ZOE2: The 2nd Runner – anime a přetížená PlayStation 2

Pokud vám něco říká magické slůvko anime, pak určitě moc dobře víte, co je Zone Of Enders 2 zač a tenhle klenot japonské kultury (oceněný kromě jiného mimořádnou „cenou za excelenci“) se vyhřívá na zvláštním místě ve vaší sbírce. Pro ty ostatní dnes nabízím recenzi na hru, která dá vaší PlayStation zabrat jako žádná jiná: grafický strop a nový titul od tvůrce Metal Gear Solid, to je ZOE2.
ZOE2: The 2nd Runner – anime a přetížená PlayStation 2

Multiplayer: ano, 1-2 hráči proti sobě na jedné obrazovce
Paměťová karta: minimálně 140 KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Konami Of Japan
Distributor v ČR: CD Projekt (
www.cdprojekt.cz)
Cena: 1997,- Kč
Doporučeno od 12 let

Japonci a jejich příběhy. Ať je to celovečerní žánrově nezařaditelný film Cesta do fantazie nebo „celoměsíční“ RPG Final Fantasy 7, dokáží si vás postavy v silných japonských příbězích omotat kolem prstu a dohnat stejně snadno k smíchu jako k pláči.

  

Podívejte se na světelné efekty či frenetickou rychlost ZOE 2: takhle má vypadat dobře naprogramovaná PS2 hra. Navíc se pod tou zuřivou akcí skrývá velkolepý filmový příběh!

Mistrem a učitelem v rámci začleňování příběhu do hry a prolínáním filmů s hrami obecně je potom nepochybně Hideo Kojima, z jehož story v rámci titulu Metal Gear Solid (1998, PlayStation) celý svět lapal po dechu – a totéž se nám děje, když si zahrajeme MGS2 nebo se podíváme na ještě „filmově posunutější“ 27 minut dlouhý trailer na MGS: Twin Snakes... a nebo pokud sáhneme po hře Zone Of Enders 2: The 2nd Runner. Příběh, který Kojima pro tuto hru vytvořil, znovu posouvá hranice filmového vyprávění příběhu ve hrách a byla by velká chyba jej minout.

Film nebo hra?

 

Oceněno v šestém ročníku populární japonské CESA Game Awards Future „za excelenci“ a v sedmém ročníku za hlavní zápornou postavu (Anubis)

 

I když budu v této recenzi (stejně jako moji kolegové po celém světě:-)) chválit ZOE 2 také pro vtahující hratelnost a extrémně kvalitní graficko-technickou stránku, je to nepochybně právě příběh, který je nejzářivějším diamantem v koruně ZOE 2. Jak už jste si možná zvykli, Hideo Kojima si při vyprávění jeho pasáží dává na čas, takže jen samotný úvod do děje se skládá z mnoha několikaminutových filmových pasáží, ke kterým nicméně nemá cenu si brát popcorn – jsou tak podařené, že byste na něj stejně zapomněli a ruka vám na půli cestě k ústům zůstala stát ve vzduchu.

Pro fanoušky japonské filmové školy je potom maximálně pozitivní zpráva, že příběhové animace kombinují cell-shadingový herní engine s klasickým kresleným anime – a to velmi zdařilým. Připočítejte dokonale filmovou hudbu, na které pracoval Harry Gregson Williams (fascinující a v rámci herní branže přelomový soundtrack pro MGS2) a pro Konami typický perfektní dabing... to vše samozřejmě pod pečlivým dohledem režiséra Kojimy opředeno okolo jeho famózního příběhu, stejně zamotaného a vtahujícího, jako jej známe právě z MGS série.

Souboj titánů

Když to úplně zjednoduším, příběh ZOE 2 je o souboji dvou největších válečných strojů a nejlepších pilotů ve vesmíru. Klasický prvek souboje strany dobra a zla, světla a temnoty, života a smrti, Solid Snakea a Liquid Snakea tak opět slouží pro vyvolání efektní atmosféry a silných dialogů.

Příběh první ZOE hry (ke které Hideo Kojima sice napsal koncept příběhu i hratelnosti, ale aktivně se pak na přípravě – narozdíl od druhého dílu – nepodílel) vyprávěl o ne-zas-tak-vzdálené budoucnosti a válce na planetě Mars i v jejím okolí nejen o suroviny v čele s převzácným kovem jménem Metatron. Jak se na japonský příběh z budoucnosti sluší a patří, boje se vedou především v obřích robotech, zde nazývaných „Orbital frame“. Hlavní hrdina se díky zamotanému sledu událostí dostal na palubu experimentálního prototypu jménem Jehuty s umělou inteligencí ADA na palubě. Společně se pak chtě-nechtě zapojili do zuřivé války, která vyústila nejen v masakr všech blízkých hlavního hrdiny.

  

ZOE2 vypráví dlouhé desítky minut klasického kresleného anime

Zcela originální a efektní finále hry i jejího příběhu pak vrcholilo střetem s „druhým prototypem“ stroje stejně silného, jako byl Jehuty – jenže se schopnějším pilotem na palubě. Strašlivý Anubis vás tak ve finále hry zahnal na zoufalý útěk a nebýt dalšího zvratu v závěrečném filmu, možná by někteří měli pocit z uspěchaného záběru á la Soul Reaver.

  

Hlavní hrdina a jeho osudová láska

Na myšlence střetu Anubise a Jehutyho staví celá ZOE 2, nicméně pilotem Jehutyho se stává nová postava se sympatickým jménem Dingo. Hned v úvodním filmu váš hrdina umírá a je „vzkříšen“ za cenu toho, že většinu jeho těla tvoří stroje, usazené do kokpitu Jehutyho. Tak se strojem splývá a opuštění nebo zničení Jehutyho by pro Dinga znamenalo definitivní návrat mezi mrtvé – to by ovšem nemohl splnit to, kvůli čemu se udržuje naživu: pomstít se svému vrahovi, samozřejmě pilotovi Anubise.

 

Pro fanoušky japonské mangy je ZOE2 skutečným pokladem

Jak je pro Kojimu typické, příběh hry obsahuje mnoho barvitých vedlejších postav a odkazy na všechny možné filmy. Přesto se mi ústřední motiv hrdiny a příběhu zdál poněkud primitivní, z kteréhož názoru mne vyléčil tradičně půlhodinový závěrečný film: jak postupujete hrou, stále vám Kojima předhazuje jednu otázku: dva stroje, jedinečné v celém vesmíru, s dokonale vyrovnanými zbraněmi, rychlostí, silou... a dva piloti, jejichž schopnosti jsou dokonale rovnocenné... jak může takový boj jedna strana vyhrát? Odpověď je vskutku ďábelská a její podání vám vyrazí dech. Když jsem slyšel slova hlavního hrdiny v závěrečném filmu: „Jehuty a Anubis mají stejný výkon... i jejich smrt by měla být stejně destruktivní...“, zatínal jsem nehty do křesla jako u nejlepších filmů, co znám.

Hra

Evropská „Speciální edice“ ZOE2 obsahuje navíc nové hratelné pasáže, animované sekvence, nový úvodní trailer s novým remixem ústřední melodie, více skrytých bonusů, nové 3D modely, ještě vylepšenou grafiku... a autogram Hideo Kojimy na obalu.
Po prokousání se předchozími řádky recenze si možná říkáte, jaká japonská šílenost bude na tento vzorec našroubována z hlediska hratelnosti. Budete možná překvapeni, protože hra nejvíce připomíná staré klasiky (které ale pochází právě z japonské školy) ve stylu R-Type. Místo raketky sice máte létajícího robota, nicméně trojrozměrnost a hloubka prostředí je skvěle kontrována automatických otáčením se vůči nepříteli, na kterém držíte zaměřovač (ovládání je v této hře vůbec geniálně ošetřeno – pozná se práce jednoho z nejuznávanějších herních designérů na světě, tím spíš, že na pohled pro nezasvěceného ZOE vypadá jako šílený a nepochopitelně rychlý chaos:-)) a v zásadě nejde o nic jiného, než nabídly právě primitivní, leč neskonale zábavné a obtížné střílečky s raketkami – probít se hejny nepřátel.

  

Od efektu sněhu po všudypřítomné laserové paprsky - ZOE2 nabízí stylové vizuální hody

Jak se na moderní akční hru sluší a patří, najdete tu různé druhy zbraní, zvyšující se levely těchto zbraní, různorodé mise (maximálně efektní je například megalomanská verze dobývání pláže Omaha v Normandii – v zástupu spřátelených strojů se probíjíte skrz zástupy nepřátel, atmosféra na bojišti je přitom velmi blízká třeba takovému finále filmu Matrix 3 a dobývání města Sion) a tak dále. Zahrát si také můžete jakýsi souboj ve dvou s lidským protivníkem, ale ten bohužel nepovažuji za příliš zdařilý. Na druhou stranu v MGS kooperativní režim také nemáme – jsou prostě hry, které kladou jasný důraz na singleplayer.

Grafický strop PlayStation 2

ZOE byla jednou z úplně prvních her na PS2 a proto není divu, že působila na pohled úžasně – to platilo pro všechny z první desítky her na nové konzoli. Nicméně od té doby jsme ušli dlouhou cestu a dnes vypadá ZOE v nejlepším případě zastarale. Ani tehdy nejobdivovanější pasáž hry (přehrada) už na dnešního hráče neudělá dojem. To ale rozhodně není problém ZOE 2, jelikož jde o graficky nejsilnější současnou PS2 hru – alespoň z určitého úhlu pohledu.

  

Souboje jsou rychlé, jak se na správné samuraje sluší * Hrozivý úhlavní nepřítel, Anubis * Sněhové vločky, laserové paprsky, desítky ba i stovky nepřítel, oheň, kouř... jak to ta PS2 stíhá?

Jednak kombinace cell shadingu a klasických polygonů zde není využívána jen pro povrch strojů nebo budov, ale také pro efektnější vykreslení VELMI častých a početných explozí. V praxi tak spršky rozlétávajících se partiklů a polygonů doprovází nádherně kreslené (bavíme  se o cell shadingu) světelné efekty často přes celou obrazovku, animované navíc velmi rychle – a tudíž maximálně živě. V praxi uvidíte něco, co jste ještě v žádné hře neviděli – ani světelné efekty z FFX nebo Xenoságy neobsahují tento fascinující prvek kombinované grafiky, které zkrátka ohromí na první pohled (kdo zná klasické anime, dovede si například představit, jak se kouř od výbuchu nebo za vystřelenou raketou zamotává do zkroucených smyček... ).

  

Všimněte si hejna nepřátel v pozadí * Působivá hra světel * Další nepochopitelný mumraj na obrazovce

Vrcholem této jistě originální, nicméně teoreticky na výkon PS2 ne zas tak náročné kombinace je potom rychlost, s jakou se celá hra pohybuje – když si k tomu totiž připočtete fakt, že vůbec poprvé ve hře tohoto žánru máte možnost bojovat zároveň se STOVKAMI NEPŘÁTEL NA OBRAZOVCE, je vymalováno. Teď si vzpomeňte, jak jsem výše popisoval monumentální scénu epického boje vašich i nepřátelských jednotek na rozlehlých pláních a vynásobte si to celé mnou zmíněným číslem.

 

Samonaváděcí lasery, vykradené ze hry Panzer Dragoon, mají stále své kouzlo

Pravda je, že mnoho „menších nepřátel“ nemá pořádnou samostatnou AI a řídí se tedy „inteligencí roje“, nicméně i tak je radost takový roj vraždit (zvlášť když jedna ze základních zbraní je asi 20-hlavňový automaticky naváděný laser... to jsou panečku čistky v rojích nepřátel... a zase doprovázené těmi jedinečnými světelnými efekty...). Tak nebo onak, vidět grafiku ZOE 2 v pohybu znamená počítat s otevřenými ústy a vizuálním přetížením (nechte si někde v obchodě pustit alespoň dvojici automatických nehratelných ukázek:-)). Jsem si jistý, že taková finální bitva (uvnitř oka tornáda, vířícího po vašich stranách světly a troskami) ohromí i ty hráče, disponující poslední generací PC grafických karet.

Zážitek: 10/10

Zone Of Enders 2: The 2nd Runner je skutečně zážitkem, na jaký se nezapomíná. Fakt, že Hideo Kojima narozdíl od prvního dílu na hru dohlížel od začátku do konce, nepopiratelně opětovně dokázal kvality tohoto jedinečného herního designéra a režiséra nejodvážnějších herních filmů. Grafické orgie, vtahující hratelnost v duchu klasických stříleček ze staré školy, dospělý filmový soundtrack i nezapomenutelný osobitý dabing, příběh, jehož pasáže už z hlavy nikdy nedostanete... to vše rozhodně stojí za váš čas a peníze.

Světlé stránky hry
  • Strhující filmový příběh
  • Filmový soundtrack
  • Perfektní dabing
  • Jedinečná grafika, rychlost animací
  • Intuitivní ovládání
  • Vyrovnaná obtížnost
  • Design všech strojů
  • Úroveň na válečném poli a finále hry
Temné stránky hry
  • Zdlouhavá úroveň ve skladišti
  • Frenetická japonská akce = bolavé prsty
  • Ukládání pouze mezi (dlouhými) úrovněmi
  • Víceméně zbytečný multiplayer
  • Chybí přibalené demo MGS 3

V rámci konzolových her existuje extrémně silná konkurence, mnoho z nás ještě teď dohání hromadu báječných zameškaných her z předvánoční sezóny. Pokud umíte alespoň trochu anglicky, máte rádi silné příběhy, akční filmy i hry a technické zpracování na nejvyšší úrovni, měli byste se s ZOE 2 seznámit. Pokud ovšem nejste fanoušek Hideo Kojimy nebo anime – v takovém případě už máte hru dohranou na všechny obtížnosti a stejně jako já odpočítáváte hodiny, zbývající do vydání Metal Gear Solid: Twin Snakes.

Grafika: 10/10
Zvuk: 10/10
Hudba: 10/10
Hratelnost: 9/10

Na co Hideo Kojima sáhne, to se zazelená nebo pozlatí... nebo obojí. ZOE 2 je v první řadě ultimátním filmovým zážitkem (speciálně pro fanoušky anime bezkonkurenčním, můžeme se jen modlit, aby takhle dopadla připravená hra Neon Genesis Evangelion – po všech stránkách), kromě toho jde ale také o snadno přístupnou a zábavnou originální akční hru s jedinečnou grafikou i soundtrackem.

Celkové hodnocení: 9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit ani korunu

Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zah…

Občas to vyjde tak, že na hry po vánočních nákupech už prostě nezbude žádný zlaťák. Jak tedy trávit dlouhé zimní večery, když už máte všechno dohrané? Vybrali jsme pár kousků, za které nemusíte dát ani korunu, a i tak se budete královsky bavit.

13.  12.  2017 | | 19 N/A
Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a World in Conflict zcela zdarma

Ubisoft rozdává AC IV: Black Flag a Wo…

Nadílka od Ubisoftu bude v podobě her, které určitě moc dobře znáte. Těšíte se?

5.  12.  2017 | | 2 N/A
Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na skvělé nové pařby

Nejlepší hry pro Xbox One: 7 tipů na s…

Vánoce jsou za rohem a náš seriál speciálů je u konce. Pro majitele herní konzole Xbox One tady máme několik letošních tipů na dárek.

14.  12.  2017 | | 5 N/A
Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

včera | | 21 N/A
7 tipů na nejbrutálnější hry historie, co vám zaručeně spraví chuť

7 tipů na nejbrutálnější hry historie,…

Je libo násilí a hektolitry krve? I to se občas šikne. Pojďte se tedy s námi podívat na ty nejbrutálnější hry, které spatřily světlo světa.

4.  12.  2017 | | 3 N/A
Nejlepší hry pro Playstation 4: deset tipů, které zaručeně dobře zabaví

Nejlepší hry pro Playstation 4: deset …

Letos se pro Playstation urodila spousta herních pecek, v našem vánočním rádci proto z většiny najdete exkluzivní tituly. Nezapomněli jsme ale ani na multiplatformní hry.

15.  12.  2017 |
Vybrali jsme nejlepší herní notebooky pod stromeček, zahraje si každý

Vybrali jsme nejlepší herní notebooky …

Pořádný herní notebook seženete za 25 tisíc. Vybrali jsme však i levnější stroje s nutnými kompromisy, nebo naopak děla s cenou ke sta tisícům

9.  12.  2017 | | 11 N/A
Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová mobilní hra

Harry Potter: Hogwarts Mystery je nová…

Jam City chystá mobilní hru Harry Potter: Hogwarts Mystery. Vyrovná se však verzi od Niantic?

14.  12.  2017 | | 6 N/A