Xbox, PS2, GameCube - boj na život a na smrt

Je na trhu dost místa pro tři různé konzolové herní platformy? Která z nich se může pyšnit nejširší podporou herních vývojářů, která naopak argumentuje kompatibilitou a která disponuje papírově nejvyšším výkonem? Právě těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali při přípravě dnešní rozsáhlé analýzy.
Xbox, PS2, GameCube - boj na život a na smrt
Je na trhu dost místa pro tři různé konzolové herní platformy? Která z nich se může pyšnit nejširší podporou herních vývojářů, která naopak argumentuje kompatibilitou a která disponuje papírově nejvyšším výkonem? Právě těmito a dalšími otázkami jsme se zabývali při přípravě dnešní rozsáhlé analýzy.

Má nedávná úvaha o výhodnosti koupě, která ač napsána velice obezřetně a neutrálně, vyvolala bouři nevole v řadách umírněných i ortodoxních příznivců konzolí společnosti Sony - tj. PlayStationu a především pak jeho nové generace. Protože vaše četné podněty byly do jisté míry i částečně legitimní a vzhledem k tomu, že mezi širokou veřejností převládá správný názor, že není možné herní platformu posuzovat pouze podle jejích papírových a teoretických výkonů, jal jsem se jednoho dlouhého odpoledne pečlivého prohledávání dostupných Internetových zdrojů a sepsal ze získaných poznatků ta nejpodstatnější a nejrelevantnější fakta obohacená o mé skromné a snad i pokud možno objektivní názory.

Aréna první - výkon
Hardwarovými specifikacemi všech tří hlavních konzolových rivalů (Xbox, GameCube, PS2) jsme se už na Doupěti zabývali a tak přejdeme hned k samotnému souhrnu výhod či nevýhod jednotlivých technických řešení - především pak dvou nejvýznamnějších hráčů pro Evropský trh - konzole z dílen softwarového giganta Microsoft a druhé generace japonského kousku společnosti Sony.

Mnoho lidí si dnes a denně pokládá jednu základní otázku: Neubere Xboxu na výkonu fakt, že je v podstatě postaven na upravené architektuře PC? Jednoznačná odpověď na ni prakticky neexistuje. Je sice nezpochybnitelným faktem, že papírově jsou výkony Xboxu bohatě nad výkonnostním vrcholem PS2, ale prakticky může být, jak všichni moc dobře víme, všechno úplně jinak (zejména co se kvality zobrazení týče).

Xbox jako takový je postaven na mixu mezi pravověrnou konzolí a osekaným PCčkem. Po PCové architektuře podědil především Intelácký procesor (ovšem pozor, nejedná se ani o PIII ani o často zmiňovaný Celeron) a 8 GB harddisk, někde mezi konozlí a PCčkem pendluje jeho architektura a čistě konzolovou záležitostí u něj zůstávají herní ovladače (myšleno ve smyslu hardware) a 8MB paměťová karta. Jaktože je tedy Xbox prezentován jako konzole a nikoli jako PC zabalené do hezké černé krabice? Je to jednoduše proto, že kvůli potřebě vyššího výkonu byla u Xboxu použita implementace sdílené paměti, tj. paměti, kterou využívají všechny části počítače zároveň, aniž by musely být vybaveny pamětí vlastní a komunikovaly spolu pomalými sběrnicemi (PC). Mimoto v Xboxu tluše 733MHz procesor, který ač parametry spíše sedí do definice Celeronu, externě komunikuje 133MHz sběrnicí a nikoli 66MHz jak je tomu v případě Celeronu (výkonostně se tedy přibližuje spíše PIII).

PlayStation2 je naproti tomu typickým řešením all-in-one, tj. tím, co se běžně pokládá za "konzolovou architekturu" a čím její příznivci rádi argumentují v nekonečných diskusích a přích o přínosech konzolového resp. konzolově-PCčkového řešení reprezentovaného na jedné straně PS2 a na straně druhé Microsoftím Xboxem. Čísla bohužel (nebo bohudík) ale mluví jasně - co se hrubého výkonu týče nemá v současnosti Xbox v PS2 konkurenci a jeho prvenství může čistě teoreticky ohrozit maximálně Linuxová Indrema, jejíž potenciální masová výroba je ale ve hvězdách.

Aréna druhá - kompatibilita
Co se kompatibility týče, není objektivně možné vyhlásit jednoznačného vítěze. Zcela jasně v tomto porovnání ale Xbox, který naneštětí pro všechny PC hráče nakonec neobsahuje podporu PC her, a jeho zpětná i jakákoli jiná kompatibilita je tedy sečteno a podtrženo nulová. Konzole PlayStation2 naopak umožňuje hráčům spouštění her určených pro předchozí generaci Soňácké konzole, čímž v tomto ohledu nekompromisně drtí své rivaly a činí tak herní základnu své nové konzole dostatečně širokou k požadovanému kupnímu efektu. Ani GameCube se ale nemusí za svého producenta, společnost Nintendo, nijak stydět - dostalo totiž do vínku sympatickou podporu her určených pro nové Gameboye řady Advanced a vzhledem k tomu, že Gameboy je v současnosti nejrozšířenější herní platformou "do ruky", nemusí být taková forma kompatibility, především s ohledem na budoucnost, vůbec marná.

Aréna třetí - hry a jejich vývoj
Počet vývojářských studií, kterými se střídavě všichni tři hlavní výrobci konzolí ohánějí seč můžou, nemá prakticky žádnou informační hodnotu. Je především nutné přihlédnout k faktu, jakým způsobem ony tři společnosti k herním vývojářům přistupují a jakou politiku vůči nim zastávají.

Nintendo jakožto producent konzole GameCube, má rádo všechno pod kontrolou a tak většina her pro její konzole pochází z vlastních dílen. Počet externích vývojářů, kteří tvoří pro Nintenďácké platformy nějaké klíčové tituly, by se dal pravděpodobně spočítat na prstech jedné ruky.

Sony a Microsoft naproti tomu zastávají politiku volnější a valná část jejich herní nabídky je tedy výsledkem práce nemalého počtu externích smluvních partnerů. Faktem je, že Microsoft musí být v tomto ohledu značně průraznější než Sony, která má s developery dobré vztahy už od dob prvního PlayStationu a nemusí se tedy obávat žádné jejich hromadné migrace. Stejně jako v případě Nintenda ale i u Microsoftu je do jisté míry znát tendence, či spíše snaha přímo zastřešovat všechny hlavní blockbuster tituly.

Rozřešení aneb jednoznačného vítěze není
Pokud jste se těšili na poslední odstaveček této stručné analýzy, zřejmě vás budu muset zklamat. Je jen a jen na vás, kterému ze tří rivalů nakonec dáte v obchodě přednost a z jakého důvodu se tak stane. Mohou vás přesvědčit výkony, škála nabízených her nebo třeba jen fakt, že tu a tu konzoli vlastní váš kamarád, s nímž budete pravidelně a rádi pořádat herní seance. Na závěr si nicméně přeci jenom dovolím jednu možná trochu subjektivní faktickou poznámku - Xbox i PS2 stojí oba přesně $299, přičemž se tvrdí, že MS na každém prodaném Xboxu tratí odhadem 150 dolarů. Logicky se tedy ptám - která z dvojice konzolí Xbox a PS2 má asi lepší poměr cena/výkon? :)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

dnes | | 8 N/A
Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
PlayerUnknown

PlayerUnknown's Battlegrounds: v jedno…

Když ze zkušeností v herní branži vycucáte geniálně jednoduchý koncept, občas to může fungovat. Občas až tak, že se z vašeho projektu stane nejhranější titul na světě. Skoro.

12.  1.  2018 | | 8 N/A