Xbox One: všestranný všeuměl (recenze)

Po konzoli PS4 konečně přichází na český trh také její největší konkurent ze stáje Microsoft – Xbox One. Jak si vede v podzimním shonu a má-li smysl jej kupovat na Vánoce? To se dozvíte v naší recenzi.

Konzole Xbox One byla poprvé představena světu ještě v uplynulém roce, kdy se také dostala na trh v několika vybraných zemích. Jinými slovy ve Spojených státech a tam, kde měli trochu štěstí. Microsoft se konečně téměř s roční pauzou rozhodl uvést oficiálně konzoli i u nás, a bylo rozhodně na čase. Začínají totiž vycházet ty pravé hity nové generace a příští rok bude pro obě nové konzole žní, navíc si čeští zákazníci zaslouží nějakou alternativu k obligátní PS4, která prozatím u nás i ve světě kraluje, a to nejen díky mnohem širší prodejní síti.

Xbox One | Microsoft | Konzole

Týden Živě s konzolí Xbox One: hardware, funkce a hry

Srovnání dvou gigantů se v recenzi rozhodně nevyhneme, hned na začátku je však třeba přiznat jednu podstatnou věc. Xbox One je velmi povedenou a především všestrannou konzolí, o jejíchž některých funkcích si může nechat PS4 jen zdát. Minimálně zatím. Je tu však několik dostatečně velkých ALE, jež zabraňují konzoli stát se skvělou. A my doufáme, že se na to Microsoft v nadcházejících letech zaměří.

Design a vzhled

Design a obliba toho kterého vzhledu je věc značně subjektivní. Jediné, co lze zhodnotit zcela objektivně jsou rozměry a to, jak konzole pasuje mezi konkurenci. Xbox One přišel s velmi podobným futuristickým černým vzhledem, kterým se pyšní také PS4. Jen místo zkosených hran přišel s více klasickou krychlí, která střídá matný a lesklý povrch a nabízí především maximální průvan skrze početné větrací otvory, který je důležitý. Všichni si pamatují začátek prodeje konzole Xbox360, kterou musel Microsoft téměř ihned upravovat, aby se tak šíleně nepřehřívala. Tentokrát to nehrozí, konzole je relativně tichá a hřeje jen zlehka. V tom si je s PS4 téměř identická.

XboxOne_001 .JPG XboxOne_002 .JPG XboxOne_003 .JPG

Bohužel je podstatně větší a tlustší, také o dost těžší. Jelikož zařízení pravděpodobně u většiny skončí pod televizí, není to nic hrozného, jelikož designem samotným k moderným televizorům velmi ladí a vyčnívat rozhodně nebude. Pokud ale počítate každý milimetr, může nastat problém. I přes větší rozměry navíc konzole obsahuje ještě externí zdroj, který není malý. Popravdě doteď nevím, jak se klukům ze Sony podařilo nacpat zdroj do tak malého těla, PS4 přitom nehřeje a je velmi tichá, zde tedy k žádným kompromisům nedošlo.

XboxOne_004 .JPG XboxOne_005 .JPG XboxOne_006 .JPG

Co se ovládacích prvků týče je Xbox One minimalistickou konzolí. Vpředu naleznete pouze mechaniku a senzorové tlačítko pro zapnutí či vypnutí, které je zapuštěno do lesklého předku. Veškeré porty naleznete vzadu. Jde především o ethernet, HDMI in a out, zdířku pro Kinect a samozřejmě USB 3.0 porty. Nechybí ani konektor pro síťový kabel a IR out. Zkrátka klasika.

XboxOne_007 .JPG

Ale abych to shrnul. Xbox One je rozměrná a dost těžká konzole, která však svým vzhledem vaši moderní domácnost neurazí. Za předpokladu, že máte kolem televize dost místa.

Ovladač

Ovladač konzole Xbox360 byl velmi dlouho považován za jeden z nejlepších vůbec, a zcela právem. Jeho ergonomie, rozmístění tlačítek a rozměry totiž dokonale pasovaly k sobě a takový Dualshock 3 se svými oblými kloboučky a klouzavými zadními tlačítky neměl žádnou šanci. Zatímco Dualshock 4 prošel velkou revolucí a vylepšil takřka všechno, ovladač ke konzoli Xbox One to nepotřeboval. Nabízí evoluci a udržuje vysokou laťku.

XboxOne_010 .JPG XboxOne_011 .JPG XboxOne_012 .JPG

Stylizace a rozmístění tlačítek ponechal nový ovladač takřka beze změny. Stále je tu ovládací kříž, dvojice analogových páček, velmi pěkně pogumovaných a otexturovaných, čtveřice úvodních tlačítek na přední straně a čtveřice vzadu. Nechybí ani tlačítko Xbox v horní části pro ovládání menu a vypínání.

Kromě lehkého zmenšení a zlepšení ergonomie jsme se konečně dočkali odstranění nepříjemného hrbolku na baterie, díky čemuž se ovladač ještě lépe drží a je znatelně lehčí. Bohužel stále zůstává nutnost měnit baterie, případně si dokoupit akumulátory, zatímco Dualshock 4 má akumulátor vestavěný. Na druhou stranu stačí vybrat velmi kvalitní baterie, případně akumulátory a výdrž se vyhoupne do nebeských výšin.

XboxOne_013 .JPG XboxOne_014 .JPG XboxOne_015 .JPG

Další novinkou jsou vestavěné vibrační motůrky do dvou zadních tlačítek, které doplňují samotný vibrační motůrek ovladače. Díky tomu se můžete těšit na mnohem citlivější reakci v jednotlivých herních situacích, jako jsou závody, střílečky atd. Veškeré malé detaily tak pocítíte prsty, ať už jde o nájezd na obrubník, výměnu zásobníku či kulku mezi oči.

XboxOne_016 .JPG

Kolem a kolem jde o velmi příjemnou inovaci a malé, ale praktické změny v mnoha oblastech. Zatímco Dualshock 4 tak přišel s kompletním překopáním (díky bohu za něj), Microsoftu stačil jen malý boost.