Xenosaga – hra, která změní náš život

Když jsem byl na Doupěti teprve chvíli, byl jsem požádán, abych napsal článek o té nejdůležitější hře v mém životě. Byl to hodně osobní článek s objektivností na hraně nože, vyprávěl o mém setkání s titulem Xenogears a jmenoval se „Hra, která mi změnila život“. Nyní má tato hra pokračování a já nevím, co vám mám o něm napsat.

Já a Xenogears

Nedělal jsem si legraci, když jsem psal, že Xenogears změnila můj život. Nemám na mysli pouze názor na hry nebo přístup k nim, ale také názor na životní hodnoty a způsob, jakým se od té doby rozhoduji ve svých soukromých záležitostech – to vše Xenogears změnila způsobem, jaký bych nečekal snad od žádného média na světě, možná s výjimkou knihy knih. Také proto jsem o Xenogears psal jako o elektronické bibli.

Co vlastně je Xenogears? Je to hra, která vyšla v roce 1997 pro PlayStation. Její autoři byli dvorní programátoři Squaresoftu, zodpovědní například za Chrono Cross (hra s nejlepší grafikou na PS). Je to samozřejmě RPG, vzhledem k době svého vzniku extrémně ovlivněné Final Fantasy VII (která v tehdy šokovala celý svět nejen překvapivě vysokou prodejností). Je to přes 50 hodin koncentrované RPG zábavy v japonském stylu.

Ale v první řadě jde o Příběh, vycházející z veleúspěšné anime série Neon Genesis Evangelion, mytologie legendární Nissanské sekty a díla Fridricha Nietzcheho. Xenogears je hra, o které svého času například časopis Level napsal, že „ano, je lepší než FF VII“ a je to zážitek, který se nedá s jiným porovnat ani dost dobře přiblížit někomu, kdo jej za sebou nemá. Xenogears je tak nabitá dějem, postavami, myšlenkami a mytologií, že neexistuje na světě hráč, který by ji dokonale pochopil po prvním dohrání nebo jej z ní nebolela hlava. Xenogears je opravdový záběr na všechny smysly, který vás nechá po závěrečných titulcích zírající do tmy a marně se snažící vzpamatovat.

Zohar, mystický artefakt neznámého stáří a původu, má podobu obřího monolitu. Reklama, která zahltila americké časopisy.

Reklamní slogany na obalu Xenoságy slibují mimořádný zážitek. Jestli půjdete do obchodu a uvidíte tohle, tak to kupte (a k tomu americkou PS2)!

Sám jsem ji hrál mnohokrát, četl scénář i mnohé další materiály a většinu svého pozdějšího života jsem byl ovlivněn Xenogears a jejím náhledem na lidi a jejich motivy. A teď, teď se Xenogears vrací. Hromadné bombardování novinářských serverů (třeba IGN) a ruch na nezávislých webech dává tušit, že jedna z nejvíce semknutých skupin fanoušků ožila a připravuje se na nástup nového krále, ba spíše Boha (který je ústředním motivem Xeno-série). A já? Co mám říkat já? Že už delší dobu špatně spím? Že mou kopii má na starosti FedEx? Vůbec netuším jak a zda je vůbec možné vám vysvětlit, co se na nás chystá.

Příběh… nebo spíš jeho povrch

V roce 20XX našeho letopočtu lidé vykopou ze země Zohar, prastarou relikvii neurčitého původu, zřejmě související se stvořením samotné Země, ne-li celého vesmíru. 500 let po objevu Zoharu lidé z „určitého“ důvodu opouští mateřskou planetu a vydávají se na nejistou pouť ke hvězdám. Nakonec najdou obyvatelný svět a znovu se usadí. Tento svět dostal jméno Neo Jerusalem.

O 4.000 let později vzniká mezihvězdná federace a lidé osídlili většinu mléčné dráhy. Pokračují v dobývání hluboké vesmíru, tato expanze je však zastavena náhlým zjevením neznámé entity. Tou je Gnosis, rasa, jejíž nepřátelství vůči lidské rase vyústí ve všezahrnující mezihvězdnou válku. Uprostřed této války se náhle znovu vynoří Zohar…

Křehká vědkyně Shion se mezi všemi těmi zbraněmi necítí zas tak dobře. Vaše vesmírná loď má bohatou a různorodou posádku.

Opravdový příběh

Ten je o lidech, jako jste vy nebo já. Jestli mne něco skutečně ohromilo, když jsem začal podrobně zkoumat materiály o připravovaném pokračování Xenogears, nazvaném Xenosága Episode I: Der Wille Zur Macht (jde o imaginární šestidílnou sérii, která byla tvůrci vymyšlena a popsána v knize Perfect Works, což je VELMI komplexní a složitý Artbook ke Xenogears – podle tohoto řazení je Xenogears epizoda č.5 a Xenosága epizoda č.1), bylo množství hlavních a významných postav, které budou v této kolosální sáze účinkovat. Jsou jich desítky (!) a každá má tak propracované vlastnosti, pozadí a souvztažnost s ostatními, jak jsem to viděl (poprvé a naposledy) u Metal Gear Solida (1 + 2).

Cesta těchto realistických „antihrdinů“ skrz všezahrnující zvraty válečného konfliktu a pokusy lidí pochopit souvztažnost Zoharu s „Bohem“ bude tím, co vás ke Xenosáze tak připoutá. Z ukázek, které jsem měl to potěšení shlédnout, sálá nepopsatelná realističnost a působivost jejich chování (za všechny uvedu třeba zdánlivě bezvýznamnou scénu hádky u oběda, kde si můžete všimnout mimiky a napjetí celého těla krásné Shion, která hádku poslouchá), což zajistí vaše rychlé uvěření v postavy a sžití se s nimi (a samozřejmě budou umírat, zrazovat a milovat).

Jaká hra?

Xenogears využívá plně 3D engine, který má dvě podoby – ta s detailnějšími texturami je využívána v animacích (o kterých ještě bude řeč, neboť tvoří jádro a nejodvážnější bod celé hry) a ta „slabší“ nastupuje při samotném hraní – tedy při chození po lokacích a v soubojových scénách. Chození po lokacích sledují pevně umístěné, neovladatelné kamery (jako třeba v Silent Hillu), které využívají mnoha dramatických a chytrých úhlů k navození atmosféry nebo překvapení hráče (bitvy nejsou náhodné jako ve Final Fantasy – své protivníky vidíte, jak se k vám blíží).

Tento engine působí extrémně impresivním dojmem (pro ty mladší a méně vzdělané: je to žrádlo jako kráva), což dokazuje všestranné využití pro animace citlivých a detailních pohybů (nejen) lidských bytostí, zobrazování nádherně realistických interiérů lodí a základen (zvlášť efekty s prostříleným sklem v oknech vesmírných lodí a následná dekomprese jsou k nepopsání) a také velkolepých vesmírných bitev, ve kterých celé šiky válečných lodí bojují s hejny bio-lodí Gnosis.

Za hrou stojí tým, který připravil Xenogears pro Square, avšak později se od nich odtrhl, aby nový titul připravil pod hlavičkou nově založené společnosti Monolith Software, která spadá do opatrovnictví firmy Namco (což je společnost, proslavená tím, že v Evropě vydává i ty nejméně slibné a úspěšné tituly, hurá!). V praxi to znamená, že zůstal zachován nejen design a atmosféra původní hry, ale také její styl.

Xenosága je tedy hardcore japonské RPG, s nekonečně hlubokým systémem managementu postav a jejich vlastností, navíc je to složitější o možnost bojovat „jen tak“ nebo v obřích robotech, sestrojených na obranu proti Gnosis.

Kapitán by měl na můstku své lodi sedět na nepřehlédnutelné pozici. Správná zbraň dělá hodně světla, hluku a smrti!

KOS-MOS je nový bitevní android a navíc krásná ženská! Netradiční úhly kamery pomáhají neusnout při dlouhých animacích.

První dojmy a zahraniční recenze

Mnoho novinářů vyděsila odvaha, s jakou si autoři dovolili prezentovat svůj příběh. Již Xenogears byla jistými kruhy pomlouvána a znevažována za nekonečné příběhové animace (nebylo výjimkou, aby půl hodiny běžel filmeček, načež vám hra nabídla uložení pozice, po kterém běžel další půlhodinový filmeček). Xenosága jde mnohem dál a podle slov svých tvůrců „konečně umožnila vytvořit to, co chtěli mít již v Xenogears“.

Z prvních devíti hodin hry jsou tedy čtyři hodiny animace (!!!), zapomeňte ale na to, že byste se u nich nudili (pokud vás nenudily animace v MGS2). Hra začíná ukázkou zničení Země za účasti Zoharu (možná), aby nás pak posunula ony 4.000 let do budoucnosti na palubu výzkumné stanice, visící v prostoru blízko Zoharu. Zde probíhá zkoumání onoho mystického artefaktu, stejně jako testování nové série bojových androidů, z nichž jeden (nebo spíš jedna?) bude druhým hlavním hrdinou příběhu. Vše samozřejmě zkomplikuje náhlý útok Gnosis, který vyvolá mohutnou bitvu o Zohar.

Dojmy zahraničních novinářů jsou veskrze kladné. Vynikající (a kompletní) anglický dabing, monumentální příběh, strhující animace (plus neméně kvalitní hudba Londýnského Symfonického Orchestru) a návykové, realistické postavy – celá prezentace patří k tomu nejúžasnějšímu, co PS2 doposud ukázala. Připočítejte desítky hodin solidní RPG zábavy (a desítky hodin kvalitního renderovaného filmu, ehm) a především: myšlenky. Ty velké, krásné myšlenky a hloubku, díky které se Xenogears stala kultem.

Nadešel tedy čas. Xenosága vychází v Severní Americe v úterý 25. února 2002 a fanouškům nezbývá než říct, aby znovu „povstali a otřásli nebesy“, protože „budou jako bohové“. Kdo se netěší, je blázen!

Článek o Xenogears na Doupěti: http://www.doupe.cz/Konzole/Ar.asp?ARI=10322&CAI=2131

Diskuze pod ním na téma Xenogears: http://www.doupe.cz/Konzole/F.asp?ARI=10322&HID=1&CAI=2131

Homepage Xenoságy: http://www.namco-xenosaga.com/

Největší web fanoušků, s mnoha obrázky, filmečky a tak vůbec: http://www.zenosaga.com/

Diskuze (26) Další článek: Silent Hill 3 vyjde v Evropě 23. května!

Témata článku: , , , ,