XCOM 2: kultovní souboj s vetřelci se vrací (recenze)

XCOM. Legendární série tahových strategií, která zasáhla srdce nejednoho hráče, když vyšel XCOM: Enemy Unknown. Po téměř čtyřech letech jsem se dočkali pokračování. Přátelé, je to opravdu pecka!

XCOM 2 byl poprvé představen na E3 v LA a dočkal se náležité pozornosti a slávy, navzdory tomu, že jde o titul, který vychází jen pro PC, Mac a Linux. Absence konzolové verze je mírným nedostatkem oproti XCOM: Enemy Unknown a ani vývojáři se zatím k vydání verze pro konzole nevyjádřili. Pokud tedy XCOM 2 zůstane pouze pro počítače, budou muset konzolisté zaplakat. XCOM 2 je jedním slovem boží a rozhodně nedělá ostudu svým předchůdcům. O kvalitě hry svědčí také kladné hodnocení světových herních magazínů, to se ve většině případů pohybovalo okolo 9/10 a to ve chvíli, kdy hru nemohli vyzkoušet na 100%.

Skvělou zprávou je také podpora uživatelských modifikací a už nyní si můžete na Steamu přidat prvních pár vylepšení. Jedná se například o úpravu nepohodlného ovládání herní kamery.

2016-02-05_00029.jpg

Hru je dokonce možné koupit ve speciálním balíčku, který obsahuje také Steam controller. Zanevřeli snad vývojáři nad konzolisty?

Po vzoru Enemy Uknown

Všichni se jistě dohadovali, co ještě můžou vývojáři z Firaxisu vylepšit na skvělé herní mechanice, která zazářila v Enemy Unknown. Pravdou je, že vývojáři se spíše drželi zavedeného a úspěšného konceptu a přepracovali ho do lepší grafiky s pár novými vylepšeními. I grafické zpracování se podobá původní hře, to ale jen do chvíle, kdy se v soubojích stanete svědkem záběru z akční kamery. Výbuchy, střelba a vojáci vypadají při bližších záběru skvěle a budete mít přímo nutkání udělat něco, co akční kameru spustí.

2016-02-05_00028.jpg

Také efekty, jako je hoření nebo dým po výbuchu prošly příjemným vylepšením a je přímo radost se na to koukat. Grafická stránka je u tahových strategií důležitá (spoustu času totiž trávíte pozorováním prostředí a hledáním vhodné strategie) a vědí to i pánové z Firaxisu. Připravili nám tak opravdu parádní pokoukáníčko.

Další prvky hry se opět podobají svému předchůdci. Zarytí hráči série poznají HUD při ovládání jednotek, který je klasicky rozdělen podle akcí s přehledným číslováním. Také značky zůstávají a status krytí tak klasicky poznáme podle štítu nad hlavami vojáků, body zdraví a počet tahů zůstává v informační  tabulce u hráče.

Volbu zachovat staré známé prostředí chválíme, ve hře takového rozměru jako je XCOM by bylo zbytečně na škodu trápit hráče neustálými změnami v ovládání.

2016-02-05_00008.jpg

Bereme si Zemi zpět, šmejdi

Druhý díl se odehrává přibližně dvacet let po událostech z Enemy Unknown. Lidstvo bylo poraženo a jednotka XCOM se rychle dostala mezi nežádoucí po tom, co se světové vlády vzdaly hned, jak invaze začala. Z nadnárodní korporace XCOM se tak rychle stala partyzánská skupina, která jako jediná má výcvik v boji proti mimozemšťanům. Celá Země je nyní ovládána mimozemskými bytostmi prostřednictvím korporace ADVENT, která je jen loutkou. Ta po celém světě sbírá lidi, kteří se rozhodli být loajální k nepřátelským vetřelcům a přetváří je ve vojáky. Po celém světě tak rostou nové mimozemská města, kde žijí lidé podrobení vetřeleckému diktátu. V tichosti pak korporace ADVENT likviduje ty, kdož se rozhodli nepoddat se útlaku a žít za hranicemi nabízené “svobody”.

Jako hráč se opět ocitáte v roli velitele vojenské organizace XCOM, řídíte operace a modernizujete velitelství. Vzhledem k posledním událostem bylo nutné velitelství mobilizovat a zůstat tak neustále v pohybu. Ve druhém díle tak budete velet lodi Avenger, která je zároveň velitelstvím XCOMu.

2016-02-05_00015.jpg

Ze své mobilní základny tak budete utočit na bašty vetřelců a navazovat kontakty s odboji v ostatních zemích.

Jako v předchozím díle, i zde se hra dělí na dvě části. Musíte se starat o svou základnu, vylepšovat ji, stavět nové laboratoře a budovy (prostředí se velice podobá Fallout Shelter, který vyšel na Android), spravovat posádku a veškeré vybavení lodi i vojáků. Druhou části hry jsou pak samotné útočné akce skupiny, kterou řídíte. Po každé misi se tak vracíte na své velitelství. Tam opravujete, budujete a vybavujete své vojáky.

Budovatelská část

V budovatelské části vás tedy čeká vylepšování velitelské lodi Avenger. To obnáší sběr surovin (supplies), které můžete získat za úspěšné splnění mise nebo navázáním kontaktu s ostatními odbojovými skupinami. Pokud tak například navážete spolupráci s evropským odbojem, bude na váš účet měsíčně přibývat částka, kterou tento odboj vygeneruje. Za suroviny pak stavíte různé laboratoře, prostory pro vojáky a vylepšujete ty stávající. Suroviny používáte také k výzkumu samotnému. Můžete totiž z mimozemských technologií získat informace a ty pak začít používat ve svůj prospěch. Zanedlouho si tak například vybudujete laboratoř, ve které bude možné dát některému z vojáků nadpřirozené schopnosti. Bude tak moci pracovat s myslí nepřátel a obracet je například proti jejich spolubojovníkům.

2016-02-05_00016.jpg

Vylepšování stanice se řídí časem. Každá oprava nebo vybudování nové místnosti či zbraně trvá nějaký čas v rozmezí několika dnů. Daný technik nebo vědec tak bude po celý čas úkonu zaneprázdněn a přinesete-li z mise novou technologii, budete prostě muset počkat, až dokončí svou předchozí práci. Další vojáky a vědce, společně s novými vylepšeními získáváte za úspěšné splnění mise. Navíc se můžete předem podívat, o koho jde a rozhodnout se tak, například u vedlejších misí, zda za to risk stojí nebo ne. Čas se dá ve hře urychlit a můžete tak počkat před další misí na dokončení výzkumu.

Jako velitel se také staráte o svou jednotku a každému vojákovi tak můžete měnit vzhled, který čítá opravdu velké možnosti od knírků, různých tetování, čepic, oblečení až po barvení zbroje a zbraní, tak aby vše ladilo. Vizáž je přece velice důležitá.

Vylepšování zbraní se ale netýká jen vzhledu. Z nalezených součástek a informací získaných z mimozemských technologií můžete na zbraň přidat opravdu zajímavé vylepšení, které zlepší střelcovy statistiky. Můžete tak vylepšit přesnost nebo zvětšit zásobník na libovolné zbrani.

Kromě zbraní se vyskytuje ve hře také různá technika. Vojáci můžou ovládat například drony, které pomáhají na bojišti zvyšovat obranu vojáků nebo hackovat nepřátelskou techniku.

2016-02-05_00033.jpg2016-02-05_00034.jpg

Vojáků máte na lodi několik a nové můžete najímat nebo získat za splnění mise. Každý voják má pak své vlastní statistky, kterými se řídí jeho bojeschopnost. Nejdůležitějším aspektem jsou schopnosti postavy, které ji přiřazujete při postupu na novou úroveň, tedy povýšení. Na výběr vždy dostanete ze dvou schopností. Na pozdějších úrovních může váš sniper oplatit střelbu nepříteli ještě v jeho kole. Všechny tyto schopnosti vylepšujete za měnu zvanou INTEL. K dispozici budete mít celkem pět různých tříd vojáků - Ranger, Specialist, Grenadier, Sharpshooter a nově PSI operatives. 

Celý pohyb po světě je řešen arkádovou mapou, po které se pohybujete ve své lodi Avenger. Na mapě se vyskytují různé úkoly, vedlejší úkoly nebo jen místa, kde je možno najít nějaké suroviny. Každá cesta vás stojí nějaký čas a je vždy předem určeno, jak dlouho poletíte k cíli nebo jak dlouho bude trvat sběr suroviny z dané oblasti. Na mapě také vidíte různé jiné organizace, které stejně jako vy bojují proti mimozemské nadvládě.

2016-02-06_00002.jpg

Bojová část

Bojová část rozhodně patří v XCOM 2 k tomu nejlepšímu. Od posledního dílu prošel boj malými úpravami a vývojáři dotáhli už tak skvělý bojový mechanismus k úplné dokonalosti. Jak se na tahovou strategii sluší, vše si můžete v klidu rozmyslet a naplánovat další tah.

2016-02-05_00009.jpg

Vaši vojáci mají při boji několik tahů a je na vás, jak je využijete. Můžete člena jednotky přesunout o kus dál, vystřelit, nabít nebo použít schopnost. Různé akce berou různý počet akčních bodů a musíte tak vždy přemýšlet, jestli je lepší nabít a schovat se nebo nabít a hned vystřelit. Při těchto akcích je velmi důležité sledovat procenta úspěšnosti zásahu. Pokud máte šanci 12% na zásah, je lepší nabít, schovat se a vyčkat na další nepřítelův tah.

V průběhu hry vás čekají zajímavé mise, ve kterých budete muset například zabít mimozemskou jednotku, zničit vysílač nebo doprovodit důležitou osobu do bezpečí. Některé mise jsou na určitý počet kol a máte tak jakýsi omezený čas pro zničení vysílače, než vyšle informace. Ve většině případů se tak vyplatí potichu a nepozorovaně rozbít vysílač či jinou techniku a až poté se vypořádat s hlídkou. Ostatně stealth akce jsou někdy přímo vyžadovány a pokud tam jen tak vlítnete, bude vás to stát opakování dané mise. Pokud jsou vaši vojáci skryti, můžete se nepozorovaně přesunout na dobré palebné pozice nebo se schovat před procházející hlídkou dříve, než vás uvidí. Ve svém tahu navíc vidíte políčka, na které nepřítel vidí a můžete se jim tak bezpečně vyhnout a zvolit trasu, která vede přímo do týla nepřítele.

Ve některých misích nemusíte ani vystřílet všechny nepřátele, můžete se tak nepozorovaně dostat na místo určení, zničit nebo vzít úkolový předmět, rychle zavolat o evakuaci a vytratit se, než se k vám nepřítel vůbec dostane. Zajímavou novinkou je možnost zavolat si vrtulník téměř na jakékoliv místo na mapě. Nemusíte se tak zdržovat přesunem jednotky do evakuační zóny.

2016-02-05_00010.jpg

2016-02-05_00005.jpg2016-02-05_00013.jpg2016-02-07_00001.jpg

Obrovskou změnou je také procedurální generování misí, které podle vývojářů funguje tak, že všechny mise rozdělili do malých segmentů. Ty se pak náhodně skládají do sebe a tvoří tak různé scénáře. Může se tak změnit poloha různých objektů nebo také polohy hlídek. Jak vývojáři sami řekli, jsou poučeni z předchozího dílu a zjistili, že úplná náhodnost při generování misí není nejlepší způsob jak zaujmout hráče.

2016-02-05_00001.jpg

Kromě prostředí jsou velmi důležité, jaké nepřátele proti vám hra postaví. V XCOM 2 jsou to vojáci a posluhovači korporace ADVENT, kterou řídí mimozemšťané. Budete bojovat proti několika druhům vojáků jako klasická pěchota nebo frajer s omračujícím obuškem. To jsou pořád jen levní posluhovači ADVENTu a pravá zábava začíná až se samotnými vetřelci. Najdeme zde vylepšeného Sectoida, který dokáže ovládat mysl vašich vojáků a může je tak během vteřiny obrátit proti vám nebo je vystrašit tak, že začnou utíkat z boje. Zajímavý je také nový Viper, který umí vojáky vytáhnout z úkrytu a nabídnout je tak nepřátelům k otevřené střelbě.

xcom2_viper_hero.jpg

andromedon_screen_20.jpgXCOM-2_E3-Screenshot_Berserker_hero.jpgXCOM2_faceless_hero.jpg

A konečně se dostáváme k části, která nás bavila nejvíce. Souboje samotné. Možnosti při soubojích nejsou nějak moc rozšířené (tak jako jsme ostatně u téhle série zvyklí), nabízí ale spolupracující mix, který výborně funguje při taktizování a vymýšlení strategie. Každý voják má základní akce jako je pohyb, střelba, nabíjení nebo hlídka, ty jsou pak doplněné o speciální schopnosti každého vojáka. Zde najdeme například ovládání dronu, hackování nebo použití granátometu. Při střelbě se pak kamera přesune ke zvolenému vojákovi a jako v Enemy Unknown vybíráte cíl. Díky tomu získáte dobrý přehled o tom, kdo je kde schovaný a z kterého úhlu bude nejlepší na něj vystřelit.

Nejzajímavější je pak hlídka. Ta nařídí danému vojákovi, aby vystřelil po všem, co se dostane do jeho palebného pole. Můžete se tak s celou jednotkou krýt za bariérou a jakmile soupeř ve svém kole vyběhne z úkrytu, aby získal lepší palebnou pozici, všechny vaše jednotky začnou pálit. Hlídku samozřejmě používají také vaši nepřátelé a je tak nutné sledovat jejich palebné pole a pokud možno zvolit cestu, která přes něj nevede.

2016-02-06_00004.jpg2016-02-07_00002.jpg

Ostatně pohyb vojáků je jedním z klíčových prvků hry. Při rozhodování, kam vojáka poslat vám hra nabízí spoustu informací. Můžete se tak ujistit, zda bude po cestě voják odhalen (pokud postupujete nepozorováni) nebo jak kvalitní bude jeho krytí za daným objektem. Tady vývojáři použili stejné značení jako v předchozím díle - tedy štít, který je poloviční nebo plný.

Bojovat budete také proti různým střeleckým věžím, které mají vlastní kolo a střílí na opravdu velkou vzdálenost. V takovém případě je pro zničení turrety potřeba použít odstřelovače nebo obejít celou situaci z boku a pokropit turretu střelbou z kulometu. Zajímavější možností je pak hackování dané věže. Pomocí dronu se můžete k věži dostat a naprogramovat ji tak, aby útočila na vaše nepřátele, nebo ji prostě vypnout. Různé druhy hackování mají různé druhy úspěšnosti. Můžete risknout nezdar při obracení věže na svou stranu nebo ji prostě bezpečně vypnout, aby neškodila ve vašich řadách.

2016-02-05_00021.jpg

Celou bojovou scenérii pak ještě vylepšují různé explodující předměty, jako jsou barely s hořlavinami nebo automobily, které explodují pokud vedle nich například vybouchne granát. Ostatně celé prostředí disponuje velkou mírou zničitelnosti. Výbuchy tak mohou zničit zeď za kterou se skrývá voják a navíc ho zranit. Můžete například vyhodit do vzduchu zeď budovy a pálit po nepřátelích ještě dříve, než se vůbec dostanou ven. Dobře mířeným granátem můžete také pokácet strom, po kterém zbude jen malý pahýl, který rapidně zvýší vaší šanci na zásah nepřítele, který se za stromem kryje. Souboje jsou opravdu vydařené a můžete si být jistí, že vás rozhodně budou bavit, jako vás bavily i v předchozím díle.

Multiplayer samozřejmě nechybí

V XCOM 2 samozřejmě nechybí multiplayer. Ten byl i v Enemy Unknown a i v XCOM 2 vám může nabídnout hodiny skvělé zábavy. V multiplayeru si můžete zvolit kteroukoliv základní jednotku nebo příšeru ze hry a utkat se s ostatními hráči. Doporučujeme ale hrát spíše se známými.

2016-02-05_00011.jpg

Závěrem

Dáme-li dohromady zajímavý příběh, který se táhne už z předchozích dílů, pestré možnosti při budování vlastní základny, nesčetné možnosti úpravy vojáků a zbraní, včetně jejich modifikace a vylepšování, krásnou grafiku, skvělé akční kamery, které vám ukážou, jak dobře jste trefili svého nepřítele (a u kterých nejednou zazní: “ooooooooooooooo” nebo “dobřéééééé”) a opravdu zábavné souboje, dostáváme skvělou tahovou strategii, která by jen těžko hledala konkurenci. Firaxis si dal na XCOM 2 rozhodně záležet a za své peníze tak dostane skvělou hru, která se navíc bude díky modifikacím hráčů neustále rozšiřovat.

         

PC
Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie | Tahová strategie
Výrobce: Firaxis Games
Začátek prodeje: 5. února 2016
  • Skvělá grafika
  • Povedená akce
  • Spousta možností
  • Promyšlené budování
  • Místy nepřehledné
  • Nepraktická kamera
  • Opravdu obtížné
    

Malá rada nakonec zní: pokud nejste ostřílení hráči XCOMu, rozhodně začínejte na obtížnost easy. Vyhnete se tak frustraci a zbytečným slzám při neustálém prohrávání.

Diskuze (18) Další článek: Street Fighter V připomíná dvě další postavy ze soupisky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,