Zombie Army 4: Dead War - nacisté neřekli poslední slovo | Recenze

• Interakce s prostředím
  • V kooperaci celkem legrace

• Technické problémy a bugy
  • Bez přátel rychle omrzí
  • Chvílemi stereotypní hratelnost
7/10

O tom, že zombie žánr ještě napříč zábavním průmyslem neřekl poslední slovo, asi netřeba pochybovat. Je sice dlouhodobě na úpadku, avšak vývojáři a filmaři se ještě stále pokoušejí tuto tematiku vyždímat do poslední kapičky krve. Mezi další takové se řadí i britské studio Rebellion se svým pokračováním akčního masakru Zombie Army, tentokrát s výmluvným podtitulem Dead War.

K čemu taktika?

Pro neobeznámené dodejme, že se jedná o spin-off k taktické stealth akci Sniper Elite stejného studia. Přestože obě série v žádném případě neskrývají určité podobnosti, bavíme se ve finále o úplně jiném herním zážitku. Asi málokdo by totiž čekal od kooperativní střílečky se zombie tématikou nějaké ty taktické prvky. To však rozhodně nemusí znamenat problém, jen je důležité k titulu takto přistupovat a neoplývat přehnanými očekáváními.

Oblíbený režim hordy rozhodně nechybí

Zombie Army 4: Dead War je čistokrevnou akční zábavou, která cílí zejména na kooperativní hraní až pro čtyři hráče. Tak, jak bývá u podobných her zvykem je pochopitelně možné absolvovat kampaň v singleplayeru, ten je však pro jednoho až příliš plochý a nudný.  Stejně jako u všech her podobného ražení platí, že s přáteli se zkrátka hraje lépe, pohodlněji a hlavně zábavněji.

Zombie Army 4: Dead War je čistokrevnou akční zábavou, která cílí zejména na kooperativní hraní až pro čtyři hráče

Lámat si hlavu s příběhem či snad hlubší filozofickou myšlenkou by byla naprostá ztráta času. Jsou si toho vědomi vývojáři, stejně tak jako hráči samotní. Základní premisou je tak Hitlerova obávaná zombie armáda, která v rámci alternativní historie pomohla naklonit jazýček vah na stranu nacistického Německa. Zvrátit nepříznivou situaci však může komando speciálně vycvičených vojáků, kteří rozhodně nemají se zahnívajícími záškodníky slitování.

Ve dvou se to lépe kosí

Rychlý výběr herní postavy a zbraňového arsenálu, krátké úvodní video pro podbarvení atmosféry a šup do hry. Vývojáři nás nechtějí zbytečně zatěžovat nepodstatnými informacemi či vysvětlováním něčeho tak iracionálního jako je zombie armáda, proto zbytečně neztrácejí čas ani energii. Okamžitě tak začínají servírovat plnohodnotnou esenci nepříliš sofistikované akční zábavy s příměsí lehkého humoru a kupou absurdit.

Připravte se na velké zástupy nemrtvých

Dead War, se stejně tak jako překvapivě nadprůměrné Strange Brigade z roku 2018 nesnaží tvářit zbytečně seriózně. Jádrem titulů rozhodně není příběh, ale snaha o co nejzábavnější a nejulítlejší hratelnost. Ostatně podobností najdeme více než mnoho. Obecně by se dalo hovořit o naprosto stejném konceptu s povědomou hratelností, avšak odlišným herním prostředím. Slunnou exotiku a horký písek totiž střídají mlhou zavalené ruiny, déšť a chmurná válečná atmosféra. Pro typický černý humor plný násilí a absurdit však zůstal prostor i tentokrát.

Nepřátelé jsou poměrně variabilní

Stejně tak po stránce hratelnosti lze tituly celkem pohodlně srovnávat. Dead Army 4: Dead War není o taktickém postupu a hlubokém plánování, ale spíše o opakované likvidaci nekončících hord nemrtvých. Zábava možná trochu prázdná, přesto po nějaký čas docela obstojná a především uspokojivě krvavá.

Nechte se odměnit

K dispozici je omezený, přesto dostatečný zbraňový arsenál čítající pistole, samopaly, brokovnice, pušky, plamenomety, rotační kulomety, granáty, nášlapné miny či nejrůznější pastičky. Pro efektnější a zároveň efektivnější likvidaci větších hord nepřátel lze také interagovat s okolním prostředím. K tomu slouží výbušné barely, jeřáby či elektrická vedení. Není větší satisfakce než trpělivě vyčkávat na hlavní vlnu nepřátel, vystřelit na správné místo a vychutnávat si krvavé orgie nacistických zombií.

Ve hře nechybí ani foto režim

Hra dokáže ocenit hráčskou aktivitu a kreativitu herními body a tím tak motivovat ke skutečně ďábelským nápadům. Do hry tak vstupují nejrůznější násobiče skóre za multi-kills, dalekonosné střely, headshoty, útoky na blízko apod. Z nepřátel vypadává poměrně velké množství nejrůznějšího vybavení, další řada překvapení na hráče čeká téměř na každém rohu. Nalézt lze dočasné přídavné hračičky na zbraně, speciální munici nebo např. upgrady zbraní.

Názor z druhé ruky: Vojtěch Matušinský

Nikdy jsem nebyl velkým fanouškem nemrtváků a možná právě to, že studio Rebellion stojí za sérií Sniper Elite, způsobilo, že jsem se o Zombie Army před časem dozvěděl. A sérii jsem se vlastně donedávna vyhýbal. Jde o to, že Sniper Elite klade důraz na stealth a promyšlený postup a Zombie Army nějakým záhadným způsobem převádí tyto prvky do akční střílečky se zombíky.

Ve výsledku je to docela sranda, zvlášť když hrajete s někým na mikrofonu. Za zásadní se dá brát to, že prostředí je docela hravé a efekty při zabíjení zombíků jsou dostatečně uspokojující (ustřelení hlavy, rozšlápnutí na zemi). Jen mám pocit, že hra ve výsledku nepředvádí nic zajímavého. Zombíci chodí víceméně po vlnách a ty originálnější prvky ze Sniper Elite zde nevyniknou.

Hra exceluje v tom, že nabízí příjemně brutální hratelnost a je hezké sledovat, jak před sebou kosíte zástupy hladových zombíků. Hned na to se ale valí spíše neuspokojivá náplň misí, relativně pěkná leč stále podprůměrná grafika a hromada technických problémů - jeden nám dokonce přerušil hru.

Kdybych to měl shrnout, bavil jsem se. Ale byla to zábava vycházející z možnosti si relaxovat a prolít trochu krve zombíků. Kdybych si měl vybrat, zda si hru koupit, asi bych zaváhal. Není to totiž ani nejlepší hra se sniperem a ani nejlepší hra se zombíky. V obou kategoriích je naopak spíše průměrná.

Hodnocení: 6/10

U pracovních stolů potom lze vylepšovat jednotlivé zbraně, upgradovat je či nakupovat množství více či méně zajímavých perků. Během hraní lze narazit na poměrně slušné spektrum nemrtvých nepřátel. Od pomalých a neškodných ploužících se nebožáků až po bleskurychlé teleportující se snipery.  Povětšinou však stejně převládají hordy stupidních bezbranných zombií, jejichž síla spočívá především v obrovském počtu. Kvantita především. Čas od času se na scéně objeví také nějaké to opravdu nepříjemné obrněné monstrum, které dokáže i v kooperaci docela zatopit.

Stinná stránka zombie armády

Mimo hlavní kampaň je k dispozici také klasický mód hordy, který představuje víceméně očekávatelný herní zážitek. Jednotlivé vlny jsou opravdu svižné a výživné, nepřátelé jsou variabilní, zábava ovšem spíše průměrná. Pro odreagování, zejména potom v kooperaci, se však jedná o spolehlivou volbu.

Opět platí, že s přáteli je hraní vždy zábavnější

Dead Army 4: Dead War je zvláštní úkaz, který nikterak neohromuje v jednotlivinách, jako celek však dokáže slušně zabavit, zejména potom v kooperaci. Titul je poháněn starým dobrým Unreal Enginem 4, který odvádí poměrně slušnou práci. V detailech sice nikterak neohromí, celková prezentace je ovšem obstojná. Za vším stojí především vhodně vybrané prostření a retro filmová stylizace hororů padesátých let. K dispozici je také celkem překvapivě foto režim, který vždy potěší. Neočekávejte od něho ovšem žádné zázraky.

Krev a akce, to je oč tu běží

Bohužel po technické stránce již titul tak přesvědčivý rozhodně není. Hraní sráží zbytečné technické komplikace a řada bugů (recenzováno na konzoli Xbox One). Často tak hrozí takové ty evergreeny v podobě záseků v textuře, neviditelné bariéry apod. Během hraní jsme bohužel narazili i na bug, které znemožňoval další postup. Jedinou možností se v takových případech bohužel stává restart, což rozhodně není dobrá vizitka. Technických nedodělků je relativně dost, vývojáři tak budou mít krátce po vydání asi hodně práce.

Dead Army 4: Dead War rozhodně nepatří k těm nejočekávanějším titulům začátku roku 2020. Díky dlouhodobě slabším měsícům, které nás na herním trhu čekají, ale nabízí nějakou tu možnost pro zpříjemnění dlouhých večerů. Rebellion nepřicházejí s ničím revolučním a sází spíše na jistotu v podobě mírně nadprůměrné kooperativní střílečky s lineární hratelností plné nekončících vln nemrtvých. Je pravděpodobné, že tento akční zážitek asi málokoho ohromí, mnohé nenáročné hráče však spolehlivě zabaví. Odpustit můžeme průměrné grafické zpracování či stereotypní hratelnost, nedostatky v oblasti technického zpracování ovšem nikoli. Věříme však, že bude zjednána rychlá náprava.

Váš názor Další článek: Fanoušek propojil běžící pás s ovladačem Dualshock 4 a hrál Death Stranding