Zaklínač 3: Divoký Hon - větší, lepší, vousatější

Má to bílé vlasy, občas to svítí a je to neplodné. Co je to? Polární liška z Černobylu? Samá voda… Je to Geralt z Rivie! Ano, náš hrdina je zpět a tentokrát už mu nic nebrání v rozletu.

Co se událo od naší poslední návštěvy Sapkowského fantasy světa? Tyranský nájezd „Wild Hunt“, neboli „Divoký Hon“, jež je i podtitulem třetího dílu série, sužuje místní obyvatelstvo a za kopyty svých koní nechává jen smrt a zmar. Jedná se o starý kult hrozivých jezdců, kteří po letech svého působení zamořili celý svět. Malé odbojové skupinky, sestávající se z prostých mužů a žen, kteří našli odvahu postavit se hrozbě, mají ale pramalou šanci těmto přízrakům čelit. Když náhle, v prachu a dýmu vypálených vesnic, zjevuje se bájný zaklínač, aby dal těm bídákům co proto. Ven se dostávají čerstvé informace přímo z rukou vývojářů. Co nás čeká v závěru trilogie?

 

Princezny, čarodějnice, osud, láska, to sú všecko bajky na h**no.“

 

To vše a ještě mnohem víc nás čeká v celých 50 hodinách herního času v podobě hlavní dějové linky a dalších 50, vyďobeme-li i vedlejší úkoly, číhající na každém rohu. Nic není generováno, na všem je podpis poctivé dřiny vývojářů z CD Projektu, což zákonitě přispívá i k celistvosti herního zážitku. Svět reaguje na zaklínačovu přítomnost a jeho chování. Bude-li Geralt jednat s obchodníkem jako s kusem hadru, může ho nákup vyjít sakra draho.

Každým krokem k jinému konci

Nákupem chleba to ale nekončí. Pokud dostane zálusk na ženu krčmáře, dost možná slízne při příští návštěvě pár tvrdých kopanců. Zbaví-li rybářskou vesnici otravných topičů, může se kochat jejím růstem a prosperitou. Možností je nepřeberně.

1.jpg 2.jpg 3.jpg

Na nelineární příběh, skýtající jedinečný zážitek s každým novým rozhodnutím, jsme už po vzoru série zvyklí. Tolik variant tu však nikdy předtím nebylo, a to ani na poli RPG žánru. Příběhem i herním světem pohne celá řada událostí, které hráč může přímo ovlivnit. Nelehká rozhodnutí, jimž budeme čelit, se postupem času vrství, prolínají, zrají a na samém konci vyústí v jeden z 32 alternativních konců, a to už je v celku pádný důvod sjet si to hned po titulcích hezky celé znovu. Hráči by se měli postupně dostat až ke třem zcela odlišným epilogům, které pro změnu ovlivní až 12 unikátních stavů herního světa.

 

„Svět zahyne v mrazu a neobrodí se, než východem nového slunce.“

 

Největší změnou a hlavním tahákem nového Zaklínače se zatím nekompromisně jeví rozlehlá otevřená krajina. Jen při cestě z jednoho konce mapy na druhý budeme potřebovat zdatného valacha a dlouhých 40 minut reálného času. Zapomenout můžeme na vleklé načítací obrazovky, otravující při každém přechodu mezi drobnými lokacemi. Už žádné neviditelné zdi na okrajích koridoru. Jedny z mála vad na kráse předchozích dílů byly nenávratně smazány a před námi se otevírá obrovský fantasy svět bez kompromisů.

7.jpg

Ty, kteří předpokládají, že se na úkor velkého zaklínačova pole působnosti bude mapa skládat z jednotvárných a nudných prostranství, rád vyvedu z omylu. O pestrost tu nebude nouze. Polské studio nezapřelo svou rodnou hroudu, a tak se dočkáme třeba válkou poznamenaného „Území nikoho“, temné pustiny protkané monstry, inspirované slovanskou mytologií. Pro ty, co zatouží po krásách severské kultury a přírody je tu „Skellige“, a urbanističtěji založení hráči si přijdou na své třeba ve městě „Novigrad“, jemuž jako předloha stál středověký Amsterdam.

6.jpg 8.jpg 9.jpg

Živoucí svět, co má smysl

Navození atmosféry živoucího světa podporuje řada prvků, na které ve hrách prozatím nejsme příliš zvyklí. Vše je přitom naprosto logické, takže vývojáře lze jen poplácat po zádech a doufat, že se konkurenční tituly v tomto směru něčemu přiučí. Koupí-li například náš hrdina uzenou tresku ve vnitrozemí, může počítat s vyšší marží za dopravu, než kdyby ji zakoupil na pobřeží. Vesnice, nepostrádající jak lovecké chaty, tak koželužny, příznivě ovlivní cenu vyrobených oděvů a doplňků. Polnosti, zažívají právě období sucha, zvednou cenu pečiva. Prosté, racionální, přesto ojedinělé.

 

Jak pravila mladá Cerro královi Vridankovi, když spolem byli prvně v posteli: Pěkná věcička, ale má nějaké praktické využití?“

 

Také soubojový systém doznal několika změn, v jádru se ale drží osvědčených mechanismů druhého dílu. Počet akčních animací narostl z 20 na 96 a Geralt na hráčův rozkaz vykonává jeden útok za druhým v ladných a plynulých sledech. Komba a výpady bude možné postupem času rozšiřovat, v bitce pak kombinovat s magickými znameními, otrávenými čepelemi, nebo dělobuchy. Každé vylepšení schopnosti se navíc vizuálně promítá i na Geralta.

4.jpg

To dává hráči prostor k taktizování a nejednou bude třeba pořádně promyslet, jak tu bestii poslat k zemi za pomoci toho mála, co se zrovna nachází v inventáři. K tomu skvěle poslouží i protivníkovy slabiny, které je třeba u každé z 80 potvor nejdříve objevit, a pak jich samozřejmě patřičně využít. Věřte, nebo ne, ale i obludka má své city. Pokud se vám ji podaří hned na začátku trochu vydeptat, bude útočit bez rozmyslu a když si z hrozivého zaklínače nadělá do gatí, padne před ním na kolena s prosbou o milost.

Zaklínačem jako nikdy předtím

Zrak, sluch, čich, chuť a hmat. Víc toho asi my obyčejní smrtelníci dohromady nedáme. Vyškolený zaklínač ale dokáže tyto smysly dovést do extrému a navrch ovládá ještě tajemná umění, o kterých se nám může jen zdát. Nová schopnost, tzv. „master predator“ propůjčí Geraltovi netopýří sluch, orlí zrak a krvelačnost hladové Wyverny. Za pomoci těchto smyslů se z něj stává zdatný lovec, schopný vystopovat svou kořist, objevit její Achillovu patu a efektivně ji usmrtit.

zakl6.jpg zakl7.jpg zakl8.jpg

Ve hře samozřejmě nesmí chybět ani strom schopností, a to ne jeden, ale rovnou tři. Každý z nich představuje jednu specializaci, přístupny jsou ale všechny naráz, takže není problém kombinovat dovednosti mága, alchymisty i bojovníka a vytvořit tak všestrannější postavu podle vašeho gusta. A pokud bude nejhůře, craftovací systém vám pomůže vytvořit unikátní brnění či zbraň, která nadělá řádnou pseku.

S přihlédnutím ke zveřejněným obrázkům ze hry a na E3 prezentovaným záběrům působí Zaklínač 3 jako opravdový next-gen titul (což se o spoustě jiných říci nedá). Preciznost a důraz na detail se autorům nedá upřít. Vše je uhlazené, vypilované a mistrně nasvícené, zkrátka REDengine 3 odvádí skvělou práci. Nově přibylo plně dynamické osvětlení a stínové efekty, stejně jako nepředvídatelné efekty počasí a podnebí. Nic jiného samozřejmě od traileru, který má především zaujmout potenciální zákazníky, čekat nelze, přesto je více než pravděpodobné, že graficky půjde znovu o výjimečnou podívanou.

zakl9.jpg

Zaklínač 3: Divoký hon vyjde na novou generaci konzolí a PC. Přesné datum vydání zatím není známo, dočkat bychom se ale mohli podle neoficiálních zdrojů někdy v průběhu příštího roku.

Citace: Andrzej Sapkowski - Krev Elfů, Paní Jezera

Jízdní řády Bileto

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podívejte se, co tvoří hráči ze světa

Foto režim Spider-Mana je úžasný. Podí…

Nejen, že je nový Spider-Man pro PS4 skvělou adaptací komiksu. Ještě přináší i boží foto režim.

13.  9.  2018 | | 8 N/A
Marvel

Marvel's Spider-Man: nejlepší pavouk, …

Spider-Man je ukázkovou herní prací hned z několika ohledů. Ale ten New York je prostě špica!

6.  9.  2018 |
Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapla, pár se rozešel před vydáním

Žádost o ruku ve Spider-Manovi neklapl…

Fanoušek poprosil Insomniac o možnost požádat přítelkyni o ruku velmi originálním způsobem. Vývojář vyhověl a nevědomky vytvořil jeden z nejsmutnějších easter eggů.

12.  9.  2018 | | 3 N/A
Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, novinkách a budoucnosti hry

Rozhovor: Bohemia Interactive o DayZ, …

DayZ je ve vývoji už opravdu dlouho. Naštěstí se na něm stále pracuje a jak nás vývojáři z Bohemia Interactive na Gamescomu ujistili, mají hodně plánů, co se hrou chtějí dělat.

7.  9.  2018 | | 8 N/A
F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (recenze)

F1 2018: věrohodné pálení pneumatik (r…

Codemasters jsou mistři závodních her a letošní ročník formulí patří k tomu nejlepšímu. Skoro.

16.  9.  2018 | | 3 N/A