PC | RPG | Preview

Zaklínač - polský Dungeon Siege podle Sapkowského

Ani ne před týdnem jsme přišli s prvními informacemi ohledně připravovaného polského RPG Zaklínač neboli The Witcher. Dnes pro vás máme rozsáhlé preview, ve kterém se dozvíte nejen mnoho podrobnějších informací o samotné hře, ale také o Andrzeji Sapkowském, autorovi původní knižní série, na jejímž světě hra staví.

Už v nedávné novince jste se dozvěděli, že Zaklínač bude akční RPG velice nápadně připomínající starší Dungeon Siege. Zdá se tedy, že by mohl být zdatnou konkurencí pro připravovaný Dungeon Siege 2, o němž však, na rozdíl od Zaklínače, zatím mnoho nevíme. Pusťme se tedy nyní do podrobnějšího rozboru hry, která možná konečně proslaví Andrzeje Sapkowského i na západě.

Příběhy Zaklínače jsou známé především v zemích jako Česká a Slovenská Republika, Polsko, Maďarsko nebo Rusko. Je to dáno také tím, že Andrzej Sapkowski čerpá hodně z historie těchto regionů, a tak nám jeho knihy mohou připadat i o něco bližší, než pořád dokola omílaný (nic ve zlém) Pán Prstenů.

Svět a jeho obyvatelé

Andrzej Sapkowski

Polský spisovatel oblíbený především ve východní Evropě. Narodil se 21. června 1948 ve městě Lodz`. V roce 1986 vydal v polském časopisu Fantastyka svoji první povídku nazvanou Zaklínač. O dva roky později se stává nejoblíbenějším fantasy spisovatelem ve své zemi, jeho povídky vycházejí v dalších středoevropských časopisech (např. také v naší Ikarii). Své čtenáře udivuje především bohatými dialogy a barvitými popisy postav. Nejznámějším z nich je Zaklínač Geralt. Jeho knihy byly přeloženy do mnoha evropských jazyků, češtinu a slovenštinu nevyjímaje. Mezi jeho nejznámější díla patří sbírky povídek Stříbrný meč, Věčný oheň, Maladie či románová sága o Zaklínači a Ciri - Krev elfů, Čas opovržení, Křest ohněm a další. V roce 1996 byly některé jeho příběhy vydány také v němčině, na náměť Zaklínače vznikl roku 2001 také film a televizní seriál. Bývá také často hostem místních conů. Momentálně pracuje tento autor na sérii historických fantasy románů, které se odehrávají ve Slezsku za doby husitských válek v 15. století. Více se o něm můžete dozvědět na jeho polských (http://www.sapkowski.pl/) nebo českých (http://www.sapkowski.cz/) oficiálních stránkách.

Svět hry Zaklínač je čerpá inspiraci právě v Sapkowského povídkách a románech, ne tak už v podle obecného mínění nepříliš povedeném filmu. Připomíná pozdně středověkou Evropu, kde společně žije několik odlišných ras - lidé, elfové, trpaslíci a skřítci. Ačkoliv se lidé pokoušejí v Severních oblastech, kde se celý příběh odehrává, vládnout pevnou rukou, jsou nejrozhádanější stranou. Příslušníci ostatních ras jsou jimi často pronásledováni. Jediní elfové mají vlastní svobodné království, někteří z nich však přebývají v lesích a vedou nekonečnou partyzánskou válku proti lidskému pokolení. Další elfové se dokonce usadili ve vesnicích a městech, kde tvoří oddělené komunity.

 

 

Trpaslíci jsou formálně podřízeni lidem a mnoho jich žije v ghettech lidských měst. Veškeré cesty a stezky jsou pod "dohledem" nejrůznějších potvor, divokých zvířat, loupežníků, tuláků či hladovějících sedláků. Zdivočelí elfové pobíhají po lesích v přepadových oddílech, nezaplacení žoldáci si vybírají svou odměnu na obyčejných lidech. Svět Zaklínače není, jak sami vidíte, nijak zvlášť bezpečný. Spíš naopak.

Taková doba je jako dělaná pro nejrůznější proroctví a dávné věštby. Podle některých lidí má ze severu přijít led, který pohltí celé Severní oblasti. Tomu odporuje Řád planoucí růže, který tvrdí, že síla ohně zemi před tímto nebezpečím ochrání. Přežijí ale samozřejmě jen ti, kteří se řádu podřídí.

Do toho všeho ještě z jihu nebezpečně doráží totalitní impérium Nilfgaard, které se chystá Severní oblasti dobít silou. Tímhle problémem se prozatím zabývají nejvíc šlechtici a příslušníci vyšší společnosti. Normální lidé mají horší problémy - starostí běžných sedláků, dělníků, obchodníků či hospodských jsou neustále narůstající hordy monster. Po krajích se začínají potulovat tlupy vlkodlaků, upírů, démonů, jejich blyštivé oči vykukují z temných lesů i jeskyň a hrozí minimálně smrtí každému neopatrnému dobrodruhovi nebo i jen náhodnému kolemjdoucímu.

Podivuhodné osudy Zaklínače

Zaklínače bychom však za náhodného kolemjdoucího mohli pokládat jen těžko. Právě naopak - on je ten, který nebezpečí vyhledává. Profesionál, dobrodruh, kterého už v ranném mládí vytrénovali k boji s potvorami všech druhů i velikostí. Jako děti byli odebráni svým rodičům a podrobeni mnoha různým zkouškám a proměnám, které je obdařily nadpřirozenými schopnostmi. Jejich lidství zůstalo skryto hluboko uvnitř. Kdysi se také Zaklínači sdružovali do společenství odhodlaných bojovníků.

 

 

Na počátku hry je nás Zaklínač pouhý mladý muž, který nemá se zabíjením monster mnoho zkušeností. Všechno ho totiž teprve čeká. Celá jeho osobnost se bude formovat podle toho, jak jej vy tou dlouho cestou, která na něj čeká, provedete. Může se stát vznešeným hrdinou, ale i odporným zločincem. Jeho chování, skutky i činy, to vše si obyvatelé herního světa pamatují a jejich mínění se odráží i na vaší Pověsti.

Ve hře dostanete na výběr - buďto zvolíte jednoho z předdefinovaných Zaklínačů (nebo Zaklínaček), anebo si "postavíte" vlastního. Právě v časech, kdy Řád planoucí růže získává území bývalého království Aedrin a bojuje o další území s elfy z Květinového údolí, se náš mladý hrdina vrací do své rodné pevnosti Kaer Morhen, sídla Zaklínačů, kde byl vychován a vytrénován. Shodou okolností právě v okamžiku, kdy k pevnosti dorazíte, snaží se její poslední zbylí obránci odrazit útok tajemných bytostí. To bude váš první velký úkol.

Během svých dalších cest pak procestujete celé Severní oblasti, navštívíte místa známá z knih a potkáte i některé postavy, které se v románech či povídkách objevily. Zjistíte, kdo stojí za útokem na Kaer Morhen a objevíte tajemství, která se ukážou být hrozivým nebezpečím pro celý svět.

 

 

Délku hry odhadují její tvůrci na 30 až 40 hodin čistého hraní, přičemž bude rozdělena do pěti částí - prolog, tři hlavní akty a epilog. Ovládání se bude dít především myší, dostanete ale možnost definovat si i své vlastní klávesové zkratky pro většinu operací. A ačkoliv se tvůrci soustředí momentálně především na singleplayerovou část, neměl by chybět ani multiplayer, který nabídne bojovou arénu, kooperativní a možná také týmový mód.

Schopnosti a dovednosti

Jako v každém RPG, mají i všechny postavy v Zaklínači své vlastnosti. Patří mezi ně fyzické atributy, skilly a odolnosti. Hlavní hrdina navíc vládne také zvláštními schopnostmi, tj. znalostí magických gest a speciálních útoků.

Mezi atributy patří síla, hbitost, vitalita, vytrvalost, meditace, útok, obrana, poškození, reputace a nálada (tu však lze sledovat pouze u NPC). Skilly pak zahrnují jednoruční, obouruční a střelné zbraně. Odolnosti jsou čtyři - na oheň, jed, paralýzu a kyselinu. Nakonec tu jsou schopnosti - jedná se o speciální skilly, které si vybíráte, když  váš Zaklínač postoupí na požadovanou úroveň zkušeností. Na začátku má váš hrdina dvě speciální schopnosti - tajný útok a magická gesta.

Nové zkušenostní body získáváte úplně stejně, jako ve všech ostatních RPG - zabíjením nepřátel, objevováním nových míst či předmětů nebo plněním úkolů (kterých má být dobře přes 50). Jakmile získáte dostatečný počet zkušeností, postupujete na další úroveň.

V průběhu celé hry budete ovládat pouze jednu jedinou postavu. Časem se k vám ale mohou přidat další - ty sice nemůžete přímo ovládat, ale ony samy už si nějak poradí. Ostatně, vývojáři slibují skvělou umělou inteligenci - více v dalším odstavci.

Herní technologie

Vývojáři z Red Studia stavějí na vlastním (čili proprietárním) enginu. Ten nabízí mnoho technologických i principiálních vymožeností a dalo by se o něm mluvit skutečně dlouze, ale já se pokusím všechny ty poznatky poněkud zestručnit.

Pokročilá umělá inteligence si zahrává nejen s chováním postav, ale také s jejich schopností správně hledat cestu k cíli. Využívá k tomu pohybovou síť, jejímž hlavním účelem je skladovat informace o tvaru mapy a důležitých objektech, které se na ní nacházejí. Díky tomu pak postavy dokáží určit bezpečné místo nebo takové, kde je menší viditelnost a je tedy vhodné pro útok nebo obranu.

 

 

Obecně chování postav má být velmi lidské s tím, že se dokážou přizpůsobovat měnícím se herním situacím, využívat různé typy zbraní a vybavení na jednotlivé druhy protivníků a k tomu všemu i navzájem spolupracovat - útočit ve skupině a podobně.

Po technologické stránce zvládá engine ty nejnovější finesy grafických karet, jako jsou pixel a vertex shadery, hardwarové T&L, bump-mapping a podobně. To znamená především skvělé grafické zpracování, které nabídne různé odrazy povrchů, volumetrickou mlhu, realistický model rozbitého skla, dokonalé organické modely stromů, květin a trávy, a plno dalších vychytávek. Už screenshoty dokazují, že po vizuální stránce se Zaklínač může v klidu měřit se svými konkurenty od světových tvůrců. Hardwarové nároky mají navíc být přizpůsobivé jednotlivým konfiguracím.

CD Projekt buduje a boduje

Společnost CD Projekt, známá už nějaký ten rok i u nás, je původem z Polska. Byla založena už v roce 1994 a dnes jde o úspěšnou herní společnost, která se orientuje především na distribuci - v posledních měsících ale začala i s vývojem vlastních her. Zaklínač je prvním počinem vývojářského studia CD Projektu nazvaného Red Studio, které vzniklo v únoru 2002. Momentálně se na tvorbě hry podílí sedm profesionálů. Tento počet by se měl v průběhu dalšího vývoje rozrůst až na patnáct. Podle vlastních slov se hodlají orientovat na tvorbu her té nejvyšší kvality.

 

 

Důkazem prvotního úspěchu Red Studia může být například i to, že v nejbližší době by se na oficiálních stránkách Zaklínače měla objevit jedna povídka od samotného Andrzeje Sapkowského.

Hra Zaklínač, pokud se alespoň z části povede, bude znamenat především pro polské hráče předmět obrovské národní hrdosti. Jistě také dopomůže Andrzeji Sapkowskému udělat si jméno také v západní Evropě, kam dosud neměly jeho knihy možnost proniknout - anglické překlady zatím neexistují.

Pro hráče obecně by pak mohl Zaklínač znamenat po dlouhé době zase jedno pořádně zábavné akční RPG v originálním světě plném fantazie a středoevropské duši blízkém stylu. Chtěli byste znát datum vydání? Tak to vás musím zklamat - je to jedna z malá věcí, která je na téhle hře zcela nejistá.

Oficiální stránky: http://www.thewitcher.com/
Výrobce: CD Projekt Red Studio (http://www.cdprojekt.info/)
Vydavatel: CD Projekt (http://www.cdprojekt.info/)

Další odkazy: http://www.sapkowski.pl/, http://www.sapkowski.cz/

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG
Výrobce: CD Projekt | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 26. října 2007
  • živý svět
  • systém úkolů a důsledků rozhodnutí
  • RPG systém
  • příběh
  • souboje
  • alchymie
  • grafika
  • soundtrack
  • většina dabingu
  • osobitý humor
  • kostkový poker a další minihry
  • klonování postav
  • dlouhé a časté loady
  • dá vám zapomenout na reálný svět
Diskuze (5) Další článek: První dojmy z nové slovenské hry Shadow Vault

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,