Z: Steel Soldiers - taková normální strategie

Tak a je to tady. Dlouhá léta jsme na tento okamžik čekali. Pokračování originální taktické akce Z od Bitmap Brothers je konečně tady. Jak se hraje? Jak vypadá? Dokáže bavit? Obstojí v konkurenci dnešních RTS titulů? Na tyto a mnoho dalších otázek doufám naleznete odpověď v této recenzi.
Z: Steel Soldiers - taková normální strategie

Žánr: strategie
Minimum: Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D akcelerátor, 650 MB HDD
3D: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: Bitmap Brothers
Distributor:
EON Digital Entertainment

Tak a je to tady. Dlouhá léta jsme na tento okamžik čekali. Pokračování originální taktické akce Z od Bitmap Brothers je konečně tady. Jak se hraje? Jak vypadá? Dokáže bavit? Obstojí v konkurenci dnešních RTS titulů? Na tyto a mnoho dalších otázek doufám naleznete odpověď v této recenzi.

Nejdřív si ale krátce zopakujeme herní historii. Původní hra Z vyšla počátkem roku 1996, jejími autory byla anglická společnost Bitmap Brothers (o nich jsme nedávno podrobně psali). Z měla konkurovat titulům jako Command & Conquer či Warcraft 2, ve skutečnosti to však byla zcela jedinečná a originální gameska, těžko porovnatelná s čímkoliv jiným. Bohužel však tento naprosto nový koncept nedoznal přílišného ohlasu u hráčského publika a tak přestože to byla hra oblíbená a úspěšná, do Všeobecné Herní Historie se narozdíl od C&C či Warcrafta 2 nezapsala. Přesto se ale zapsala do srdcí mnoha hráčů a tím bylo na Z2 (jak zněl původní název pokračování) takříkajíc "zaděláno".

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

A jaký to byl koncept? Nu, jak už to tak bývá, jednoduše geniální a zároveň geniálně jednoduchý. Základ byl klasická RTS - bylo jedno bojiště, různé druhy jednotek a taktéž budovy, ve kterých se ony jednotky daly vyrábět. Toť základní "rozložení sil". Všechno ostatní už je od klasických RTS zcela odlišné. Bojiště - tedy mapa - byla totiž rozdělena na sektory, více či méně stejně rozlehlé. Čím větší mapa, tím více sektorů. Každý z těchto sektorů měl pak svou vlaječku. A teď již možná i někteří z neznalých tuší... ano, pokud jste k této vlaječce stihli doběhnout se svými vojáky (či jen jedním vojákem) dříve než váš nepřítel, stalo se předtím "neobydlené" území vaším teritoriem. V každém z území se nacházely různorodé budovy - od pouhých radarů přes výrobny vojáků až po výrobny těžkých válečných strojů. Jakmile jste získali území, získali jste i tyto výrobny a mohli jste začít budovat rozlehlou armádu. Tedy dokud se vašemu nepříteli nepodařilo vám ono území - a s ním i budovy - sebrat. Jak známo, i v opravdové válce je důležitá každá jednotlivá továrna, takže ono ztratit území bylo pokaždé docela "smutné".

Naštěstí bylo po mapě poházeno již předem určité množství neobsazených jednotek, do kterých stačilo opět poslat vaše vojáky. Tak jste mohli získat něco málo do začátku a vydat se do bitev o nová území.

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z výše popsaného jste mohli nabýt dojmu, že Ztko byla spíše akce než strategie - žádné stavění budov, žádná těžba surovin, pouze honba za vlaječkami (aneb Capture the Flag). Můj názor je takový, že to byla "taktická akce". Mezi taktikou a strategií je totiž velký rozdíl... a protože bych to svými slovy asi nedokázal přesně definovat, vezmu si na pomoc Encyklopedický slovník:

strategie - dlouhodobý záměr činnosti k dosažení určitého cíle; ve vojenském kontextu: součást vojenského umění; zkoumá objektivní zákonitosti válečných tažení a strategických operací, je nadřazená operačnímu umění a taktice

taktika - chytré, promyšlené jednání a postup odpovídající potřebám a objektivním možnostem - Encyklopedický slovník nakladatelství Odeon

Doufám, že jsem vám v tom neudělal ještě větší maglajz. Jednoduše řečeno, v Ztku jste také museli myslet (ostatně jako u všeho;) - jen o něco rychleji a rafinovaněji, než v ostatních RTS (postavím si nedobytnou základnu, vyrobím si dvě tuny jednotek a pak to na ně všechno pošlu -> vyhrál jsem!...). Bylo nutné promýšlet obranu sektorů, brát v úvahu "terén" (ačkoliv byl tehdy ještě 2D) a vůbec museli jste myslet, myslet myslet. Počítač totiž nebyl z nejhloupějších a tak dohrát některé mise mohlo také pěknou chvíli trvat, klidně jste si jednu mohli zopáknout třeba čtyřikrát. Ale jako u všech gamesek, jakmile jste Ztko pokořili, mohli jste na sebe být hrdí.

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

No ale teď tu máme Z: Steel Soldiers, druhé pokračování slavného Ztka a musíme se na něj podívat. Podrobně podívat pěkně pod (4x p!:) drobnohledem. Začneme tím, co se změnilo na celkovém konceptu. Inu, něco se skutečně výrazně změnilo. Tak například už je možné stavět budovy. Ano, je to tak. Bitmap Brothers chtěli tímto krokem hru zřejmě přiblížit širší hráčské obci - a asi se jim to i povedlo. Ovšem (my) stařešinové, kteří (jsme) si tolik oblíbili původní Ztko asi trochu zapláčou (-eme). Už to prostě nebude tak docela ono, lité boje o jednotlivé oblasti už nebudou tak lité ani zuřivé - vždyť také proč, když si můžete postavit továrnu na tanky novou. Zničili vám radar? No a? Postavte si nový... Nuže, tohle se mi, musím přiznat, nelíbilo. První bod dolů.

S možností stavby budov souvisí i druhá zásadní změna. Totiž těžba, respektive peníze. Není samozřejmě možné stavět budovy (ale ani jednotky) "jen tak" pro nic za nic. A tak se ve hře jistá měna přeci jen vyskytuje. Do kasičky vám plyne automaticky z obsazených území - a každé území jí produkuje různé množství. Toto množství je dáno číslicí (1-5), jenž je vyobrazena na horní části naší oblíbené vlaječky. Peněz (kreditů, říkejte si tomu jak chcete) ale nelze mít nekonečno - je dána jistá horní hranice (10 000 jednotek, které dokáže "pojmout" hlavní budova - commands center), kterou však lze zvedat pomocí budov jako rafinérie (o 2000 jednotek) nebo silo (o 1000 jednotek).

Budov i jednotek je ve "dvojce" mnohem více než v prvním díle. Značně se to všechno přibližuje dnešnímu klasickému pohledu na RTS - jednotky už nejsou jen pozemní (několik druhů vojáků, včetně techniků, kteří dokážou zajímat i nepřátelské budovy a vozítka) ale i letecké (vrtulníky) a vodní (bojové čluny). Mezi pozemní těžké jednotky pak patří jak staré dobré džípy a tanky (light, medium a heavy), tak i raketomety, distruptory, mortar tanky a různé takové ty hi-tech serepetičky, které dnes nesmí chybět v žádné pořádné RTS. Budov je také velké množství - od již zmíněných skladů (store), radarů a obranných i útočných věží přes bázové štíty až po teleporty (!!). Na výběr je toho skutečně dost a každý hračička si jistě se svou bází dokáže pěkně vyhrát. Trochu smůla je, že budov nelze stavět všude - musíte na ně mít samozřejmě místo, a to nejlépe rovinu. Jenže mapy ve Steel Soldiers bývají dost často poměrně členité a tak může být občas docela problém nalézt dostatek místa pro nové budovy. O to víc důvodů proč zabírat stále nová území.

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Možnosti, které vám budovy poskytují, jsou dnes celkem standardní. Můžete zadat opakovanou výrobu, je možné budovy prodávat a lze taktéž určit bod, kde se budou jednotky seskupovat (což je v případě Z: SS velice užitečné - lze například zadat, aby se seskupovaly přímo kolem dané vlaječky). Taktéž se vám opět zobrazuje čas, za který bude daná jednotka vyrobena - stejně jako se vám zobrazuje čas potřebný k dokončení, když začnete stavět jakoukoliv budovu.

Diskutabilním prvkem Z: SS je umělá inteligence, konkrétně umělá inteligence vašich vlastních jednotek. Což o to, nepřítel je chytrý, někdy až moc, ale vaše vlastní jednotky, to je hrůza sama o sobě. Tedy, možná to byl záměr (ne, nemohl být!;), ale ony se chovají "podle svého vlastního uvážení". Ačkoliv máte možnost nastavit defenzivní, neutrální a agresivní přístup, stejně budou běhat v nesprávný čas na nesprávná místa a naopak budou lelkovat když by se měly zapojit do souboje nedaleko. Jediným potěšujícím faktem je, že když už jim zadáte aby někam šly (jely), vyberou si tu relativně nejbezpečnější a nejkratší cestu. Celkem ale tahle vada na kráse znamená další bodík dolů.

A nyní, tra-dá, se dostáváme k jednomu z nejdůležitějších prvků celé hry. Totiž 3D grafice, jedněmi proklínané a zároveň druhými uctívané. Jak je to v případě Z: SS? Není jednoduché posuzovat herní engine, jenž je ve vývoji již přes pět let. Musel projít několikerým předěláváním (zejména díky stále novým verzím rozhraní DirectX) a to se na něm podepsalo. Není špatný, to ne. Ale není to ani žádná pecka. Modely jednotek i budov jsou poměrně detailní a nejeden hráč si jistě bude chvíli každou jednotku prohlížet v maximálním zoomu. I budovy jsou velice pěkné, navíc se například kolem command centra občas povalují různé bedny a jiné harampádí, které mu dodávají punc skutečného stavebního centra, "ústřední zásobárny". Ale takovéhle serepetičky lze najít i jinde na mapě. ...A teď jsme narazili na kámen úrazu. Mapa. Ta je totiž sice překrásně plastická, s roztomilými náhorními plošinami a dlouhými údolími, ovšem to je asi tak všechno, co je na ní pěkné. Oživení obstarávají už jen občasné (velmi řídké) stromky, zdemolované jednotky či budovy, sem tam najdeme nějaký ten most, který spojuje dvě strany údolí nebo ostrovy (tyto tunely lze zničit i znovu opravit). Jinak je všude pusto a prázdno. Tedy až na občasně se vyskytující domorodou zvěřinu. Úsměv na mně vyloudila například skupina kačerů nebo kachen či co to vlastně bylo, které se promenádovaly po břehu jednoho z ostrovů. Nebo mutace zajíce a klokana, ta taky není špatná.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • ucházející grafika (za cenu potřeby nadupanějšího hardware)
  • množství misí
  • výborný multiplayer
  • příliš se podobá ostatním RTS
  • hráči jedničky mohou nějaký bodík odečíst, už to nemá to "kouzlo"

Přes to všechno je ale prostředí stále ještě docela chudé. Naskytuje se ovšem poměrně jednoduché vysvětlení - všechna prostředí jsou bojiště, na kterých se bojovalo, bojuje a bojovat bude. A tím se dostáváme k příběhu.

Vy, kteří jste hráli první Ztko si jistě vzpomínáte na ten zvláštní druh humoru, který Bitmap Brothers do své hry zahrnuli. Byl to takový ten pěkně suchý černý anglický "ftip", jenž se pokoušel o poněkud jiný úhel náhledu na válku. Navíc hlavními hrdiny oné války byli (a jsou) oceloví roboti, což na vtipu jen přidávalo. Dvojka přichází s něčím podobným. Jenže, nevím proč, jednoduše se mi to zdá až moc suchý. Intro a animace mezi misemi jsou sice provedeny v originálním komixovém stylu, jenže už nemají onu jiskru, kterou zářilo první Ztko. Prostě už to není ono.

Příběh téhle hry něco tak strašlivě vedlejšího, že snad bude stačit i jen pouhé ujištění o tom, že proti sobě opět bojují megakorporace Trans Global Industries a MegaCom Corporation. Tudíž červení a modří.

Krátkou pochvalnou zmínku v této recenzi bezpochyby zasluhuje hudba a zvuky, kteréžto obě herní komodity jsou u Bitmapů, jak je tomu již od samých začátků této společnosti, opět na převelice vysoké úrovni. Řečeno několika málo slovy: když hra od Bitmap Brothers, tak se skutečně kvalitním ozvučením.

Celkem obsahuje Z: Steel Soldiers třicet single-player misí, odehrávajících se na šesti různých planetách - tzn. v šesti různých prostředích (lišících se zejména barvou;). Od pouštní planety přes zelené "lesy" až po "sibiřskou" ledovou tundru. Jejich obtížnost je poměrně vyvážená a tak ty první dohrajete vcelku v klídku napoprvé, zatímco už tak od desáté až patnácté mise si možná budete muset některou (párkrát) zopakovat.

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Z: Steel SoldiersZ: Steel Soldiers

Multiplayer zde samozřejmě nechybí, jak by mohl. Můžete hrát přes LAN i přes internet a dokonce i přes sériový kabel (!!). Stejně dobře si můžete pustit skirmish, který nabízí výborné možnosti nastavení - celkem devět různých map, pět podmínek vítězství, možnost nastavit si tech level, startovní kredity, a tak dále. Právě multiplayer je jedním z velkých plusů hry, protože celý její koncept je pro multiplayer jako dělaný.

Takhle to vypadá, že by Z: Steel Soldiers mohli dostat hodnocení klidně nějakých 8/10. Jenže... není tomu tak. Bohužel. Vydání hry totiž bylo, jak se zdá, poněkud uspěchané. Ovládání je těžkopádné, chce to si na něj zvyknout - různá okýnka na hlavní obrazovce se sice dají přesouvat, ale že by se dala zavřít, o tom nechtějí Bitmapové ani slyšet. Taktéž možnosti seskupování jednotek jsou poměrně chudé, tyto možnosti byly rozšířeny teprve díky nejnovějšímu patchi, který lze nalézt na oficiálních stránkách http://www.zsteelsoldiers.com/. Rovněž se objevily problémy se spouštěním hry pod Win2k. Testeři u Bitmapů si prostě s chybkami a nedodělávkami asi příliš hlavu nelámali a raději pařili a pařili a pařili... A to udělali chybu.

Pokud si chcete zapařit i vy, radím vám: pouze na pořádném stroji. Moje Mendocino 300MHz se 196 MB RAM a Voodoo3 hodně lapalo po dechu, i když jsem vypnul všechny detaily. Vy, kteří si chcete užít hru při plných detailech a naprosto plynule, budete potřebovat procesor minimálně na 600 MHz.

Grafika: 8/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 7/10
Milovníci původního Ztka si od hodnocení odečtou jeden bod.
Celkové hodnocení: 7/10

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Playstation má speciální nabídku na Černý pátek, konzole i hry s velkou slevou

Playstation má speciální nabídku na Če…

Sony oznamuje, že v právě probíhající akci Black Friday nabízí ještě atraktivnější cenové podmínky svých produktů.

21.  11.  2017 |
Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvězdné války ve 4K

Hrajeme Star Wars Battlefront II: hvěz…

Zapli jsme Xbox One X a rozhodli se vyzkoušet, jak vypadají Hvězdné Války ve 4K. A víte co? Vypadá to parádně!

15.  11.  2017 | | 6 N/A