X-com: Enforcer – všechen šmejd z vesmíru

Série X-com patří k modlám tahových strategií a tak není divu, že ohlášení dalšího dílka z této ságy bylo přijato s extatickým nadšením. Také nepřekvapí reakce na ohlášení „inovace“ – X-com: Enforcer je čistokrevná 3D akce. Teď musíme chvíli počkat, než většina stratégů zase procitne z mdlob a podíváme se na tyhle ufony podrobněji.
X-com: Enforcer – všechen šmejd z vesmíru
Žánr: akční
Minimum: PII 233, 32MB, 8MB 3D karta
Doporučeno: PII 500, 128MR RAM, 32MB 3D karta
Multiplayer: ano
3D: ano
Výrobce: MicroProse
Distribuce: Infogrames

Série X-com patří k modlám tahových strategií a tak není divu, že ohlášení dalšího dílka z této ságy bylo přijato s extatickým nadšením. Také nepřekvapí reakce na ohlášení „inovace“ – X-com: Enforcer je čistokrevná 3D akce. Teď musíme chvíli počkat, než většina stratégů zase procitne z mdlob a podíváme se na tyhle ufony podrobněji.

Hoši z Microprose si pravděpodobně řekli: „Koukněte, máme perfektní svět a obrovskou základnu hráčů, tak proč neudělat něco neobvyklého? Něco co teď letí? S čím není moc práce a co nám vydělá další prašulky?“ A jak řekli, tak udělali. Nejvíc teď zrovna letí third-person 3D akce, protože ty dokáže hrát i retardovaný bernardýn a moc práce s tím také není (pokud se to nedělá pořádně, jako třeba nedávný Voyager). Aby jim šla práce rychle od ruky, nakoupili engine z Unrealu – protože ten teď letí a pustili se do příběhu.

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

Příběh si pochopitelně vzali z UFO a šmrcli ho Men in Black (taky trhák :-)))) a zjednodušili tak, aby jej pochopil i průměrný Američan. Vaším úkolem je bránit Zemi před tím šmejdem z vesmíru. Zasednete za ovládání ultimátního bojového robota, s nímž budete procházet jednotlivé levely a postupně ničit všechny transportéry, díky kterým se dostávají emzáci na naši matičku Zemi a zachraňovat několik málo civilistů, kteří v panické hrůze zkameněli tam, kde stáli, místo aby utekli do bezpečí. Závěrem ještě pozvete hlavního bosse na čaj o páté a máte volno. A to je vše…

Skladba jednotlivých misí se prakticky nemění a na vás zůstává jen bezhlavé pobíhání, likvidace vetřelců po stovkách (skutečně – můj rekord činí něco přes 780 entit za kolo…) a občas záchrana několika nebohých civilistů. Ale na druhé straně – design misí je velice zdařilý. Nebál bych se říci nadprůměrný a připočteme-li i bonusová kola, ve kterých si zahrajete pac-mana či zabojujete v aréně, musíme nápaditosti tvůrců v tomto bodě zatleskat. Nebýt oné variability prostředí, pak by naprostá neměnnost úkolů (i když pokaždé jinak podaných a s jiným pozadím – ale to jsou jen slova, slova, slova…) byla ubíjející už po několika prvních misích. Takhle víte, že se můžete těšit na nějaký ten zajímavý zážitek a hrajete dál. Příkladem může být jeden z počátečních levelů, který se celý odehrává na jakémsi vznášedle (tak 7x15 metrů) a vy musíte po obtížností danou dobu přežít zběsilé útoky. Po palubě se krom nepřátel objevují power-upy a bonusové body a vy kličkujete jako kybernetická myška ve snaze přežít a nespadnout do vody. Osvěžující.

Autoři se bohužel rozhodli pro naprosto šílený systém zbraní a vylepšení, a tak se musíte smířit s faktem, že unesete jen JEDNU zbraň. To by samo o sobě nebyla tragedie, ale to ještě nevíte to hlavní – zbraně vypadávají ve formě nepřehledných barevných koulí z vámi inhumovaných nepřátel a objektů (občas se snesou „z nebe“) a záleží vlastně jen na štěstí a náhodě, kterou při svém pobíhání seberete… Díky tomuto „zlepšováku“ tak v mžiku přijdete o mega-destruktivní nuker a začnete kolem sebe pálit naprosto neefektivním zmrazovačem… A to je věc, která dokáže řádně znechutit. Zbraně mají ale jednu obrovskou výhodu – je jich opravdu hodně a jsou celkem originální. Třeba oblíbený VibroBlade, který vypadá jako příruční sekačka a jejíž čepele rozsévají emzáky (respektive jejich zbytky) do širokého okolí a navíc umí odrážet střely zpět na své autory. Nebo zmíněný nuker – tedy cestovní vrhač jaderných hlavic – z takového pekla nic neunikne. Vzhledem ke značnému účinku některých zbraní potěší jejich naprostá ignorace vaší osoby a tak můžete kolem sebe střílet bez obav o vlastní bezpečnost. To by sice mohlo být hodnoceno jako zápor, ale vzhledem k absenci funkce save během mise to je nutnost. Také různých „dárečků“ si autoři připravili dost a dost – namátkou třeba letecký útok na právě procházenou oblast, či mega skok nebo zrychlení. Jenže občas se stane, že dlouho očekávaný zlepšovák v té vřavě přehlédnete…

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

X-com: EnforcerX-com: Enforcer

Ona vřava je ještě doplněna všudypřítomnými datapointy, které v podobě rotujících plíšků vypadávají ze všeho co zlikvidujete. Tyhle věcičky je ale potřeba velice rychle sbírat, protože po chvíli mizí a bez jejich pomoci se může hra stát pekelně těžkou. Body slouží totiž jako platidlo v laboratoři mezi misemi, kde si za ně můžete zlepšit zbraně, výkon a třeba i vylepšit vlastní osobu. To je jeden z největších kladů celé hry – vylepšení jsou kvanta a ani při projití celé hry nemusíte získat dostatek bodů na vylepšení všeho. U zbraní se zvyšuje účinnost, dosah a zásoba munice a naopak váš bojovník může být rychlejší, obratnější, rozený skokan nebo díky regeneraci skoro nesmrtelný. A právě vyvážením všech vlastností získáte svůj unikátní styl hry. Ale zase tolik chvály si ten systém nezaslouží – jen mne už nenapadlo nic dobrého na tomto pokusu…

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • datapointy a vylepšování technologií
  • velice dobrá grafika
  • originální bonusová kola
  • dobrý design levelů
  • možnost likvidace tun vetřelců
  • po chvíli celkem nudné
  • HW nároky
  • stereotypní mise
  • chaos v bonusech
  • systém zbraní
  • další z mnoha stejných her
  • stupidita nepřátel - spoléhají na množství, o AI se nedá mluvit
  • celkově slabé a jednoduché
  • už dost, nebo budou mínusy delší než článek...

Nu a co technická stránka hry. Dobrá zpráva – potkáte všechny své staré známé z UFO série (+ dost úplně nových) a navíc velice pěkně vyvedené. Potvory působí opravdu „věrně“ a hýbají se jako živé. Ani jejich hlasový projev nezaostává za dobou – samozřejmostí je dnes podpora EAX a vysoká kvalita ozvučení. Engine Unrealu také nepatří do starého železa a autoři dokazují, co všechno umí – pochopitelně za cenu krvavých nároků na hardware (no jo, pořád jsem neakceptoval, že takt 750MHz je dnes běžnou věcí…). Hudba těží z motivů X-comu, ale přidává i své vlastní variace, které působí skutečně adrenalinovým dojmem. No a zbytek představy si udělejte z obrázků.

Závěrem – už dlouho tu nebyla hra, která by působila tak rozporuplně. Nemá sice žádnou ideu, těží z jména série X-com a svým námětem se řadí k průměru. Na druhé straně obsahuje pár zajímavých nápadů a pár naprostých ničitelů zábavy. No nevím, pokud by s tím nebyl spojen takový reklamní humbuk a očekávání, pak by bylo rozhodně hodnocení vyšší. Ale takhle? Své příznivce si najde, ale stratégové a já mezi nimi nebudu. Zkrátka – drž se ševče svého kopyta.

Grafika: 8/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 4/10
Rozporuplná a hlavně zbytečná hra. Nezbývá než nedoporučit.
Celkové hodnocení: 5/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Wolfenstein II: The New Colossus - natrhněte náckům sandál (recenze)

Wolfenstein II: The New Colossus - nat…

BJ je zpět. Brutálnější, naštvanější...a na vozíku. To vás ale nezachrání pane Adolfe!

3.  11.  2017 | | 3 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A