Zombi: z konzole na počítač (recenze)

To, že povedených portů není nikdy dost ví i Ubisoft, a proto se rozhodl povedený titul ZombiU z roku 2012 předělat pro PC. Můžete se tak pokusit o záchranu holého života pomocí myši a klávesnice.

ZombiU je úspěšnou hrou z konzole Nintendo Wii U z roku 2012. Hra byla uzpůsobena speciálně pro hraní na ovladači Wii U. Po portu na PC ale neztrácí dobré herní vlastnosti a můžeme si tak vyzkoušet povedenou zombie akci na počítači.

Protože se jedná o portovanou hru, nelze například nastavit kvalitu grafiky a musíte se smířit s tím, že vaše postava neumí skákat. Veškeré interakce s objekty jsou předem dané a můžete tak přelézat, podlézat nebo šplhat jen na místech, které vybrali tvůrci hry.

Malinko kostrbatější ovládání ale patří ke každému portu z konzolí a v Zombi to není nic, co by vám pokazilo hru. O to víc, když je tím základním prvkem především atmosféra.

I když se hra řadí do žánru survival hororu, musíme ji některé věci s tímto spojené vytknout. Kupříkladu právě to přežívání. Ve hře se nevyskytuje žádný hlad, žízeň nebo potřeba spánku. Jediný způsob jak můžete zemřít je tedy zabití zombíkem.

Hra nabízí ponuré a temné chodby i podzemní šachty a při hře tak neustále budete ve střehu, aby vás nepřekvapil zombík schovaný ve stínu

Hra nabízí ponuré a temné chodby i podzemní šachty a při hře tak neustále budete ve střehu, aby vás nepřekvapil zombík schovaný ve stínu. Jako správný dobrodruh máte u sebe samozřejmě baterku, ta se naštěstí postupně dobíjí sama a není tak potřeba neustále hledat baterie.

Dobře zvolená je také hudba, která doprovází každou šarvátku s umrlci a zvuky, které vás nejednou donutí zastavit se a pro jistotu se ohlédnout. Všechno to ale začne být po čase jednotvárné a postupem času už zvládnete rozeznat, zda se zvukem zabývat nebo je jen pro efekt. Stejně tak se souboji. Ze začátku si budete užívat rozbité hlavy a krev cákající kolem Po několika zombie poslaných k zemi ale zjistíte, že ani není jiná možnost, než rozbití hlavy. Oblíbená kriketová pálka se tak stane jakýmsi kladívkem na ořechy. Na Wii U ovladači to možná stačilo, ale na počítačích jsme zvyklí také na useknuté ruce a nohy. Po Dead Islandu především.

Nevěřte nikomu, kdo má hlavu na krku!

Rozhodně se ale nejedná o bezduchý simulátor zabíjení zombie. Vaším úkolem je zachránit posledního přeživšího. S těmi přeživšími je to ale zajímavější. Na začátku dostanete postavu, nasbíráte nějaké věci, vylepšíte si střelbu a po nezdařeném útěku vás dostane zombie. Po krátkém načítání se opět probouzíte ve svém útočišti, nyní ale pod jinou identitou. Postupně tak vystřídáte několik postav, z nichž každá jinak vypadá, má jiné jméno, jiné zaměstnání atp. Když se pak znovu dostanete na místo, kde byla předchozí postava zabita, najdete ji bloumat po chodbách či nádraží jako zombie. S batohem plným cenných předmětů. Svého předchůdce tak umlátíte kriketovou pálkou a jakmile bude bezhlavý (a důvěryhodný!), můžete si vzít svou výbavu zpět. Jediné, o co přijdete je čas a vylepšené schopnosti. Ty mají na hru ale jen pramalý vliv a pokud neprojdete s jednou postavou celou hru, ani to nepoznáte.

Jiné je to ve druhém módu hry. Tam nesmíte zemřít ani jednou. Oproti normálnímu módu každá smrt znamená restartování příběhu a začátek s novou postavu. Zde se samozřejmě vyplatí hledat a sbírat všechna vylepšení, protože všechno má až do konce jedna postava. A to už je ta pravá survival káva.

Téměř celou hrou vás provází hlas s repráků, který si říká Prepper. Ten vaší postavě radí a zadává úkoly. Ty by vás podle jeho slov nakonec měly dostat do bezpečí. Rozdává rady ohledně zbraní a vybavení a pomocí skeneru, který nosíte u sebe vám také dokáže otevřít na dálku některé zamčené dveře. Skener je velice důležitou součástí hry a pomáhá vám identifikovat objekty v místnosti. Díky skenu se tak například dozvíte, zda má nějaký zombík u sebe náboje, jestli v krabici za rohem něco je nebo ani nemá cenu tam chodit a hlavně, zda jsou dveře zamčené nebo průchozí. Sken vám tak ušetří spoustu času. Druhým věrným přítelem bude batoh BOB (Bug out Bag). Na začátku získáte malý baťůžek, ale postupem času najdete větší a větši a i místo ve vašem inventáři se tak bude zvětšovat.

V průběhu hry sbíráte několik rozličných surovin a předmětů. Jedná se převážně o čokoládičky a sodovky, které vám doplní život a o náboje. Těch není v Zombi nazbyt a pokud nemusíte, raději nestřílejte. Stará dobrá kriketová pálka zvládne také vyřešit kdejaký problém. Zbraní budete mít k dispozici několik v podobě ručních pistolí, brokovnic, lehkých i těžkých samopalů, odstřelovacích pušek nebo kuší. Kromě střelných zbraní můžete použít také lopatu nebo baseballovou pálku s hřeby. Ubisoft nezapomněl ani na oblíbené vybuchující barely a můžete tak všechny zombíky z okolí nalákat na světlici k barelu a následně do něj střelit. V různých částech hry můžete využít také hořící objekty a zombíky do ohně dostrkat.

Často se ale stává, že se v oblasti, kde jste zombíky do jednoho zabili objeví další. To by ani tak nevadilo, kdyby se neobjevovali přímo za vámi, což je nepříjemné hlavně v případě, že zrovna prohlížíte batoh. Jeho sundávání ze zad a nasazování totiž zabere nějaký čas a než je postava připravená k boji, můžete schytat pěkných pár ran. Na druhou stranu můžete využít nasbíraná prkýnka a zatlouci si za sebou dveře. Než je zombíci rozbijí, stihnete si předměty v inventáři klidně setřídit podle abecedy a ještě slupnout čokoládičku na doplnění životů.

Když se to vezme kolem a kolem, hru téměř není možné dokončit s jednou postavu

Další nepříjemnou věci v soubojovém systému je dorážení zombíků. Když se vám podaří nepřítele svalit na zem, máte možnost ho jednou ranou připravit o hlavu. Pokud je kolem vás zombíků více, nemůžete si ale dovolit zabývat se jen jedním na zemi, ostatní by na vás během krátké animace útočili. Musíte ho tedy nechat ležet a zabývat se těmi ostatními, zatímco se pomalu zvedne ze země a zase jde po vás. Zde už jen dodáme, že někteří zombíci se vůbec neobtěžují s nějakým útokem a rovnou po vás skočí a kousnou vás. V té chvíli postava umírá a vy začínáte znovu s postavou jinou. Když se to vezme kolem a kolem, hru téměř není možné dokončit s jednou postavu.

Příběh se ale posouvá stále dopředu a jedinou otravností je sbírání předmětů od předchozího přeživšího a cestování z útočiště na místo, kde jste zemřeli.

Celý děj se odehrává ve zpustošeném Londýně a jeho podzemích. Můžete si tak prohlédnout Tower Bridge nebo se proběhnout Buckinghamským palácem (královně hlavu ale rozbíjet nebudete). Kromě hlasu z repráku, který vám radí kam dál, potkáte ještě pár živých. Můžeme zmínit například doktora, který je sám nakažený a díky tomu vytvořil sérum schopné vyléčit zombie virus. Jako přeživšímu vám ho dá s úkolem vynést ho ven z této zapomenuté oblasti.

Zombi je opravdu povedenou a nenáročnou akcí. Když pomineme technické problémy, které ale doprovází každý port z konzole, dostáváme parádní hru, která vás zabaví na několik skvělých hodin. Konkrétně hlavní příběh vám zabere něco okolo 12 - 13 hodin. Jakožto o port jde ale o dost odfláknutou záležitost, jelikož tu není žádná přídavná hodnota ani vylepšený grafický kabátek, jak to poslední dobou už bývá zvykem.

PC
Žánr: Akce | Survival akce
Výrobce: Ubisoft Montpellier
Začátek prodeje: 18. srpna 2015
  • Zajímavý systém respawnu
  • Spousta zbraní
  • Londýnské prostředí
  • Kvalitní i na PC
  • Kostrbaté ovládání
  • Recyklace lokací
  • Zdlouhavé procházení inventáře

Pokud ještě nejste přesyceni všemi těmi zombie akcemi a survival horory máte v oblibě, můžeme vám titul Zombi jen doporučit. Počítejte ale s tím, že je to portovaná hra a ovládání bylo primárně určené pro ovladač Wii U.