Zaklínač: Dobrodružná hra - obuj si boty železné (recenze)

Dohráli jste všechny tři díly videoherního Zaklínače a ságu i s povídkami znáte stránku po stránce? Pak je na čase vyzkoušet deskovou hru Zaklínač: Dobrodružná hra, která vás přenese do zaklínačského světa plného strig, graveinů, ghúlů a dalších starých známých.

Ze stránek knih, obrazovek televizních seriálů a počítačových monitorů zamířil bělovlasý zaklínač Geralt také na naše stoly v podobě deskové hry. Autorem hry je Ignaczy Trzewiczek (ha, copak jste si mysleli, že by za tím mohl stát někdo jiný, než další Polák?), jehož tvorba není fanouškům deskových her neznámá. Tento muž stojí například za survival hrou Robinson Crusoe: Dobrodružství na pustém ostrově, karetkou 51 State, karetní strategií Settlers: Zrod impéria na motivy oblíbené herní série a také sci-fi strategií První marťané, jež v těchto dnech zamířila na pulty obchodů. V české lokalizaci vyšel Zaklínač pod křídly vydavatelství Blackfire v roce 2016.

Staří známí na scéně

Zaklínač je hrou pro 2 – 4 hráče, v níž se vžijete do role jedné z důvěrně známých postav knižní série, v jejichž kůži budete plnit rozličné úkoly. Každá z postav má své specifické vlastnosti a proto je hraní za každou z nich odlišné. Geralta ocení ti z vás, kteří se rádi brodí krví zabitých nepřátel. Bílý vlk je totiž nejsilnější bojovník, jehož pomoc mnohdy ocení i ostatní hráči, když se na hracím plánu poněkud přemnoží příšery. Kromě hrubé síly ale může kaermorhenský odchovanec používat také – byť v omezené míře – magii, což z něj činí takřka nenahraditelnou součást vaší výpravy (a také skvělou volbu pro nováčky).

Naopak takový Marigold nevyniká žádnou superschopností, v boji jste rádi, když sem tam porazí nějakého lapku a magického nadání má tolik, kolik by se za nehet prstu vešlo. Na druhou stranu se ale může pochlubit jistým diplomatickým talentem, díky němuž tak nějak proplouvá všemi nástrahami až najednou na konci hry zjistíte, že tento nenápadný básník, kterého jste při hře vnímali, jen když jste ho tahali z průšvihů, nakonec zvítězil. Třetí do party je čarodějka Triss Ranuncul, jejíž největší silou jsou pochopitelně její magické schopnosti. Posledním členem výpravy je trpaslík Yarpen Zigrin a jeho společenství trpaslíků, jejichž pomoc může využívat.

Postavy mají své specifické vlastnosti uvedené na svých kartách. Například Marigold si může vydělat peníze zpěvem, Triss dokáže připravovat kouzla, Yarpen může vyžít schopnosti svých společníků a Geralt umí připravovat lektvary. Kromě toho hra obsahuje zjednodušený RPG systém, díky němuž si svou postavu můžete ještě dále vylepšovat prostřednictvím karet vylepšení. U Geralta to například znamená možnost využít nejen namíchané elixíry, ale také znamení. Marigold může využívat různé službičky přátel atd. Každá z postav má také svou sadu kostek, jež budete využívat jednak v soubojích a jednak v případě, že vás k tomu vyzve sama hra v rámci nějakého dobrodružství.

Každý pěkně sám za sebe

Při pohledu na krabici a samotný název hry možná leckoho z vás napadne, že se jedná o kooperativní hru, ale opak je pravdou. V Zaklínači si jede každý sám za sebe – je možné si v rámci kolegiality tu a tam pomoct, avšak rozhodně nečekejte nějakou výraznější spolupráci, tady si hraje každý na svém písečku. Každý hráč se zaměřuje na plnění svého hlavního úkolu, který si volí v závislosti na tom, s jakou hraje postavou. Geralt má úkoly zaměřené na boj, Triss na magii, Marigold na diplomacii a Yarpen si může vybrat mezi bojovými nebo diplomatickými. A jaké že tyto úkoly jsou? Někdy je třeba ochránit kupeckou karavanu či porazit nestvůru, jindy je třeba zjistit nějaké tajné informace nebo získat nějaký předmět. Každopádně budete v rámci plnění každého úkolu sbírat barevné lupy a ty následně proměňovat za trofeje – bojové, diplomatické a magické, přičemž každá postava má jiný poměr směny.

Paralelně s hlavním úkolem můžete plnit také dva vedlejší questy, případně se pokusit přemluvit některého ze spoluhráčů, aby vám pomohl splnit pomocný úkol. Za hlavní quest získáváte určený počet bodů, za ty ostatní také, ale pochopitelně ne takové množství. Na druhou stranu za ně získáte též žetony vylepšení, jež jsou potřebné pro aktivaci některých karet vylepšení.  Proto se příliš nevyplatí hurá postup, kdy se snažíte co nejrychleji splnit tři hlavní úkoly. Za prvé si hru tolik neužijete, protože to pro vás bude spíše závod a za druhé by se vám to mohlo vymstít. Spoluhráči, kteří se soustředí také na vedlejší questy vás totiž mohou snadno přeskočit v bodovém hodnocení. Navíc vzhledem k tomu, že v rámci plnění hlavního úkolu pobíháte po herním světě, často se vám stane, že vedlejší úkol budete mít po cestě a můžete tak zabít dvě mouchy jednou ranou.

Každý hráč má k dispozici 5 akcí, přičemž v každém kole může využít pouze dvě z nich (konkrétně se jedná o cestování, pátrání, vylepšení, specifická vlastnost postavy a odpočinek). Jestliže je navíc v boji zraněn, musí si na vybrané akce položit žeton zranění a tyto akce nesmí využívat až do doby, než si je nevyléčí odpočinkem nebo návštěvou lokace, kde je možné se vyléčit. Obdobným způsobem fungují také prokletí, jen s tím rozdílem, že v případě prokletí můžete danou akci provést, ale musíte si zároveň líznout zlověstnou černou kartu s lebkou, která může přinést komplikace nejen vám, ale také vašim spoluhráčům. Při hraní jste tak nuceni plánovat své kroky dopředu. Jestliže víte, že vás v rámci plnění hlavního úkolu čeká souboj s nebezpečnou strigou, bude lepší, když se na něj pořádně připravíte učením se novým znamením a vařením lektvarů, případně doléčením všech zranění.

Na souboj s nebezpečnou strigou se budete muset pořádně vybavit – nestačí jen umět se ohánět mečem, budete si muset namíchat lektvary a dopilovat znamení

Soubojový systém je v Zaklínači řešen pomocí kostek – kromě kostek vaší postavy máte k dispozici i 3 společné. Nestvůry mají na svých žetonech uvedenou hodnotu útoku i obrany, pokud se vám podaří přehodit ji v obou případech, nestvůra je mrtvá a vy jste vyvázli bez škrábnutí, pokud budete mít silnější obranu, ale slabší útok, sice neutržíte zranění, nicméně nestvůra v lokaci setrvá dál. Jak již bylo zmíněno výše, nejsilnějším v boji je hned od začátku Gerald vzhledem k tomu, že má k dispozici o dvě kostky více, než ostatní (navíc je na nich více bojových symbolů). Ostatním postavám sice můžete zlepšit šanci zvítězit v boji vylepšeními, nicméně přesto se soubojům – hlavně se stříbrnými a zlatými nestvůrami – budete raději vyhýbat.

Nechte se unášet atmosférou

Jednou z největších předností deskového Zaklínače je parádní atmosféra, a to nejen díky výtečnému grafickému zpracování, ale také díky doprovodním textům na kartách. Čímž se ovšem zároveň dostáváme k úskalí tohoto typu her – musíte je hrát se spoluhráči, kteří jsou ochotní vcítit se do atmosféry a texty číst ideálně nahlas. Jinak se totiž hraní zvrtne v honičku za barevnými lupami, kdy hráči doprovodné texty ignorují a soustředí se pouze na to, co mají sbírat.

Jako mírný nedostatek vidím zdlouhavost v případě hraní v plném počtu hráčů, naopak ve dvou hraní pěkně odsýpá a zážitek ze hry zůstává pořád stejný. Dalším negativem je také fakt, že vás hra dokáže pěkně zaříznout. Nemůžete zde sice zemřít, ale můžete se dostat do situace, kdy prokletí střídá prokletí, zranění už nemáte kam dávat a několik kol za sebou nemůžete pořádně nic dělat. A na druhé straně tu máme partie, kdy se vám bude dařit všechno, na co sáhnete…

• Skvělá atmosféra
  • Vizuální zpracování
  • Různé způsoby hraní
  • Systém vylepšování postav

• Umí vás pěkně zaříznout
  • Nevyužitý potenciál
  • Občas zdlouhavé
7/10

Zaklínač je výbornou vstupní hrou do světa deskovek. Má silné téma, nepříliš složitá pravidla, skvěle vypadá, nabízí zajímavé herní mechanismy (vylepšování postavy) a výbornou atmosféru. Náročnější hráči sice po pár hrách zjistí, že potenciál této hry nebyl zdaleka využit naplno, ale pokud jste fanoušci Sapkowského univerza, je pro vás vlastnictví hry takřka povinností. Pravděpodobně Zaklínače nebudete vytahovat každý týden, své místo ve vaší sbírce si ale najde.

Diskuze (8) Další článek: Teaser na Battlefield 5 nejspíš potvrzuje zasazení do druhé světové války