Zelda slaví 25 let – 5 věcí, které jste o legendární sérii nevěděli

Před 25 lety lety vyšel první díl kultovní herní série The Legend of Zelda. Pří této příležitosti jsme vylovili pět nejzajímavějších věcí spojených s hrami.

The Legend of Zelda je jednou z nejdůležitějších značek Nintenda. Aby ne, když se celosvětově prodalo přes 59 milionů her z této série, která sklízí vysoká hodnocení a miliony fanoušků ji uctívají po celém světě. Protože právě včera oslavila Zelda čtvrt století své existence (původní The Legend of Zelda vyšla 21. února 1986) a rozsáhlé téma o celé sérii na Doupěti už máme, rozhodli jsme naši milovanou Zeldu připomenout trochu jiným článkem. Vylovili jsme pět zajímavostí, které se s hrou pojí a nemuseli jste o nich vědět. 

TIP: Rozsáhlé téma o historii The Legend of Zelda

Zelda hraná po satelitu

Zelda 25 let 09.jpgV roce 1995 se v Japonsku objevilo zařízení Satellaview – v podstatě satelitní modem, který se připojoval dospod Super Famicomu (japonský SNES). Za měsíční pravidelné poplatky nabízela Satellaview přístup ke hrám, zprávám a tak podobně, ovšem vtip byl v tom, že stejně jako u televizního vysílání jste si mohli danou hru zahrát v pouze v době jejího vysílání. Hry jste si stahovali prostřednictvím uživatelského rozhraní, které bylo v podstatě hrou (BS-X The City Whose Name Has Been Stolen) – vytvořili jste si avatara, chodili s ním po městě a v jednotlivých domech jste podle programu mohli najít hry a obsah ke stáhnutí. Prostě takový Home, jen 15 let před jeho Playstation verzí. Tituly obvykle vycházely v epizodním formátu a nabízely i možnost soutěžení. Na Satellaview se v této formě objevily tři Zelda hry: BS Zelda no Densetsu, BS Zelda no Densetsu: Inishie no Sekiban a Zelda no Densetsu: Kamigami no Triforce, přičemž posledně jmenovaná hra byla v podstatě port SNESového A Link to the Past, nebyla epizodní, ani omezována časem, ale počtem spuštění. BS Zelda no Densetsu (BS The Legend of Zelda) a BS Zelda no Densetsu: Inishie no Sekiban (BS The Legend of Zelda: Ancient Stone Tablets) byly rozděleny do 4 epizod a hrát se daly vždy pouze jednu hodinu ve speciálním časovém slotu, který se pravidelně opakoval.

Zelda 25 let 07.png Zelda 25 let 13.png

FAKT:  Série se jmenuje podle princezny jménem Zelda, kterou zachraňuje hlavní hrdina. Miyamota k jménu Zelda prý inspirovalo jméno manželky spisovatele F. Scott Fitzgeralda.

Wind Waker nemusel být cartoonový

Když 24. srpna 2000 Nintendo odhalilo jejich novou platformu, Game Cube, doprovodili její představení i několika technologickými videi, aby dokázali sílu systému. Jednu z ukázek představoval realisticky ztvárněný souboj Linka s Ganondorfem a nadšení hráči i novináři hned viděli v tech demu nový díl populární série. K odhalení Zeldy pro Game Cube došlo o rok později a pro fanoušky nemohlo jít o větší ledovou sprchu. Reálnější, temnou grafiku Ocariny a Majora's Mask nahradil barvami hýřící cel-shade styl.

Zelda 25 let 08.jpgRozdíl mezi tech demem (po vzoru ukázky Super Mario 128 přezdívaném The Legend of Zelda 128) a představenou hrou byl takový, že se spekulovalo o dvou současně vyvíjených hrách. Miyamoto byl překvapený reakcí fanoušků a odmítl zveřejňovat cokoliv dalšího do předvedení hratelné ukázky. Postupné zvyknutí si na nový výtvarný styl a nepopiratelně silná hratelnost a zábavnost nakonec fanoušky i novináře uklidnily a Wind Waker sbíral oprávněně ocenění. Nicméně s Twilight Princess se grafika vrátila k temnějšímu stylu a cel-shade zůstal u dvou dílů Zeldy pro DS (Phantom Hourglass a Spirit Tracks).

Ocarina of Time mohla být pouze first person

Ocarina of Time, často považována za nejlepší hru série (a nejlepší hru vůbec), má kolem svého vývoje upleteno spoustu zajímavých historek. Například hra byla původně plánovaná pro N64 DD, přídavné zařízení na čtení speciálních 64MB magneto-optických disků. Nakonec vyšla jako první na cartridge o velikosti 32 MB a jako první hra v sérii byla kompletně v 3D. Z 3D byl Miyamoto v prvním okamžiku tak nadšen, že chtěl, aby celá hra byla hratelná jenom z tohoto pohledu – prý aby vynikla rozlehlost celého Hyrule.

Zelda 25 let 10.jpg Zelda 25 let 12.JPG

Ovšem v okamžiku, kdy se začalo pracovat s časovými posuvy a přepínáním mezi starým a mladým Linkem, od tohoto nápadu upustil. Pro hráče mělo být důležité, aby viděli rozdíly mezi oběma verzemi. Mimochodem, vylepšená verze Ocariny z mimo Japonska nikdy neprodávaného N64 DD spatřila světlo světa v podobě Ocarina of Time: Master Quest na bonusovém disku Wind Wakera.

FAKT: Hlavní hrdina byl od začátku pojat jako avatar hráče, který do něj přelije všechny své emoce. Je pojítkem (anglicky Link) mezi hrou a hráčem.  

Proč vznikly příšerné Zeldy pro CD-i

Zelda 25 let 03.jpgKaždý fanoušek Zeldy asi ví o existenci tří příšerných her (Link: The Faces of Evil, Zelda: The Wand of Gamelon a Zelda’s Adventure), které vznikly pro interaktnivní multimediální přehravač CD-i od Philipsu, ale víte, proč vůbec Nintendo dovolilo vznik Zelda her na jiné platformě? Celé to souvisí s úpornou konzolovou válkou vedenou v devadesátých letech mezi Segou (jejich Mega Drive) a Nintendem (SNES). Když Sega vydala přídavné zařízení Mega CD pro čtení optických disků, chtělo Nintendo reagovat.

Zelda 25 let 02.jpgA to navzdory tomu, že Mega CD komerčně zcela propadlo. Společnost Nintendo se dohodla s Philipsem na vytvoření podobného příslušenství pro SNES. Postupně si vše rozmysleli a Super CD (to rozhodně nebyl oficiální název) nikdy nespatřilo pulty prodejen. Jako pozůstatek dohody zůstala Philipsu možnost využít pěti postav od Nintenda v hrách pro CD-i. Všechny hry vznikaly s velmi omezeným rozpočtem, minimálním časem na výrobu a bez nějakého dozoru ze strany Nintenda, což se pochopitelně muselo odrazit na jejich (ne)kvalitách.

FAKT: Gameboy Color Zelda měla být původně předělávkou prvního dílu, následně trilogií, ale nakonec zůstalo jen u her Oracle of Ages a Oracle of Seasons. Třetí díl byl údajně příliš náročný na výrobu

Jak se z Linka stal pravák

Link, jako hlavní hrdina série (vlastně hrdinové, ale debaty o časovém větvení her si necháme na jindy) je podlé kánonu levák, což je odvozeno od jeho tvůrce, Shigeru Miyamota, který je sice ambidextrózní, ovšem dává přednost levé ruce. V některých hrách tomu tak sice kvůli zrcadlení spritů není (například v oficiálním průvodci k A Link to the Past to vtipně vysvětlili vymyšlením pověry, podle které štít musí vždy směřovat na sever k Death Mountain), ovšem npříklad v Ocarině, Majora’s Mask i Wind Wakerovi drží Link meč v levé ruce.

Zelda 25 let 04.jpg Zelda 25 let 06.jpg

To platí i pro Twilight Princess na Game Cube, ale nikoliv už pro Wii. Kvůli tomu, že je většina populace pravoruká a drží tedy Wiimote v pravé ruce, musel se stát z Linka pravák. Pokud se však podíváte na oficiální artworky ke hře, zjistíte, že hrdina drží meč v levé ruce. Definitivní pravák (i na concept artech) se z Linka stane v chystaném Skyward Sword. Mimochodem, Wii verzi Twilight Princess pojali tvůrci vůbec vesele, protože ji z důvodu časového presu zrcadlově převrátili celou – tedy východ je na západě a tak dále.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

včera | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

6.  12.  2017 | | 21 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

30.  11.  2017 |
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Herní agenda: pochmurný listopad plný božích her

Herní agenda: pochmurný listopad plný …

Konec roku se blíží a hráčská komunita se stále těší z nových AAA titulů. Ne v každém případě to ale vyjde a v minulém měsíci jsme zaznamenali pár průšvihů, které se dostaly i mimo herní svět. Nebudeme ale listopad brát tak negativně. Přece jenom se v něm objevilo pár světlých chvil, které byste rozhodně neměli minout.

2.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A