X-men: Next Dimension - další dimenze bojovek?

X-meni se vrací na filmová plátna a tlučou se s lidmi, X-meni a mutanti se tlučou v komiksech, X-meni s X-meny se tlučou ve hrách a v Next Dimension se, moment překvapení, bojuje rovněž. Průměrná bojovka nebo titul, který osloví příznivce žánru? Jak je na tom ve srovnání se špičkami jako jsou Tekken či Soul Calibur? Rozsudek hledejte v naší recenzi.

Platforma: Gamecube
Multiplayer: Ano, 2 hráči
Vibrace: Ano
Výrobce: Exakt/Paradox
Distribuce: Activision
Home page:
http://www.universeofheroes.com/game_xmen_next_dimension.html

Comics

Je obtížné psát o titulech jako X-Men: Next Dimension. Fanoušci znají daný komiks lépe než já, vědí vše o humanoidech „X“ – Homo Superior, kteří jsou dalším evolučním krokem v běhu lidských dějin. Je jim jasné, že příběh je vystavěn na boji zastánců spolužití lidí a mutantů (mutanti vedení profesorem Xavierem), zastánců likvidace lidí (mutanti vedení Magnetem) a příznivců „eradikace“ mutantů (tisícovky lidí plus super jedinec Bastion a robotičtí Sentinelové). Hodní mutanti jsou už od roku 1963 hrdiny kreslených a dnes i hraných příběhů X-menů, také u nás už mnozí znají Wolverina s tajemnou minulostí, Cyclopse s ničivým zrakem, jejich lásku Jean Greyovou, metamorfózní Mystique, dětskou Rogue a další a další.

Proč se bojuje

Vzhledem k tomu, že převážnou náplní komiksových titulů je boj, není divu, že počítačové zpracování nezůstává svým předchůdcům nic dlužno. X-Men: Next Dimension je trojrozměrná bojová hra,  která se zpracováním podobá titulům jako Dead or Alive a další. Tím bych nejraději skončil, jelikož Next Dimension je velice průměrná hra a psát o takových je, jak už jsem si jednou postěžoval, náročné.

 

Úvodní obrazovka souboje. * Prohozen oknem balkónu.

Do hry nás uvede příběhové intro, odvyprávěné samotným kapitánem Picard.. profesorem X (Patrick Stewart). Hodní a zlí mutanti se zřejmě budou muset spojit proti enormnímu nebezpečí, jež jim hrozí z kovových rukou Sentinelů. Jak z výše uvedeného plyne, hra nabízí příběhový mód, dále tu najdete Arkádový, Vs., Survival, Team a Time Attack módy.

Herní módy

Příběh začíná, když se Sentinelové snaží unést mutanta Forge, geniálního tvůrce zbraně schopné zničit všechny mutanty. Po krátkém demu se vždy utkáte s jedním protivníkem, toho porazíte a příběh se odvíjí dále. Na boje dostáváte různé mutanty, podle toho, který je zrovna scénáristy vyvolen (často dost bezúčelně). Ostatně příběh a boj jsou mnohdy zcela nesouvislé, z počátku je každá výhra v boji obrácena v prohru nějakým podivuhodným „oslím“ můstkem, jak se hodí tvůrcům příběhu (který mě moc neoslovil) do krámu. Osobně mi na story módu vadí i ono střídání mutantů – jsem spíše zastáncem dokonalého ovládání dvou, tří postav. Tak se mi několikrát stalo, že jsem po dvou soubojích s jednou postavou, dostal novou a obtížně si přivykal na nový styl boje, abych v dalším kole ovládal zase někoho jiného.

 

Pěkně vyleštěná podlaha. * Za chvilku mě prohodí gaučem.

Krátce se musím věnovat i ostatním herním módům, které ale nepřekvapí. V Arkádovém módu vybojujete s jednou postavou deset po sobě jdoucích zápasů se zvyšující se obtížností. Versus slouží jako jediný pro boj dvou hráčů. Survival odpovídá svému názvu – musíte co nejdéle přežít v nekonečném počtu soubojů. Survival patří k asi nejzábavnějším módům ve hře. V Team módu si vyberete osm různých bojovníků a postavíte je proti počítači. Time Attack (likvidace v co nejlepších časech) a Practice snad ani netřeba zmiňovat.

Do arény!

Ve hře je dvacet základních postav a čtyři bonusové. Převážně tu najdete staré známé tváře, ale i charaktery menší důležitosti ve světě „X“. Postavy se dají rozdělit na dvě základní kategorie – ty, které ovládají i útok na větší vzdálenost a ty, které musí bojovat z blízka. Jednotlivé postavy nejsou moc vyvážené a právě možnost boje z dálky jazýček na vahách nejvíce vychyluje. Například Cyclops patří k nejsilnějším postavám ve hře a při určitém nastavení je v podstatě neporazitelný. Kromě toho, že je silný v boji zblízka, má i extrémně silný „zrak“, před nímž se těžko ubráníte. Je tím pádem úplně jedno, kde stojíte, svá komba na vás Cyclops provedete kdykoliv.

Počet útoků jednotlivých postav mi nepřišel dostatečný, přestože vždy přesahuje desítku. Jenže - co je za kombo 2x tlačítko B? Proč jeden z nejúčinnějších útoků Wolverina tvoří současný stisk dvou tlačítek? Bolístka, spočívající v ovládání, je dost cítit. Ovladač Gamecube s malým počtem tlačítek prostě nějak není na hraní podobných her vhodný. Podivné je i ovládání pohybu, kdy musíte levý palec posunovat z Control Sticku (malý joystick) na Control Pad (směrový kříž), jelikož oba mají částečně shodné funkce, ale v některých směrech fungují jinak (s jedním neskočíte, neuhnete...). Zkuste při takovém přehmatávání provádět kontra útoky nebo se bránit.

 

Měsíční aréna není moc rozsáhlá. * Oslava vítězství je vždy stejný pohyb.

Zajímavý je systém útoků zařazených do tří (resp. čtyř) úrovní. Základní útoky můžete provádět vždy a za ně jste odměňováni „body“ do zásoby útoků úrovně jedna až tři. Když se zásobník úrovně naplní, můžete provést příslušející kombo. Silná komba čítají i třicet zásahů protivníka najednou (s efektním průběhem – v té chvíli je protivník zcela ve vašich rukou) a znamenají pochopitelně silný zásah. Ačkoliv by se mohlo zdát, že tím získá boj jistý strategický potenciál, nadnesením počtu získávaných bodů se velice rychle doplňují zásoby jednotlivých úrovní, takže v průběhu boje jen vrstvíte jednotlivá náročná komba.

Boj ničím zvláštním nevyniká, první chvíli vás zabaví, pokud máte rádi nějakou postavu z X-menů, budete si užívat její triky, ale rychle to omrzí. Svou vinu na tom jistě má i nepřítomnost nějakého motivačního systému – charaktery se dále nezlepšují.

Herní prostředí a zpracování

Před vstupem do arény si můžete zvolit ze dvou kostýmů (postavy - doma si vezměte, co chcete) a už jste tam. Jednotlivé arény jsou inspirovány (pro komiks) poměrně běžnými prostředími – od centrály X-menů přes vodopády a ulice po vesmírnou stanici a „egyptský“ chrám. Jsou přijatelně rozsáhlé, třeba v akademii X-menů můžete bojovat ve dvou místnostech, na zahradě a v podzemním hangáru. Mezi jednotlivými částmi se plynule přechází pomocí prokopnutí protivníka dveřmi, vyhození z okna, svržení ze srázu a podobně. Kromě toho můžete rozbíjet i nějaký ten nábytek (ovšem nelze jej použít v boji) a další doplňky. Co se týče používání předmětů v boji – pokud má postava nějakou zbraň, je pevnou součástí jejího těla a nemůžete ji nijak „odkopnout“. Arény jsou celkem příjemné a zajímavě navržené, ale na DOA sérii (nebo nedej bože jinou, slavnější) dle mého názoru nemají.

 

Lady Deathstrike má gumové tělo. * V pozadí místo hřiště vstup do hangáru.

Horší je to s grafikou – není špatná, ale není ani nijak kvalitní a výrazná. Postavy působí nikoliv „ramenatě“, ale spíše hranatě – na scénu se vrací i mírně kvádrovité poprsí, á la Lara Croft blahé paměti. Animace je však celkem dobrá a pohyby, včetně těch stoprocentně neuskutečnitelných, vypadají realisticky a mají dobrou návaznost. V aréně naleznete i decentní efekty (odrazy, odlesky, stíny postav), ale chybí jím bombastičnost, která se od tohoto žánru žádá.

Světlé stránky hry
  • X-meni
  • rychle se naučíte ovládat hru
  • zástupce na GC minoritního žánru
  • rozsáhlé arény
Temné stránky hry
  • hra ničím příliš neupoutá
  • postavy jsou hranaté
  • módy nemají velkou replayabilitu

Zvukový doprovod je z kategorie „vyslechnuto-zapomenuto“. Hudba je nevýrazná, nedotkne se vás, nenabudí, jenom zní v pozadí. Podobně na tom jsou i zvuky a slogany jednotlivých postav – mají jeden až dva a takový „Plasma Charge“ od Forge vám poleze krkem po třetím poslechu.

Shrnutí

Jednoduše řečeno, X-men: Next Dimension je příjemnou hrou, kterou si zahrajete několik hodin a odložíte. Pokud vám náhodou zapadne za skříň, najdete ji až při stěhování, jelikož do té doby si na ní nevzpomenete. Boji i zpracování chybí definitivní jiskra, která by hru učinila pamětihodnou v pozitivním nebo negativním slova smyslu.

Grafika: 6/10
Hudba: 5/10
Zvuk: 4/10
Hratelnost: 6/10

Průměrná bojová hra s okoukaným systémem a příliš jednoduchým ovládáním.

Celkové hodnocení: 5/10

Diskuze (4) Další článek: AT Computers distributorem výrobků Sony!

Témata článku: , , , , , , , , ,