XIII: první dojmy - komiks vlastníma očima

Originalitou a netradičním pojetím překypující směsice akce a špionáže na pozadí největší konspirační aféry. Hra, která mi vyrazila dech (vám ho vyrazí také), předčila i tajná přání a očekávání. Živoucí úkaz fungujícího spojení komiksu a počítačové hry. Věřte nevěřte, letos na podzim nás čeká nemalá revoluce – a jejím hlavním aktérem jest číslo třináct.

Komiks ve světě her? Průšvih a tituly nevalných kvalit, které s úspěchem zaplňují smetiště. Zažité pravidlo? Možná, rád bych vás však přesvědčil o opaku. Opaku, jehož živoucím důkazem je XIII - akce s netradičním názvem, netradičním pojetím a výjimečnou kvalitou. Přesvědčit se můžete sami díky čerstvě zveřejněné francouzské demoverzi. Skrývá zajímavé pochutiny a o hře prozradila mnohé. To nejpodstatnější vám skromně nabízím v dnešních prvních dojmech.

Zabil jsem prezidenta, pánové

Prezident není věru bezvýznamná osůbka a jeho vražda čin hodný odpuštění. Náš hlavní hrdina se probouzí s výpadkem paměti, bez vzpomínek, přátel, rodiny a podpory. Skálopevně je přesvědčen o jediném - zabil prezidenta. V kapsách našel klíč k bankovní schránce v New Yorku, odpovědi na nevyjasněné otázky i jeho identitu. Jeho výlet do New Yorku právě započíná. Nebude to však cesta jednoduchá - hon na XIII právě nastal... Tak nějak zní a vypadá příběh XIII, posledního akčního titulu společnosti Ubi Soft a také hlavního hrdiny, který se honosí na písmenko stejným jménem. Konspirace, podivné praktiky vlády i armády, to vše nás čeká a nemine v rámci osmi kapitol a sedmatřiceti misí této více než zajímavě vyhlížející hry.

   
Probuzení v neznámu * První nevinná oběť tohodle hnusnýho spiknutí * Nevím, kdo jste, ale zaplatíte za její smrt!

   
Detail mrtvoly * Efektní výbuch hasícího přístroje, co říkáte? * Ouvej, nepřátel přibývá!

37 misí znamená v překladu a přesném slova smyslu dlouhé hodiny kvalitního pobavení, které se tvůrci spolu s plnou verzí XIII zavázali přinést. Klíč k úspěchu však netkví pouze v bombastických číslech, ale mnoha dalších ohledech - mimo jiné vyvážené obtížnosti. A jak vidno, právě zde XIII skóruje. Zatímco pozřít a vychutnat první misi dema lze za několik okamžiků, druhá je již o poznání těžším oříškem - vojáci s ručními samopaly, granáty a neprůstřelnou vestou se s vámi nijak nepářou. XIII je sice ocelový chlapík, nepochází však ze světa Supermanů, Batmanů a podobné havěti - několik dobře mířených ran jej tak pošle za stejně neopatrnými protivníky.

Představivosti se meze nekladou

Žert? Nikoliv. Naservírována nám totiž byla nejen chutná porce zábavy, ale především originální pojetí hry. Mix stealth a klasické akční hry se nakonec ukázal být skutečností - většinu situací ve hře tak lze řešit plížením a tichým zlikvidováním nepřítele (což logicky nepřitáhne jeho kolegy) či po vzoru amerických herců béčkových holywoodských trháků - tedy rozstřílením všeho živého a pohybujícího se. Bez jakýchkoliv pochybností se považuji za zastánce první metody - jenže ejhle, absence ukládání ze mě učinila masového vraha a nikoliv uhlazeného špiona ala James Bond. Ach bože, vidíš to?

Stejně jako britský agent jejího veličenstva, i XIII je vybaven množstvím unikátních předmětů, které jsou však k potěšení mému postaveny na reálných základech. Průvodcem a společníkem na cestě vyvrhela vám tak bude nejen bohatý arzenál zbraní (ruční samopal, různé pistole, granáty, kuš), ale také paklíč či možnost slanit se za pomoci speciálního přístroje z vyšších pater budov. Dbáno je na každý detail - během slanění tak lze prázdnou rukou použít libovolnou zbraň, nikoliv ji však dobíjet dalším zásobníkem. Držíte-li v ruce zbraň, nemůžete pro změnu ovládat svou aktuální výšku a snadno tak uniknout rozzuřeným vojákům. Prosté, logické a neuvěřitelně efektní.

   
Jo tak helikoptéru jste si na mě vzali? * Evidentně ti nebyla moc platná! * Pěkný detail ze skály padajícího vojáka

   
Pěkný interiér * Používat můžete také kamerový systém * Děláte velkou chybu, hoši

Interaktivita prostředí a nevybíravé chování protivníků

Ptáte se čím dalším vyniká XIII nad průměr dnešních pseudoakcí? Interaktivitou prostředí. Dle libosti si tak můžete vyhrát s průstřelným sklem či hasícím přístrojem - přesná rána z hlavně vaší pistole způsobí efektní výbuch, který je také patrný na jednom z obrázků (jen hledejte, však ho najdete). A k čemu by se vám mohla hodit obyčejná židle či láhev? K efektnímu omráčení nepřítele - ne vždy je totiž po ruce dostatek nábojů a zbraní. Nevyhovuje vám toto řešení? Pak jej použijte jako živý štít. Nikde však není psáno, že se vojáci nerozhodnou svého druha ve zbrani obětovat

Co dalšího říci k vašim lidským nepřátelům? Chování mají věru nevybíravé - nepozdraví, útočí bez včasného varování. Svou práci však zvládají dobře a jsou vám tak skutečně zdatnými protivníky - využívají překážek v podobě beden, před hozeným granátem se dávají houfně na útěk. I tak by se malá výtka našla. Cenný čas tvůrců by jistě stálo za to věnovat většímu využití přesily, která je v současnosti pro útočící či bránící se vojáky spíše sporadickou výhodou.

Se smyslem pro každý detail

A jak se průměrnému hráči zavděčí netradiční cel-shaded pojetí grafiky? Nechť si alespoň částečnou představu udělá každý z vás z okolo umístěných obrázků. Testované demo bylo připraveno pro rozlišení 640x480. Nutno však podotknout, že i ve vyšších vypadalo komiksové pojetí grafiky kouzelně. K tomuto dojmu přispívají také dobře vyvedené efekty (roztřepaný obraz v případě výbuchu granátu), skvělé animace postav i spousta textových poznámek v písmu známém z komiksů, které upozorňují na zajímavé situace a skutečnosti (kroky blížícího se vojáka a podobně). A co ozvučení? Jedním slovem - výborné. Hudba reaguje na aktuální herní situaci, zvuky se zdají být velmi realistické. K tomu všemu připočtěte jako bonus napínavou atmosféru. A co více, přímo kouzelný se pak ukázal být francouzský dabing.

   
Partička mrtvol * Za chvíli budu dole a zabiju tě * Letmé navrácení vzpomínek

   
Pohled na dva pěkné interiéry - centrála pro jakési plánování a vězení * Čekejte generále, hned vás dostanu ven!

Každá situace i detail je perfektní - o významných momentech jste tak informování nejen prostřednictvím vše napovídajících zvuků, ale také boxíků na herní obrazovce (sami tvůrci označují tuto schopnost hlavního hrdiny za jeho šestý smysl) - velmi často tak poskytují detail nového nepřítele, přiblíží vám jeho úmrtí či jiné zajímavé dění, které vám nesmí za žádných situací uniknout. Amnézie a ztráta paměti také navozuje hlavnímu hrdinovi občasné stavy rozpomenutí - útržkovité situace života, vyvedené v jedinečném grafickém podání (viz. jeden z obrázků).

Říjnová revoluce

Snad netřeba zdůrazňovat, jak moc se mi hra jen za několik málo minut a pouho pouhé dvě mise zalíbila. Nebo to snad nebylo patrné z předchozích řádků a odstavců? Originální pojetí, stealth prvky, cel-shaded grafika, interaktivita prostředí - vyjmenovávat přednosti XIII bych mohl donekonečna a vás bych unudil během jediného odstavce. A co z plně objektivního hlediska považuji za vadu hry? Zahoďme otřepanou frázi "na nic jsem nepřišel". V některých okamžicích mě zklamala umělá inteligence, aby mě v zápětí chování protivníků opět příjemně překvapilo.

Pozitivně i negativně potěšen jsem datem vydání - 31. říjnem letošního roku. Dodrží-li autoři tento termín, budeme si muset na plnou verzi XIII ještě několik měsíců počkat, zároveň však obdržím krásný dárek k narozeninám. Moc se těším a vy byste měli také - XIII bude bomba a já si o tom nedovolím ani na moment zapochybovat.

Homepage hry: http://www.whoisxiii.com/
Výrobce: Ubi Soft (http://www.ubi.com/)
Vydavatel: Ubi Soft (
http://www.ubi.com/)
Vydavatel v ČR: Playman (
http://www.playman.cz/)

Demoverze (100 MB): Metaboli

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Ubi Soft | Webové stránky hry
  • Napínavý příběh
  • Prvky špionáže a detektivní pojetí hry
  • Skvělá atmosféra
  • Některé zajímavé nápady (využití rukojmí atd.)
  • Komiksová grafika
  • Hardwarové nároky
  • Dabing
  • Umělá inteligence nepřátel
  • Nižší rozmanitost úkolů
  • Nebyl využit veškerý potenciál prostředí i špionážních prvků
Diskuze (12) Další článek: Impozantní trailer FPS S.T.A.L.K.E.R. ve dvou verzích!

Témata článku: , , , , , , , ,