Zombíci, kam se podíváš aneb apokalypsa mnoha podob

Co říká příručka do divočiny, ocitneme-li se v situaci, kdy naše pětičlenná družina stojí uprostřed nehostinné tmavé pouště s příchutí popela a jediná šance na přežití leží 200 km daleko v podobě jedné sklenice prošlých utopenců? Nejspíš nic.

Naše maminky a tatínkové si budoucnost představovali asi přeci jen růžověji. Auta budou létat, domy levitovat, po rakovině a dalších civilizačních chorobách zbyde jen zmínka v „dobových“ spisech. Současná generace pesimistů zdaleka nehledí vstříc světlým zítřkům. V literárním, filmovém, a konečně i v herním světě se to hemží živelnými a jadernými katastrofami, nebo virovými nákazami, které dokolečka hubí lidskou rasu.

 

"Nevím, čím se bude bojovat ve třetí světové válce, ale ve čtvrté to budou klacky a kameny." - Albert Einstein

 

Bylo, nebylo...

Píše se rok 1986. Herní průmysl je teprve v plenkách, ale v hlavách a binárních kódech Briana Farga a jeho kumpánů začíná pomalu vyvstávat vůbec první post-apokalyptická hra. Pod hlavičkou Electronic Arts vydává potom studio Interplay titul Wasteland. Tento klenot se do dějin ale nezapsal pouze svou tématikou. Wasteland je dodnes označován zejména jako předchůdce kultovního Falloutu, čímž také bezesporu je.

GamesTMWeb_Wasteland2Art.jpg

O tom, jak hra přidala nový rozměr RPG žánru by se dalo tlachat dlouhé hodiny, co nás ale bude vzhledem k tématu zajímat je prostředí. Roku 2087, kdy z proslulé americké armády zbyla po jaderné válce pouze hrstka statečných, vydává se pěchotní tým tzv. Desert Rangers vyšetřit nepokoje mezi přeživšími. Při té příležitosti můžeme nahlédnout pod pokličku rozmanitého a komplexního herního světa, který do té doby neměl obdoby.

Wasteland ždímal pod operačním systémem MS-DOS z tehdejšího hardware co se dalo. Vizuálně se ale za těchto podmínek jaderná pustina jen těžko modeluje. Nebýt velkého množství textu a pěkně vykreslených NPC postav, těžko bychom rozlišili svět Wasteland třeba od Civilizace. K dotvoření atmosféry je zkrátka zapotřebí notná dávka fantazie. Tento „problém“ se ale postupem času stírá s příchodem stále výkonnějších herních mašin.

Lovecká sezóna

To také vývojářům otevřelo brány jiných žánrů, kterým apokalyptický svět padnul jako oblek na míru. Sám se nabízí žánr s dnes největším zastoupením na trhu, kterým jsou bez pochyby akční střílečky. Ať už z pohledu první, nebo třetí osoby, v nelítostném prostředí je nutné zvolit pro svou obranu i nelítostné metody. Zbraň v rukou přeživšího, často v zoufalství namířená i proti jinému trosečníkovi, k tomuto tématu zkrátka neodmyslitelně patří. Svět už není, co býval, hranice států padly a v nastalém chaosu vládne anarchie postrádající ty nejzákladnější morální hodnoty. Přežije ten nejsilnější, v překladu ten s největší kuráží, samopalem na zádech, kolty nízko u pasu a nábojovým pásem přes hrudník.

Stalker_Wallpaper_2_by_Louie82Y.png

Jako terč ale vždy nemusí sloužit pouze jiný příslušník lidské rasy. Černá pustina se často hemží roztodivnou havětí, zejména pak zmutovanými živočichy (obvykle následkem vlivu radioaktivního záření), jejichž původní vzhled lze jen těžko odhadnout. Jako příklad skvěle poslouží RPG série S.T.A.L.K.E.R., jejíž první díl spatřil světlo světa před 6 lety. Tento klenot východního herního průmyslu skvěle snoubí prostředí po jaderné explozi a jejího vlivu na místní flóru a faunu. Zde můžeme potkat obludky různých tvarů a barev, proti kterým je třeba se bránit. Od zmutovaných psů, přes divoká prasata, až po lidi, kterým se spodní čelist transformovala na chapadla.

Co mě to kouslo?

Možností je spousta, nicméně představa apokalypsy v trendu poslední doby splynula v jednu smrdutou, tupě se ploužící zombii. Kdo jen trošku sleduje herní scénu, dá mi jistě za pravdu. Tituly z prostředí zombie apokalypsy vychází v množství, v jakém se kdysi vyráběly i Baťovy cvičky. Krabice dalších a dalších zombie pecek mizí stále závratnou rychlostí z pultů obchodů, takže pro mnohé vývojáře může být tato tématika určitou sázkou na jistotu. Přitom nápad jako takový je vousatý, jako Rýbrcoul. Představa apokalypsy, kdy mrtví vstávají z hrobů, je zakořeněna už v samotné Bibli a zombie, jak je známe dnes v roce 1954 vypodobnil ve své knize „Já legenda“ pan Richard Matheson.

4599263405_27390f4dcd_o.jpg

V té se navíc objevuje v drtivé většině nejčastější příčina, proč 99% obyvatel přešlo na striktně masovou stravu. Všichni byli vystaveni virové nákaze, přičemž hrstka z nich je záhadně imunních. Jediné, co lze oproti novějšímu ztvárnění nemrtvých označit jako rozdíl, jsou jejich spíše upíří vlastnosti a způsob přenosu choroby vzduchem, nikoliv kousnutím. Dost už ale o knihách, tohle je herní web.

Se zombie tématikou nás ve hrách poprvé seznámil stařičký titul The Evil Dead z roku 1984. My se ale přesuneme o 12 let později, kdy už mají nemrtví na poli videoher své jisté místo a na konzoli Playstation vychází vůbec první Resident Evil. Japonský Capcom bezesporu udělal díru do světa a série RE je dodnes mnohými označována jako nejpřínosnější svého žánru. Už v roce 1996 tu nechybí prakticky nic. Hororová survival atmosféra, kvanta krvelačných potvor, opuštěný svět v prvním stádiu rozkladu, to všechno dělá z RE jedinečný kousek herní historie, navrch s příchutí japonské kreativity.

wallpaper_resident_evil_3_03_1024[1].jpg

Libo asteroid nebo instantní chřipku?

I přes drtivý nástup oživlých mrtvol dnes najdeme post-apokalyptické kusy s využitím větší dávky představivosti. Co všechno může postihnout modrou planetu a zapříčinit její zpustošení?

 

"Lidstvo musí války ukončit, jinak války ukončí lidstvo." - J. F. Kennedy

 

Velmi běžnou kulisou bývá poválečná zóna. Zem byla do základů vypálena zbraněmi hromadného ničení, většina světové populace vyhlazena a pozůstalí se srocují v malých skupinkách, mezi kterými panuje vraživost a boj o zásoby. Asi nejznámějším představitelem je již zmíněný Fallout. Velmi precizně vykreslený svět odhaluje velký potenciál této tématiky a ukazuje, že i jaderná pustina může být svým způsobem krásná a rozmanitá.

Fallout-wp7-1680x1050.jpg

Vymkne-li se výzkum zákeřného viru kontrole a mikroskopické buňky opustí bezpečné zdi ústavu, je zaděláno na malér. Něco podobného postihlo i loňský The Last of Us, hru velmi nápadně připomínající dílo Richarda Mathesona. Nákaza se exponenciální rychlostí rozšířila po celém světě a jejím nástrahám je nucen čelit při cestě za záchranou také Joel a jeho náctiletá společnice Ellie.

V jejich kůži se vydáme napříč Spojenými státy, tedy alespoň tím, co z nich zbylo. Toho je sice o něco víc, než v případě válečného konfliktu, nicméně domy, ulice, a další výdobytky moderní civilizace, ke kterým se virus zachoval šetrněji, nyní zejí prázdnotou, chátrají a jsou pomalu pohlcovány okolní vegetací.

the_last_of_us_ps3_game-wide.jpg

Ve hrách méně využívaným, ve filmovém průmyslu však do mrtě vyždímaným motivem je živelná katastrofa. Scénáristé za dlouhá léta své činnosti vyhladili naší existenci pomocí zemětřesení, potop, tornád, asteroidů, a dalších zkázonosných přírodních vlivů. Na herní scéně můžeme vypíchnout například Rage, mapující svět po dopadu mimochodem reálného asteroidu 99942 Apophis, který má naší planetu v roce 2029 doufejme těsně minout.

Poslední, čeho bychom se asi měli obávat, je vpád mimozemské civilizace. Sledovat, jak zelení mužíci ničí světoznámé budovy pomocí létajících talířů je ovšem taková zábava, že prostředí zdevastované ničivými mimozemskými technologiemi zůstává stále mezi nejoblíbenějšími motivy post-apokalyptického žánru.

xcom_elite_soldier_pack_xl.jpg

Rize mimozemsko-apokalyptická série XCOM, stejně jako kdysi Fallout, potažmo Wasteland, odstartovala novou éru mimozemských invazí do našich počítačů a konzolí. Zatím poslední díl Enemy Unknown sklidil nemalý úspěch a jeho kopií se již prodalo řádově několik milionů. A to už o něčem svědčí.

Ať už vás tedy láká svět poznamenaný válkou, živelnou pohromou, invazí z cizí planety, nebo čímkoliv jiným, není nic jednoduššího, než sáhnout do herní historie, či do regálu současných a zažít boj o přežití na vlastní kůži. Tak vzhůru do boje za konzervu fazolí a vlněnou deku!

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Herní projekt AQP City: když chcete GTA bez GTA

Herní projekt AQP City: když chcete GT…

Grand Theft Auto porodilo nespočet klonů, více i méně úspěšných. AQP ale vypadá jako zcela nový level.

včera |
8 největších herních zklamání roku 2017

8 největších herních zklamání roku 201…

Minulý rok přinesl hromadu skvělých her, bohužel však také mnoho zklamání. Těchto osm nás zamrzelo nejvíc.

9.  1.  2018 | | 9 N/A
10 největších herních překvapení roku 2017

10 největších herních překvapení roku …

Každý rok nás něčím zklame, zároveň však mnoha věcmi příjemně překvapí. Rok 2017 byl pro herní svět plný překvapení.

11.  1.  2018 | | 3 N/A
Hry roku 2018: pecky, na které se vyplatí zaostřit

Hry roku 2018: pecky, na které se vypl…

Musíte uznat, že minulý rok byl po herní stránce opravdu nabitý. Rok 2018 by ale snad mohl ten loňský ještě předčit. Některé z očekávaných pecek jsme pro vás vybrali, abyste se s námi měli na co těšit.

17.  1.  2018 |
Nové hry i na slabém počítači: Vyzkoušejte zdarma Geforce Now pro PC

Nové hry i na slabém počítači: Vyzkouš…

Společnost Nvidia představuje konečně i na PC službu GeForce Now, která vám dovolí hrát i ty nejnovější hry na slabších počítačích.

8.  1.  2018 | | 3 N/A
Playstation 4 v roce 2018: nejočekávanější hry platformy

Playstation 4 v roce 2018: nejočekávan…

Sice jste si u nás nedávno mohli přečíst o očekávaných hrách, tím ale ani zdaleka nekončíme. Letošní rok toho totiž přinese mnohem více než by se mohlo zdát. Začneme s tím, co se v tomto roce dostane na konzoli Playstation 4.

6.  1.  2018 |
DAKAR 18 budou pouštní závody v otevřeném světě pro PC, PS4 a Xbox One

DAKAR 18 budou pouštní závody v otevře…

Pokud jste fandové světového závodu Dakar a rallye vám také není cizí, rozhodně zaostřete na připravovaný projekt.

12.  1.  2018 | | 4 N/A
6 tipů na originální sci-fi pařby, u kterých se nebudete nudit

6 tipů na originální sci-fi pařby, u k…

Sci-fi žánr se opět vrací do formy, a to takovým tempem, že zombie nákazu zahnal do kouta. Jaké vesmírné pecky nás potěšily během posledních pár let?

10.  1.  2018 |