Zaklínač 2: Vrahové králů – RPG jak má být (dojmy)

Dostali jsme první dávku. Nikoliv drog, ale Zaklínače 2. Pravdou však je, že i tohle poctivé RPG má zatraceně návykové účinky.
Seznam kapitol
  1. Na skok za Geraltem
  2. Malá galerie z preview verze

Zaklínač 2 je obrovská hra a to můžeme říct, i když máme za sebou teprve preview verzi obsahující prolog a první kapitolu. Je obrovská nejen proto, že si na disku už teď ukousne bezmála 10 GB místa. Víc nás fascinovalo zpětné pročítání návodu v přiloženém dokumentu a zjištění, že jsme objevili asi jen čtvrtinu toho, co hra nabízí. Prakticky každý quest má víc způsobů řešení a pár úkolů jsme i přehlédli, protože jsme nebyli dostatečně důslední v průzkumu lokací.

 

Na dnešní dobu je to pomalu zázrak, protože při rostoucí ceně vývoje si tvůrci zatraceně rozmyslí se patlat s obsahem, který uvidí jen minoritní část hráčstva. Zaklínač 2 prostě slibuje zase jednou přinést opravdové a poctivé RPG.

Akční úvod

Pravda, samotný úvod ještě spíš vsází na přímočařejší zážitek, ale jakmile se dostanete do malého přístavního městečka Flotsam s jeho zalesněným okolím, rozjíždí se klasický kolotoč – hlavní questy, vedlejší questy, zaklínačské lovení stvůr, chlastání v knajpě, pěstní bitky v knajpě, cpaní si tisíce a jedné blbiny do inventáře s doufáním, že vám to někdy k něčemu bude (a bude: míchání lektvarů, výroba pastí, kování a zlepšování zbraní)…prostě klasika a naprostý rozpor se zjednodušováním jako například v Dragon Age 2.

Witcher 2 34.jpg Witcher 2 36.jpg

Jistě, Zaklínač nezamrzl v minulosti a přináší spoustu nových prvků a úprav, které fungují tu lépe, tu hůře.

Zaklínač 2 prostě slibuje zase jednou přinést opravdové a poctivé RPG

Například část bitek holými pěstmi nově probíhá stylem QTE – tedy bušením do tlačítek vyskakujících na obrazovce. Podobných hříček je tu víc, naštěstí zbytečně neotravují a působí spíš jako zpestření.

Witcher 2 22.jpg Witcher 2 31.jpg

Právě z herní pestrosti máme velkou radost. Co jsme zatím hráli, dočkali jsme se jedné plížící pasáže, jednoho monumentálního útoku na hrad, chránili jsme zraněnou Triss, probíjeli jsme se jeskyněmi, lesem i vypálenou nemocnicí, vyhazovali jsme tunely do vzduchu, masakrovali Topivce, duchy, bandity i elfy. Došlo i na zběsilou bitvu s gigantickou zrůdou. Pokud si dokáže zachovat finální hra pestrost i v dalších kapitolách, rozhodně je na co se těšit.

Witcher 2 01.jpg Witcher 2 02.jpg

Atmosféra hustá jak sirup je jednou z dalších věcí, na kterou se můžete těšit. Zaklínač opět působí jako dospělé RPG a tím nemyslíme jen to, že hned ve třetí scéně uvidíte úplně nahou Triss Ranuncul. Jde o samotný syrový svět, velmi podobný tomu našemu. Politika, korupce, bída, rasismus, terorismus… i po samotném hlavním hrdinovi na ulici někteří pořvávají nadávky kvůli jeho odlišnosti. Příběh se sice příliš hodnotit nedá (a ostatně tvůrci i žádali, ať se vyhneme zbytečným spoilerům), ale má dobře našlápnuto a jsme jenom zvědaví, kam se to vyvine dál.

Work in progress

První Zaklínač šel díky využití Aurora enginu z Neverwinter Nights hrát i v klasickém izometrickém pohledu, dvojka se přesouvá plně do third person. Herní prostředí je díky tomu členitější a působí uvěřitelněji, na druhou stranu nám občas přijde o něco uzavřenější a koridorovější, i když to tvůrci mazaně ukrývají. Změn se dočkal i samotný soubojový systém a popravdě je to něco, co nám kazilo naše prvotní extatické vytržení.

Witcher 2 19.jpg Witcher 2 20.jpg

Styly a časování útoků dostalo padáka, nově máte na jednom tlačítku myši slabý útok, na druhém silný, tlačítkem E blokujete a mezerníkem se odkutálíte. Myšlenka dobrá, ale provedení problematické, protože kardinálně nefunguje systém zacílení protivníka, což je v hromadnějších bitvách (a těch je většina) občas na zešílení.

VIDEO: 3738 'The Witcher 2 - Trailer'

Až příliš často se budete jen zběsile kutálet po podlaze a točit kamerou ve snaze trefit toho nejnebezpečnějšího protivníka. Boje přitom nejsou hloupé, k dispozici máte i tradiční sestavu znamení (oheň, odhození, omráčení, štít a ovládnutí), klasický meč na humanoidy a stříbrný meč na stvůry, sekundární zbraně jako dýky, bomby atd., takže taktické možnosti jsou široké. Obecná nešikovnost a nedotaženost ovládání to boří a je otázkou, zda s tím tvůrci zvládnou něco udělat do vydání. Je škoda, že i když se podle nedávného vyjádření tvůrců inspirovali i konzolovým hardcore RPG Demon’s Soul, nevzali si za vzor jeho výtečný soubojový systém.

Witcher 2 07.jpg Witcher 2 29.jpg

Celková neodladěnost je něco, co nám dělá velké vrásky. Jistě, jedná se jen o preview verzi, o spoustě problémů tvůrci ví a usilovně na nich pracují, ale finální verze má vyjít za měsíc a během hraní jsme narazili spoustu chyb od naprostých drobností, jako text jdoucí přes sebe, přes nespuštění skriptu a nutné nahrávání pozice, po čas od času brutální pokles fps vedoucí k restartu hry. A pokračovat by se dalo dál: problematický stealth systém, špatná detekce aktivních předmětů, nepřehledné UI...

Těšte se na Vědmáka

V CD Projektu jsou sice naprostí nadšenci, kteří dřív či později vyladí hru k dokonalosti a fanoušci to vědí, ale ostatní by mohli na hru zbytečně zanevřít. Ale nepředbíhejme zbytečně událostem a na finální zhodnocení si počkejme do plné verze.

Celková neodladěnost je něco, co nám dělá velké vrásky

A rozhodně je na co čekat. Silný příběh a zajímavé postavy, spousta úkolů s více možnostmi řešení, tuny vybavení a lootu, bohatý strom (vlastně takový kruh) dovedností… to všechno tu je a ještě podepřeno kvalitním grafickým zpracováním, kdy vám občas nezbyde než zastavit a kochat se okolím.

Witcher 2 13.jpg

Zaklínač 2 má potenciál přeskočit svého staršího bratra ve všech ohledech, opět posbírat desítky ocenění kritiků a hráčům uzmout stovky hodin z jejich života. My se už nevyspalosti zapříčeněné dlouhým zíráním do monitoru nemůžeme dočkat.

Dostupné pro: PC, X360
Žánr: RPG | Fantasy RPG
Výrobce: CD Projekt RED | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 17. května 2011 (PC)
17. dubna 2012 (X360)
  • Větvení příběhu a možnost volby
  • Skvělé dialogy
  • Prvotřídní příběh
  • Vtip
  • Středověká atmosféra
  • Lehce konzolové ovládání
  • Příliš otevřený konec
Související články
  1. Dojmy: Zaklínač 2: Assassins of Kings – na RPG a na pivo
  2. Preview: Zaklínač 2: Assassins of Kings - znovu na stopě
  3. Zoom: Zaklínač 2 - král je mrtev, přichází zabijáci králů
  4. Recenze: Zaklínač - když hra souzní s knihou
  5. Dojmy z párty Zaklínače - přičichli jsme ke všem prvkům hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

K boji proti lootboxům se připojují další země, nechybí ani ČR

K boji proti lootboxům se připojují da…

20.  9.  2018 | | 29 N/A
Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Za malý poměr hráček si může herní průmysl sám, říká Alžběta Trojanová

Za malý poměr hráček si může herní prů…

11.  9.  2018 | | 16 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A
Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fotorežimu krásy peruánské džungle

Hráči fotí: Tomb Raider ukazuje ve fot…

Nejnovější Tomb Raider možná není nabitý akcí, jako historický výlet do Mayské minulosti však poslouží skvěle.

23.  9.  2018 | | 1 N/A