WRC 9: skvělá rallye, ale průměrné pokračování | Recenze

Věřili byste tomu, že WRC je tu již podeváté? Jenže, co když naposledy?

Co baví

  • Oficiální licence vyždímaná na maximum
  • Vyladěný jízdní model
  • Robustní režim kariéry
  • Stále jedna z nejlepších rallye her

Co vadí

  • Zastaralé grafické zpracování
  • Oficiální licence je někdy na obtíž
  • Nevyladěná optimalizace
  • Minimum změn oproti loňskému ročníku
7/10
Hodnocení

Milovníci závodních her opět zažívají jedno z těch příjemnějších období, během kterého mají z čeho vybírat. Druhá polovina letošního roku totiž přináší několik zajímavých titulů, které si jistě své nadšence najdou. Jedním z nich je již tradiční pokračování série WRC vývojářského týmu Kylotonn Racing, tentokrát s číslovkou 9.

Jubileum v ohrožení

S největší pravděpodobností se ovšem na nějakou dobu jedná o poslední díl a kulaté desítky se možná ani nedočkáme (i když čas by ještě byl). Oficiální FIA World Rally Championship licenci totiž od roku 2023 převezme konkurenční Codemasters, které pravděpodobně o rok později představí svojí vlastní verzi oficiálních rallye závodů. Ztráta licence ovšem nemusí nutně znamenat zánik celé série, v minulosti jsme se totiž mnohokrát přesvědčili, že závodní tituly mohou celkem obstojně fungovat i bez ní.

9-12-2020_4-48-33_PM-e1hzrfmf.png
WRC 9 je skvělá závodní hra, ale nezaznamenala výraznější meziroční posun

Pro tentokrát ovšem všechny trumfy drží v ruce právě Kylotonn Racing, kteří se ve své novince snaží navázat na úspěšný a velice povedený předchozí díl WRC 8 z loňského roku. Vývojáři během posledních let jasně ukázali, že s oficiální licencí umějí nakládat více než dobře.

 

Výsledkem je sice plnohodnotné pokračování, ale bez výraznějšího posunu, což může pro spoustu hráčů představovat nemalý problém.

 

Nejsme si tak úplně jisti, zda má smysl u podobných her přinášet každý ročník nový díl, nicméně vzhledem k okolnostem je toto rozhodnutí protentokrát asi pochopitelné. Proč tedy ze své výhody nevyždímat maximum, dokud to je jen trochu možné. Kdo ví, jak tomu bude za tři roky.

9-12-2020_4-48-36_PM-mpd1cvkt.png9-12-2020_4-48-37_PM-smnvyxlk.png9-12-2020_4-48-37_PM-vzz2j3uo.png
Oficiální licence je skvělá věc, někdy ale může trochu svazovat

WRC 9 tak pochopitelně vychází z loňského ročníku, který byl bezpochyby tím nejlepším v celé sérii. Času na implementaci závratných novinek příliš nebylo, důvodů vlastně také ne. Výsledkem je sice plnohodnotné pokračování, ale bez výraznějšího posunu, což může pro spoustu hráčů představovat nemalý problém.

Licence jako hlavní lákadlo

Celkem očekávanou a nutnou změnou jsou pochopitelně aktualizovaná fakta spojená s oficiální licencí. Soupisky jezdců a jednotlivých týmů tak odráží letošní podobu mistrovství světa v rally závodění. Mimo to zároveň došlo na změny v závodních lokacích.

9-12-2020_4-48-35_PM-4bnhrve5.png
Jízdní model je víceméně povedený a každý si přijde na své

Zavítat tak můžeme do Finska, Argentiny, Německa, Itálie, Mexika, Monte Carla, Portugalska, Švédska, Turecka, Walesu, Japonska, Keni a na Nový Zéland. Připraveny jsou erzety v reverzních podobách a za různého počasí. Součástí každé rallye je také závěrečný bonbonek v podobě nějaké té arény.

Právě tři poslední zmíněné destinace jsou žhavou novinkou letošního ročníku, naopak obejít se budeme muset bez stálic jakými jsou například Korsika nebo Chile. Co se samotných kategorií závodních sérií týče, zajezdit si lze v rámci WRC, WRC 2 / WRC 3, Junior WRC a Legends představující historické speciály. Mezi ty patří například Lancia 037, Lancia Stratos či Ford Focus RS 2007. Celkem vývojáři nabízí v základní verzi hry devět legendárních kousků. Vybírat je z čeho, každopádně oficiální licence je v tomto ohledu mírně svazující. Nic nenahradí ani tři bonusové vozy mimo zmíněné kategorie.

9-12-2020_4-48-34_PM-aprqqe3l.png9-12-2020_4-48-34_PM-sobkdl4a.png9-12-2020_4-48-35_PM-ma5d00xb.png
Po grafické stránce by titul zasloužil větší péči

Výraznější novinky neočekávejte ani v rámci jednotlivých herních režimů. WRC  9 se prezentuje klasickou nabídkou zahrnující rychlý závod, sezónu, multiplayerovou sekci včetně split-screenu či možnosti založit klub a podílet se tak s ostatními hráči na intenzivním online závodění, nějaké ty výzvy a pochopitelně robustní režim kariéry. Ta se, jak už u závodních her bývá zvykem, stává hlavním lákadlem celého titulu, přestože oproti loňskému ročníku nepřináší téměř nic nového.

Ve víceméně nezměněné podobě se tak stanete závodníkem, manažerem a technickým ředitelem celého týmu, budete se starat o technický vývoj, finanční záležitosti, interní vztahy apod. Nechybí ani oblíbený a skutečně košatý strom dovedností. Přestože je kariéra poměrně obsáhlá, působí stále tak nějak sterilně a chybí to velké závodní divadlo okolo. Celková prezentace v tomto ohledu vázne.

Jako přes kopírák

Klíčovým aspektem závodních her je vždy jízdní model. I ten pochopitelně vychází z trendu nastaveného v minulých ročnících a lze ho označit za vydařený. Vozy se chovají opět o maličký kousíček realističtěji a pocit z jízdy je mírně autentičtější. Titul byl a je v této oblasti skutečně hodně přístupný a jde hráčům naproti. Na své si tak přijdou jak jezdci začátečníci, tak rozhodně i ostřílení závodníci upřednostňující volant, který pochopitelně posouvá celkovou hratelnost na jinou úroveň.

 

Po grafické a technické stránce WRC 9 nabízí identický zážitek jako loňský ročník

 

Bohužel na oblast, ve které bychom očekávali ten nejvýraznější posun, vývojáři zanevřeli. Po grafické a technické stránce WRC 9 nabízí identický zážitek jako loňský ročník. A nejde tedy o žádnou slávu. Během rychlostních zkoušek sice nebudete mít tolik času rozhlížet se po okolí, mimozávodní animace ale rozhodně neohromí. Vzhledem k oficiální licenci bychom si představovali i o něco honosnější prezentaci samotných vozů, a to jak v interiérech, tak při pohledu zvenčí.

9-12-2020_4-48-31_PM-0heuvm5w.png
I tak se ovšem jedná o jednu z nejlepších rallye her na trhu

Dynamické počasí funguje celkem spolehlivě a vypadá i relativně obstojně. Naopak trochu více péče by zasloužilo vizuální ztvárnění poškození vozidla. Vývojáři si celkově mohli a měli dát více záležet. Ve srovnání s konkurenčními závody WRC 9 po grafické stránce ztrácí.

O to více překvapující je potom samotná optimalizace titulu, která v rámci recenzované Xbox verze nebyla zrovna bez chyb. Otravné jsou zejména nekonečné loadingy (někdy doslova!!!) či časté propady FPS, které jsou vzhledem k průměrné grafické prezentaci neodpustitelné.

Verdikt

Na WRC 9 lze nahlížet dvojí optikou. Z jednoho pohledu se jedná o vynikající a pravděpodobně nejlepší dostupnou hro mapující rallye závodění, zároveň jde ale o prázdné, a tak trochu zbytečné pokračování svého předchůdce. Vyjma aktualizace v rámci oficiální licence a mírného vyladění jsme se totiž žádné výraznější změny nedočkali. Budeme-li hodnotit hru stojící mimo celou sérii, jde o skutečně skvělé závodění, jakmile ovšem přistoupíme k hodnocení v kontextu celé série, musíme vyjádřit klamání. Pakliže jste vynechali loňský ročník, je WRC 9 jasnou volbou, v opačném případě není investice na místě. A to ani s přihlédnutím k nižší pořizovací ceně, kterou se titul prezentuje.

Diskuze (3) Další článek: Hororovka The Signifier vychází v říjnu na PC, později i na konzole

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,