Xbox Done: Microsoft, go home

Xbox One na sebe upoutal mnoho negativní pozornosti. Pojďme se ale zavrtat hlouběji do problematiky. Má Microsoft něco za lubem?

Tento text bude dozajista vnímán jako nezasloužená kritika a další kopanec ze strany SonyBoys, ale mě to je jedno. Nikdo mě neplatí, nikomu se tedy v tomto směru nemusím zodpovídat, tudíž ani se snažit být naprosto a falešně korektní. Vlastně to je přesně naopak. Já jsem zákazník, já platím a já svými penězi rozhoduji v největším demokratickém plénu, jaká naše planeta kdy viděla – konzumní ekonomice. Mám svůj názor a mám prostředek, jak ho vyjádřit. Problémem je opět, znovu, zase a tudíž opakovaně Microsoft a jeho Xbox One.

postscriptum104.jpg

Něco málo ze školy

V ekonomice platí jedna základní poučka. Kupující mají potřeby a je na prodejci, aby je našel a uspokojil, čímž se mu dostane zisku. Další, mírně modifikovaná poučka zní ve smyslu – zákazníci mají potřeby, ale doposud o mnoha z nich nevědí. Úkolem podnikatele je ty potřeby objevit a pak přesvědčit zákazníka, že to co mu nabízí je přesně to, co mu celý život chybělo.

Přesně ve smyslu této teorie přicházejí dnem i nocí na trh tisíce produktů, mnohé doposud nikde neviděné a inovátorské, jež se snaží přesvědčit zákazníky, že například krájený chleba je vlastně docela fajn věc, že brusle s kolečky hezky v jedné lajně budou super na ježdění, nebo že elektřina je lepší osvětlovací zdroj než petrolej. Pokračovat by se dalo dlouho. Samozřejmě na každý takový úspěšný produkt připadne ohromné množství balastu a jednoduše neúspěšných pokusů, ale tak už jednou trh rozhodl a přes to vlak nejede.

To, co ale tentokrát provádí Microsoft mi přijde nikoliv jako obvykle agresivní obchodní strategie (lhaní a podvody jsou povoleny – pokud vás při tom nechytí), ale vyloženě mám dojem, že jde o porušení, nebo přinejmenším obejití hned několika ekonomických pouček.

postscriptum105.png

Jako na jednu stranu je nutné si přiznat, že ten současný cirkus MŮŽE fungovat a Redmontonský gigant si možná namastí kapsy. Spíš to ale může dopadnout ošklivým karambolem a to hned v několika směrech.

Reálná aplikace pouček

Máte z hlediska trhu dvě cesty úspěchu. Na jedné straně to je budování pozitivního image u zákazníků. K tomu patří například komunitní činnosti, správné PR vystupování, snaha nedopouštět se očividných přehmatů, dárečky zákazníkům a tak dále. Je to docela věda, ale pokud mohu soudit, řídí se tím většina firem.

Je to bezpečné, je to osvědčené, leč možná i trochu pracné, protože to předně znamená vycházet zákazníkům VSTŘÍC! Takže nasloucháte tomu, co si zákazníci přejí a vaši práci korigujete tak, abyste uspokojili co možná největší počet potencionálních kupujících.

postscriptum106.jpg

Rizikem je, že vám v důsledku snahy být dobrý pro všechny vypadne jakýsi nemastný – neslaný produkt, respektive tak budete vnímáni veřejností. Dá se to obejít. Existuje údajně několik cest, ale jen málokdo se jimi vydá.

Můžete vytvořit skvělý design, ten draze prodat jako stylovou záležitost a pokud se vám povede do toho zapojit i některé vyhraněnější skupiny obyvatelstva, získáte masu kupujících, kteří si váš produkt pořídí, i kdyby měli kvůli tomu rok hladovět. Koukněte se na Apple a máte jasno, jak na to. Ovšem i to chce docela práce a něco velmi charismatického na pozadí.

Tady je nutné podotknout, že i přes všechny snahy se ani tato osvědčená a všeobecně praktikovaná cesta „oblíbený u veřejnosti“ nemusí podařit. Inu, každý má ve skříni nějaké kostlivce, a když je pak vytáhne na světlo boží, celá jeho snaha zalíbit se jde do kopru.

Vlhkým snem každé firmy je mít monopol na nějakou nezbytně nutnou věc. Teoreticky by si pak taková právnická osoba nemusela dělat vrásky s veřejným míněním, nebo konkurencí. Ovšem ani v takto ideálním případě se snahy o příznivé image skoro nikdo nevzdává – pokud se nepohybuje v úplně totalitním režimu.

postscriptum107.png

Celé tohle povídání o marketingu a ekonomice má za účel jedno. Je to zasvěcení do otázky „co to sakra vlastně Microsoft dělá!?!“. Od prvního předvedení Xbox One se skoro každým dnem dozvídáme informace, jež nás hráče, tedy alespoň ty, kterým není všechno putna a trochu přemýšlí, přivádí do varu.

Microsoft - světový policajt

Neuvěřitelné zpřísnění DRM, jež bude dozajista otravovat hlavně platící zákazníky. Stupidní pravidla pro půjčování her. Prapodivná pravidla prodávání použitých her. Neustálá nutnost být připojený, respektive alespoň jednou za den se přihlásit. Jistě, Microsoft na poslední chvíli obrátil a je velmi pravděpodobné, že nás nakonec všechno výše vyřčené mine. Kdo nám ale může zaručit, že se s jednou budoucí aktualizací digitální kopanec mezi nohy nevrátí?

Stranou nestojí ani zprávy o již nyní nutném downgradování výkonu kvůli přehřívání. Celý okruh otázek ohledně slabšího hardware. Cloudové služby a cloud-computing. Monetizace, socializace a konektivizace služeb… Zprávy, které dohromady vytváří jednu zásadní otázku.

Komu vlastně chce Microsoft prodávat tuto konzoli?

postscriptum108.jpg

Tohle je důležitá otázka, protože měřeno snahou o pozitivní veřejné mínění to zatím vypadá, že Microsoft své současné zákazníky spíš pěkně nasr*l. Takže je na místě se ptát, co tím básník chtěl vlastně říci.

Všechno je úplně jinak

Myslím, že to bylo na Kotaku, nebo tam někde, kde udeřili hřebíček na hlavičku. Microsoft se možná (a je to zatím dost velké možná) pokouší kromě supernadupaného settop boxu pro lidi, kterým jsou hry putna, ale chtějí čumět na sportovní kanály, dostat na trh nikoliv herní konzoli a prodat ji hráčům, ale vytvořit jakýsi nový trh pro vydavatele, zadavatele reklam, televizní a filmová studia.

Je to vlastně úplně nová platforma a klasický duální vztah tvůrce hry (což může být vydavatel, Microsoft, nebo kdokoliv jiný) – zákazník (hráč) se mění na trojúhelník Microsoft (jakožto majitel platformy, tedy pronajimatel obchodního prostoru a poskytovatel služby) – vydavatel – koncový zákazník.

Z celého trojúhelníku Microsoft samozřejmě vyjde jako ten nejbohatší, protože mu platí doslova všichni a svou libru masa dostane z naprosto každého pohybu, transakce a uprdnutí, které se na Xbox One stane. Aby se tak ale doopravdy stalo, je nutné nejprve vytvořit prostředí, které naláká vydavatele, a tudíž je nutné ukrojit zase trochu z koláče hráčů, protože kde jinde také brát.

postscriptum109.jpg

Co je důležité pro vydavatele? Tak předně to je pokud možno mít zaručený zisk. To znamená, že se hledá cesta, jak omezit pirátství, půjčování a bazary, protože ani z jednoho jim neplynou vůbec žádné peníze. Je jedno, že až doposud trh s hrami fungoval jakožto s fyzickými věcmi.

Internet, potažmo digitální distribuce, mění pravidla hry a hry samotné se stávají/jsou službou, která pokud je závislá na připojení, je v zásadě neukradnutelná, nepřeprodatelná, nepůjčitelná – vše v režii provozovatele platformy. Řekněte pápá svému pocitu, že MÁTE nějaké hry.

Další důležitou věcí pro vydavatele jsou různé metriky. V byznysu neexistuje pojem „dostatek informací“, protože informace neustále bobtnají a mění se. Potřebujete tedy neustále monitorovat pohyb na trzích, chování zákazníků a předvídat jejich myšlení. Vznikají tedy rozsáhlé databáze plněné nekonečnými průzkumy, predikcemi, teoriemi a samozřejmě petabajty dat o chování pokud možno každého člověka na Zemi. Xbox One i díky nutnosti Kinectu splňuje velkou část těchto požadavků. A nesnažte se mi tvrdit, že ta data nikdo nikdy nebude zneužívat.

postscriptum110.jpg

Microsoft tedy v souhrnu doufá, že připravením velmi vhodného ekosystému nikoliv pro hry a hráče, ale pro vydavatele prodávající hráčům, naláká dostatek vydavatelů, jež zajistí nabídku her, která posléze donutí hráče koupit si konzoli, jen aby byli sami zpětně motorem generující zaručené zisky z velmi promakaného systému marketingu a konzumu.

Nic nového pod sluncem?

Něco takového se v zásadě děje s každou novou konzolí, ale doposud nikdy (a to je můj dojem) jsme nebyli tak poníženi a degradováni jako dnes. Microsoftu je buřt soukromí hráčů, nebo jejich přání. On prostě vytváří nový trh, byť s poněkud Orwellovskými rysy.

V současnosti se plní fóra rozhořčenými hlasy hlučné menšiny, jež je ale v jistém smyslu hlásnou troubou tiché většiny. Tyto hlasy nejsou spokojeny se zprávami, které Microsoft dává v plen, ale je tak trochu nutné si uvědomit, že tohle nejsou zprávy, které by měly hráče nějak nadchnout – nejsou totiž vlastně určené jim! Jde o komunikaci směrem k dalším prodejcům.

Samozřejmě v jistém bodu přijde okamžik, kdy do hry vstupuje ten nejlepší volební systém na světě – vaše peněženka. V tomto momentu se budete muset rozhodnout, zdali se podvolíte a budete součástí vize, ve které se hráč transformuje z uživatele hry a hráče na konzumenta služby, nad kterou nemá ani špetku kontroly.

postscriptum111.png

Pokud se ptáte mě, tak podle toho jak to dnes vypadá – Xbox One mi může vylízat…víte co. Prostě za něj nedám ani korunu. Jednou si určitě koupím X360 a s ním ty nejlepší exkluzivitky. Bude to v době, kdy tuto konzoli zaručeně najdete v retro sektoru a jsem si jist, že si ty hry užiji. Ale Xbox One? Až na něj dojde, tedy dejme tomu za deset let, tak jeho služby nepoběží a tudíž ani jedna jeho hra nebude fungovat – vyhozené peníze.

„A co když něco podobného fikaně plánují u Sony?“ ptáte se. Inu v tom případě mám fakt rozsáhlou sbírku starých her. Nemíním být součástí něčeho takto zvrhlého.

postscriptum91.jpg

Bod zlomu

Ne že by bylo všechno jinak, na správné cestě a čekaly nás světlé zítřky plus sociální jistoty, ale jak se zdá, tak i moloch jako Microsoft nakonec musel sklonit hlavu před svými zákazníky. Je jedno, jak to prezentuje, ale určitě to byla dost hořká pilulka na spolknutí. Přesto ještě není stále dobojováno a ani za tohoto stavu nejsem ochoten dát Microsoftu ani korunu. To by se hošánci museli trochu víc snažit.

postscriptum112.jpg

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |