Yesterday - mysteriózní thriller (recenze)

Tradiční tvůrci komediálních adventur už měli zřejmě dost rozjuchané nálady, a tak zkusili něco jiného. Temný příběh o satanistech a vraždách.

Pendulo Studios přehodili výhybku a po sérii humorných adventur tentokrát spíchnuli mysteriózní thriller, ve kterém pátráte po tajemném satanistickém kultu a šíleném vrahovi bezdomovců. Docela změna, co? Nicméně základ hry se rozhodně nezměnil, Yesterday opět představuje klasickou point and click adventuru, kterou zdobí výtečná stylizovaná grafika, výborná atmosférická hudba a podařený dabing. Jen si tvůrci mohli odpustit těch několik kontroverzních nápadů.

yesterday-01.jpg

Příběh je pro Yesterday vším, a proto by bylo kardinálním hříchem jej zbytečně odhalovat. Takže to zkusím jen různými náznaky, což ostatně představuje jednu z fint tvůrců. Yesterday dokáže škádlit a pohrávat si s hráčem, věci postupně odhaluje, i je nečekaně staví na hlavu.

Yesterday dokáže škádlit a pohrávat si s hráčem, věci postupně odhaluje, i je nečekaně staví na hlavu

Kouzlo je v tom, že po úvodu hry, kde s dvojicí mladých dobrovolníků jdete pomáhat bezdomovcům v jedné opuštěné stanici metra, netušíte, co vlastně čekat. A nevíte to prakticky do konce hry. Posune se čas, změní se i hlavní hrdina, a tak nezbývá, než postupně odhalovat tajemství. Tvůrci svědomitě budují napětí, hru fragmentují i různými flashbacky a až na ojedinělé případy se jim daří vše pěkně držet dohromady.

yesterday-02.jpg yesterday-03.jpg

Hlavní hrdina trpící amnézií je sice jedno z nejotřepanějších klišé, ale jinak představuje protagonista John Yesterday sympatickou postavou a platí to i pro těch pár dalších charakterů. Možná až na hlavní milostný objekt Johna, který působí jako nutný ženský element. Přeci v každém dobrodružném příběhu musí být milostná linka, no ne? Děj Yesterday se po většinu doby drží v současném reálném světě, nicméně tvůrci mají v zásobě pár pěkně bizarních okamžiků a též se nebáli nadpřirozených motivů, takže na to buďte připraveni. Pokud to akceptujete, dočkáte se strhující jízdy, která vás dokáže přikovat k monitoru, dokud neuvidíte závěrečné titulky.

Tragédií je, že každý trochu zdatný adventurista se konce dobere v průběhu nějakých čtyř hodin a to je katastrofálně málo. Celá hra je po vzoru The Next Big Thing rozdělena do pár desítek scén, ke kterým se lze případně vracet, nicméně až na tu finální to nemá asi smysl. Závěr si zopakujete kvůli tomu, že může mít tři různé varianty.

yesterday-07.jpg yesterday-10.jpg

Nejde jenom o to, že by hra měla málo scén (je jich přes tři desítky, část jsou ovšem animace), ale i o celkově velmi nízko posazenou obtížnost. Aktivních objektů v jednotlivých obrazovkách moc není, navíc si je můžete zvýraznit. Řešení problémů je prakticky vždy logické (což není výtka), takže netrvá dlouho na ně přijít, ani puzzly příliš velkou výzvu nepředstavují. Abych to zkrátil, osobně jsem se za celou hru zasekl snad jen dvakrát a ne na dlouhou dobu.

Další trik, který představuje docela dobrý nápad, ale zkracuje herní dobu, je automatické přeskakování animací pohybu. Postava se při kliknutí na objekt vždy rozejde, následně zmizí a objeví se na místě. Zpočátku mi to přišlo docela divné, nicméně se na to dá během pár okamžiků zvyknout. Na druhou stranu jsem si pořádně nezvykl na manipulaci s invetářem.

Graficky působí Yesterday, ostatně jako všechny hry od Pendulo, velmi příjemně

Yesterday představuje klasickou jedno kurzorovou adventuru s inventářem ve spodní části obrazovky. Pokud chcete předmět použít na aktivní místo, prostě ho chytnete a vytáhnete. Ovšem to samé musíte udělat i při kombinaci předmětů v inventáři – prvně musíte jeden předmět vytáhnout a následně jej zase přesunout zpátky na pruh. Drobnost, ale docela otravná.

yesterday-06.jpg

Graficky působí Yesterday, ostatně jako všechny hry od Pendulo, velmi příjemně, až tedy na určitý dojem, že chtěli vývojáři při tvorbě co nejvíce ušetřit – jedna věc je přeskakování zdržující chůze, druhá nahrazení kompletní akční scény zatmívačkou. Stejně tak tvůrci ušetřili, když se vykašlali na nadabování komentářů a nechali namluvit jen rozhovory postav. Ale ty jsou aspoň na vysoké úrovní, stejně jako skvělá hudba, která výtečně podkresluje atmosféru. Právě ta správně temná a společně s příběhem představují hlavní důvody, proč si Yesterday zahrát. Jen se asi nevyhnete pocitu, že si tvůrci šetřili práci, jak to jen šlo.

Dostupné pro: PC
Žánr: Adventury | Point-and-click adventura
Výrobce: Pendulo Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 22. února 2012
  • Napínavý příběh
  • Temná atmosféra
  • Zajímavé postavy
  • Hezká grafika
  • Výborná hudba
  • Ostudně krátké
  • Otravná manipulace s inventářem
  • Působí budgetově
Související články
  1. Lume - kouzelná adventura
  2. iPhone recenze: Broken Sword: The Director’s Cut – legenda v novém
  3. Recenze: Machinarium – pára, roboti a Čapek
  4. Recenze: Gobliiins 4 – návrat do minulosti
  5. Perry Rhodan: Myth of the Illochim – kosmonaut detektivem
  6. Recenze: Runaway 2: Dream of the Turtle - nebezpečná dovolená
  7. Syberia 2 - tak adventury ještě nevymřely!
  8. Runaway: A Road to Adventure CZ - recenze

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

18.  1.  2018 |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
PC v roce 2018: nejočekávanější herní pecky platformy

PC v roce 2018: nejočekávanější herní …

Je tady další várka her, kterým byste v letošním roce měli věnovat pozornost. Bude toho vycházet věru hodně. Zahrajeme si na piráty, upíry nebo třeba stavitele pravěkého parku. A co takhle to celé završit tandemovým útěkem z vězení?

13.  1.  2018 | | 7 N/A
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
Nejprodávanější hry roku 2017, které provětraly peněženky

Nejprodávanější hry roku 2017, které p…

Zajímá vás, které hry byly v loňském roce co do prodejnosti nejúspěšnější? My jsme to zjistili za vás.

15.  1.  2018 | | 3 N/A