Zaklínač 2: Vrahové králů – poctivé hardcore RPG (recenze)

Geralt z Rivie pokračuje ve svém příběhu a ukazuje všem skeptikům, že drsný a originální projekt může uspět.
Seznam kapitol
  1. Příběh je, oč tu běží
  2. Drsná hra pro tvrdé jádro RPG hráčů

Hardcore RPG, které nabízí silný příběh sázející na svět z pera Andrzeje Sapkowského, možnost voleb, erotiku, akční souboje a především drsnou atmosféru středověku. Hra, u které zapomenete na čas. Hra, která má mít to, po čem touží všichni hráči: nečernobílého hlavního hrdinu, originální úkoly, obrovskou znovuhratelnost a hlavně spoustu zábavy. To je Zaklínač 2: Vrahové králů.

Týden se Zaklínačem 2: Vrahové králů

Pondělí: Kde se vlastně Zaklínač vzal? (téma)
Úterý: Ženy v Zaklínači 2 (téma)
Úterý: Soutěž o 3 hry Zaklínač 2: Vrahové králů a 3 medailony
Úterý: Zaklínač 2: Vrahové králů – poctivé hardcore RPG (recenze)
Středa: Tipy pro začínající vědmáky (tipy)
Čtvrtek: Jak dobře znáte Zaklínače? (kvíz)
Pátek: Pět nejdospělejších RPG - sex za zkušenosti (téma)

Po jeho dlouhém a důkladném hraní se musím sám sebe ptát, jestli jsem jej jenom hrál, nebo i prožíval. A čím dál tím víc se přikláním k druhé variantě. Příběh je totiž něco, čemu autoři z CDProjektu RED věnovali tu největší pozornost a co vypilovali k dokonalosti.

 

Prozrazovat cokoliv z 30-40 hodinového Geraltova putování zní skoro jako svatokrádež, protože každý nový střípek do příběhové mozaiky prohlubuje drsně středověkou atmosféru a hlavně vám dává pocítit význam vašich voleb.

Na konci prvního aktu můžete rozhodnout, jak bude vypadat akt druhý

Asi si teď říkáte, že důraz na volby není v žánru RPG nic výjimečného – marketingovými výmysly o tom, jak se mění zážitek z Dragon Age přesně podle vašich rozhodnutí, jste asi slyšeli dostatek. Jenže při vlastní realizaci už chlapci z BioWare tak trochu selhali, protože odlišná volba znamená prolézt znovu jeden a ten samý dungeon, abyste na jeho konci v dialogu vybrali jinou linku, která je prezentována buď jako dobrá, nebo jako extrémně špatná.

witcher2_01.jpg witcher2_02.jpg

Super odlišení a velká znovuhratelnost? Ani omylem. Jenže v dnešní době to asi ani jinak udělat nejde – přeci jen se autoři nebudou patlat s úplně odlišnými příběhy a lokacemi, nebudou pro polovinu hráčů navrhovat jednu hru a pro polovinu druhou. Zvlášť, když se to v prodejních výsledcích nijak neodrazí. Jenže lidé z CDProjekt RED jsou blázni. V tom dobrém slova smyslu. A tak nejenže v tradici starých RPG zašívají vedlejší questy do různých míst, kudy ani nemusíte projít, ale rovnou nabízí i volby, jež doopravdy něco ovlivní.

Znovuhratelnost? Ano!

Na konci prvního aktu můžete rozhodnout, jak bude vypadat akt druhý (jednotlivé varianty se od sebe odlišují přibližně z osmdesáti procent) a částečně i třetí, stejně jako svými rozhodnutími měníte i nabízené úkoly. A asi nemusím říkat, že vaše volby do stejné míry ovlivňují příběh hry, pomáhají utvářet Geraltův charakter a odráží se i na celkové atmosféře. Jednou nenápadnou akcí třeba můžete rozhodnout, jestli se bude ve městě slavit nebo vraždit.

witcher2_03.jpg witcher2_04.jpg

Budovaná atmosféra drsného středověku, který je plný krve, násilí, erotiky, sociální nespravedlnosti vás už během prvních pár hodin zaručeně dostane a už během ní zjistíte, že odlišnosti mezi padouchem a hrdinou často spočívají pouze v různém úhlu pohledu. Když k tomu navíc přidáte i chytlavé herní mechanismy a originální úkoly, zjistíte po pěti minutách hraní, že u Zaklínače sedíte ne pět minut, ale pět hodin. A až ho dohrajete, sednete si k němu na pár desítek hodin znovu, abyste odhalili, co vám v předešlé sehrávce zůstalo skryto.

Svůj podíl na tom mají i paralely a parafráze současného světa, jež neodmyslitelně patří i ke knihám Andrzeje Sapkowského

Svůj podíl na tom mají i paralely a parafráze současného světa, jež neodmyslitelně patří i ke knihám Andrzeje Sapkowského, stejně jako jemné dloubání do dalších knih a filmů. Autoři hry zůstávají této tradici věrni a zcela jasně si berou na paškál třeba Tolkienova Pána Prstenů, s oblibou obměňují plakát se Strýčkem Samem a dostane se i na spousty dalších popkulturních odkazů. Z některých věcí vás zamrazí, jiné vás pobaví a ten zbytek přejdete s udiveným pozdvihnutím obočí.

witcher2_07.jpg witcher2_24.jpg

Za dokonalé prožití můžete poděkovat vynikající české lokalizaci, která snese srovnání se špičkami v žánru a na níž jsem nenašel jedinou chybičku. Díky výborné práci týmu překladatelů a testerů je možné si příběh Zaklínače i všechny narážky užít tak, jak byly myšleny. Jako třešničku na dortu ještě zmíním, že je možné zvolit si při hraní vybrat české titulky spolu s polským nebo anglickým dabingem – bravo!

Kazy vybroušeného diamantu

Největší slabinou příběhové a atmosférické části Zaklínače – tedy té, na níž převážně staví – je bohužel trochu paradoxně konec, který znemožňuje použít tvrzení „Konec dobrý, všechno dobré.“ I přes snahu o epické vyznění a zakončení aspoň některých linií (hra by měla nabízet 16 drobně odlišných konců!) se dozvídáte odpovědi pouze na jednu z hlavních linií a hra vás neskutečným způsobem navnadí na další hraní. Místo zatmívačky jsem v epilogu čekal spíše palcové titulky „Pokračování příště“ a oznámení, že Zaklínač 3 dorazí někdy za měsíc. Bohužel se tam nic takového nenacházelo.

witcher2_05.jpg

I tak ale musím uznat, že to, proč je oslavován jak první Zaklínač, tak knižní sága, se dočkalo svého naplnění. Příběh je zamotaný a plný voleb, atmosféra patřičně drsná a jediné, co skvělý zážitek lehce kazí je již zmíněný příliš otevřený konec. Na jednu stranu je to ale dobře – máte jistotu, že se v případě prodejního úspěchu dvojky dočkáte i neméně propracovaného, promyšleného a vůbec originálního třetího dílu.

Teď už víte, jakým dojmem Zaklínač působí na nezaujatého pozorovatele a hráče. Jak se však vypravěčský klenot hraje a jak to jde dohromady s vyprávěním? To se dozvíte v druhé kapitole našeho článku.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: CD Projekt RED | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. května 2011 (PC)
17. dubna 2012 (X360)
  • Větvení příběhu a možnost volby
  • Skvělé dialogy
  • Prvotřídní příběh
  • Vtip
  • Středověká atmosféra
  • Lehce konzolové ovládání
  • Příliš otevřený konec
Související články
  1. Týden se Zaklínačem 2 – kde se vlastně Zaklínač vzal?

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: co hrát na cestách?

7 tipů na nejlepší mobilní hry roku: c…

Hrajete rádi na mobilním telefonu? Nechte si od nás doporučit několik kousků pro letošní rok.

17.  4.  2018 | | 8 N/A
4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřitelným smyslem pro detail

4K obrázky z Far Cry 5 lákají neuvěřit…

Far Cry 5 nás v mnohém příjemně překvapil, především ale nabídl nádherné pískoviště na hraní. A nic to nepodpořit tak, jako 4K rozlišení.

11.  4.  2018 | | 18 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

21.  4.  2018 | | 36 N/A
God of War: severská výprava (recenze)

God of War: severská výprava (recenze)

Populární rubač bohů se vrací, aby nám dokázal, že neztratil nic ze svého lesku. Jak dopadl Kratos nové generace?

20.  4.  2018 | | 32 N/A
Playstation 5: datum vydání, výkon a vše, co víme o příští herní konzoli

Playstation 5: datum vydání, výkon a v…

Playstation 5 ještě možná neukázal ani palec u nohy, to ale neznamená, že o nim nic nevíme. Pojďme se podívat na to, co je známo.

24.  4.  2018 | | 239 N/A
Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdinové a pestrý svět

Cyberpunk 2077 na ostro: frakce, hrdin…

Kromě pěkného CG filmečku jsme stále z Cyberpunku 2077 neviděli vůbec nic. S přibližující se E3 se ale začaly objevovat opravdu zajímavé informace. Co všechno o megalomanském projektu víme?

22.  4.  2018 | | 7 N/A
Herní agenda: dubnová nálož pecek

Herní agenda: dubnová nálož pecek

Březen nás navnadil na začínající jarní sezónu plnou skvělých titulů a duben pokračuje ve stejném duchu. Opět se nám na herním trhu objevila různorodá sorta her, mezi kterými si jistě dokážete vybrat ať už hrajete na jakékoliv platformě.

18.  4.  2018 | | 2 N/A
Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, trvalo to necelý měsíc

Ochrana Far Cry 5 podlehla hackerům, t…

Ubisoft si své hry snaží hlídat, hackeři jsou ale neúprostní.

16.  4.  2018 | | 11 N/A