těšit na autentický zážitek, který vás posadí do kůže skutečných řidičů vozů WRC. Jinak ale nešlo v testované PS4 verzi o žádné grafické orgie a z vizuálního hlediska je trochu škoda, že pohled z kabiny nenabízí úplně propracovaný interiér a při venkovním pohledu zase v okruhu asi půl metru prostě mizí keře kolem vašeho auta. Zapracovat by to možná chtělo také na odlescích světla, které tvoří dojem, že vaše auto vlastně ani není součástí zbytku světa a světlo jako by na něj nemělo žádný vliv. Úplně jiná pohádka to je s osvětlením okolí. Ať už svítí sluníčko, nebo vaše reflektory, všechno bude působit skvěle. Občasné mouchy poletující kolem grafického kabátku hry navíc nijak nekazí celkově výborný zážitek. 

Potěší také malé detaily, které ve hře najdeme. Ať už jde o zvukové efekty, které zahrnují i sebemenší maličkosti jako jsou vrtulníky snažící se získat co nejlepší záběry, nebo třeba zvuk kamínků, které při jízdě na šotolině narážejí do vnějšku vašeho vozu. Kromě detailů ve zvuku jsou hezké i maličkosti jako třeba drony, na které můžete občas narazit. Je prostě vidět, že byl čas i na jemnou práci.

WRC 8 FIA World Rally Championship_20190907215650.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907215558_3.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907215708.jpgWRC 8 FIA World Rally Championship_20190907215737_3.jpg
Noční záběry jsou dechberoucí

Širokou nabídkou tratí se můžete prohánět nejen v kariéře. Vývojáři také nabízejí živé eventy, které vám dají možnost poměřit síly s ostatními hráči online. Nechybí také klasické výše zmiňované sezóny, které jsou pouze o závodění a v neposlední řadě se můžete vrhnout i do vod gaučového multiplayeru, který si užijete díky split-screen režimu. Celkově ale režimy nejsou moc rozmanité a v podstatě vám kromě etap slavných rallye podniků nic moc nenabídnou. Žádné speciální výzvy tak nečekejte. Výjimku nabízí alespoň tréninkové tratě, kterých je také požehnaně. Ve hře je také režim volné jízdy, ve kterém se můžete vyřádit jakkoliv jen budete chtít na klikatých silnicích.

Verdikt

WRC 8 se podařilo výborně snoubit náročnou obtížnost jízdy s dostupností pro méně zkušené hráče a vytvořit tak jízdní model, který dokáže zacílit na všechny skupiny závodních nadšenců. K tomu se navíc přidává výrazně posunutý kariérní režim, který vám nedá nic zadarmo a prožene vás v několika výkonnostních kategoriích těmi nejslavnějšími tratěmi rallye závodů. Dočkali jsme se tak konečně po delší době opravdu povedených závodů, které mohou položit základ důstojné konkurenci pro DiRT Rally. Doporučit můžeme především méně zkušeným závodníkům, kterým hra leccos odpustí a přitom nabídne realistický pocit z jízdy.

Nejnovější komentáře