Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

Čekali jsme dlouho. Čekali jsme poctivě. A nová generace herních konzolí je konečně tu, spolu s tím nejzáživnějším měsícem letošního roku a především velkým příslibem do budoucna. Zapomeňte tedy na chvíli na epidemii, dřepění doma a další neduhy, které nás v letošním roce postihly. Rok 2020 je rokem hráčů a my se nyní podíváme na první dvojici konzolí, která se nám dostala pod ruku.

Rozhodli jsme se udělat recenzi na oba nové Xboxy pěkně vedle sebe, abyste mohli pocítit rozdíl, porovnat vše potřebné a rozhodnout se, který Xbox je pro vás ten pravý. Recenzi na konkurenční Playstation 5 v tuto chvíli taktéž připravujeme, ale pojďme mluvit o Xbox Series S a Xbox Series X. A začněme tím menším, přístupnějším a levnějším.

Xbox Series S - nástupní stanice pro příležitostní hráče

• Kompaktní rozměry a design
  • Skvělá zpětná kompatibilita
  • Funkce Quick Resume
  • Svižné SSD

• Absence Blu-ray mechaniky
  • Slabší výkon
  • Malé úložiště
8/10

Začněme zlehka. Microsoft se rozhodl do nové generace vykročit se dvěma modely své konzole Xbox, kde každý míří na zcela jinou skupinu zákazníků, což je rozhodně chytrý tah. Mnozí doteď brali model Series S prostě jako "ten slabší Xbox", ten ale skrývá mnohem více zajímavých funkcí a především kombinace nízké ceny a podobné next-gen architektury může být pro mnohé hráče opravdu lákavým soustem. Čím tedy Sko vyčnívá?

Design Series S je jednoduchý a účelný, nesedne ale každému

Hned zkraje jde o nejmenší Xbox, který Microsoft kdy vytvořil. Svým designem a stylem se inspiruje předchozí generací One X, jde tedy o rovnoměrnou krabici s matným povrchem, dostatkem větracích mřížek po stranách a minimalistickým vzhledem. Jediné, co mi osobně moc nesedlo, byl designový výstřelek velké kulaté černé mřížky na horní straně konzole, díky které vypadá zařízení jako plotýnka v kuchyni. Ano, jde o kontroverzní prvek a krása je v očích pozorovatele, ale osobně bych mnohem více preferoval čistý a nerušený vzhled, jak to má třeba Xbox One X. Pogumované nožičky tu však najdete na dvou stranách, konzole tedy může bez problémů stát i ležet.

Konzole se dá uvelebit vedle televize jak na výšku, tak na šířku

Jinak je minimalistické i rozhraní. Z přední strany naleznete pouze tlačítko pro zapnutí, USB port a tlačítko pro spárování ovladače. Vše podstatné se skrývá vzadu, kde najdete síťový port, HDMI 2.1, dva USB 3.2 porty, ethernetový port a slot pro rozšíření úložiště. Konzole váží něco kolem 2kg, takže si dokážete představit, o jak malý a lehký kousek jde. Vedle Series X či nového Playstationu 5 vypadá doslova jako prcek. Kromě samotné velikosti je samozřejmě prvním viditelným rozdílem oproti Xku absence Blu-ray mechaniky. Všechny hry, které si na Sko pořídíte, musí být skrze digitální obchod, což je první věc, nad kterou se musíte při rozhodování zamyslet. Máte rádi fyzické kopie a krabičky? Sko asi není pro vás.

Nejde o hardware, ale o funkce

Zcela pochopitelně je dalším důležitým rozdílem mezi oběma konzolemi jejich výkon. Series S má o něco slabší CPU, GPU i menší operační paměť, stále však dokáže nahlodat next-gen svět a nabízí hry v rozlišení 1440p (s možností upscalingu na 4K) a až 120FPS. Jak jistě chápete, Series S není pro hráče, kteří vyžadují maximální výkon a to nejlepší, co lze v současné době od Microsoftu koupit. Na to je tu větší bráška Series X. Tato konzole je naprosto ideální pro příležitostní hráče a začátečníky, kteří si však chtějí stále vyzkoušet, jaké to je hrát v nové generaci.

Technické specifikace

• CPU: 8 jádrové 3.6GHz AMD 7nm
  • Paměť: 10 GB GDDR6
  • GPU: 4 TFLOP při 1.565GHz
  • Frekvence: až do 120FPS
  • Rozlišení: 1440p (4K upscale)
  • Úložiště: 512 GB NVMe SSD
  • Rozměry: 27,5 x 15,1 x 6,5 cm
  • Hmotnost: 2 kg
  • Cena: 7 990 Kč

Vraťme se ale ještě na chvíli k hardwaru. Naprosto stěžejním bude správný výběr televize, jelikož od toho se budou odvíjet i možnosti zakoupené konzole. Můžete si bez problémů zakoupit klasickou televizi s rozlišením 1080p a konzole použije technologii supersamplingu, aby uměle navýšila kvalitu obrazu. To znamená, že je hra renderována ve vyšším rozlišení, a poté je "snížena" na rozlišení televize. Výsledkem je velmi ostré a detailní zobrazení.

Pokud se ale rozhodnete přilepšit a koupíte si 4K televizi s frekvencí 120Hz (nebo alespoň 60Hz), konzole postupně zvládne mnohem více a povětšinou se dostanete na rozlišení 1440p s upscalingem na 4K. Zde musím podotknout, že konzole bez problémů zvládne i nativní 4K rozlišení, ale tady ve velké míře záleží na vývojářích samotných. Většina her se bude držet právě na rozlišení 1440p, a to zkrátka moc next-gen není, což je další menší ústupek Series S. Naštěstí ale dostanete alespoň vylepšenou snímkovací frekvenci a celkovou svižnost obrazu.

Konzoli chybí nativní 4K, boduje ale nízkoou cenou a zpětnou kompatibilitou

Přitom je třeba podotknout, že zdaleka ne všechny hry v tuto chvíli umí dosáhnout 4K rozlišení, případně 120 snímků a záleží na vývojářích. Přednost samozřejmě mají studia Microsoftu. Zdatnost konzole jsem zkoušel např. na hrách Gears 5, Forza Horizon 4, Sea of Thieves a několika dalších indie záležitostech. Zatímco Gears 5 vypadají neuvěřitelně dobře a zvládají v multiplayeru dosáhnout i na 120FPS, většina ostatních her se drží spíše na 1440p a 60FPS. Hry samozřejmě celkověě doznaly výrazného zlepšení s vyšším rozlišením, lepším snímkováním a dalšími maličkostmi, jako je např. ray tracing nebo okamžité načítání díky SSD disku. Rozdíl oproti předchozí generaci tak bezesporu poznáte, i když se skok nemusí zdát až tak markantní.

V čem Xbox Series S vyniká je služba Game Pass a zpětná kompatibilita, což je dvojice, která z konzole dělá extrémně silnou zbraň. I přes absenci opravdu kvalitních launch titulů, které budou muset dorazit později, totiž máte za pár kaček pod palcem doslova stovky titulů všech generací platformy, ve většině případů graficky vylepšených pro novou generaci. Pro někoho, kdo chce ušetřit a zahrát si občas je to tak naprosto ideální kombinace, díky které hráč neutratí moc peněz a má neustále přístup k velkému seznamu skvělých her, který se navíc neustále aktualizuje a obohacuje o novinky. Právě je to nejsilnější zbraní konzole, minimálně ze strany her a herního obsahu. Jinak je totiž situace s novými hrami u Xboxů v tuto chvíli dost k breku.

Series S chybí mechanika, všechny hry si budete muset stáhnout digitálně

Mnohem větším problémem je úložiště, respektive jeho nedostatek, kde vystrkuje růžky další z rozdílů oproti Series X. Sko má totiž pouze 512 GB disk, ze kterého dokonce máte k dispozici pouze 364 GB. To je na dnešní dobu zatraceně málo a s průměrnou velikostí her kolem 60 GB se zaplní hodně rychle. Pokud si na disk hodíte nenažrance Call of Duty Warzone, pak už nezbývá než přihodit pár maličkostí a máte hotovo. I zde je názorně vidět, na koho konzole cílí. Pokud jste jen příležitostní hráč, který si občas zaskočí zahrát a má na disku nanejvýše pár aktivně hraných her, které pak vymění za jiné, jste v pohodě. Pokud jste ale aktivní hráči a rádi máte na výběr v každé situaci, jsme v bryndě a není od věci se podívat na Series X.

Jistě, k dispozici je slot pro rozšíření úložiště prostřednictvím externích karet. Ty jsou ale zatraceně drahé a jedna taková vás přijde klidně i na několik tisícovek. Rázem se výhoda nízké ceny konzole maže a vy se byť jednou jedinou kartou dostáváte pomalu pod cenovku konzole Series X. A to už pak ztrácí Series S absolutně jakýkoliv význam.

Xbox ovladač se vším, co k tomu patří

Ovladač ke konzoli téměř nemění svůj přístup a design už dlouhé roky, a má proč. Ovladač z generace Xbox360 se mnoha hráči označuje téměř za kultovní a Microsoft tak moc dobře ví, že se nevyplatí měnit něco, co funguje. Rozdíly oproti předchozí generaci byste tu tak hledali opravdu jen minimálně, něco se však přece jen najde. Upravena lehce byla celkové ergonomie a ovladač má nyní moc příjemnou texturu, která neklouže v ruce a je pěkná na omak. Lehce se poupravily vibrační motůrky a haptická odezva v triggerech, aby byla zase o něco přesnější a citlivější, jinak ale jde spíše o menší úpravy, než revoluční kroky.

Ovladač Xboxu se téměř nemění už mnoho let. Je ale pohodlný a praktický

Největší změnou prošel především ovládací kříž z levé strany, který je nyní mnohem bytelnější, jednodušeji se využívá a má krásně razantní stisk. Nové tlačítko na sdílení zastává víceméně stejnou funkci jako u konkurenčního Playstationu. Pořizuje a sdílí obrázky a videa s vašimi přáteli či na sociálních sítích. Klasika. Samozřejmě tu nechybí ani 3.5mm jack pro připojení sluchátek a Bluetooth pro napojení na konzoli samotnou.

Někomu se nesouměrné páčky líbí, jiní preferují standardní rozložení z PS

Pravděpodobně největší slabinou tak tradičně zůstává nutnost používat klasické AA baterie, což je v dnešní době trochu nepochopitelné. Jistě, jde o levnější konzoli a Microsoft chtěl uříznout finance tam, kde to šlo, ale ovladač rozhodně není tím největším žroutem rozpočtu. Pravděpodobně jde tak o další krok, jak vymámit ze zákazníků více peněz, jelikož elitní verze ovladače už zabudovanou baterii má. Inu, nemůžeme mít všechno. Pokud jste tak aktivní hráč, bez kvalitního ovladače se neobejdete. Leda že byste chtěli utrácet poslední kačky za baterie.

Quick Resume jako ukázka budoucnosti

Kromě bleskového načítání pomocí SSD je opravdovým novogeneračním skokem především s tím spojená funkce Quick Resume, tedy rychlého obnovení. V praxi to funguje tak, že na konzoli rozehrajete libovolnou hru, poté vyskočíte do menu a naskočíte do hry další. Ta původní se uloží do paměti a vy pak můžete mezi hrami rychlostí blesku přeskakovat. Žádné dlouhé načítání, čekání, nahrávání poslední pozice, nic. Celá hra i váš postup se uloží "ke spánku" a probere se přesně tam, kde jste skončili.

Quick Resume je výborná funkce, která nezdržuje od hraní více her najednou

Pro mě osobně je právě tohle jednou z nejlákavějších novinek nové generace, jelikož hráči ušetří spoustu času. V paměti může být relativně hodně her, vše ale záleží právě na nich. Zdaleka ne všechny hry Quick Resume v tuto chvíli podporují, do budoucna se ale bude jejich počet zvyšovat. Díky této vychytávce ale není problém udržovat v paměti konzole třeba i 6 her zároveň a přeskakovat mezi nimi během sekundy, a to i poté, co konzoli úplně vypnete a znovu zapnete. Právě rychlost a svižnost všeho je to, co mě na nové generaci přitahuje zatím nejvíce.

Kolem a kolem

Je vidět, Microsoft přesně věděl, s jakou konzolí míří na jakou skupinu zákazníků. Xbox Series S není "horší" konzolí. Je zkrátka jinou a po prvotních obavách mě vlastně velmi příjemně překvapila. Je malá, lehká, tichá, stojí výrazně méně než výkonnější kolega, umí next-gen hry a má přístup k obří knihovně her všech generací platformy. Pokud si rádi občas zahrajete a nevadí vám absence mechaniky, málo místa na disku či tak trochu poloviční next-gen zážitek, díváte se na velmi nadějného společníka do domácnosti.

Ve druhé kapitole se podíváme na špičku nové generace Microsoftu - Xbox Series X.

Diskuze (23) Další článek: PS5 trápí bug s frontou stahování, oprava vyžaduje reset konzole