X-Box: co skrývá tajemná krabice

Microsoft už má téměř vše. Po operačních systémech a kancelářském softwaru se vrhnul na herní zařízení další hardware. Poté, co Sony ohlásila výše prodejů Playstationu 2, se nelze divit tomu, že Microsoft chce intervenovat i do oblasti herních konzol. I když se X-box objeví na trhu až v příštím roce, už teď toho o něm něco málo víme.
X-Box: co skrývá tajemná krabice
Microsoft už má téměř vše. Po operačních systémech a kancelářském softwaru se vrhnul na herní zařízení další hardware. Poté, co Sony ohlásila výše prodejů Playstationu 2, se nelze divit tomu, že Microsoft chce intervenovat i do oblasti herních konzol. I když se X-box objeví na trhu až v příštím roce, už teď toho o něm něco málo víme.

Procesorem Pentium III?
Je logické, že Microsoft postaví svůj „Playstation 2 killer“ na platformě x86 a že bude hodně podobné klasickému pécéčku, alespoň se základní struktury týče. Vývoj nového jádra procesoru by totiž samozřejmě stál čas a hodně peněz, a čas je to, co Microsoft rozhodně nemá. Poslední zprávy hovoří o tom, že jádrem konzole bude lehce upravený procesor Pentium III 600E. I když jde dnes o docela výkonný kousek (a taky stále velmi drahý), v době, když bude X-Box uveden na trh, však už bude výběhový a budou ho mít instalovaný jen ty levnější počítače.

Tak to je on – i když ve finální verzi takto vypadat samozřejmě nebude.

V porovnání s procesorem, který má v sobě Sony Playstation 2 – „jen“ 300 MHz, však to nevypadá až tak špatně. Určitě však nelze porovnávat jen podle frekvence. Sony používá MIPS RISC procesor, která pracuje s úplně odlišnou sadou instrukcí než x86. Oproti tomu Pentium III ztratí hodně času na dekódování dlouhých instrukcí na kratší podobným těm, které používají procesory typu RISC; proto nebude X-Box dvakrát rychlejší než Sony PS2, ale spíše jen nepatrně.

Dvojí přístup do paměti
Zatímco procesor projde oproti těm „klasickým“ z normálních pécéček jen minimálními úpravami, zcela jiný bude paměťový subsystém. Do paměti totiž budou přistupovat naráz jak procesor, tak grafická karta, a to se stejnými právy – tento druh paměti, zvaný UMA (Unified Memory Architecture) se dosud příliš nerozšířil. Šířka paměťové sběrnice u X-Boxu bude 128 bitů, paměti DDR poběží na 400 Mhz a jejich propustnost bude až 6,4 GB/s; zatímco v porovnání s dnešními pécéčky je to docela dost, v porovnání s GeForce 256 DDD, která používá 300MHz DDR SDRAM, to zase už tolik není (ta má 4,8 GB/s). Zatímco procesor tolik data pamětí neprotlačí, grafická karta, která je podle specifikací pekelně rychlá, ano – ta si z celkové propustnosti ukousne daleko větší krajíc než procesor.

Grafiku řídí nVidia
Jak se již dříve proslýchalo, grafiku do X-Boxu skutečně dodá nVidia. Zatím má kódový název NV25 a je vyvíjena na speciální zakázku pro Microsoft; není tajemstvím, že kontrakt na NV25 vydělá nVidii 200 miliónů dolarů. NV25 bude mít opravdu špičkové parametry: fillrate 4,8 gigapixelů za sekundu, jednotka T&L bude mít výkon 100 miliónů trojúhelníků za sekundu (maximální hodnoty hovoří dokonce o 300 milionech)– GeForce 256 má 15, GeForce 2 GTS 25 a ATI Radeon 256 „jen“ 30. Grafika PS2 má fillrate jen 1,2 gigapixelu za sekundu a počet zpracovaných trojúhelníků nepřesáhne 66 miliónů. Doufejme jen, že tyto specifikace opravdu bude X-Box mít; pokud ano, půjde o nejrychlejší mašinku na trhu. Samozřejmě, než se dostane na trh, může se u konkurence leccos změnit (a určitě změní).

Proč má však grafika v X-Boxu takový výkon, když stejně bude, jako většina konzol, používána jen na obyčejné televizi, která má rozlišení 720 x 576 bodů (PAL)? Důvod je jasný – celoobrazovkové vyhlazování FSAA, které je velice náročné na výkon grafiky. Na takové televizi to výrazně zlepší kvalitu obrazu, protože u televize nejde jít cestou vyššího rozlišení, které ostré hrany udělá „méně viditelnými“. Výrazné snížení výkonu u FSAA lze pozorovat na testech jak Voodoo5, tak i GeForce 2 GTS. FSAA je totiž neúčinnější a nejméně náročná metoda odstraňovaní ostrých hran – obraz je vypočítán pro vyšší rozlišení a pak je přepočítán do rozlišení nižšího, které se zobrazí na malém monitoru nebo třeba právě na televizi. Na pécéčku zatím není FSAA tak používanou funkcí; hráči jdou raději cestou vyššího rozlišení, nejčastěji 1280 x 1024, kde běžné grafické karty poskytují ještě dostatek FPS. Důvodem, proč nelze zatím použít FSAA na vyšší rozlišení, je limitovaný fillrate dnešních grafik daný nízkou paměťovou propustností. Na rozlišení 1024 x 768 při FSAA se musí obrázek vykreslit v 2048 x 1536, rozlišení, se kterým se i GeForce 2 GTS moc nerozumí. Pro nižší rozlišení (televize) je však FSAA velmi dobrou cestou pro zlepšení vizuální kvality obrazu, proto bude na X-Boxu velmi užitečnou funkcí.

X-Box bude mít pevný disk
X-Box bude vybaven mechanikou 4x DVD-ROM, protože hry se budou dodávat na DVD. Samozřejmě, že půjdou přehrát i filmy, takže X-Box bude možné využít jako domácí kino. Pozice z her se budou uchovávat na paměťových kartách, které mají mít velikost 8 MB – to není nic nového ani převratného. Prostě klasické řešení. Stejně pracuje i PS2, která má však jen 2x DVD-ROM.

Co ale překvapuje a zatím není viděno v dostupných herních konzolách, je vestavěný 8GB pevný disk, který se nebude používat pro instalaci her, tak, jak je tomu na pécéčkách, ale bude na něm umístěn operační systém, pozice z her, které se nevejdou na paměťovou kartu, doplňky pro hry stažené z Internetu (postavy, mapy, scénáře) nebo pro stažená dema her.

O dalších komponentách je toho už známo méně. Zvukový čip bude podporovat 64 kanálů, a prostorový zvuk podle současných standardů (AC3 aj.) – není dokonce ani znám jeho výrobce. Ještě méně se toho ví o herních ovladačích; pravděpodobně půjde o speciální gamepad, který bude přizpůsoben potřebám X-Boxu. Microsoft slibuje až 4 porty pro herní zařízení – jaká ale budou, zůstává otázkou.

A co bude X-Box řídit? Inu velmi ořezaná verze Windows 2000, která bude uložena na pevném disku, samozřejmě nebudou chybět DirectX 8; uděláno bude vše pro jednoduchou portaci her z pécéček.

X-Box budou živit hry
Víme tedy něco dalšího o X-Boxu. Proč však Microsoft utrácí velké peníze zas vývoj této herní platformy? Určitě není primárním důvodem konkurovat pécéčku a přesunovat herní aktivity z počítačů na konzole, navíc, když je platforma PC softwarově ovládána právě Microsoftem. Hlavním a jediným důvodem je snaha vytlačit ostatní výrobce konzol z trhu – zde jsou míněny zejména Sony se svým PS2 a Nintendo s konzolou Dolphine (měla by být uvedena tento rok – specifikace jsou však drženy v tajnosti). Podíl na trhu konzol se totiž vyvažuje zlatem – jen třetina her z celkového počtu se provozuje na počítačích, zbytek běží na konzolách. Navíc se podíl pécéček na herním trhu snižuje (u nás sice ne, ale v zahraničí ano), takže kdo bude ovládat trh s konzolami, bude ovládat i trh s hrami, a to je zlatý důl.

Prodej X-Boxu však nebude primárním zdrojem příjmů Microsoftu, zisky z prodeje budou pravděpodobně nulové; X-Box se bude podle všeho prodáva za výrobní náklady. Hlavní zisk totiž ve světě konzol neplyne z prodeje hardwaru, ale z prodeje licencí producentům a vývojářům her. Za každou novou hru se bude muset zaplatit licenci majiteli patentovaného hardwaru. A peníze se jen pohrnou.

Microsoft pevně věří, že podobnost hardwaru konzole a klasického PC umožní snadnost předělávek a vývoje nových her pro X-Box, takže se X-Box rychle ujme na trhu a bude pro něj dostatek her. Otázkou však stále zůstává, jak vysoká bude cena této konzole a jak drahé budou hry – cena je vždy primární cestou k úspěchu.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |